Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Yleistä keskustelua kätköilystä
team diamond
Viestit: 7
Liittynyt: Su 02.01.2011 9:06

Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja team diamond » To 27.10.2011 19:34

Jälleen kerran törmäsin siihen että kätkö haetaan kaikesta huolimatta vaikka liikennettä olisi kuinka paljon ja kätkön paljastumisenkin uhalla :( Tänäänkin kätkölläni kävi niin että tuo kätkö paljastui muillekkin siitä olen varma."Tolpan nokassa" ollaan monta minuuttia vaikka autoja menee ohi kymmenittäin 2 metrin päästä.Kätköllä on atribuutti "stealth reguired" ja silti sitäkään ei useimmissa kätköissä voida ns.kunnioittaa .Sitten se vielä "haukutaan" kiinnityksen osalta kun sitä itse ei oikein päin osata laittaa,että magneetti pitäisi purkin paikallaan.ONKO TÄMÄ LAITAA...KYSYMMÄ VAAN.

Avatar
Kekkiss
Viestit: 221
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » To 27.10.2011 20:04

Meitä on moneen junaan. Mitäs mieltä semmoisesta, että tuollaisen toiminnan jälkeen pantaisiin kätkö hyllylle ja mainittaisiin minkä nimimerkin syytä hyllytys on? Saisiko se nämä ajattelemattomat vähãn miettimään käytössään?
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 27.10.2011 20:43

Remonttimies-look tai fillarinhuoltoa juuri siinä kohdalla ja on sitä auton nokapelikin ollut kätkön kohdalla pystyssä...
Olen siirtänyt etsintähetkeä vrk tai jopa viikon tai kk kun reitinvarrella jos paikalla liikaa jästejä, mutta on tunnustettava tapauksia kun ei voinut välttyä huomaamiselta kun ainoan kerran paikalla!
Oma "törkein kätkönhaku" oli Turussa kun torilta piti napa se kätkö, niin en käynyt silloin kun tori tyhjänä illalla vaan kun se täynnä ihmisiä ja ihan röyhkeästi naps kops satojen silmien alla, lähimmät ihmiset selin n.5m päässä... Tosin tajusiko asiaa kukaan on eriasia :D kun fillareiden seassa sitä kyttäsin.
Kuusamossa lähes samanlainen tilanne, mutta merkittävästi pienemmässä ihmismäärässä.

Olen yhden kerran kertonut jästille, että olen etsimässä kätköä ja se on ihan tässä paikassa kaikkineen asiaan liittyvineen keskusteluineen tietenkin! Aluksi toki arviointia onko jästi paikalla pitkäänkin jne., Kuusamossa lintutorni oli paikka jossa asiaan sorruin, Iitissä (Trullilandiassa) vastavasti en edes mennyt kun autoja oli parkissa eli kävin toisella kertaa kun "lähellä" Lahtea...

Olen varmasti mokannut etsinöissä ja bongattu , mutta en ihan ehdointahdoin koskaan koska etsintä julkisella paikalla on tietty suola/sokeri asiaan!

team diamond
Viestit: 7
Liittynyt: Su 02.01.2011 9:06

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja team diamond » To 27.10.2011 20:53

Suutuinpa kyllä tuolle porukallekin (yksi kauemmin kätköillyt ja 2 uudenpaa kätköilijää)ja nyt myös hiukan kaduttaakin kun korotin ääntäni mutta eihän noita uusia kätköilijöitä näin kuulu opettaa/neuvoa.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 27.10.2011 21:53

Kekkiss kirjoitti:Mitäs mieltä semmoisesta, että tuollaisen toiminnan jälkeen pantaisiin kätkö hyllylle ja mainittaisiin minkä nimimerkin syytä hyllytys on?
Mistäs sen tietää minkä nimimerkin syytä hyllytys on? Eihän se viimeisin lokannut suinkaan ole välttämättä syyllinen.

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja Sensusan » To 27.10.2011 22:55

Suurimmaksi osaksi kyseessä on yleensä kätköilijät, jotka kuulevat tästä harrastuksesta ja haluavat sitten innolla mukaan, tietämättä itseasiassa kovinkaan paljon itse harrastuksesta. Kaverit kertoo harrastuksesta toisille kavereille ja se itse "priiffaus" jää kokonaan unholaan.
Sama ongelma tulee vastaan innokkaissa purkkien teoissa.
Onhan se kivaa, kun saadaan uusia purkkeja uusilta harrastajilta, mutta kun niitä purkkeja aletaan viljelemään urakalla ja sitten harrastus hiipuu ja unohtuu ja purkit jääkin unholaan ja hoitamatta.

