Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Yleistä keskustelua kätköilystä
unihuppio
Viestit: 18
Liittynyt: Su 09.03.2008 15:46
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja unihuppio » Su 09.03.2008 21:58

Kun tuli aika vaihtaa nimimerkkiä halusin jonkun suomalaiseen mytologiaan liittyvän nikin. Kannattaa vilkaista mitä wikipedia kertoo aiheesta :P

- unihuppio

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja taaru » Su 09.03.2008 22:21

Lapsena toivoin, että minulla olisi joku kiva lempinimi, mutta ikinä minulla ei ole sellaista ollut. Netissä olen käyttänyt vaihdellen erilaisia nimimerkkejä, mutta kun aloitin kätköilyn, niin halusin keksiä jonkun (mielestäni) kunnollisen nikin itselleni. Niinpä sitten yhtenä iltana aloin tehdä kaikenlaisia väännöksiä etunimestäni, joka on Tarja. Noin puolen tunnin mietinnän jälkeen kävin kysymässä lapsiltani mielipidettä taaru-nikistä. Pitivät hyvänä, joten se oli siinä.
Tuntuu siltä, että minulla on nyt myös ensimmäinen kunnollinen lempinimi, ainakin tuntui mukavalta, kun miitissä puhuteltiin taaruksi. :)
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

TeamKössiKenguru
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.09.2007 14:41

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja TeamKössiKenguru » Su 09.03.2008 23:07

Nimimerkkini on täysin hatusta vetästy. Rekisteröityessäni mietin tuskissani, että minkä nimimerkin sitä nyt oikein keksis. Mieheltäni kun kysyin apuja, sain mielestäni niin julkaisukelvottomia vaihtoehtoja joten sit vaan laitoin sen mikä ekaks tuli mieleen. Ei silti, Kössi Kenguru oli kyl ihan huippu lastenohjelma! :D Tiimi-osio tuli ihan siksi, että KUVITTELIN saavani muutkin innostettua mukaan kätköileen..

tuukka_a
Viestit: 42
Liittynyt: La 22.12.2007 0:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja tuukka_a » Ma 10.03.2008 11:09

Itse kyllästyin aikanaan (ircciä varten) keksimään väkisin itselleni jotain nimimerkkiä ja totesin, että mitä sitä uutta nimeä keksimään, kun sellainen on jo minulle kertaalleen keksitty. Sukunimestä piti vielä yksi kirjain ottaa uniikkiuden varmuudeksi mukaan. Tokihan joku voi arvostaa täydellistä anonymiteettiä, nimimerkin takaa kirjoittelua, mutta kun itselläni on vieläpä tapana tarinoida kaikkea mahdollista tapahtunutta apinointia logeihin, niin pientä itsepetostahan siinä olisi anonyymina ilmassa :)

Monilla on tapana puhutella ihmisiä myös Oikeassa Elämässä näillä samoilla irccinickeillä, mutta itselleni tekee todella vaikeata puhua ihmisistä näin, jos tiedän oikean nimen - paitsi jos nickki on sama kuin joku oikean elämän lempinimi :) Samoten, kun itselläni ei ole oikeastaan lempinimeä ollut, niin en enää haluaisi tulla muuksi kutsutuksikaan.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 10.03.2008 14:32

Me aloitimme harrastuksen ensin nimimerkillä TeamMH ja siinä on kyseessä sama tarina kuin monella muullakin eli jotain piti keksiä nopsaan. Ja kun on köyhä mielikuvitus niin allekirjoittanut päätyi sitten tuollaiseen jossa tietenkin M viittaa minun etunimeni alkukirjaimeen ja H taasen tuon kätköilukumppanin. Olin tosiaankin siinä uskossa, että tulemme kätköilemään yhdessä ja näin on sitten käynytkin eli molemmat ovat koukuttuneet tähän hienoon lajiin.

