Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytöloggaus?

Yleistä keskustelua kätköilystä

Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytöloggaus?

Äänestys päättyi Ti 04.03.2014 9:36

Kyllä
5
5%
Ei
89
95%
 
Ääniä yhteensä: 94

Juntu
Viestit: 31
Liittynyt: To 23.08.2012 22:25

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja Juntu » Ti 25.02.2014 17:20

Turhaa
Viimeksi muokannut Juntu, To 01.05.2014 1:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 25.02.2014 17:30

Geovius kirjoitti:Jos siis olemme sitä mieltä, että [NULL], . tai KK ovat ihan jees lokkauksia tuon puitteissa niin kaipa sitten on ihan ok myös poistaa nuo lokkaukset?
Sillä eikös täällä nyt tunnu oleva konsensus myös siitä, että antaa kaikkien kukkien kukkia ja kukin kätköilee tavallaan.

Kysymys kuuluu siis mitkä kaikki kukat saavat kukkia ja miten kukin saa kätköillä tavallaan?
Näemmä tarvii pyytää sammakkoa sallimaan loginpoisto-oikeus vain tarkastajille. Ensin merkataan logi "needs archived" jollain priorisoinnilla: spoilaa, sisältä mätä tai aivan liian lyhyt, sitten tarkastaja liittää siihen tekstin "on ihan kiva että kirjoitit login mutta se ei kelpaa - korjaa tai vastaa kuukauden kuluessa tai logi poistetaan" ja sitten puolentoista vuoden päästä logi poistuu.

Kätköilijöitä on nykyään niin moninkertaisesti verrattuna aiempien aikojen kokonaissuorituksesta innostuneisiin kerrotaan-kavereille-kuinka-selvisin-runoilijoihin että annetaan ny tän olla.

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja rauski » Ti 25.02.2014 18:02

Ilmiö on tuttu "kehittyneessä maailmassa": käsin kirjoittaminen ja suusanallinen kommunikointi kasvokkain vähenee. Jörötetään tälleen niinkuin minäkin juuri nyt omalla "koneella", eikä olla naamakkain kovinkaan usein. Käytetään tätä paljonpuhuttua some:a ja kanssakäymisessä siirrytään vääjäämättä näköjään pikkuhiljaa kokonaan peukkuihin, lyhenteisiin ja hymiöihin. :shock: (Esimerkki)
Ihmekös tuo, jos ne kätkölokkauksetkin lyhenee.
Ja asiaan : Minun kätköille kelpaa myös KK. Jopa oman haastekätköni täyttyminen on niin helppo tarkistaa, että uskon ilman kuviakin, jos ikinä näin tapahtuisi. Ei ole vielä tapahtunut.
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ti 25.02.2014 18:06

Seq kirjoitti:Väitän, että suuremmalle osalle ihmisiä KK tarkoitta Knull Kompi:sta, kuin Kiitos Kätköstä.
Tuo oli itseasiassa aivan uusi tulkinta, vaikka äidinkieltäni onkin!
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 25.02.2014 19:10

cossu2 kirjoitti:Kyllä tuosta pituudestakin on tilasto olemassa :wink:

http://www.geocache.fi/players/logstat.php
Tämä linkki oli mielenkiintoinen, enpä ollutkaan huomannut :)

Itse kysymykseen: Tyhjästä loggauksesta ainakin lähettäisin viestiä loggaajalle, koska sehän voi olla vahinkologgaus ja todennäköisesti poistaisin jos vastausta viestiin ei tulisi. Muuten en poistaisi, vaikka olisi vaan "."

En loukkaannu, jos loggaajalla ei ole mitään sanottavaa kätköstäni, mutta toki palaute, oli se sitten negatiivista tai positiivista, on aina parempi kuin tyhjä loggaus, jotta saa jotain konkreettista tietoa purkin kunnosta, mitä löytäjä tykkäsi yms. Mutta jos kätköstä ei jää mitään mieleen, niin ei siinä mitään. Nimi lokikirjassa on löytö, joten niin kauan kuin nettilokissa on vähintään yksi merkki ja vihosta olen tarkastanut, että nimi löytyy, niin ei minulla ole valitettavaa.

