Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Tumppu
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 23.02.2009 12:04

Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Tumppu » Ma 23.02.2009 12:10

Olen suunnittelemassa ensimmäisen kätköni piilottamista ja haluaisin saada kätkölle mahdollisimman tarkat koordinaatit. Olen ymmärtänyt, että koorninaatit kannattaa ottaa useaan otteeseen eri päivinä ja kellonaikoina, mutta mitä tapaa olette käyttäneet näin saatujen koordinaattien keskiarvon laskemiseksi? Onko esim. jossain ohjelmassa toiminto jolla keskiarvon saa laskettua?
"The only way to discover the limits of the possible is to go beyond them into the impossible." - Arthur C. Clarke

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ma 23.02.2009 12:26

Itse olen useimmiten tyytynyt yhteen mittauskertaan ja pistänyt gepsin (Garmin 60Cx) silloin keskiarvottamaan (toimintoa ei ole kaikissa gepseissä) purkin sijaintia muutamaksi minuutiksi. Seuraavalla käyntikerralla (yleensä purkkia paikalleen viedessä) menen mittaamillani koordinaateilla kohteeseen, siinä tulee tsekattua viekö gepsi viereen vai ei. Kannattaa katsoa myös kunnolliselta maastokartalta (kuten Kansalaisen karttapaikka), näyttääkö purkki olevan siellä päinkään (esim. oikealla puolella tietä/siltaa/jokea/rakennusta/risteystä/jne).

Kannattaa lukea vähemmän haitallisella foorumilla käyty keskustelu.

Avatar
Tumppu
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 23.02.2009 12:04

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Tumppu » Ma 23.02.2009 12:32

Ok, täytyy tutustua kyseiseen keskusteluun. Käyttämässäni Magellan Explorist 400:ssa ei ole erikseen keskiarvotoimintoa, mutta löytyi tämmöinen tieto:

"The eXplorist automatically averages. Unlike the Garmin, it won't say it's averaging or tell you the number of samples it has taken. Just let the GPSr settle for a while at the cache location and you will have an averaged coordinate pair. When placing a cache, I like to give it 10 minutes."
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=147307

En tiedä pitääkö tieto paikkaansa... Magellanissa ilmeisesti vähän erilainen GPS-tekniikka/-softa (TrueFix?) kun Garminissa.
"The only way to discover the limits of the possible is to go beyond them into the impossible." - Arthur C. Clarke

Avatar
Tumppu
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 23.02.2009 12:04

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Tumppu » Ma 23.02.2009 12:49

Itse itselleni vastaten. Löytyi tämmöinen kätevän oloinen apuohjelma koordinaattien keskiarvon laskemiseen:
http://www.factsfacts.com/geocachingsof ... inates.htm
"The only way to discover the limits of the possible is to go beyond them into the impossible." - Arthur C. Clarke

Sorlax
Viestit: 7
Liittynyt: La 20.12.2008 18:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Sorlax » Ma 23.02.2009 13:22

Silläkin uhalla, että alkuperäinen posti on trolli, niin kysyn: Eikö olisi syytä ensin etsiä vaikkapa 100 jemmaa ja sitten vasta tehdä ensinmäinen oma kätkö? Jos kotiseudulla ei ole yhtään kätköä, niin voisiko kuitenkin ensin edes muutaman hakea vaikka vähän kauempaakin.

Avatar
Poutsalo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 24.10.2008 11:49
Paikkakunta: Klaukkala, Nurmijärvi, Suomi

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Poutsalo » Ma 23.02.2009 13:53

Joo varmaan kannattaa, vaikka ehkä vähän vähempikin riittää, edes 5 tai 10 löydettyä antaa jo vähän osviittaa, että mihin ja miten kätkö kannattaa piilottaa. Itsellä on 60 löydettyä ja 22 tehtyä kätköä. En malttanut odottaa 100:aan löytöön asti. :D
Seek and you will find

Avatar
Tumppu
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 23.02.2009 12:04

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Tumppu » Ma 23.02.2009 14:02

