Purkit tyhjinä?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » To 26.06.2008 7:22

Olen tuossa nyt viime viikkoina huomannut että varsinkin päijäthämeen alueella purkit ovat melko tyhjiä. Ei sillä että nyt varsinaisesti niitä aarteita halajaisin, mutta sehän on kuitenkin homman yksi tarkoitus. Eikös olisi aika muistuttaa että jos otat jotain, niin jätät jotain?

Itsekin joskus olen tähän syyllistynyt, enkä ole aina muistanut jättää jotain ottamani tilalle. Toki nyt on purkeilla sesonkiaika, varsinkin TB ja GC tuntuvat olevan aika xvira nyyn. Osa kätköilijöistä varmaan kulkee maastoissa myös lasten kanssa ja lapset varmasti haluaisivat aarteita vaihdella. Eikös sovita että laitetaan vaikka kaksi tavaraa yhtä otettua kohden, niin pian purkit pursuavat vaihtareita? Itse ajattelin kantaa korteni kekoon, laittamalla seuraavan 0,75 litran kätkön täyteen vaihtareita. Hyviä kätköjä ja aarteita kaikille!
-Noyboy-
serial cacher

huuma77
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.04.2008 11:44
Paikkakunta: Kotka

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja huuma77 » To 26.06.2008 13:22

Samaa täälläkin on havaittavissa...eli purkit aikas tyhjiä!
Jos siis otat muista laittaa jotakin takaisin....toinen seikka mikä tulee mieleen on se että jossakin
ohjeistuksessa on sanottu että "vaihtotavaran" tulisi olla yhtä arvokasta, eli jos nappaat kätköstä taskulampun tai vastaavaa älä
laita tilalle 1-2 kinderyllätystä! :roll:
-vinkiksi uuden kätkön suunnittelijalle (koeta laittaa erilaisia/arvosia vaihtareita jotta jokaiselle olisi jotakin)--> siis kerrankin jotakin "aikuisille" :wink:

elpuri
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 16.10.2007 11:08

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja elpuri » To 26.06.2008 14:48

Itsekin olen miettinyt tätä vaihtariasiaa jonkin verran. Haluaisinkin kuulla pitävätkö esim. lasten kanssa kätköilevät sitä pikkusälää siellä purkissa jotenkin olennaisena? Syy miksi haluaisin tietää on se, että jonkun verran purkkeja tehneenä kiinnostaa olenko jättänyt jonkin kätköilijäryhmän tarpeet huonolle huomiolle jättäessäni purkit pääasiallisesti perustarpeita ja mahdollista reissaajaa lukuun ottamatta tyhjiksi. Itse pidän niitä ruostuneita pennejä ja limaisia (valitettavasti iso osa purkeista on jossain määrin kosteita sisältä) kinderleluja lähinnä iljettävinä.

Bugin tai geokolikon löytäminen kätköstä on kuitenkin aina positiivinen yllätys ja niitä soisi olevan enemmänkin liikenteessä (pitänee varmaan ottaa itsekin vähän osaa talkoisiin :roll: ). Reissaaja voi jopa tarjota hyvän 'tekosyyn' vierailla mieluisalla kätköllä uudelleen.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 26.06.2008 15:43

Yksi syy purkkien tyhjentymiseen voi olla myös tämänlainen:
Kätköilijä X löytää purkin. Hän jättää sinne TB:n, ja myöskin ottaa jotain. Seuraavaksi purkin löytää kätköilijä Y, joka ottaa TB:n, mutta ei jätä mitään.
Minua on mietityttänyt, että jos ottaa golikon tai tb:n, pitääkö jättää jotain? Itse olen yleensä.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja jonsson » To 26.06.2008 15:43

Täällä Janakkalan seudulla kätköjä tehneenä/nähneenä voin sanoa että "lapsiystävällistä roinaa" purkeissa Yleensä riittää :)
Riippuen tietenkin purkin koosta ja kätkön tekijästä!
Justus2000 on malliesimerkki purkkien vaihtotavaroista!!Ei tarvitse "georiiviöiden" pettyä Justuksen purkeilla :D
Itse olen pyrkinyt laittamaan omiin purkkeihini pääsääntöisesti lapsiystävällistä tavaraa.Johtuu kai Tervakosken läheisyydestä :lol: On kiva katsella kun 6,9 ja 11 v likat arpovat mistä tavaroistaan voisivat luopua kun käsky on käynyt tyyliin:"Täytyis saada vähän roinaa geokätköön" :wink:
Aikuisroinaakin olen aina välillä yrittänyt jemmoihin laittaa, mutta kun on niin vaikeaa luopua maallisesta mammonasta.Kaikkeahan voi vielä tarvita :lol: :lol: :lol:
Ps.Nastolan Vanhankartanon purkkiin en muuten tainnut laittaa vaihtariksi kuin yhden "varastetun" superpallon.Kaikki alihankkijat näet nukkuivat vielä purkin lataus vaiheessa....
jonsson

