Geokätköilijöiden yhdistys

Yleistä keskustelua kätköilystä
Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Geokätköilijöiden yhdistys

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 15.05.2007 10:09

Tästä aiheesta on keskusteltu jo aiemmin tuolla gc.com:n palstoilla. Nyt olisin itseasiassa kiinnostunut siitä, että yhdistyksen perustamisesta ja sen mahdollisesta toiminnasta aktiivisesti kiinnostusta henkilöt ottaisivat yhteyttä allekirjoittaneeseen osoitteeseen mikko(miukumauku)hukassa.org

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ti 15.05.2007 13:18

Voisiko joku vähän listata esimerkiksi yhdistyksen hyöty ja haittapuolia? Minkälaista toimintaa mahdollinen yhdistys harjoittaisi jne. Olisi helpompaa muodostaa jonkunlaista kuvaa mitä mieltä asiasta olisi.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 15.05.2007 13:49

Lisätietoja puolesta ja vastaan tämän linkin takaa: http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=104924

Ne jotka ovat puolesta ja siis haluavat ihan oikeasti osallistua esim. yhdistyksen perustamiseen niin postia tulemaan.

jemann + avec
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 05.01.2007 8:46
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja jemann + avec » Ti 15.05.2007 19:06

Mitä lisäarvoa nyt perusteilla olevasta yhdistyksestä saadaan vaikka tämän Suomen ladun alle perustetun Sekstantti- ja navigaattorireippailijat -hässäkän lisäksi? :) http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... try2755190
En ole eksyksissä - vielä.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Geovius » To 17.05.2007 0:22

Mitäs arvoa tuo perustettu sitten tarjoaa?

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 23.05.2007 11:37

Vähän näyttää hiljaiselta tälläkin foorumilla koskien tuota perustettua yhdistystä. Senpä tähden sitä varmaan olisi tilaus olemassa vain ja ainoastaan Geokätköilylle pyhitetylle yhdistykselle. Tai näin ainakin minä tuumailen.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 23.05.2007 13:42

Minä olen tätä keskustelua seurannut. Olin myös läsnä "erätulilla keskellä kaupunkia"-miitissä, kokouksessa missä perustettiin jonkinlainen yhdistys.

Seurasin kokousta parhaan taitoni mukaan, mutta vielä tähän päivään mennessä en ole täysin ymmärtänyt mitä hyötyä yhdistyksestä on.

Eli esitänkin itseni ja varmaankin muiden puolesta kysymyksen: Mitä sellaista saisin yhdistykseen kuulumalla mitä en jo tällä hetkellä saa Groundspeakin premium memberinä ja näiden muiden hyvien (mm. http://www.geocache.fi) -sivustojen kautta?

Oman käsitykseni mukaan geokätköily-yhteisö on virtuaalinen, ja toimii hyvin pelkän netin ja miittien varassa. Yhdistyksessä on elitismin vaara.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 23.05.2007 15:14

Mitä hyötyä yhdistys siis tarjoaisi:

1. Tarjoaa paremman mahdollisuuden yhteisöllisyyteen.
2. Tarjoaa yhden uuden aspektin harrastukseen.
3. Tarjoaa kenties paremman mahdollisuuden tukea kotimaisten sivustojen ylläpitäjiä.
4. Tarjoaa "virallisen" väylän toimi eri yhteyksissä eli esim. yhteyksissä viranomaisiin.
5. Tarjoaa mahdollisuuden paremmin markkinoida tätä harrastusta.
6. Mahdollisuus tarjota etuja jäsenistölleen erilaisten hankintojen muodossa..
7. Luo uskottavuutta harrastuksen ympärille.
8. Yhteistyö muiden tahojen kanssa eli joidenkin väläyttelemä VAPEPA toiminta.
9. jne.

Eli kyllähän näitä etuja on toki vaikka kuinka paljon.
Onko siitä sitten haittaa? Minä en ainakaan keksi? Elitismiä esiintyy kyllä ilman mitään yhdistyksiäkin ja myös tämän harrastuksen parissa kuten jotkut ovat varmaan jo huomanneet.