Sorlax kirjoitti:Silläkin uhalla, että alkuperäinen posti on trolli, niin kysyn: Eikö olisi syytä ensin etsiä vaikkapa 100 jemmaa ja sitten vasta tehdä ensinmäinen oma kätkö? Jos kotiseudulla ei ole yhtään kätköä, niin voisiko kuitenkin ensin edes muutaman hakea vaikka vähän kauempaakin.
Öö... Kätköjä on tullut etsittyä ja löydettyä ainakin 5 eri kunnan alueelta...
"The only way to discover the limits of the possible is to go beyond them into the impossible." - Arthur C. Clarke

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 23.02.2009 14:08

Tuossa sun oikean reunan tiedoissa on löydetyissä 0 jonka takia ihmisillä taisi mennä sekaisin. gc.com kyllä ilmoittaa löydöt, eivät ilmeisesti ole päivittyneet tiedot tänne :)

Avatar
Tumppu
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 23.02.2009 12:04

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Tumppu » Ma 23.02.2009 14:16

Joo niinpä näkyy olevan. GC.com:iin ja GC.fi:hin on ollut tunnarit varmaan jo muutaman vuoden, mutta tänne foorumille tein tunnukset vasta tänään. Löytöjä ei vielä hirmuisesti ole vuosien varrella kertynyt, mutta kevään lähestyessä on vanha innostus saamassa taas uutta kipinää. Oma kätkö on ollut suunnitteilla pitkään ja tulen sen todennäköisesti tämän kevään aika toteuttamaan. Vaikka en 100 löytöä saisikaan ennen sitä :D
"The only way to discover the limits of the possible is to go beyond them into the impossible." - Arthur C. Clarke

Avatar
Poutsalo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 24.10.2008 11:49
Paikkakunta: Klaukkala, Nurmijärvi, Suomi

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Poutsalo » Ma 23.02.2009 14:22

Hienoa ei kun eka kätkö piiloon vaan, siitä se lähtee! Varoituksenna täytyy sanoa, että voi käydä niinkin kuin meikäläisellä että kätköjen piilottaminen ja suunnittelu alkaa innostaa enemmän kuin etsiminen, eli siihenkin voi jäädä helposti koukkuun...
Seek and you will find

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 23.02.2009 15:07

Sorlax kirjoitti:Silläkin uhalla, että alkuperäinen posti on trolli, niin kysyn: Eikö olisi syytä ensin etsiä vaikkapa 100 jemmaa ja sitten vasta tehdä ensinmäinen oma kätkö? Jos kotiseudulla ei ole yhtään kätköä, niin voisiko kuitenkin ensin edes muutaman hakea vaikka vähän kauempaakin.
Tuollaiseen ei ole mitään syytä ellei lähistöltä löydy mitään eli ei muuta kuin purkkia piiloon.

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ma 23.02.2009 15:55

Tuli koordinaattien keskiarvon laskennasta mieleen että sehän on normaalia keskiarvolaskentaa jos muuttaa "WGS" (astekoordinaatit) meikäläiseen "KKJ"-muotoon. Lukemista näkee myös suoraan monenko metrin heittoja niissä on!
Geovius kirjoitti:Sorlax kirjoitti:Silläkin uhalla, että alkuperäinen posti on trolli, niin kysyn: Eikö olisi syytä ensin etsiä vaikkapa 100 jemmaa ja sitten vasta tehdä ensinmäinen oma kätkö? Jos kotiseudulla ei ole yhtään kätköä, niin voisiko kuitenkin ensin edes muutaman hakea vaikka vähän kauempaakin.
Tuo sadan jemman minimimäärä voi olla ihan suositeltava joillekin. Mutta on myös poikkeuksia olemassa nimittäin jokuhan saattaa paneutua hyvinkin huolellisesti ennen ensimmäisen kätkön jemmaamista. Lukemalla kaikkea mahdollista aiheesta kirjoitettua sekä satoja kätkökuvauksia.
Itsellänikään ei ole vielä ensimmäistäkään löytöä. Mutta kunhan vielä pari kuukautta opiskelen alaa ennen maastoon menoa, niin luulen että minulla voi olla mahdollisuus onnistua kätkön piilotus-kuviossa paremminkin kuin niiltä sadan kätkön löytörajan ylittäneiltä.
Minullahan on vielä jopa mahdollisuus tehdä jonkinmoinen ennätys, että teen ensimmäisen kätköni ja lasken ensimmäisen kulkijani samalla liikkeelle ennen ensimmäistä löytöäni!?
Kaikkeen vaikuttaa (myös kätkön tekoon) henkilökohtaiset ominaisuudet sekä aikaisempi elämän varrella hankittu kokemus ja mahdolliset muut harrastukset.


Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

naapuri
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 16.04.2007 14:03

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja naapuri » Ma 23.02.2009 16:19

Me olemme mitanneet lähes kaikkien ennen viime joulua julkaistujen kätköjemme koordinaatit siten, että asetimme molemmat gepsit (silloin eTrex) purkin kohdalle. Annoimme kapuloiden olla oikealla kohdalla niin kauan, kunnes naatit eivät muuttuneet ruudussa enää juurikaan. Otimme lukemat ylös ja toistimme operaation yleensä kaksi kertaa. Eli saimme yhteensä kolmet koordinaatit ja laskimme minuuttien desimaaleista (N60 12.xxx) aivan normaalisti keskiarvon. Joku on jopa kehunut jonkun kätkömme koordinaatteja tarkoiksi... :roll:
Silloin kun käytössä oli vain yksi gepsi, mittasimme samalla tavalla kuin kahden kapulan kanssa, mutta yhden kerran enemmän.

Nykyisin käytössämme on Colorado ja Oregon, joilla keskiarvotamme naatit tätä Wherigo-cartridgea käyttäen.

Ja älkää muistuttako sitten tästä :wink:

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja Minneli » Ma 23.02.2009 16:55

GeoScoutJAE kirjoitti: Tuo sadan jemman minimimäärä voi olla ihan suositeltava joillekin. Mutta on myös poikkeuksia olemassa nimittäin jokuhan saattaa paneutua hyvinkin huolellisesti ennen ensimmäisen kätkön jemmaamista. Lukemalla kaikkea mahdollista aiheesta kirjoitettua sekä satoja kätkökuvauksia.
Itsellänikään ei ole vielä ensimmäistäkään löytöä. Mutta kunhan vielä pari kuukautta opiskelen alaa ennen maastoon menoa, niin luulen että minulla voi olla mahdollisuus onnistua kätkön piilotus-kuviossa paremminkin kuin niiltä sadan kätkön löytörajan ylittäneiltä.
Sitten on olemassa sellainenkin tie, että opiskelee netistä huolellisesti kaiken mahdollisen JA hakee N määrän kätköjä ennen kuin ryhtyy viemään maastoon omia purkkeja. N ei varmaankaan ole mikään tarkkaan fiksattu luku, mutta on siinä epäilemättä kaksi numeroa, jos ei kolme. Olen nyt itse seurannut tätä touhua kolmisen kuukautta hakemalla puolensataa (enimmäkseen molemmilta arvoiltaan ihan helppoa) kätköä ja lukemalla niiden kaikki lokit, seuraamalla tiiviisti näitä keskusteluja, lukemalla hyvin suuren osan siitä, mikä arkistosta löytyy (juu, hirveä urakka, mutta mielenkiintoista), lukemalla Pekan sivut ja Sikajackin oppaan ja suurimman osan Wikistä, plus epälukuisen joukon kätkökuvauksia meillä ja maailmalla - ja kaikesta tiedon lisääntymisestä huolimatta tuntuu, että rimani ekan oman kätkön sijoittamiseen sen kun vain nousee eikä laske. Mitä enemmän luen aiheesta ja varsinkin näen omin silmin kätköjä, sitä enemmän nostan hattua kaikille kekseliäille ja hienoille kätköille ja niiden tekijöille - ja sitä tarkemmin pohdin, minkälainen se ihan eka kätköni aikoinaan on. Kun olin nähnyt kymmenkunta kätköä, minulla oli mielestäni ainakin puolentusinaa ihan ä-lyt-tö-män hyvää ideaa kätköiksi. :roll: Nyt suurin osa niistä tuntuu tarpeettomilta. Jäljellä on enää oikeastaan vain yksi vankka idea, jonka varmasti vielä toteutankin tänä keväänä. Siitä tulee ihan tavallinen multikätkö hienossa paikassa, jonka haluaisin näyttää muillekin, ei mitään tajunnanräjäyttävää tai nerokasta, mutta toivottavasti mukava lisä kätkökarttaan, koska siinä kohdassa on nyt iso valkoinen aukko. Joukon eri tavalla toteutettuja kätköjä nähtyäni tiedän nyt jo paljon paremmin kuin silloin pari kuukautta sitten, mitä kaikkia erilaisia tapoja purkin piilottamiseen on olemassa, ja mikä tekee purkista myös sanoisinko teknisesti mahdollisimman hyvän ja ilahduttavan, ja ajattelin vielä hakea toisen mokoman ennen purkin piilottamista. Täytyy vain toivoa, ettei itsekritiikki nouse sataa lähestyessä niin korkeaksi, etten saa maastoon sitä yhtäkään purkkia. :lol:
GeoScoutJAE kirjoitti: Minullahan on vielä jopa mahdollisuus tehdä jonkinmoinen ennätys, että teen ensimmäisen kätköni ja lasken ensimmäisen kulkijani samalla liikkeelle ennen ensimmäistä löytöäni!?
Kaikkeen vaikuttaa (myös kätkön tekoon) henkilökohtaiset ominaisuudet sekä aikaisempi elämän varrella hankittu kokemus ja mahdolliset muut harrastukset.
Hmm, en sano, että olen yhtään oikeammassa kuin sinä tai että tuollaisessa ennätyksen tavoittelussa olisi mitään väärää. Sen vain tiedän, että ajatuksemme liikkuvat ihan eri tavalla. Minulle se tulevasta omasta kätköstä saatava kunnia tai ennätykset mihinkään suuntaan ovat ihan se ja sama. Tuskinpa purkistani niin merkillinen tulee kuitenkaan, että se mihinkään Hall of Fameenkaan päätyy. Enemmänkin haluan tehdä sen omaksi huvikseni ja kantaakseni samalla korteni kekoon antamalla kätköilijäyhteisölle edes hiukan takaisin niistä hauskoista hetkistä, joita olen jo tänä lyhyenä aikana tästä harrastuksesta saanut. Tämä on ihan oikeasti hauskinta uutta, mitä olen aikoihin tehnyt, enkä lakkaa varmaan ikinä ihmettelemästä, että joukko ihan tuntemattomia ihmisiä on järjestänyt minulle tämän Helsingin suuren kätköilyhuvipuiston ihan vain hyvää hyvyyttään ja ilmaiseksi. Pakkohan niihin talkoisiin on ennen pitkää jotenkin osallistua. :D