Erno L
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 24.03.2008 18:28

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Erno L » To 26.06.2008 15:44

Itse en ole erityisesti tavaroiden vaihtoa harrastanut, enkä kätköihini (siihen ainoaan :wink: ) vaihtotavaraa laittanut. Tehdäänpä kuitenkin lupaus: seuraavaan omaan purkkiini panostan vähän enemmän ja laitan piilotettaessa sisään ainakin 3 kunnollista vaihtotavaraa (ei siis mitään Kinder-yllätyksiä). Taitaa olla omistajallekin enemmän iloa purkista, kun vieraillessaan voi vilkaista, mitä uutta purkista löytyy (ainakin jos homma toimii niin kuin pitäisi).

exeli
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2008 6:33

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja exeli » To 26.06.2008 15:48

Olen elpurin kanssa samoilla linjoilla, tosin en nyt varsinaisesti mitään iljettävää ole vielä löytänyt purkeista. Mielestäni ei ole kuitenkaan mitenkään järkevää tunkea niitä purkkeja täyteen jotain ylimääräistä sälää, sitten kun niihin tulee esim. reissaajia niin on joutunut monesti taiteilemaan sen purkin kannen kanssa saadakseen sen kunnolla kiinni.

Harvemmin niitä vaihtareita tulee itse asiassa edes noteerattua.

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja tuulis » To 26.06.2008 19:21

Kyllä ainakin minun lauma; 11, 10 ja 7 vuotiaat tykkää niistä vaihtoesineistä.
Joskus jokainen vaihtaa jotain, joskus vain yksi.
Varsinkin nuorimmaista kiinnostaa vaihtotavarat, vanhimmainen kaivaa ensin
lokipaperin esille ennekuin tutkii purkin sisältöä muuten.
Itsekkin tykkään pikkuesineistä, varsinkin jos löytyy nukkekoteiluihin sopivia :D
harmittavan usein vaan meillä jää pikkukamapussukka autoon kun kätkölle kävellään :?

Minulla on kotona laatikko, mihin aina kun löydän kotoa jotain kätköön sopivaa tavaraa,
niin nakkaan sinne ja sieltä sitten pussiin ja mukaan.

hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja hapardi » To 26.06.2008 19:56

exeli kirjoitti:Olen elpurin kanssa samoilla linjoilla, tosin en nyt varsinaisesti mitään iljettävää ole vielä löytänyt purkeista.
Joku homeinen ja märkä pehmolelu purkissa on kyllä aika iljettävä.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » To 26.06.2008 20:03

noyboy haluaa itse niitä rölyjä. viime viikolla pyysi meiltä legoja ja muovikoruja. vaimon papiljotitkin pyysi, muttei saanut... ihme kaveri...

ps. näin ei ehkä käynyt.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Jarmiina
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 10.03.2008 22:45

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Jarmiina » To 26.06.2008 20:11

Minulle kätköilyn saloja opetellessa oli heti selvää että vaihtareita tehdään. Aina ei löydy itselle mitään kivaa mutta usein ajattelen kummityttöäni ja saatan poimia hänelle jotain. Mutta kuitenkin aina teen vaihtarin ja jätän aina vähintään kaksi tavaraa tilalle. Mutta enemmän minua harmittaa kun purkkiin on jätetty jotain aivan roskaa kuten kaksivuotta vanha sirkuksen pääsylippu tai rikkinäinen sulkapallo, muuten otan nämäkin mukaani ja jätän tilalle taas jotain omasta pussukastani. Olen myös joskus poikennut kätköllä jossa olen joskus aikaisemmin poikennut olen ilokseni huomannut että laittamani tavarat ovat usein jatkaneet matkaansa. Ja kaikki nekin jotka eivät ole kiinnostuneita vaihtareista taitavat ne tarkistaa ja vaihtaa aina silloin kun löytävät jotain heille sopivaa. Ja ainahan voi vaihtaa tavaraa ja viede sen vaikka seuraavalle kätkölle...