Jossain vaiheessa tämä simppeli nimimerkki alkoi tympiä. Kartalle tupsahti lisää erilaisia Team sitä sun tätä nimimerkkejä ja kaipa tulimme kateellisiksikin muiden hienoilla ja oivaltavilla nimille. :oops: Joten ei muuta kuin aivoriihi pystyyn ja lisää löylyä kiukaalle hetti Grounspeak kun ilmoitti, että viimeiset ajat ovat edessä jolloin voi vielä itse muuttaa nimimerkin. Kovan työn ja tuskan avulla päädyimme sitten tulokseen Geovius eli termiin jonka ei pitäisi sinällään tarkoittaa yhtään mitään mutta joka tavallaan assosioituu tähän harrastukseen ja kenties antaa jonkinlaisen jumalallisen vaikutelman. :wink:

Geovius M

Tuuti
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 05.02.2007 21:07
Paikkakunta: Kaarina

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Tuuti » Ma 10.03.2008 15:02

Myös minun nick tuli nopean päätöksen vaatimana, kun olin löytänyt kiinnostavan sivun ja heti piti päästä katsomaan "piilossa" olevia tietoja. :shock:
TUUTI nimi on itseasiassa kolmannen lapseni Tuulin lempinimi ja valitsin sen siksi, että sitä tuskin on ennestään käytössä ja koska esim. oma lempinimeni Jokke oli jo varattuna.
Ei ehkä aivan kuvaavin nick 46 v. miehelle, mutta tällä mennään.
Tässä tilanteessa korostuukin uusien kätköilijöiden avustaminen, nyt kun olen "ylipuhunut" uusia harrastajia, olen pyytänyt miettimään sopivaa nimimerkkiä, koska sillä heitä tullaan jatkossa aina kutsumaan. :D

MEIT
Viestit: 15
Liittynyt: La 01.03.2008 14:10
Paikkakunta: Korso, Vantaa

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja MEIT » Ma 10.03.2008 19:15

Minunkin nimimerkki tulee omasta nimestä kuten monilla muillakin, ja se on siis Marius (tiedän, erikoinen nimi :) ), ja jokuhan siitä meni vääntämään sellaisen lempinimen kuin Mate, joka siis englanniksi lausuttaisiin meit, ja tästähän se sitten tuli jostain syystä isoilla kirjaimilla, MEIT.

TeamKössiKenguru
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 11.09.2007 14:41

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja TeamKössiKenguru » Ti 11.03.2008 9:21

Pakko vielä lisätä kun en muistanut viimeksi kirjottaa, että oon visioinut nimimerkilleni jatkoselityksen. Kössi on mieheni, Kengu minä itse ja Ruu poikamme (vaikka nimestä jääkin vain Ru). :D

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 11.03.2008 9:34

No, tuo "Stone" tulee sukunimestä vääntelemällä, ja tuo 5 on syntymävuoden viimeinen numero. Heittomerkki sitä ennen on ikäänkuin "heittänyt" vuosikymmenen pois... :)
Muistuttaisin kaikkia, että tuo heittomerkki on heittomerkki (') eikä tällainen: ´ tai ` .

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ti 11.03.2008 10:02

Meidän nimimerkki small oaks on lähestulkoon sukunimemme monikko englanniksi. Nimen synty oli melko nopea ja kivuton. Mietimme kyllä muitakin kieli vaihtoehtoja. Useimmiten kuljemme koko perheen voimin niin tuo monikko muoto on ihan hyvä siihen. Tarvittaessa erottelemme itsemme Mr, Mrs ja jr'llä. Pieni kirjoitusasu kuvastaa ehkä kokoamme. Tuosta nikistämme olemme kuulleet myös käytettävän muotoa smollarit, jossa on ainakin meistä hiukan samaa fiilistä kuin rollarerissa :) .

Muuten tuo nimimerkin vaihto geocaching.comissa näyttäisi olevan mahdollista !
Still one more to find!

Avatar
KeljuPee
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 27.08.2007 10:21
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja KeljuPee » Ti 11.03.2008 10:33

Minun tunnukseni on vanhaa perua ja syntynyt alunperin luokassa, kun tein oopilaiden nimistä anagrammeja ja kerran tulin kokeilleeksi omastakin nimestä. Arvuutin sitä sitten oppilailla ja se aiheutti hymähtelyä, punastelua ja tirskuntaa. Häveliäisyyssyistä jätin kuitenkin ottamatta nimimerkkiin ihan kaikkea siitä anagrammista, sillä se saattaisi paljastaa liikaa luonteestani laajalle harrastajakunnalle. Tuo alkusoakin kertoo siitä riittävästi!!

