talvilöydettävä? hento pyyntö...

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
gettiz
Viestit: 42
Liittynyt: Su 26.08.2012 16:45
Paikkakunta: Turku
Viesti:

talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja gettiz » Ke 19.12.2012 22:23

Näin kätköilyä talvellakin harrastavana olisi hentoinen pyyntö kätköjen tekijöille... Ellette mitään muuta attribuuttia kätköönne laittaisikaan, niin laittakaa edes se, onko ko. kätkö talvilöydettävä vai ei. Ei lämmitä etsijän sydäntä tarpoa paksussa lumessa ja todeta ettei ole toivoakaan kätkön löytymisestä...

(toiseen keskusteluun viitaten, niin tokihan ei-talvilöydettävä-attribuutti silti sallii kätkön loggaamisen talvellakin...)
Isona minustakin tulee gerbiili, kasanukkuja!

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 19.12.2012 22:35

Samaan hengenvetoon pyyntö että kätkön löytäneet laittaisivat rasiat samaan paikkaan mistä se löytyy (ja mihin se toivon mukaan on alunperin piilotettu).
Ainakin yhden jemman tiedän missä alkuperäinen piilostus oli ei talvilöydettävä (olin mukana jemmaamassa) ja sitten rasia oli siirtynyt samoissa koordinaateissa ylemmäs (puun juurelta oksalle) kun kävin ohimennen katsomassa niin kävijät ihmettelivät "ei talvilöydettävä attribuuttia", hiukan piilottajaa moittivaankin sävyyn... Voipi käydä myös toisin päin että alkuperäinen jemma talvilöydettävä, mutta liikkuu ei talvilöydettävään. Ja sittenpä sitä porua vasta piisaa :roll:
Toki noita ilmiselvästi oksalta pudonneita voi kait nostellakkin.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja jviirret » To 20.12.2012 8:43

gettiz kirjoitti:Näin kätköilyä talvellakin harrastavana olisi hentoinen pyyntö kätköjen tekijöille... Ellette mitään muuta attribuuttia kätköönne laittaisikaan, niin laittakaa edes se, onko ko. kätkö talvilöydettävä vai ei.
Laitan heti kun tiedän :wink: Minusta parempi ettei kätköä ilmoita talvilöydettäväksi ennen kuin tietää että sen varmuudella voi löytää talvella. Kahdesta kätköstäni talviatribuutti vielä puuttuu, teoriassa voivat löytyä talvella, tai sitten ei, riippuu ihan miten tuuli lunta kinostaa. Käyn katsomassa tilanteen kunhan lunta tulee sen mitä sitä normaali talvena on.
Minusta atribuutin puuttuminen kertoo sen että kätkö on esim. vähän lumen aikaan löydettävissä, mutta kun talvi etenee pidemmälle niin varmaa tilannetta ei edes kätkön tekijä tiedä.

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 20.12.2012 9:01

Talviattribuutti on myös yksi avuliaimmasta vihjeistä myös kesäisin. :wink:

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 20.12.2012 9:14

Itse tulkitsen niin, että jos attribuuttia ei ole, jää ihan kätköä etsivän omaan harkintaan lähteekö yrittämään hakemista talvella vai ei. Ei itsellä tulisi mieleenkään itkeä tekijälle siitä jos puuttuu maininta ettei ole talvilöydettävä ja tulee hukkareissu. Ja niitä on muuten tullut monta näiden muutaman talven aikana kun olen kätköillyt. :mrgreen: On yllättävän vaikeaa määrittää kesällä, miten purkki on talvella haettavissa, siihen kun vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuin lumen määrä. Esim jäätyminen ja millaiseksi maasto matkalla purkille talvella menee. Varmin tapa tehdä varmasti talvilöydettävä purkki, onkin piilottaa se sydäntalvella.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja rixu » To 20.12.2012 9:18