Hups, tämä meni nyt kyllä aika OT:ksi. Pitäisiköhän tämä "milloin olet kyllin kypsä kätkemään" -keskustelu erottaa omaksi säikeekseen...?

illuZi0nist
Viestit: 56
Liittynyt: La 27.09.2008 7:37
Paikkakunta: Turku

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja illuZi0nist » Ma 23.02.2009 17:29

naapuri kirjoitti: Nykyisin käytössämme on Colorado ja Oregon, joilla keskiarvotamme naatit tätä Wherigo-cartridgea käyttäen.
Enpä tiedä meneekö OT:ksi mutta mä en oo saanu millään kyseistä Wherigo-cartridgea toimimaan, aina antaa Unexpected erroria ja sammuttaa Cartridgen.
Käytössä siis Colorado. Jollain samaa ongelmaa?

Edit: sehän auttoi kun päivitin Coloradon softan. Harmi vaan ettei se onnistu Linuxin puolelta :(

qu1d
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 10.10.2008 20:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja qu1d » Ma 23.02.2009 20:02

GeoScoutJAE kirjoitti:Minullahan on vielä jopa mahdollisuus tehdä jonkinmoinen ennätys, että teen ensimmäisen kätköni ja lasken ensimmäisen kulkijani samalla liikkeelle ennen ensimmäistä löytöäni!?
Ennätyksen takia tuohon ei kannata ryhtyä, sillä tuon ennätyksen vei nimiinsä ensimmäisen kätkön piilottaja, kun mitään löydettävää ei vielä ollut. :lol:

Kirjatiedon väheksymisestä minua tuskin voi yleensä syyttää, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että ihan kaikkea ei voi kirjoista oppia. Joissakin asioissa käytäntö avartaa ymmärrystä. (Paavi voi toki olla asiasta eri mieltä).