Mutta jos yhdistys on olemassa niin haittaako se kenenkään siihen kuulumattoman toimintaa?

Se että on olemassa yhdistys ei tarkoita etteikö toiminta voisi olla hyvinkin virtuaalista ja sellaistahan se tulisi tässäkin tapauksessa olemaan koska kyseessä olisi valtakunnallinen yhdistys.

Eli jos noiden seikkojen pohjalta löytyy kiinnostuneita niin yhteydenottoja otetaan edelleen vastaan.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ke 23.05.2007 16:00

Eikös Helsingin Latu / Suomen Latu -yhdistyksessä olekin jo perustettu alaosasto navigointiin / kätköilyyn? Olen kuullut sellaista juttua. Palvelisiko tämä geokätköilijöitä tarpeeksi hyvin? Retkeily- ja vaellusjaos on ainakin.

Sitten vielä ennen perustamista kannattaa miettiä, mitä alkuinnostuksen jälkeen. Olen nähnyt yhdistyjksiä, joiden toiminta on siinä ja siinä kun ei tarvittavia toimihenkilöitä saada hommiin. Yhdistyksellä kannattaa olla selvä oma idea, jota ei muualla ole.

Järjestäytyminen on sineänsä kannatettava ajatus..

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 23.05.2007 16:10

ilkant kirjoitti:Eikös Helsingin Latu / Suomen Latu -yhdistyksessä olekin jo perustettu alaosasto navigointiin / kätköilyyn? Olen kuullut sellaista juttua. Palvelisiko tämä geokätköilijöitä tarpeeksi hyvin?
Niinhän mekin olemme kuulleet mutta siinä se sitten onkin, kuten yllä olevista viesteistä voit lukea. Niinpä vähän peräänkuulutimmekin täällä sekä Grounspeakin foorumilla josko joku kertoisi enemmän asiasta mutta hiljaista on.

Jos alkuinnostus lakkaa ja henkilöitä ei löydy niin sitte toiminta loppuu ei siinä se kummallisempaa. Ei se ole sellainen asia jota kannattaa pelätä.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ke 23.05.2007 16:20

Geovius kirjoitti:Niinpä vähän peräänkuulutimmekin täällä sekä Grounspeakin foorumilla josko joku kertoisi enemmän asiasta mutta hiljaista on.
Seuraava ehdotus olisi, että joku aktiivi geokätköilijä + yhdistysihminen menisi Ladun jäseneksi (jos ei ole jo) ja pyrkisi jaoksen vetäjäksi. Luomaan koko jaoksen alusta jos ei mitään ole valmiina.

Avatar
Solarflare
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:42
Paikkakunta: Stadi

»GPS-yhdistyksestä»

Viesti Kirjoittaja Solarflare » La 26.05.2007 20:18

Hiljaista on ollut, mutta näiden asioiden kanssa ei kannata toisaalta hätäillä. Itsenäinen »GPS-yhdistys» on matkalla kohti päivänvaloa, eilinen hallituksen kokous oli viimeinen etappi ennen papereiden toimittamista PRH:een.

Sen verran kai voisi täsmentää, että yhdistys itsessään ei tarvitse erikseen geokätköilyjaosta, sillä:
  • Iso osa toiminnasta on geokätköilyä.
  • Yhdistys on itsenäinen, joskin Suomen Ladun jäsenjärjestö.
  • Jäsenet saavat sekä yleiset SL:n jäsenedut että yhdistyksen jäsenten organisoimat ja neuvottelemat edut.
Käytännössä itse varsinaisen toiminnan muotoutuminen GPS-alalajien kesken on suurelta osalta kiinni jäsenten aktiivisuudesta. Tästä syystä toivoisin itse henkilökohtaisesti, että geokätköilijät ottaisivat yhdistykseen heti alusta asti omakseen.

Tiedotamme siitä heti, kun yhdistykseen voi liittyä jäseneksi ihan virallisesti. :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”