Kunnon logeja on toki kiva lukea ja tulee hyvä mieli, jos löytäjä on nähnyt vaivaa logia kirjoittaessa ja logista näkee, että kätkö on miellyttänyt :) Purkin huoltokin sujuu parhaiten kun saa ajankohtaista tietoa logien kautta

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 25.02.2014 21:30

[quote="Juntu"] Voi etsijä sitten mietti pistääkö nimensä kirjaan, vai antaako kätköttäjän pitää tunkkinsa. quote]

Kyllä siis sinne logikirjaan voi nimensä pistää. Perusohjehan on, että loggaus vihkoon on löytö. Sit vaan miettii, viittiikö nettiin logata... Tilastokikkailusta ym. jos tykkää, niin sit kai pitäis nettiinkin kirjoitella. Mut onhan ne sit aika koomisia sääntöjä, jos ruvetaan keksimään loggauksen pituudelle alarajaa, kirjoitukselle sopivaa sisältöä ym... Itselläni on kerran DNF- loggaus poistettu (ja kyse ei ainakaan ollut lyhyydestä). En sitä silloin ymmärtänyt ja ehkä ko. tekijän purkit sit jatkossa jäis hakematta, varsinkaan, jos et saa mitään perusteluja... Ei voi aina tietää/arvata, miks tekijä on vetänyt herneen nenäänsä.
Mietin vaan edelleen, että onko "oikeus"... Jos siis mahdollisuus on poistaa loggauksia, niin onko oikeus rajoituksetta poistaa? Se on sitten eri asia, että onko se hyvä asia yleensä tai "oikeudenmukainen"... Ketä ne liian lyhyet haittaa? Jos loggausoikeutta aletaan rajoittaa, niin rajoitetaan sitten teko-oikeuttakin. Kaikki tylsät, lyhyesti kirjoitetut kuvaukset, tylsät purkit tylsillä paikoilla poistetaan?
Menee jo vähän liian hankalaksi? Eikös se perusajatus siis ollut, että nimi logissa on löytö. Nettiloggaus sen jälkeen siitä löydöstä pitäisi sallia myös? Onko jollain oikeus poistaa? Huolehtisitte ensin siitä, että onko kaikki nettiin loggaajat oikeasti loganneet purkkiin...

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja pehku » Ti 25.02.2014 22:29

Onneksi itseäni ei haittaa, jos jos joku väärinloggaa kätköjäni. Pari kysymystä kuitenkin heräsi:

1) Miksi minun pitäisi Suomessa kätköillessäni tietää, että suomalaisten kätköilijöiden yleisesti käyttämä lyhenne tarkoittaa jotain kamalan rivoa ruotsiksi? En osaa juurikaan ruotsia, varsinkaan alatyylistä.

2) Miksi minun pitäisi tietää, että käyttämäni ohjelma toimii teknisesti väärin mahdollistaen tyhjän loggauksen? En tiedä mikä ohjelma tyhjän login mahdollistaa, koska en ole kokeillut sellaista tehdä, ja oletan, että väärin toimiva ohjelma ei kerro käyttäjälle, tämän toimivan järjestelmän sääntöjen vastaisesti.

Avatar
Quukkeli
Viestit: 52
Liittynyt: La 20.03.2010 19:03
Paikkakunta: Lahti

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja Quukkeli » Ti 25.02.2014 23:33

Vastaus / ajatus otsikon mukaiseen kysymykseen / otantaan: EI VOI!
(jos se nimimerkki on kirjattuna lokivihkossa)

Kai näistä on jotkin säännöt olemassa. vrt muut "urheilulajit",
lajin säännöillä mennään tai sitten pitää vaihtaa lajia! (TAI sovittuja sääntöjä)

ei se nyt niin vaikeata pitäisi olla

Todistettavasti on mm. Jämsässä taannoin (oikeudessa)pohdittu onko netti vttuilu OK vai halataanko ensin!
Jämsässä halasivat vasta jälkeenpäin.