Avatar
simotic
Viestit: 191
Liittynyt: Pe 22.12.2006 18:20
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja simotic » Ti 11.03.2008 11:00

Noin reilut 10 vuotta sitten eräs oppilaani esitteli minulle innoissaan IRC:n toimintaa. Pitihän minunkin heti semmoista kokeilla ja siinä hätäpäissäni miettimään itselleni sopivaa nicciä. Simppa -nimeä olin joskus käyttänyt touhutessani radioitten parissa, mutta se monasti kuultiin väärin huonojen radiokelien vallitessa (yleensä t- tai jopa p-alkuisena :oops:).

Uutta nicciä miettiessäni katseeni osui vieressä olevaan Simatic S7 -logiikkaan ja siitä se sitten lähti ... Simotic

Simotic löytyy myös Skypessä, Mesessä, Spacessa, Hotmailissa jne ...
Simoticin ( Itä-Suomen Helpdeskin) geoseikkailut: http://simotic1.wordpress.com/

Avatar
Holle02
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 24.09.2007 14:14
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Holle02 » Ti 11.03.2008 14:37

Käytän nickiä Holle monessakin foorumissa ja yhteydessä... mutta täällä se oli jo varattu (nimihän vääntyy sukunimestäni)
Aloittelin puumerkillä Holle01... mutta jostakin syystä ekoja loggauksia tehdessäni se ei toiminutkaan.
Joten numeroitahan maailmaan riittää joten nyt ollaan sitten harrasteltu 02-tunnuksin jatkossa....
Siitä tulikin mieleen että ekat kolme kätköä on edelleenkin "väärillä 01-tunnuksin"

Puskanainen
Viestit: 1
Liittynyt: La 28.04.2007 21:07

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Puskanainen » Ti 11.03.2008 19:16

Puskanainen nikki juontaa juurensa jonnekin vuosituhannen vaihteessa juostuun Kainuun rastiviikolle. Minä kuulema viihdyin liian kauan metsässä joten olin puskanainen, nimi on jäänyt elämään koska se kuvaa minua aika hyvin puskissa kun tulee pyörittyä edellen. Onhan meillä jopa virallinen seikkailu-urheiluseurakin Puskajengi ry olemassa :shock:

Avatar
nicitus
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 30.10.2007 20:45
Paikkakunta: Lavia, Satakunta

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja nicitus » To 13.03.2008 16:06

Minun kätköilijä nimimerkkini on syntynyt ilman sen suurempaa historiaa... Nimi syntyi tässäkin ketjussa jo moneen kertaan mainitulla tavalla eli kiireessä ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Kirjautuessaja nimimerkkiä miettiessä silmiini osui kännykkäkotelo, jonka tuotemerkki on Nici ja koska se tuntui liian lyhyeltä lisäsin siihen tuon päätteen :mrgreen:

TGL,
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 08.05.2007 19:34
Paikkakunta: Tampere+Lempäälä

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja TGL, » To 13.03.2008 16:14

Me aloitimme nimimerkin miettimisen hyvissä ajoin eli silloin kun ensimmäiseen löydettyyn purkkiin piti jotain saada kirjoitetuksi(Silloin wanhoina hyvinä aikoinahan koordinaatit olivat suoraan luettavissa ilman tilinperustamista).
Siinä sitten purkki kourassa piti äkkiä jotain keksiä ja tiimin jäsen S ehdotti tuota Lempoa.Siitä se sitten muotoutui.

kilpertti
Viestit: 64
Liittynyt: Su 14.01.2007 2:51
Paikkakunta: Turku

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja kilpertti » La 15.03.2008 23:58

Eipä tarvinut rekisteröityessä nimimerkkiä miettiä. Kirjoitin vain sen jolla meikäläinen työpaikalla tunnetaan. Laiskana hemmona en viitsinyt käyttää yhtään isoa kirjainta. Silloinhan pitäisi painaa kahta näppäintä saadakseen tuotettua yhden kirjaimen. Ilmeisen selvästi siinä kuitenkin näkyy olevan sukunimen alku ja etunimi. Mistäpä moinen konstruktio sitten on peräisin? Turussa toimi aikoinaan tupakkatehtailija Gilbert von Rettig. Eräs työkaveri sai päähänsä ryhtyä kutsumaan minua sillä nimellä. Aika nopeasti se lyhentyi muotoon Gilbert ja jalostui edelleen Kilpertiksi. Itse kirjoitan sen nykyään yleensä kilpertti ja joskus poikkeustapauksissa KilPertti.