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » To 26.06.2008 20:30

Tonny0909 kirjoitti:noyboy haluaa itse niitä rölyjä. viime viikolla pyysi meiltä legoja ja muovikoruja. vaimon papiljotitkin pyysi, muttei saanut... ihme kaveri...

ps. näin ei ehkä käynyt.
Joopati joo =)
Tonny0909 on melkoinen veijarikoijarikaveri.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Jaroma
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Paikkakunta: Turku

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Jaroma » To 26.06.2008 20:33

Onneksi on tullut sisko (Jarmiina) hyvin koulutettua. :D
Itsellä on nyt 6v tyttö ja se rakastaa vaihtaa tavaraa.
Sitten kun on iso purkki tiedossa ja sitten paljastuukin että se on tyhjä niin pettymyskin on suuri.
Monesti hän kyllä ajattelee seuraavia kätkölapsia ja jättää omistaan jotain seuraavalle jotta olisi edes jotain vaihdettavaa.
Itse tykkään kerätä kaikki pinssit talteen kun satun keräilemään niitä.
Samalla kun kätköllä käyn niin yritän laittaa silicaa jos vaikka loki tai purkki on kostea.
Itse ainakin arvostan suuresti kun joku huoltaa kätköä käydessään purkilla.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja small oaks » To 26.06.2008 20:51

Meidän 2-vuotias geoviikari arvostaa myös purkin "pikkusälää", aina ei ole vaihtareita mukana, joten silloin tyydytään vain katselemaan ja leikkimään pikkutavaroilla loggauksen aikana. Tavaroiden "lapsellisuus" ei aina ole se ykkösjuttu, viimeisin aarre, joka vaihdettiin, ja josta on ollut iloa tosi pitkään, on tavallinen 6-tahoinen arpakuutio.

TB:iden ja kolikoiden suhteen olemme ajatelleet, että ne kulkevat tavallaan eri kategoriassa kuin muu vaihtosälä, eli TB:tä / GC:tä ei voi lukea ns. vaihtotavaraksi, vaan tavara tavarasta. GC:t ja TB:t voivat sitten vastaavasti kulkea kätköstä toiseen ilman vaihto-operaatiota, eli niitä voi ottaa vaikkei olisi mitään sälää jätettäväksi tilalle.
Still one more to find!

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja el2 » To 26.06.2008 21:00

Kolikon voi ottaa mielestäni myös vaikkei vaihtaria olisikaan. Itsekin olen laittanut liikkeelle mikrokolikon joka sopii varsin hyvin filmirullapurkkiin., vaihtoesineitä sinne onkin sitten hankalampi sovittaa tilalle. Kulkijoiden tehtävä on kulkea ja saavuttaa määränpäänsä, vaihtarin heitän tilalle jos sellainen sattuu mukana olemaan kun kulkijan mukaani poimin.
haittaaks se

mumma
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 16.11.2007 23:41

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja mumma » To 26.06.2008 23:38

Onhan se niinkin että ne, jotka tekevät paljon kätköjä eivät välttämättä halua/ ehdi hankkia purkkeihin vaihtotavaraa, koska joutuisivat hankkimaan sitä senverran paljon. Tulisihan se jo maksamaankin. Itse katselen joskus huvikseni kaupoista sopivaa pikkutavaraa, joten sitä on aina enemmän kuin omiksi tarpeiksi, kun en ahkera kätköjen tekijä ole. Siksi useinkin pistän tavaran purkkiin vaikka en mitään ottaisikaan. Onhan meilläkin joskus 4 v. seuralainen mukana ja häntä nyt kiinnostaa tasan vain vaihtotavarat. Itsekin kyllä katsomme aina ensin, onko esim. nukkekotiin jotain kivaa. Niin ja superpallot Jonssonin kätköistä ovat edelleen tyttöjen mielestä tosi kivoja, On toki joskus tullut vaihdettua jotain itseäkin miellyttävää aikuisten tavaraa (esim. tupperin appelsiininkuorija, jota tänäkin iltana käytin).