Pelottaa oikein tuo jatkuva mainostaminen eri lehdissä ja tiedoituskanavissa harrastuksesta, se saa aikaiseksi sen, että hetken päästä kaikki purkit ovat yleisessä tiedossa. En henk.koht. tykkää siitäkään, että ne lehdessä ja muissa kanavissa tiedoittajat usein ovat niitä innokkaita uusia kätköilijöitä, joilla itselläkään ei oikeastaan ole tietoa riittävästi.
Harrastushan tää vaan on, mutta joku kohtuus kuitenkin pitäisi olla uusien harrastajien keräämisessä ja joku säädös olisi hyvä saada aikaiseksi, että se ns. "priiffaus" järjestettäisiin jotenkin, ennen kuin ku kukaan jästi päättää alkaa kätöilemään.
Itse työskentelen nykyisin (aina työskennellyt) nuorten parissa ja 4H-liitto on nyt suunnitellut kätköilyn mukaan nuorten harrastuslajiksi.
Olen yrittänyt lyödä kapuloita rattaisiin, mutta se ei onnistu tälläiseltä tavalliselta rivijäseneltä, mutta olen kuitenkin huolehtinut siitä, että johtoportaaseen on mennyt taatusti liikaakin materiaalia lajista ja materiaalia, joka ennemminkin pelottaa innokkaat harrastajat pois, kuin innostaisi heitä aloittamaan harrastuksen.
Ja nämä nuoret (jos se nyt tulee 4H;n kerhoksi) tullaan priiffaamaan lajiin erittäin huolella, ennen yhdenkään pääsyä lähellekkään purkkia !

Mutta tosiaan, kaikki kätköilijät, olette lukutaitoisia ihmisiä, joten katsokaa tarkkaan mitä kätkökuvaukseen on ko. kätköstä kirjoitettu ja kunnioittakaa kätkön tekijää etsiessänne ja lokatessanne purkkia.
Saman haluaisin sanoa mysteereistä ... miettikää kuinka paljon vaivaa kätköttäjä on tehnyt mysteeriä laajiessa, joten EI OLE TODELLAKAAn reilua kertoa suoria naatteja kaikille kätköily kavereille !
Jotkut haukkuvat mystejä hankaliksi... miettikääpä tätä: kaikki tradipurkitkaan ei ole tarkoitettu kaikille, joten jokainen harrastaa lajia omien kykyjensä ja taitojensa mukaan ! Jätetään ne mystit, multit ja tradit rauhaan, johon ei itse kyetä !
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja rtl » Pe 28.10.2011 21:13

Sensusan kirjoitti: Saman haluaisin sanoa mysteereistä ... miettikää kuinka paljon vaivaa kätköttäjä on tehnyt mysteeriä laajiessa, joten EI OLE TODELLAKAAn reilua kertoa suoria naatteja kaikille kätköily kavereille !
Jotkut haukkuvat mystejä hankaliksi... miettikääpä tätä: kaikki tradipurkitkaan ei ole tarkoitettu kaikille, joten jokainen harrastaa lajia omien kykyjensä ja taitojensa mukaan ! Jätetään ne mystit, multit ja tradit rauhaan, johon ei itse kyetä !
Hienoa että on niitä ketkä hoitaa tämän ihan itse. Tai miten se nyt menikään....

Vtile
Viestit: 40
Liittynyt: La 20.08.2011 18:59

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja Vtile » Pe 28.10.2011 22:03

Veikkaanpa ettei useimpia jästejä lopulta kiinnosta, jos kiinnostaa liikaa niin sitten menee purkki kait sekin kuuluu pelin henkeen? Tarkoitan nyt siis edellämainitun kaltaista tapausta, jossa jossain tolpan nokassa kykitään ja kykitään hulluiksi korkeintaan luulevat (eivätkä varmaan kovin väärässä ole :lol:) ja kuten jossain muussa keskustelussa mainittiin ainakin itse en pysty erottamaan että millä asioilla ihminen liikkuu ja penkoo, sensiaan turha pälyily ja epävarma luimuilu paikalla herättää mielikuvan jostain hiipparista..

Ja mitä joku sanoi että tehdään purkkeja ja seuraavana vuotena hylätään.. Mitä sitten eikö sekin lopulta ole kaikkien oikeus vai onko tässä nyt tarkoitus myydä sielunsa jollekin atteelle. Arkistoa vain tarkastajien toimesta, niin tulee uutta tilalle saavatpahan Suuret valkoiset metsästäjätkin uutta riistaa ja me vähemmän hurahtaneet hyviä kuolemattomia lokituksia. :lol:

nimim.avaimet hukassa piru..

