Käytätkö kompassia kätköillessä?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 29.06.2008 10:24

Minulle on tullut tavaksi pitää kompassi jatkuvasti käsillä, varsinkin kun kuljen metsäkätköillä. Koska pitkillä reissuilla ja huonoissa kentissä joutuu Geovärkin akku (Nokia N95+TNG) koville. Pidänkin yleensä TNG:n sammutettuna siirtymätaipaleilla ja uskon polunlöytäjävaistoihini sekä kompassilla ja karttatulosteella varmistamiseen. Tavan omaksuin heti alkuvaiheessa, koska huomasin että siirtymätaipaleilla on helpompaa käyttää niitä taitoja jotka eräretkeilyä vuosia harrastaneena jo hallitsin.

Kun sitten olen päässyt n. 50-100m päähän oletetusta paikasta käynnistän Geovärkin ja aloitan etsinnän. Vielä lähestyessäkin on tullut tavaksi varmistaa se "oikea suunta" kompassista, koska muuten tuntuu että joutuu pyörimään liikaa.

Mitenkäs teillä muilla, onko kompassi tärkeä väline harrastuksessa?

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 29.06.2008 10:38

Mukkelus kirjoitti:Koska pitkillä reissuilla ja huonoissa kentissä joutuu Geovärkin akku (Nokia N95+TNG) koville.
Känny+TNG 0 - oikea gepsi 10 ;) Yksi hyvä syy pitää puhelin puhelimena ja käyttää kunnon gepsiä.
Mukkelus kirjoitti:Mitenkäs teillä muilla, onko kompassi tärkeä väline harrastuksessa?
Ei ole. Kompassi kyllä kulkee georepussa mukana, muttei sille ole mitään käyttöä, ei ainakaan omalla pääasiallisella kätköilyalueella kehä-III:sen sisällä.

Alussa käytin kompassia parilla mysteerillä, joissa piti viitepisteeltä siirtyä x metriä suuntaan y, mutta löydettyäni netistä työkalut loppupisteen naattien laskemiseen (ja keksittyäni, että gepsi osaa tuon myös tehdä), kompassille ei ole ollut mitään tarvetta.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 29.06.2008 10:50

hhuikuri kirjoitti:Känny+TNG 0 - oikea gepsi 10 ;) Yksi hyvä syy pitää puhelin puhelimena ja käyttää kunnon gepsiä.
Känny+TNG + kompassi + karttatulosteet + 10 Mt/kk datapaketti minulle 0 € - Oikea gepsi+kartat ~ 700 €.
700 hyvää syytä tulla toimeen olemassa olevilla välineillä :wink: :wink:

solveigs
Viestit: 34
Liittynyt: Su 14.10.2007 13:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja solveigs » Su 29.06.2008 11:10

"on helpompaa käyttää niitä taitoja jotka eräretkeilyä vuosia harrastaneena jo hallitsin"

Minä etenen hyvinkin "vanhanaikaisesti" käyttäen karttaa ja kompassia. Kun olen kätköilemässä heljohanpipin kanssa purkki on tavallisesti jo heidän käsissä ennenkuin gps on herrännyt...

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 29.06.2008 11:54

solveigs kirjoitti:Minä etenen hyvinkin "vanhanaikaisesti" käyttäen karttaa ja kompassia. Kun olen kätköilemässä heljohanpipin kanssa purkki on tavallisesti jo heidän käsissä ennenkuin gps on herrännyt...
Jälkiviisaasti ajateltuna olisi eilen Julkujärven metsikössä (GC12ZET) , minullakin saattanut olla nopeampi loggaus jos en olisi pyrkinyt niin sinnikkäästi GPS:n osoittamaan paikkaan, vaan tarkastellut ympäristöä avarakatseisemmin. :oops:

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Su 29.06.2008 12:44

En ole käyttänyt erillistä kompuraa mutta joissain tarvinnut ottaa suunta gepsin kompurasta!

jmsa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2008 13:14

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja jmsa » Su 29.06.2008 13:16

Käytän yleensä kompassia. Kepsinä toimii Nokian 6110 Navigator, kompassin kanssa suunnan saa mielestäni tarkemmin ja mukavammin.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 29.06.2008 14:01

Nyt täytyy myöntää, ettei ole koskaan tullut erillistä kompassia käytettyä, gepsin oma on saanut riittää niissä harvoissa tilanteissa, milloin olen kompassia tarvinnut.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Su 29.06.2008 14:20

On se varmuuden vuoksi mukana. Joskus saitti on niin ahdas, ettei gepsin kanssa oikein voi kävellä suoraan muutamaa metriä saadakseen luotettavasti selville pohjoisen sijainnin. Useimmiten suunnan- ja paikanhahmotuskyky kyllä riittää.

Kartallinen tai e-kompassillinen gepsi poistaisi tuon tarpeen.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 29.06.2008 14:26

Itse asiassa olen todennut kompassin tarpeelliseksi juuri kartallisen gepsin kanssa. Sillointällöin suuntavaisto katoaa senverran ilkeästi että vaikka kartalta näkee mihin suuntaan kätkö on nykyisestä sijainnista, ei sinne osaa ilman kompanssia suunnistaa

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja jonsson » Su 29.06.2008 16:45

Jonkunverran maastossa liikkuneena (ja joskus eksyneenä Lapissa) katson yleensä" oudossa" metsämaastossa missäpäin aurinko mollottaa autolta lähtiessäni kohti kätköä.Välillä aina vilkaisen taaksepäin miltä maasto näyttää "takaperin".
Teknologia (GPS) on kyllä hienoa.Mutta sen verran olen armeijan reservissä touhuillut että tiedän ilmiön "blackout".Monessa muussa maassa kuin Suomessa näet ei välttämättä tiedetä edes mikä on kompassi :lol:
Eli terve järki on aina kunniassa!
Kompassi on varoiksi georepussani, mutta en ole sitä vielä näissä touhuissa joutunut käyttämään.
KOP KOP.....
jonsson

Sunzilla
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 05.09.2007 10:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja Sunzilla » Su 29.06.2008 20:13

Sisäinen kompassi on ainakin tähän asti riittänyt. Gepsin "kompassiin" ei ole kyllä luottaminen, mutta eipä ole manuaalistakaan tullut reppuun laitettua.

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ma 30.06.2008 0:44

En käytä - ei ole toistaiseksi tullut eteen tilannetta jossa olisi tarvetta.
Tilanne olisi varmasti toinen, jos olisi jo entuudestaan kasvanut kompassiin ja paperikarttaan kiinni.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

tuukka_a
Viestit: 42
Liittynyt: La 22.12.2007 0:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja tuukka_a » Ma 30.06.2008 9:52

Minä käytän kompassia siihen, että tiedän, mihin suuntaan Garminin etsintänuoli oikeasti osoittaa. Olen jatkuvasti pulassa tuon digitaalisen kompassin kanssa ja olenkin lähinnä päättänyt olla luottamatta siihen nuolen suntaan enää lainkaan. Katson vain siitä, että mihin ilmansuuntaan pitäisi mennä, ja kompassista sitten ilmansuunnan suhteessa luontoon :)

GPSr:n kartat auttavat toki paljonkin, jos kompassia ei ole mukana, minkä havaitsin juuri käydessäni Ruotsissa: En vain mitenkään saanut päähäni vieraalla alueella, että mitenkä päin kadut menevät suhteessa ilmansuuntiin ja tunnuin kulkevan jatkuvasti täysin väärään suuntaan yrittäessäni siirtyä seuraavan kätkön suuntaan. Lopulta tuskastuin pyörimiseen niin paljon, että avasin kännykästäni navigaattorisoftan, jossa oli onneksi Ruotsinkin kartat, ja lunttasin ilmansuunnan suhteessa katuihin siitä ja kätkön etsin Garminillani :D

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 30.06.2008 9:59

tuukka_a kirjoitti:Minä käytän kompassia siihen, että tiedän, mihin suuntaan Garminin etsintänuoli oikeasti osoittaa. Olen jatkuvasti pulassa tuon digitaalisen kompassin kanssa ja olenkin lähinnä päättänyt olla luottamatta siihen nuolen suntaan enää lainkaan. Katson vain siitä, että mihin ilmansuuntaan pitäisi mennä, ja kompassista sitten ilmansuunnan suhteessa luontoon :)
Tuo on juuri se sama tapa jota itse käytän kun lähestyn kätköä. Tuntuu että näin säästyn paljolta pyörimiseltä. :)

Tiinuska&Kaitsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 25.06.2008 10:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja Tiinuska&Kaitsa » Ma 30.06.2008 10:34

Onko kenelläkään tietoa saako tuon digitaalisen kompassin kytkettyä pois päältä Garmin GPSMAP® 60CSx:stä, ettei tarvitsi kalbroida jokaiselle kätkölle mentäessä!

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ma 30.06.2008 11:01

Muistelin että tuolla Geocaching universitynsivulla on ohje.. painaa page nappulaa pari sekuntia niin digitaalinen kompassi menee pois päältä. Ja vastaavasti jos painaa uudestaan page nappulaa sen parisekuntia niin tulee takaisin päälle. 60Cx mallissa ei onneksi tarvitse totakaan tehdä kun ei ole koko digitaalista kompassia :)
Still one more to find!

slassu
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 21.01.2008 11:58

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja slassu » Ma 30.06.2008 11:42

Tähän on helppo vastata tyhjentävästi etten ole koskaan käyttänyt, enkä kaivannut kompassia kätköä etsiessäni. Käyttämäni gps-laite ei myöskään kuvittele olevansa kompassi. Yhtään pidemmillä reissuilla mukana kyllä kulkee kätköilyrepun taskussa perinteinen kompassi.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja VHI » Ma 30.06.2008 21:34

Itselläni ei ole kompassia 60Cx:ssa, mutta rannekellossani on sähköinen kompassi ja sitä on joskus tarvinnut kätkökohteen oikeaa sivua/puolta etsiessä.
There's always a cache somewhere

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käytätkö kompassia kätköillessä?

Viesti Kirjoittaja pocotipo » Ke 02.07.2008 19:19

Minä taas en käytä gepsiä kätköillessä, kun en sellaista omista :wink: Kompassia olen tarvinnut muutaman kerran paikan tarkentamiseen, mutta enimmäkseen kuljen kartan ja vihjeiden varassa. Metsään mennessä kompassi on kuitenkin aina repussa tai taskussa! Olisihan aivan liian noloa, jos eräopas ja pelastuspalveluihminen joutuisi eksyksiin! :oops: :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”