Winkkejä Wherigoista

Yleistä keskustelua kätköilystä
Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Winkkejä Wherigoista

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 23.05.2013 14:53

Muutamia Winkkejä ajattelin tässä yleisesti kertoilla mitä olen havainnoinut. Jaan nämä vinkit nyt kahteen kategoriaan, "Tekijälle" ja "Pelaajalle".

Pelaajalle:
- varmista aina että olet ennen reissuunlähtöä ladannut uusimman wherigon gepsiisi. Tekijä on saattanut päivittää loppupisteen sijaintia, wherigon alueita, olennaisia tietoja tmv. jotka saattavat jopa estää löytymisen.
- Älä lataa wherigoja em. syystä vain "varmuuden vuoksi" gepsiin vaan pyri siihen että sinulla on uusin pelikasetti laitteessa.
- Aloita wherigot "helpoimmista". Vinkkejä saat varmasti tekijältä samoin kuin muilta wherigojen pelaajilta. Lisäksi pelaamisessa auttaa tämä: http://www.wherigo.com/cartridge/detail ... 33dd34db04 Läpikäynnin jälkeen osaat pelata wherigoja. Kieli on ikävä kyllä englanti.
- Päivitä Gepsisi firmware. Oregon 450 ja älypuhelimet saavat enemmän ja vähemmän säännöllisesti päivityksiä sovelluksiin. Varmista että sinulla on aina uusin käytössä. Oregonissa ensimmäiset kaupasta ostetut ovat wherigo-ohjelmiston osalta toimimattomia.
- Alueet ja kohteet. Jos gepsi näyttää että 2m alueelle ota ja pysähdy. Odota rauhassa. Tapahtuma saattaa "laueta" silloin. Jos alueet on liian pienet ja GPS-kuuluvuus huono, voit kokeilla seuraavaa: kävele huoletta pidemmälle 20-30 metrin päähän, kuitenkin paremmalle gps-alueelle. Aloita siitä suoraviivainen ja tasanopeuksinen etenemä kohti "nollaa". Pysähdy nollassa ja odota.
- Yleisesti pelaamisesta: lue huolella tekstit. Älä harpo tai klikkaa liian nopeasti. Oregon kaatuu herkästi jos klikkaat OK:ta "konekiväärinä". Yritä varmistua ettei tule liian nopeita näpyjä tai "tuplaklikkiä".
- Android ja Iphone näyttävät alueet kartalla. Se helpottaa paljon etenemistä.
- Kannattaa kysyä ehkä jo etukäteen tekijältä minkä verran on kävelyä. Usein myös wherigoissa on suoritusaika ja matka kerrottuna.
- Osa wherigoista on "play anywhere" "pelaa missä vaan". Näitä voit joko a) pelata sohvalla tai b) pelata jossain ulkosalla omalla kotikunnallasi, esim. jalkapallokentällä. Jälleen tekijältä kysymällä ja kuvauksista saa vinkkejä/ohjeita.
- Kokeile rohkeasti erilaisia wherigoja. Konseptilla on tehty jos jonkinlaista toteutusta.
- Muista että ensimmäisenä hakijana saattaa wherigossa olla vielä jokin bugi, joka saattaa estää FTF-huntin. Tekijät yleensä testaavat wherigot, mutta jokin inhimillinen virhe on aina mahdollista.
- Emulointi on myös mahdollista, siihen löytyy ohjeet mm. alempaa "Lisäksi" kohdasta.
- Suomen wherigokätköistä on olemassa kirjanmerkkilista jota päivittelen säännöllisen epäsäännöllisesti.

Tekijälle:
- Tee sellainen wherigo jonka haluaisit myös itse pelata. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta kannattaa miettiä mikä on tavoitteesi. Se mikä saattaa tuntua hyvältä tietokoneen ääressä ei ehkä toimi luonnossa.
- Mieluummin lisälenkki kuin äkkikuolema tai pelin loppu. Liikaa vaihtoehtoja johtaa helposti toistoihin. kolmannen toistokerran jälkeen alkaa hermostumiskäyrä olla aikasta korkealla.
- Kuvat, äänet, sisältö vaatii aikaa. Wherigon rakentaminen vie perustasolla n. 3-5 h aikaa, ja laajemmat kokonaisuudet helposti kymmeniä tunteja. Jopa enemmänkin.
- Läpipeluukoodi ja kätkön koordinaatit on mahdollista tallentaa iteminä (esineenä) pelaajalle, jolloin palaaminen näihin on mahdollista ja pelaaja ei välttämättä tarvitse kynää ja paperia.
- Käy testaamassa alueet kentällä. Muista sääolosuhteet ja vuoden aikojen vaikutus ympäristön muodossa signaaliin ja tarkkuuksiin.
- Huomioi eri laitteiden perusrajoitukset, niistä on juttua netissä ja useat tekijät näitä mielellään myös neuvovat.
- Kuvien maksimitarkkuun 240 pikseliä (leveys). Korkeus mielellään suurin piirtein sama.
- Tee mielellään liian suuret kuin liian pienet alueet. ks. kohta "käy testaamassa alueet..."
- Päivitä wherigoa pelaajien havaintojen pohjalta. Ensimmäinen julkaisu ei tarvitse olla ainoa julkaisu. Pelikokemusta voi päivittää, mutta vähimmäisvaatimus on että korjaisit virheet pois jos sellaisia on havaittu. Wherigo on siinä mielessä samanlainen kätkö kuin muutkin kätköt.
- Muista alustan rajoitukset. Ei kannata kikkailla. Varaa testaukselle riittävästi aikaa ja muista versiohallinta. Dokumentointikaan ei ole ollenkaan huono asia, jos joudut palaamaan editointiin myöhemmin. Vähintään alueet, muuttujat (jos käytät), inputit (jos käytät), tehtävät (jos käytät...) kannattaa nimetä niin että muistat itse mistä on kyse.
- Varmuuskopiointi on syytä olla myös kunnossa, tässä hommassa helposti tulee virheiltyä niin että on helppo hukata isohko työmäärä.
- kun tutustut konseptiin ja alat hallita wherigobuilderin tai Urwigon, alkaa helposti käydä niin että projektit räjähtää käsiin. Niiden kanssa on syytä olla varovainen. Liian laajat eivät valmistu helposti ja panos-tuotto-suhde voi jäädä kevyeksi (käytetty tekoaika -kävijämäärä).
- Wherigojen hakemiseen et voi vaikuttaa. Siivellä suorittajia, loppupurkille marssijoita, hakkeroijia jne on aina. Se vain täytyy hyväksyä. Kukin tekee tyylillään ja menetys on aina kätkön hakijalla, ei tekijällä.
- Muuttujilla ja randon-generaattorilla on mahdollisuus rakentaa wherigoon koodistoja/koodeja/salasanoja jotka ovat voimassa yhden ainoan pelikerran.
- Random-eventtejä kannattaa myös käyttää. Se tuo erittäin mukavaa vaihtelua pelaajalle, toki toteutuksesta riippuen.

Lisäksi:
https://sites.google.com/site/smalloakswherigo/
Wherigo-opasta suomeksi, sekä pelaajille että tekemistä aloittaville.

Palaa sivulle “Yleistä”