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja MooseM » Su 16.03.2008 20:21

Sama propleema kuin muillakin,piti äkkiä rekisteröityessä keksiä jonkinlainen kirjainyhdistemä mikä ei olisi käytössä.Edellisessä työpaikassa kaverit 'haukkuivat' mooseksi,joka taas juontuu asuinpaikastani Moosenmäestä.No tottakai moose oli jo monine lisänumeroineen ja muine yhdistelmineen käytössä,joten piti vain kokeilla muutamia erilaisia yhdistelmiä.MooseM oli rekisteröimätön,joten se oli sitten siinä.Lyhyt ja helppo kirjoittaa lokeihin.

Kuukkelit
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 05.01.2007 21:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja Kuukkelit » Ma 17.03.2008 20:45

Aloitimme 2002 nimimerkillä Hannu&Anja, jonka pian muutimme muotoon HannuEtAnja, sillä jostain syystä tuo "&" merkki ei kelvannut ihan kaikille wap-sovelluksille. Kun ilmoitus nimimerkkien jäädytyksestä toukokuussa 2006 tuli, otimme tuon nimen vielä kertaalleen tarkasteltavaksi. Monta samantyylistä nimimerkkä oli ilmestynyt jo vuosien varrella, joten ajatus jostain omaperäisemmästä syntyi. Toisiamme kun olimme jo nimitelleet aiemmin Anskuukkeliksi ja Hanskuukkeliksi, tuntui noiden nimien yhdistäminen mukavalta ratkaisulta. Vielä kun tutkimme tuon alkuperäisen kuukkelin luonteenpiirteitä, totesimme sen sopivan myös meille: utelias, erämiehen kaveri, ilmaantuu nuotiopaikalle norkoilemaan eväitä yms. = Etsitäänhän mekin niitä eväslaatikoita pitkin maita ja mantuja, emmekä monestikaan kovin tuppisuina luiki takavasemmalle törmätessämme toiseen kätköilijään. :P :D

Pitkät naurut :lol: :lol: päästelimme tässä menneellä viikolla 9.3.2008, kun luimme Helsingin Sanomien jutun "Ketuttaako kuukkelointi". http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2535
Tuossakin kerrotut kuvaukset pitävät kyllä pitkälti paikkansa.
Tässä pieni lainaus siitä:
"Birdlife Suomen vuoden 2007 lajiksi valitsema kuukkeli on utelias ja sosiaalinen lintu. Pohjoisessa Suomessa vaeltava saattaa törmätä siihen nuotion äärellä tai metsäkämpän nurkalla. Sanotaan, että kuukkeli näkee ja tietää kaiken.

Luonnosta, varsinkin Etelä-Suomesta, kuukkeli on valitettavasti häviämässä sitä mukaa kuin sen ympäristö, vanhat havupuumetsät, katoaa. Työpaikoille ja etenkin toimistoihin linnulle on kuitenkin syntynyt uusi lajitoveri, toimistokuukkeli."
....
Liisa Nuutinen, kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen tutkija

Kuukkelointi saattaa tosiaan ketuttaa joitakin, mutta toivottavasti ei sentään niitä, ketkä meihin kätköillä törmäävät. Eikä ainakaan itse Kettua :wink:

AnsKuukkeli ja HansKuukkeli = Kuukkelit

saint_tobias
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:44

Re: Oman kätköilijänimimerkin syntyhistoria

Viesti Kirjoittaja saint_tobias » Ma 24.03.2008 0:55

Veljeni pelasi roolipelejä ja pikkupoikana uteliaana seurasin vierestä. Eräs hahmo oli saint Tobias ja siitä tuli mun oma tunnus.
Tunnuksesta en luovu koskaan

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”