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ma 23.02.2009 21:21

illuZi0nist kirjoitti:Ennätyksen takia tuohon ei kannata ryhtyä
En kylläkään ole sanonut että siihen ryhdyn vaan sanoin, että siihen on minulla vielä mahdollisuus!
Minulla on kuitenkin paremmat lähtökohdat kuin tuolla "ensimmäisellä kätköilijällä" ja ehkä paremmat kuin monella kätköjä jo löytäneillä.
Onhan minulla mm. jo nuoruudesta peräisin oleva n. 10 vuoden partiolais-kokemus suunnistustaitoineen. Partiolaisillahan vastaavanlaista toimintaa nimitetään "lodjaukseksi": http://geowiki.fi/Lodjaus
Katsotaan miten tulee käymään, teenkö kätkön kokemattoman "liian aikaisin" (alle sadalla kätköllä käyneenä). Jos joitakin kätköilijöitä epäilyttää käydä tällaisilla kätköillä, niin kannattaa seurata ko. henkilön "löytömääriä" valitessaan kätköjä!



Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 23.02.2009 23:07

Tumppu kirjoitti:Itse itselleni vastaten. Löytyi tämmöinen kätevän oloinen apuohjelma koordinaattien keskiarvon laskemiseen:
http://www.factsfacts.com/geocachingsof ... inates.htm
Thot on tehnyt muitakin geokätköilyn apuohjelmia.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

illuZi0nist
Viestit: 56
Liittynyt: La 27.09.2008 7:37
Paikkakunta: Turku

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja illuZi0nist » Ti 24.02.2009 7:49

GeoScoutJAE kirjoitti:
illuZi0nist kirjoitti:Ennätyksen takia tuohon ei kannata ryhtyä
OT: Tarkkuutta niiden lainauksien kanssa, tuohon asiaan en ole kantaa ottanut...

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Koordinaattien keskiarvon laskeminen

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 24.02.2009 8:37

GeoScoutJAE kirjoitti:Katsotaan miten tulee käymään, teenkö kätkön kokemattoman "liian aikaisin" (alle sadalla kätköllä käyneenä). Jos joitakin kätköilijöitä epäilyttää käydä tällaisilla kätköillä, niin kannattaa seurata ko. henkilön "löytömääriä" valitessaan kätköjä!
Missään ei ole olemassa virallista tai edes epävirallista sääntöä, että kätköilijällä tarvitsee olla yhtään löytöä tehdessään ensimmäistä kätköä. On kuitenkin olemassa enemmän tai vähemmän hyviä tapauskohtaisesti harkittavia syitä, miksi ensimmäisen purkin viemistä maastoon kannattaa hetki odotella.
  • Vältytään alkuinnostuksen huumassa tehdyistä purkeista, jotka muutaman viikon kuluttua innostuksen ja harrastuksen hiipuessa jäävät orvoiksi vailla huoltoa ja ylläpitoa. Näitä tapauksia tulee ajoittain vastaan, onneksi kuitenkin hyvin harvoin. Kätköharrastuksen ikä ja löytöjen määrä ei tietenkään takaa mitään. On esimerkkejä pitkään harrastaneista ja satoja kätköjä löytäneistä konkareista, joiden tekemät kätköt ovat täysin oman onnensa tai muiden kätköilijöiden antaman ensiavun varassa.
  • Löytömäärä antaa näkemystä siitä, millaisia toteutuksia ja toimivia ratkaisuja on. Kannattaa muistaa, että maastossa on kaikesta huolimatta vähemmän hyviä ratkaisuja. Löytöjen karttuessa näitä oppii tunnistamaan ja välttämään pahimpia sudenkuoppia omia kätköjä tehdessä (esimerkiksi huomaamaan, miksi margariinirasia ei ole paras mahdollinen ratkaisu kätkörasiaksi).
Minneli kirjoitti:Siitä tulee ihan tavallinen multikätkö hienossa paikassa, jonka haluaisin näyttää muillekin, ei mitään tajunnanräjäyttävää tai nerokasta, mutta toivottavasti mukava lisä kätkökarttaan, koska siinä kohdassa on nyt iso valkoinen aukko.
Ainakin pääkaupunkiseudulla kätkökartalla näkyvät isot valkoiset aukot varsinkin hienoissa paikoissa tarkoittavat yleensä sitä, että paikalla on jonkun mysteerin tai multin loppupiste, joka estää uuden kätkön tekemisen sinne :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”