Marjis kirjoitti:Itse tulkitsen niin, että jos attribuuttia ei ole, jää ihan kätköä etsivän omaan harkintaan lähteekö yrittämään hakemista talvella vai ei. Ei itsellä tulisi mieleenkään itkeä tekijälle siitä jos puuttuu maininta ettei ole talvilöydettävä ja tulee hukkareissu. Ja niitä on muuten tullut monta näiden muutaman talven aikana kun olen kätköillyt. :mrgreen: On yllättävän vaikeaa määrittää kesällä, miten purkki on talvella haettavissa, siihen kun vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuin lumen määrä. Esim jäätyminen ja millaiseksi maasto matkalla purkille talvella menee. Varmin tapa tehdä varmasti talvilöydettävä purkki, onkin piilottaa se sydäntalvella.
Tuosta vaikeasta arvioinnista voin allekirjoittaa täysin. Itselläni oli yksi purkki jonka mietin olevan taatusti löydettävissä talvella. Eipä ollut, purkki olikin paikassa johon kertyi reilusti jäätä ja jäi kokonaan paksun jääkerroksen sisään talvella. Tuli kyllä yllätyksenä itsellekin, äkkiä lähti talvilöydettävyys -attribuutti mäkeen sieltä.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja arnevala » To 20.12.2012 9:53

jazzaplot kirjoitti:Talviattribuutti on myös yksi avuliaimmasta vihjeistä myös kesäisin. :wink:
Tämä voi olla syy miksei attribuuttia haluta laittaa: paljastaa liikaa ja tekee etsimisen liian helpoksi.
Eilen taas johti aivan harhaan, kun oli attribuutti ja kätkö todennäköisesti ei löydy kun lunta on enempi.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja arnevala » To 20.12.2012 10:06

rixu kirjoitti:
Marjis kirjoitti:Itse tulkitsen niin, että jos attribuuttia ei ole, jää ihan kätköä etsivän omaan harkintaan lähteekö yrittämään hakemista talvella vai ei. Ei itsellä tulisi mieleenkään itkeä tekijälle siitä jos puuttuu maininta ettei ole talvilöydettävä ja tulee hukkareissu. Ja niitä on muuten tullut monta näiden muutaman talven aikana kun olen kätköillyt. :mrgreen: On yllättävän vaikeaa määrittää kesällä, miten purkki on talvella haettavissa, siihen kun vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuin lumen määrä. Esim jäätyminen ja millaiseksi maasto matkalla purkille talvella menee. Varmin tapa tehdä varmasti talvilöydettävä purkki, onkin piilottaa se sydäntalvella.
Tuosta vaikeasta arvioinnista voin allekirjoittaa täysin. Itselläni oli yksi purkki jonka mietin olevan taatusti löydettävissä talvella. Eipä ollut, purkki olikin paikassa johon kertyi reilusti jäätä ja jäi kokonaan paksun jääkerroksen sisään talvella. Tuli kyllä yllätyksenä itsellekin, äkkiä lähti talvilöydettävyys -attribuutti mäkeen sieltä.
Kahdesta omasta purkista mitkä katsoin talvilöydettäviksi tuli viestiä, että toinen on jäätynyt kiinni ja toista ei löytynyt. Toinen lienee löydettävissä, mutta jo aiemmat lumisateet osoittivat D-arvon nousevan lumen tullessa kuvioihin mukaan.
Ja yhdellä purkilla eilen näytti siltä, että vaikka sen vielä eilen sai logattua niin se vielä kyllä jäätyy kiinni.
Ei tuo talvella vientikään välttämättä kerro löytyykö se vielä viikon tai kuukauden päästä. Olosuhteet saattaa muuttua välissä ja tehdä yllätyksen. Kyllä tuota attribuuttia pitää pitää suuntaa-antavana kätkön tekijän subjektiivisena mielipiteenä: todennäköisesti on mahdollisuus löytää talvella. Haasteellisempaa on kätköily talvella, mutta onhan siinä oma jännitysmomenttinsa kun ei etukäteen välttämättä tiedäkään miten vaikeaa on löytää tai onko edes ylipäätään mahdollista. Jos tilanteen kanssa ei tule toimeen, niin parempi sitten olla kätköilemättä talvella. Tai käydä vain niillä kätköillä jotka joku on onnistunut loggaamaan hyvin lähiaikoina.

Tosin kaverin sanoin: kaikki on talvilöydettäviä. Kyse on vaan siitä miten paljon aikaa ja millaisia välineitä tarvitaan :mrgreen:

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 20.12.2012 10:43

Niin totta mitä edellinen sanoi. Paras talvilöydettävä -merkintä on se, että joku on logannut purkin edellisen parin päivän aikana.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

FCB-
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 08.05.2012 18:38

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja FCB- » To 20.12.2012 19:20

jazzaplot kirjoitti:Talviattribuutti on myös yksi avuliaimmasta vihjeistä myös kesäisin. :wink:
Minä otankin talviattribuutin kesän ajaksi pois ja lisään takaisin sitten, kun tulee lunta seuraavana talvena!! :lol:

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja MooseM » To 20.12.2012 20:19

FCB- kirjoitti: Minä otankin talviattribuutin kesän ajaksi pois ja lisään takaisin sitten, kun tulee lunta seuraavana talvena!! :lol:
Pitää sitten myös veneattribuutti vaihtaa suksimalliin talveksi :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » To 20.12.2012 20:54

arnevala kirjoitti: Tosin kaverin sanoin: kaikki on talvilöydettäviä. Kyse on vaan siitä miten paljon aikaa ja millaisia välineitä tarvitaan :mrgreen:
Tästä kaikkien kätköjen talvilöydettävyydestä olen kyllä vähän eri mieltä. Itselläni on pari kätköä, joita kukaan ei meinaa löytää edes kesälläkään, joten niiden talvilöydettävyys on aika mahdotonta käytti sitten millaisia välineitä tahansa. Tietysti jos käyttää aikaa riittävästi, eli vaikka puoli vuotta, niin lumet alkavat olla vähissä ja silloin ne taas voi löytää.

Itse olen kyllä sen lumenkaivamisiän jo ohittanut, joten en vaivaudu talvella ruksatuille lumihiutalekätköille. Hiutaleet on kyllä hyvä merkitä kätköille, vaikka ne joskus paljastavatkin hommaa enemmän tai vähemmän, joten on vähän kikkailua poistaa ne kesäksi, mutta kaikkeahan voi tehdä.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja Helovirta » To 20.12.2012 21:44

FCB- kirjoitti:
jazzaplot kirjoitti:Talviattribuutti on myös yksi avuliaimmasta vihjeistä myös kesäisin. :wink:
Minä otankin talviattribuutin kesän ajaksi pois ja lisään takaisin sitten, kun tulee lunta seuraavana talvena!! :lol:
En jaksa ottaa selvää onko tuollainen kikkailu sääntöjen vastaista, mutta en pidä sitä homman hengen mukaisena. Pitäisikö Kyy-attribuutti (jne. jne.) vastaavasti ottaa aina talvisin pois...? :o

Hento pyyntö olisi, ettei attribuutteja tuolla tavalla vaihdeltaisi.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja Seq » To 20.12.2012 21:52

arnevala kirjoitti:
jazzaplot kirjoitti:Talviattribuutti on myös yksi avuliaimmasta vihjeistä myös kesäisin. :wink:
Tämä voi olla syy miksei attribuuttia haluta laittaa: paljastaa liikaa ja tekee etsimisen liian helpoksi.
Eilen taas johti aivan harhaan, kun oli attribuutti ja kätkö todennäköisesti ei löydy kun lunta on enempi.
Onko se väärin, että purkki löytyy.

Itse olen ainakin yrittänyt tehdä purkit löydettäviksi.