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Pe 27.06.2008 0:47

Vaihtarit on ihan yes, mutta kannattaa olla itsekriittinen mitä sinne tunkee ja mihin! Itseäni ainakin ärsyttää pienet purkit (microista puhumattakaan) jotka ovat ahdettu niin täyteen kaikkea sälää ja jopa suoranaista roskaa ettei meinaa saada enää purkkia kiinni. Tämmöisissä tapauksissa olen kyllä ottanut surutta liiat ja "turhat" pois. Ainakin omien kätköjen tarkistuskäynnin yhteydessä olen yrittänyt pitää jotain tasoa yllä tavaroissa, muksuja kuitenkaan unohtamatta.

Esku
Viestit: 58
Liittynyt: La 19.05.2007 14:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja Esku » Pe 27.06.2008 2:56

Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin..

Ennen oli tapana lokiin kirjoittaa minkälaista tavaraa kätköstä otettiin ja mitä jätettiin. Jotkut kokivat tämän turhana ja ärsyttävänä, josta johtuen tai sitten johtumatta tuo tapa on hiipunut suurelta osin pois.

Lapsiystävällisyydestä kun kuitenkin puhutaan, niin olisi kuitenkin varsin ystävällistä nuo vaihtotavaralokkauksetkin tehdä, sillä muksut (lukutaitoiset sellaiset) tykkäävät seurata minne heidän jättämänsä tavarat joutuvat. Ja onhan tuo kieltämättä hauska itsekin lukea, kenen kyytiin omat vaihtarit ovat lähteneet.

Onhan toki bugeja ja kolikoita, mutta niiden "virallisuudesta" (ja seuraamisen helppoudesta) johtuen niiden seuraaminen ei ole välttämättä edes yhtä hauskaa kuin jonkin muun roinan..
esku.on(ät)hukassa.com

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 27.06.2008 4:41

small oaks kirjoitti:TB:iden ja kolikoiden suhteen olemme ajatelleet, että ne kulkevat tavallaan eri kategoriassa kuin muu vaihtosälä, eli TB:tä / GC:tä ei voi lukea ns. vaihtotavaraksi, vaan tavara tavarasta. GC:t ja TB:t voivat sitten vastaavasti kulkea kätköstä toiseen ilman vaihto-operaatiota, eli niitä voi ottaa vaikkei olisi mitään sälää jätettäväksi tilalle.
Näin se menee. Itse olen vajaan kahden viikon aikana täällä USA:ssa napsinut jonkin verran bugeja ja golikoita Suomeen tuotavaksi ja vastaavasti jättänyt vain kolme omaa golikkoa tilalle ja nekin eri purkkeihin kuin mistä olen matkalaisia poiminut.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Purkit tyhjinä?

Viesti Kirjoittaja rianra » Pe 27.06.2008 8:25

Vaihtotavaroiden merkitys on hämmentävän suuri tiimimme pienimmälle kätköilijälle. Hänellä on jopa omat roinat joita vaihtaa(muovisia eläimiä, lasikuulia, magneetteja jne). Jos ei ole tiedossa kuin microja ei poika edes vaivaudu kätkölle asti. Tavaran vaihtaminen on hänestä koko homman mielenkiintoisin juttu.

Taannoin mukana oli puolitusinaa 3-8-vuotiaita pikku poikia. Joka ainoa olisi halunnut vaihtotavaran purkista, jossa sitä ei olisi riittänyt puolellekkaan. Ratkaisin asian niin että annoin omista vaihtareistani jokaiselle muistoksi lasikiven ja muutaman laitoin vielä purkkiinkin.

Enkä voi kieltää etteikö sisäinen harakkani pistäisi itseäkin hamuamaan pientä ja kaunista vaihtotavaraa kätköistä. Mukakivet, lasikuulat, erilaiset kolikot(ei GC:t) ja muu kimmeltävä on täyttänyt olohuoneen vitriinipöytää kummasti viimeisen vuoden aikana. Omat vaihtarini kulkevat aina kätköilyrepussa tai käsilaukussa. Kotona otan pussin pois vain lisätäkseni sinne vaihtotavaraa ja jättääkseni uudet aarteet pöytään. Ja jos ihan rehellisiä ollaan niin kyllä niistä aarteista osa on ihan vain muistoja itselle jostain äärimmäisen hienosta kätköstä.

Omiin kätköihini olen pyrkinyt laittamaan kaiken arvoista ja näköistä vaihtaria. Mitä taas tulee vaihtareiden limaisuuteen ja homeisuuteen, vuoden aikana olen törmännyt vain yhteen purkkiin jossa tällainen tilanne on tullut vastaan.
Thinking out of the cache

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”