Kätköreissun suunnittelu

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Pe 05.09.2008 10:24

Aloittelevana kätköilijänä tarvisin hieman neuvoja onnistuneen kätköilyreissun suunnittelemiseen.
Lähiseudun purkit rupeavat vähenemään uhkaavasti ja tarkoitus olisi lähteä päivän kestävälle turneelle lasten kanssa (7 ja 6v) vähän etäämmälle.

Gepsiin olen jo syötellyt naatteja aika paljon, eli valinnanvaraa on.
Kuinka montaa kätköä kannattaa tavoitella yhden päivän aikana lasten kanssa ?
Mitä varusteita kannattaa ottaa mukaan, ettei tule ikäviä yllätyksiä ?
Olen suunnitellut, että toteutettaisiin rengasmatka ja poimittaisiin purkkeja, joiden läheisyyteen pääsee autolla.
Kävelymatka purkille olisi mielestäni oltava alle 1 km parkkipaikalta.
Miten ruokailu olisiko viisasta käydä jossain syömässä vai kokonaan omilla eväillä ?

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja reply » Pe 05.09.2008 13:26

Noihin kysymyksiin ei varmaan kukaan pystyne antamaan täysin tyhjentäviä vastauksia. Itse varmaan tiedät parhaiten lastesi fyysisen ja psyykkisen kunnon :) Kätkömäärääkään ei kukaan voi puolestasi kertoa, sillä jos kymmenenkin kätköä haette ja jokainen niistä on kilometrin päässä autosta, niin kävelymatkaa kertyy täten jokaisen kätkön kohdalla kaksi kilometriä ja kymmenelle siis yhteensä peräti 20 km! Kannattanee siis käydä vain parilla kauempana sijaitsevalla kohteella tai useammalla lähellä olevalla tahi niitten sopivalla sekoituksella. Varusteittenkin määrä ja laatu riippuvat kävelymatkasta, kätköjen vaikeusasteesta sekä omista ja lastesi ominaisuuksista. Omat eväät ovat hyvä juttu pitempien kävelymatkojen yhteydessä, mutta jos kätköt ovat lähellä autoanne, niin varmaan matkanne varrelta löytyy sopivia ruokapaikkojakin. Ei muuta kuin reissuun: kantapään kautta nämä jutut opitaan :D

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Pe 05.09.2008 14:53

GPS:n pattereita/akkuja kannattaa ainakin varata riittävästi, sillä kioskia tai huoltoasemaa ei kuitenkaan löydy silloin kuin sitä tarvitsisi. Premium Membership ei olisi huono ajatus, sillä silloin voit tehdä kyselyn kätköistä matkareitin varrelta esimerkiksi kilometrin säteellä tiestä, haluamallasi maastovaikeudella jne. Varalle voi tehdä suuremman kyselyn, jos matkareittiin tuleekin yllättäviä muutoksia. Kyselyt kannattaa päivittää juuri ennen matkalle lähtöä, sillä uusia purkkeja ilmestyy koko ajan tai joku on voinut ilmoittaa kyselyysi osuvan purkin kadonneeksi.

Pocket Querit ja älypuhelimiin saatava SmartGPX ovat kätköreissuilla lyömätön yhdistelmä, sillä silloin "kartanlukija" voi jatkuvasti selailla kaikkia kyselyn kätköjä, järjestää niitä kulloisenkin sijainnin mukaan tms. ja GPS:ää voidaan käyttää samanaikaisesti kartan tarkasteluun ja ajoreittien suunnitteluun.

Riippuu matkakohteesta, mutta yleisesti ottaen Suomessa on jo niin paljon kätköjä, että kätköilyalueen ensimmäisellä "pyyhkäisyllä" selviää helposti alle kilometrin kävelymatkoilla kätköille. Esimerkiksi Turun seudulle olemme tehneet kaksi sadan kätkön viikonloppureissua ja harvoin kätkölle joutui kävelemään yli 500 metriä. Ollaan jätetty pidemmät kävelymatkat seuraaville kerroille, kun helpommin saavutettavissa olevat purkit on löydetty..

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Pe 05.09.2008 15:12

Hyvät kengät ja kumpparit on minulla mukana. Lisäksi rahaa ruokailuun ja matkaevästäkin, varapattereita,retkimieltä ja liika ahnehtiminen pois mielestä, sen mitä lähtee etsimään niin sen myös löytää.
Auton vara-avaimet taskuun. Minulla kävi kerran niin että olin syvällä metsässä erään metsätien päässä ja lukitsin tottumuksesta auton (vaikkei siellä varkaita varmaan olisi ollut!) ja avaimet jäi penkille. Onneksi oli pakun tavaratila vielä auki ja siellä työkaluja joilla purin tavaratilan ja ohjaamon välisen seinän irti, tapahtuneen jälkeen olen aina pitänyt vara-avaimet taskussa!
Hyvää kätköilyreissua lasten ehdoilla ja vauhdilla!!!

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja reply » Pe 05.09.2008 15:21

karppa63 kirjoitti:Lisäksi rahaa ruokailuun ja matkaevästäkin, varapattereita,retkimieltä ja liika ahnehtiminen pois mielestä, sen mitä lähtee etsimään niin sen myös löytää. Hyvää kätköilyreissua lasten ehdoilla ja vauhdilla!!!
Erittäin hyvin sanottu siellä ylhäällä! Jos itselläni olisi lapsia, niin todennäköisesti tutustuisin etukäteen matkareittiin ja sen varrella oleviin kätköihin sekä palveluihin. Toisaalta, niinhän teen kyllä nytkin :D

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja taaru » Pe 05.09.2008 16:37

jkukkola kirjoitti:Aloittelevana kätköilijänä tarvisin hieman neuvoja onnistuneen kätköilyreissun suunnittelemiseen.
Lähiseudun purkit rupeavat vähenemään uhkaavasti ja tarkoitus olisi lähteä päivän kestävälle turneelle lasten kanssa (7 ja 6v) vähän etäämmälle.
Tässähän oli kyse lasten kanssa kätköilemään lähtemisestä, joten en pidä noita teknisiä asioita niin tärkeänä. Kätköreissu kannattaa mielestäni suunnitella etukäteen. Kätköiksi kannattanee valita tuon kokoisten lasten kanssa alle kahden ja puolen tähden kätköjä, jolloin kätkölle pääsee suht vaivattomasti. En väitä, etteivätkö lapset ole näppäriä liikkumaan, mutta näin välttää oman huolensa siitä, että lapsille sattuu jotain. Poikani alkaa olla jo iso, mutta hän ei ole pitänyt, jos kätkölle on pitkähkö kävelymatka, koska etsiminen on mielenkiintoisin vaihe. Itse ole tarkistanut karttapaikan kartalta, miltä kätkön ympäristö vaikuttaa ja kuinka lähelle autolla todennäköisesti pääsee. Karttalinkki löytyy kätkökuvauksesta tai geocache.fi:n kätkökartalta.

Purkkeja voisi varata alkuun noin kymmenen ja siitäkin voi karsia lopusta tai vaikka välistäkin, jos tuntuu siltä. Purkit on syytä valita samalta alueelta, jos vain mahdollista, jolloin siirtymät eivät ehdi kyllästyttää.

Varusteissa on tärkeää sopivan lämmin säänmukainen vaatetus. Reimatec-asut tai muun kosteutta pitävät asut ovat käteviä likaahylkivyytensäkin vuoksi. Muutama vaihtovaate ei ole pahitteeksi. Varsinkin vaihtosukkia ja mahdollisesti vaihtokengät kannattaa olla koko poppoolle mukana. Kumisaappaat ovat lapsilla sään mukaan joko jalassa tai vain mukana varalta. Omat taskulamput lapsilla ovat kivat, sillä valoisallakin kivenkoloset saattavat olla hämäriä. Hyttysaikaan päähineet ja hyttyskarkoite vähentää ininää, varsinkin lasten. :wink: Kyypakkaus kannattaa olla aina mukana.

Usein lapset ovat vähän väliä nälkäisiä, varsinkin kun liikutaan ulkona. Itse olen ottanut mukaan pientä naposteltavaa. Ei välttämättä mitään herkkuja, vaikka niitäkin voi olla hiukan mukana. Syötävä kannattaa olla sellaista, että sitä voi syödä likaisinkin käsin. Mukaan voi myös ottaa kosteuspyyhkeitä ja/tai käsihuuhdetta. Naposteltavaksi sopii esim. vähärasvaisemmat välipalakeksit, esim. Paussikeksit, hedelmät esim. banaanit ja kivettömät viinirypäleet ja tietysti tavalliset voileivät. On kätevintä, jos syöminen on sellaista, että lapset pärjäävät sen kanssa itseohjautuvasti, niin naposteluaika kuluu kätevästä siirtymällä kätköltä toiselle. Aikuinen kun pärjää usein ilman välipaloja, mutta juotavaa pitää olla mukana kaikille. Itse olen pitänyt hyvänä vaihtoehtona, että käydään syömässä edullisesti esim. jollain huoltoasemalla tai hampurilaisravintolassa kätköreissun loppuvaiheessa. Joko viimeisenä tai ennen 1-3 viimestä kätköä. Tällöin itselläkin saattaa jo olla kiljuva nälkä. :) Kotimatka sujuu sitten luultavasti leppoisasti, kun lasten vatsat ovat täynnä.

Nämä ajatukset lasten kanssa kätköilystä ovat henkilökohtaisia, ja joku saattaa olla toista mieltä. Toivoittavasti tästä kuitenkin on hieman apua. Hauskoja kätköilyreissuja kiireettömästi, toisten seurasta nauttien!
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Pe 05.09.2008 17:05

JEP.
Jollei näillä taarun ohjeilla selviä lapsikätköilystä niin kyseinen harrastus ei vaan kiinnosta lapsia, huomaa kyllä että taaru on hommaa lasten kanssa kokeillut,"jopa parikin kertaa".
Ei muuta kuin matkaan!!!!!

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Pe 05.09.2008 17:09

taaru kirjoitti:Tässähän oli kyse lasten kanssa kätköilemään lähtemisestä, joten en pidä noita teknisiä asioita niin tärkeänä.
hmm.. miten lasten kanssa kätköily sulkee sen pois, että kätköilyreissusta voi tehdä hieman miellyttävämmän miettimällä edes hieman "teknisiä asioita" etteivät akut pääse loppumaan kesken tai ettei paperille tulosteta nippua kätkökuvauksia ja huomata sitten matkan päällä, että mentiinkin eri reittiä tai että paperit unohtuivat jonnekin eikä kuvauksia huomattu tallettaa esim. älypuhelimeen..? Nämä ovat joitakin huomioita parinkymmenen tuhannen kilometrin varrelta..

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Pe 05.09.2008 17:30

Murre&Mirre kirjoitti:
taaru kirjoitti:Tässähän oli kyse lasten kanssa kätköilemään lähtemisestä, joten en pidä noita teknisiä asioita niin tärkeänä.
hmm.. miten lasten kanssa kätköily sulkee sen pois, että kätköilyreissusta voi tehdä hieman miellyttävämmän miettimällä edes hieman "teknisiä asioita" etteivät akut pääse loppumaan kesken tai ettei paperille tulosteta nippua kätkökuvauksia ja huomata sitten matkan päällä, että mentiinkin eri reittiä tai että paperit unohtuivat jonnekin eikä kuvauksia huomattu tallettaa esim. älypuhelimeen..? Nämä ovat joitakin huomioita parinkymmenen tuhannen kilometrin varrelta..
Myös tekniset asiat ovat tärkeitä mutta oma älypuhelimeni on nokian 60 euroa maksanut härveli jolla saa yhteyden jos sattuu jotain ikävää. Akut/patterit ovat tärkeä juttu. Lapsille tuo kilometrimäärä ei merkitse mitään , vaan hauska puuhaaminen vaikka yhden kätkön ympärillä. Pääasia on että jotain löytyy eikä sekään ole niin tärkeää vaan yhdessäolo.
Hyvää kätköilyreissua!!!

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja taaru » Pe 05.09.2008 18:00

Murre&Mirre kirjoitti:
taaru kirjoitti:Tässähän oli kyse lasten kanssa kätköilemään lähtemisestä, joten en pidä noita teknisiä asioita niin tärkeänä.
hmm.. miten lasten kanssa kätköily sulkee sen pois, että kätköilyreissusta voi tehdä hieman miellyttävämmän miettimällä edes hieman "teknisiä asioita" etteivät akut pääse loppumaan kesken tai ettei paperille tulosteta nippua kätkökuvauksia ja huomata sitten matkan päällä, että mentiinkin eri reittiä tai että paperit unohtuivat jonnekin eikä kuvauksia huomattu tallettaa esim. älypuhelimeen..? Nämä ovat joitakin huomioita parinkymmenen tuhannen kilometrin varrelta..
Jep, kuten sanoin, se oli henkilökohtainen näkemys. Täytyy kyllä tunnustaa, että tykkään tekniikasta, mutta toistaiseksi olen tyytynyt hyvään gepsiin, autonavigaattoriin ja puhelimen wap-yhteyteen. Mukana on nippu paperille tulostettuja kätkökuvauksia kansioissa. Lapsiperheessä joutuu usein miettimään raha-asioita, ja nyt olen vaiheessa, jossa kätköt alkavat olemaan kaukana. Joudun siis miettimään, miten ja kuinka usein kätköilen, koska bensa on kallista. Onnittelut vaan niille, joilla on rahan kanssa väljempää. Rahalla toki saa ja autolla pääsee, ja helikopterinkin voi vuokrata, jos on oikein paljon rahaa. :D
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

Pertsa25
Viestit: 63
Liittynyt: To 21.12.2006 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Pertsa25 » Pe 05.09.2008 18:13

Oma kokemukseni noitten muksujen kanssa kätköillessä on tärkeitä eväät ja helpot kätköt niin että muksut voi ihan itse ne etsiä.
Meillä mentiin niin että vuorotellen oli gepsi jokaisen kourassa niin että jokainen sai löytämisen riemua. Terrainilla on sen verran merkitystä että ei tule vaaratilanteita ja kyllä meikäläisellä on aina vähintään pieni ea-pakkaus mukana jos haavereita sattuu. Aku Ankka-laastari auttaa hyvin usein pienissä kolhuissa ja matka jatkuu jälleen kovaa vauhtia.

Tottakai täytyy olla noi tekniset vempaimet kohdallaan sillä itku tulee jos homma kaatuu siihen että isä/äiti on unohtanut esim. varapatterit kotiin ja homma pysähtyy siihen ja koti kutsuu kulkijoita.
Jos siitä ei tule mitään, niin sitten siitä ei tule mitään, joten ihan sama!

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja tuulis » Pe 05.09.2008 20:38

Aikalailla sanoja asioita, kuin taaru ja Pertsa25 on minunkin georetkien suunnittelussa.

Aloitan homman katselemalla sopivan reitin, tai no... minulla on alustavat suuunnitelmat vähän joka suuntaan kotoa tehtynä hyvissä ajoin.
Esin Iisalmen suunnan alustavat suunnitelmat on tehty tammikuulla ja vielä en ole Iisalmeen asti päässyt.

Kotoa lähtiessä lapset syö kunnolla ( tiestysti aikuisetkin syö),
lapset pukevat säähän sopivat vaatteet päälle, varavaatetta ja kenkiä on kassissa.
Jokainen lapsi huolehtii itse oman kassinsa, jossa on pikkuisen evästä, esim paussi tms energiapatukka, pillimehu, joskus karkkia pikku nyssykkä.
Samaan kassiin lapset laittavat omat viihdykkeensä; lukemista, mp3 soittimen,kameran ehkä, vihkon, kynän yms.
Jokainen lapsi siis huolehtii oman kassinsa itse.

Minä sitten kolmen lapsen äitinä huolehdin mukaan vaatekassin, kätkökuvaukset, gps;n, autonavigaattorin, paperia, kyniä ja ties mitä muuta kamaa,
oman rahapussin, kameran yms.
ja ne eväät; meillä mieluisia on juurikin energiapatukat( 1-2 per lapsi riiippuen retken pituudesta), pillimehut, eväsleivät, keksiä, makkaraa tms grillattavaa jos jonkun kätkön kuvauksessa puhutaan grillauspaikasta, talouspaperia, puukko ja kaikkea muuta, mitä vaan voi retkelle tarvita.
Kuumaa vettä on usein myös mukana, sillä on hyvä huuhtasta käsiä ja lämmin kuppi mansikka-vanilja keitto on meidän lasten mieleen.
Mukava jatkaa matkaa kun on hörpännyt lämmintä juomaa.

Juuri viikolla kattelin oman auton takakonttiin, siellä oli minun kenkiä, lasten kenkiä, lasten varavaatteita, pillimehuja, talouspaperia, kertakäyttögrilli, kertakäyttömukeja, talouspaperia ja vaikka mitä, mitä vaan voi kuvitella retkillä tarvitsevansa.

Lapsista on mukava saada välillä se gps omaan käteen, samoten se kätköpurkin sisällön tutkiminen on kivaa, kannattaakin muistaa ottaa vaihtojuttuja mukaan!

Ennen kaikkea lasten kanssa kätköillessä tarvitaan paljon iloista mieltä ja kykyä muuttaa suunnitelmat kesken päivän, jos jonkin takia ei kätköily onnistukaan.

Retkestä riippuen välillä syödään omia eväitä, välillä käydään jossakin huoltikalla tms syömässä, mutta aina olen oattanut kaiken varalta pikku eväät ainakin mukaan. Se kummasti helpottaa se pillimehu ja leipäpala lapsen oloa, sitten taas jaksaa jatkaa matkaa.

Niin, vielä sen verran että kannattaa niiden lasten kanssa( nii, myös aikuisten kanssa kätköillessä) myös katsella ympärilleen muutakin kuin vain kätkön etsimisen verran. Ympäristöstä voi löytyä vaikka mitä kivaa katseltavaa ja kummasteltavaa.
Meillä esim raatteentie oli sellainen paikka, että kätkön etsimisen jälkeen tutustuttiin monta tuntia korsuihin ja vartiomuseoon sekä raatteen porttiin.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Pe 05.09.2008 21:04

tuulis kirjoitti:A
Niin, vielä sen verran että kannattaa niiden lasten kanssa( nii, myös aikuisten kanssa kätköillessä) myös katsella ympärilleen muutakin kuin vain kätkön etsimisen verran. Ympäristöstä voi löytyä vaikka mitä kivaa katseltavaa ja kummasteltavaa.
Tätä ei voi alleviivata liikaa. Lapset mukana -> lasten tahtiin mennään. Ei kannata tehdä liian kunnianhimoista minuuttiaikataulua. Useimmat ne kivoimmat jutut (löytyy erikoisia hyönteisiä, heitellään kiviä järveen jne) löytyvät matkalla kätkölle tai sieltä pois. Terveisin kolmen lapsen isä.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Kätköreissun suunnittelu

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Ma 08.09.2008 13:39

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Eiköhän näillä eväillä saada hyvä kätköreissu lasten kanssa toteutettua.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”