Avatar
pupupari
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.10.2010 14:52
Paikkakunta: Oulu

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja pupupari » To 20.12.2012 21:56

MooseM kirjoitti:
FCB- kirjoitti: Minä otankin talviattribuutin kesän ajaksi pois ja lisään takaisin sitten, kun tulee lunta seuraavana talvena!! :lol:
Pitää sitten myös veneattribuutti vaihtaa suksimalliin talveksi :lol: :lol: :lol: :lol:
Muistakaa päivittää myös terrain-arvo alas T5:stä, jos kerta säätämään alkaa :lol:

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » To 20.12.2012 23:18

Seq kirjoitti:Onko se väärin, että purkki löytyy.
Itse olen ainakin yrittänyt tehdä purkit löydettäviksi.
No joittenkin mielestä ilmeisesti on. Vihjeen kirjoittaminen vasta onkin oikea spoilereitten spoileri. Aina vaan parempi, jos lokeissa olisi pelkkiä denareita ja kukaan ei purkkia löytäisi. :)
X

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 21.12.2012 9:09

Seq kirjoitti:
arnevala kirjoitti:
jazzaplot kirjoitti:Talviattribuutti on myös yksi avuliaimmasta vihjeistä myös kesäisin. :wink:
Tämä voi olla syy miksei attribuuttia haluta laittaa: paljastaa liikaa ja tekee etsimisen liian helpoksi.
Eilen taas johti aivan harhaan, kun oli attribuutti ja kätkö todennäköisesti ei löydy kun lunta on enempi.
Onko se väärin, että purkki löytyy.
Itse olen ainakin yrittänyt tehdä purkit löydettäviksi.
Joskus kun aloitin kätköilyn, purkkia ei löytynyt. Jouduin tulemaan uudestaan. Onneksi enää näin vaikeita ei ole enää.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja arnevala » Pe 21.12.2012 10:36

jule100 kirjoitti:
Seq kirjoitti:
arnevala kirjoitti:
jazzaplot kirjoitti:Talviattribuutti on myös yksi avuliaimmasta vihjeistä myös kesäisin. :wink:
Tämä voi olla syy miksei attribuuttia haluta laittaa: paljastaa liikaa ja tekee etsimisen liian helpoksi.
Eilen taas johti aivan harhaan, kun oli attribuutti ja kätkö todennäköisesti ei löydy kun lunta on enempi.
Onko se väärin, että purkki löytyy.
Itse olen ainakin yrittänyt tehdä purkit löydettäviksi.
Joskus kun aloitin kätköilyn, purkkia ei löytynyt. Jouduin tulemaan uudestaan. Onneksi enää näin vaikeita ei ole enää.
Tämähän saattaisi jonkun korvaan kuullostaa haasteelta :wink:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 21.12.2012 11:38

arnevala kirjoitti:
jule100 kirjoitti:Joskus kun aloitin kätköilyn, purkkia ei löytynyt. Jouduin tulemaan uudestaan. Onneksi enää näin vaikeita ei ole enää.
Tämähän saattaisi jonkun korvaan kuullostaa haasteelta :wink:
Minulla on ihan samanlaisia muistoja :wink: onnekseni ne kätköt olivat enimmäkseen niitä, joissa piilotus oli hyvin tehty: naatit kohdallaan eikä kaivettuna maahan karikkeen alle.

Nykyäänkin tietää, että jos kätköllä on joitain DNF merkintöjä ja kohtuullisesti FP:tä, niin purkkia kannattaa etsiä vaikkei se heti löytyisikään heti jostain näennäisen ilmeisestä paikasta. Mutta kyllä noita DNF:iä tulee silti kirjattua aika usein vaan ei niihin yleensä enää palaa etsimään koska ovat niin kaukana ja paikka on jo nähty.

Avatar
gettiz
Viestit: 42
Liittynyt: Su 26.08.2012 16:45
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: talvilöydettävä? hento pyyntö...

Viesti Kirjoittaja gettiz » Ti 25.12.2012 2:10

Seq kirjoitti: Onko se väärin, että purkki löytyy.

Itse olen ainakin yrittänyt tehdä purkit löydettäviksi.
Tätä minäkin välillä ihmettelen. Onko se sitten joku kunnia-asia, tehdä purkki jota ei löydä kuin harvat ja valitut ja nekin pyytämällä lisävinkkiä purkittajalta? Kyllä mä lähden siitä, että kun laitan kätkön niin se on tarkoitus löytääkin. Jos tarkoitus olisi päinvastainen, enhän veisi purkkiakaan paikoilleen... :twisted:
Isona minustakin tulee gerbiili, kasanukkuja!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”