terveisä vaan "13 piikkiselle eturattalle, PK" ;o)


Edeliseen viitaten itselläni on joka kätköltä spoilerikuva(t) jolla sitten sinne Jämsän saleihin lähdetään viittaamaan USA, sammakon kutuihin ja muihin säännöksiin!
(jos joku tarpeettomasti poistaa "KK" lokkaukseni, niin sammakko-oikeudessa pohditaan, miten se menikään :| )

PS. Se jo pierua piättelee, niin sillä on muutakin vilippiä !
kateellisiako ne poistajat on! (huoh)
-Quukkeli-

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » Ke 26.02.2014 14:59

Mitenkäs jos nyt joutuu poistamaan loggauksen, syystä tai toisesta, meneekö siitä ilmoitus tälle poiston kohteelle.
Omilta kätköiltä olen poistanut samalta nimimerkiltä loggaukset, koska niitä ei kirjoissa ollut. Oli kyllä muistaakseni yli kymmenen kirjaimen loggaus netin puolella :lol:

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ke 26.02.2014 15:11

Minun yksi loggaus poistettiin kun olin logannut väärään purkkiin - terra cacheen. Omistaja lähetti minulle sähköpostia ja kirjoitti vielä tiedon tästä poistosta ja sen syystä logeihin. Asiallisesti ja selkeästi toimittu.

Bojo717
Viestit: 19
Liittynyt: La 14.09.2013 2:41

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja Bojo717 » Ke 26.02.2014 18:27

Kyllä on taas ihan älyttömästä aiheesta saatu kolme sivua keskustelua aikaiseksi.
Jos nimi löytyy lokivihkosta, purkki on löydetty. Ihan sama miten pitkä teksti sinne nettiin on sitten kirjoitettu.
En millään voi käsittää, miten jollakulla joka viitsii tehdä kätkön toisten etsittäväksi ja löydettäväksi, voi olla niin tiukka vanne pään ympärillä, että mittailee vielä logien pituuksiakin ja miettii, että miksi tuokin nyt kirjoitti vain noin vähän?
Jos tosiaan löytää filmipurkin sillankaiteesta tai liikennemerkistä, vaikka kuinka kauniilla paikalla se kaide olisikin, niin eipä sen kätkönkään tekoon ole paljon panostettu. Miksi minä panostaisin loggaukseen yhtään enempää, kuin on pakko?

Tämän keskustelun voisi jo lukita tai siirtää tuonne sodat-osioon.

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja pardainis » Ke 26.02.2014 20:00

Mun kätköille saa logata KK tai vaikka vähän pienemmän kk. Olen muutaman kätköni tehnyt kanssaharrastajille etsittäviksi ja löydettäviksi. Ja jos löydön jälkeen ei ole muuta sanottavaa kuin Kiitos Kätköstä, Kiva Kätkö, Kuumottava Kokemus tai Kusinen Kätkö, niin se on ihan OK. Muutenkaan mua ei ala vit.. harmittamaan jos jollain vastaantulevalla puolitutulla ei ole mitään sanottavaa vaan pelkästään nyökkää. Tottakai on mukava lukea kunnon loggauksia, mutta jos niitä ei tule omalle kätkölle niin aina niitä voi lueskella toisten kätköistä. Kivaa Kevättä.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko piilottajalla oikeus poistaa liian lyhyt löytölogga

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 26.02.2014 20:53

En millään voi käsittää, miten jollakulla joka viitsii etsiä kätkön joka on piilotettu toisten etsittäväksi ja löydettäväksi, voi olla niin tiukka vanne pään ympärillä, että ei viitsi edes muutama sanaa lokiin kirjoittaa vaan vielä miettii, että miten tästä pääsisi vähimmällä vaivalla jotta saisi kuitenkin statsi merkinnät?

Asioilla on useampia puolia ja olisi hyvä ymmärtää myös toistakin.
Voisi sanoa keneltä se on pois, jos muutaman sanan enemmän kirjoittaa lokiin.

Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä”