Purkin koko

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ma 25.03.2013 20:56

Laitat kumman vaan niin sanomista tulee :D :D
Mut juu... Itse laittelisin sen mukaan että jeesaa etsimistä ?
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Ma 25.03.2013 21:08

RikuH kirjoitti:Taitaa vähän mennä ketjun aiheen vierestä, mutta kumpi mahtaa olla 5 litran ämpärin kokoluokitus, regular vai large? Joidenkin sivustojen mukaan 5 litran vetoinen on jo large -kokoinen, mutta joidenkin mukaan vasta 15 litrainen on large.
Minun mielestäni tuon kokoinen purkki on regular.

Avatar
RikuH
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.11.2012 20:19
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja RikuH » Ma 25.03.2013 21:21

Juu, Täytyypä purkkia piilotettaessa miettiä kumman kokoluokituksen tuohon laittaisi. Kiitokset nopeista vastauksista!

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja artomak » Ma 25.03.2013 22:22

aina jotain hukassa

Avatar
RikuH
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 30.11.2012 20:19
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja RikuH » Ma 25.03.2013 22:27

artomak kirjoitti:http://personal.inet.fi/hima/pekkar/opi ... tyypit.htm

Tuossahan nuo ovat aika selkeästi
Niin ovat, mutta 5 litraa on juuri vakion ja suuren rajalla. Harmi kun piti hankkia juuri 5 litran purkki. Olisi ollut vähän alle tai yli niin olisi helpompi päättää kokoluokitus. :D

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ma 25.03.2013 22:39

Sun täytyy nyt vaan laittaa sinne 5 litraa vettä ja katsoa tuleeko se piripintaan täyteen. jos ei tullut niin se on Large ja jos tuli niin Regular. Ja jos ei mahdu niin Regular. :D

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 26.03.2013 9:51

Kun nyt aiheesta on keskustelua, niin kumpikohan aika yleisti käytetty PET-putki on: mikro vai small?
Kummallakin kokoluokituksella noita on löytynyt. Kerran ainakin antoi moinen itseään jonkin aikaa etsityttää, kun smalliksi oli merkitty ja isompaa purkkia etsimme.
Mikro käsittääkseni sen kuuluisi olla kun ei sinne oikein matkalaisia mahdu
Ketä noita ohjeita kirjoittaa voisi varmaan tuon PET:in lisätä ohjeisiin sen yleisyyden takia

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 26.03.2013 10:36

Nanojen ja nacrojen yleistyminen aiheuttaa tulkintaongelmia mikroluokan yläpäähän. Tilavuuttahan tässä on käytetty aiemmin pohjana kokoluokitukselle, mutta mielestäni PET-putkilo vastaa riittävästi poretablettituubia kooltaan oli sen tilavuus sitten mikä tahansa (varsinkin puhallettuna) ja kyllähän ne poretuubit mikroja ovat olleet. On sitten isompia esim. lääkepurkkeja, joiden pieni suuaukko estää kolikon tiputuksen mutta tilavuudeltaan voivat olla jo selviä small-purkkeja.

Jos koolla on etsinnässä merkitystä niin laittaisin rajatapauksissa mielummin pienemmän kuin isomman purkkikoon. Ei ole jäänyt yhteen kertaa kun etsii small kokoista purkkia ja löytää mikron paikasta, johon oikea small ei edes mahtuisi. Regularin ja largen välissä ei tätä ongelmaa silleen ehkä ole. En yllättyisi 5 litran largesta vaikka taitaa jotkin regular-ammuslaatikotkin olla vetoisuudeltaan suurempia. Suomessa 10 litran ämpäri kelpaa minulle largeksi vaikka onkin alle 15 litraa. Largen virallinen selitys tekee siitä turhan harvinaisen. Oma ainoa largeni on tilavuudeltaan tuhansia litroja, joten sen suhteen ei ole koon suhteen tulkintavaikeuksia. Lokivihko on siitä vaikeampi löytää kuin itse purkki.

Jos kokoluokituksessa olisi nano käytettävissä ilman lisäselitystä, olisi tuo pienempien kätköjen luokittelu kyllä loogisempaa.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 419
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ti 26.03.2013 10:37

arnevala kirjoitti:Kun nyt aiheesta on keskustelua, niin kumpikohan aika yleisti käytetty PET-putki on: mikro vai small?
Sanoisin micro ei missään nimessä small
Fortuna Favet Fortibus

Samuli70
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 29.03.2013 22:06

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Samuli70 » Pe 29.03.2013 22:29

Geocaching.com:issa on aika hyvin määritelty purkkien kokoluokat:
http://www.geocaching.com/guide/ -> What does a geocache look like?

Micro - Less than 100ml.
Small - 100ml or larger, but less than 1L.
Regular - 1L or larger, but less than 20L.
Large - 20L or larger.
Other - See the cache description for information.

Tuossa ei kyllä eksplisiittisesti sanota onko kyse ulko- vai sisämitasta, mutta näkökanta on selvästi etsijän, eli se viittaisi ulkomittaan. Mikäli sisä- ja ulkomitta merkittävästi poikkeaa toisistaan, niin varmaan fiksuinta olisi valita kokoluokaksi Other, ja tarvittaessa laittaa lisäselvennystä kätkökuvaukseen.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Pe 29.03.2013 23:06

Samuli70 kirjoitti:Geocaching.com:issa on aika hyvin määritelty purkkien kokoluokat:
http://www.geocaching.com/guide/ -> What does a geocache look like?

Micro - Less than 100ml.
Small - 100ml or larger, but less than 1L.
Regular - 1L or larger, but less than 20L.
Large - 20L or larger.
Other - See the cache description for information.
Tämän jaottelun mukaan olen mennyt omissa kätköissäni, enkä minkään kotimaisen laimennoksen... :D
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
Kapum
Viestit: 10
Liittynyt: La 09.11.2013 20:21

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja Kapum » Su 26.01.2014 18:14

Jos piilotettuna ei ole purkkia, vaan purkiton viritys, laitetaanko kooksi "Other" vai "Not chosen"? Molempia olen nähnyt käytettävän. Itse ainakin laittaisin "Other" kun taas "Not chosen" voitaisiin varata miiteille ja eartheille kun niissä ei ole mitään piilotettuna.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Su 26.01.2014 19:29

Kapum kirjoitti:Jos piilotettuna ei ole purkkia, vaan purkiton viritys, laitetaanko kooksi "Other" vai "Not chosen"? Molempia olen nähnyt käytettävän. Itse ainakin laittaisin "Other" kun taas "Not chosen" voitaisiin varata miiteille ja eartheille kun niissä ei ole mitään piilotettuna.
Itse käsitän, että "Other" meinaa, ettei koko sovi mihinkään vaihtoehdoista mikro, small, regu tai large. Usein sitä käytetään nanopurkin kohdalla tai erikoisemmasta virityksestä, jonka kokoa on vaikea määrittää. "Not chosen" taas usein meinaa, että kätkön tekijä ei halua antaa informaatiota purkin koosta vaikka sille koon pystyisi määrittämään tai sitten purkkia ei ole, kuten miiteissä tai eartheissa.

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Purkin koko

Viesti Kirjoittaja pardainis » Su 26.01.2014 19:39

Kapum kirjoitti:Jos piilotettuna ei ole purkkia, vaan purkiton viritys, laitetaanko kooksi "Other" vai "Not chosen"? Molempia olen nähnyt käytettävän. Itse ainakin laittaisin "Other" kun taas "Not chosen" voitaisiin varata miiteille ja eartheille kun niissä ei ole mitään piilotettuna.
Jotenkin musta tuntu paremmalta laittaa " Not chosen "omaan purkittomaan viritelmään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”