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 28.10.2011 22:32

Jotkut purkit vaan olisi parempi jättää rauhaan jästien ollessa näköetäisyydellä. :shock: Pliis.
Tänäänkin TAAS ohikulkiessa (ie. kymmenen kilsan koukkaus reittiin) kävin erästä purnukkaa kyttäämässä "ties monennettako kertaa", mutta kun ei vaan voi minun ohikulkuaikoina mennä nappaamaan, vaikka oli tänäänkin useimpiin ko. mestoihin sopivat "camo-vaatteet" päällä :evil: .
Tällä kertaa skeittijengi piti paikalla leiriään. :roll:
Malttia, jengi, malttia.
Kätköttäjäkin tykkää pärstästänne enemmän seuraavan kerran kun kohtaatte. :lol:
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 28.10.2011 22:37

Vtile kirjoitti:Ja mitä joku sanoi että tehdään purkkeja ja seuraavana vuotena hylätään.. Mitä sitten eikö sekin lopulta ole kaikkien oikeus vai onko tässä nyt tarkoitus myydä sielunsa jollekin atteelle. Arkistoa vain tarkastajien toimesta, niin tulee uutta tilalle saavatpahan Suuret valkoiset metsästäjätkin uutta riistaa ja me vähemmän hurahtaneet hyviä kuolemattomia lokituksia. :lol:
Kätköjen on tarkoitus olla "ikuisia". Rajoitetun ajan kätköjähän ei taideta edes julkaista. Siis sellaisia, joissa jo etukäteen on tarkoitus pistää purkki arkistoon vaikkapa viikon, kuukauden tai vuoden päästä.

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja pulk » Pe 28.10.2011 22:49

arisoft kirjoitti:Kätköjen on tarkoitus olla "ikuisia". Rajoitetun ajan kätköjähän ei taideta edes julkaista. Siis sellaisia, joissa jo etukäteen on tarkoitus pistää purkki arkistoon vaikkapa viikon, kuukauden tai vuoden päästä.
Ai niinkun tällaisia? :wink:

No joo, onhan tuossa kätkökuvauksessa toki lupaus uudesta purkista, mutta ko. waypoint meni silti arkistoon.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Tytti&Mixa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 01.04.2007 16:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja Tytti&Mixa » Pe 28.10.2011 23:18

Tuollaiseen paikkaan piilottaminen (kahden metrin päässä autoruuhkasta) ei kuulosta kovin järkevältä.

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » Pe 28.10.2011 23:33

Sanoisin, että kyllä kätköttäjänkin pitäisi miettiä paikan valintaa. Itse pyrin välttämään ns. jästiherkkiä alueita viimeiseen asti purkkeja jemmatessani. Miksikö? A) kaikki kätköilijät eivät ymmärrä tai välitä siitä, että jästit näkevät missä purkki on B) en pidä itsekään purkeista, joiden etsintää jästit vaikeuttavat, koska haluan pitää purkin sijainnin salassa jästeiltä.
Mutta varmasti on taas kätköilijöitä, jotka erityisesti haluavat ja nauttivat purkeista, joita ei voi logata vaikka olisi näköyhteys purkkiin. Mieluummin käyvät vaikka kymmenen kertaa paikalla odottaen sopivaa hetkeä. Eli meitä on jokaiseen junaan (ja asemillekin riittää?) joten kukin "taaplaa" tyylillään. Turha siitä kuitenkaan on palkokasveja kasvattaa hengitystiehyihin, jos purkki joka on kätketty vilkkaimman kävelykadun varteen jästitään. Ugh, täältä tähän.
No siis missä se purkki nyt voi olla????

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Haenko kätkön kaikesta huolimatta

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ma 07.11.2011 1:04

Jästitetyllä alueella pitää myös kätkön tekijän muistaa, että sen purkin on voinut löytää vahingossa ihan itse suuri jästi. Toki pitäisi aina muistaa logata rauhassa, mutta joskus voi vahinko käydä eikä sitä huomaakaan ohikulkevaa tai puskasta ilmestyvää henkilöä.

Tämän takia, saatan jättää koko purkin hakematta, jos se on sellaisella alueella, etten voi olla 99% varma, ettei kukaan siitä minua pääse narauttamaan.
Usein tälläiset purkit vielä tahtovat olla niitä sellaisia, ettei piilotukseen ole nähty kovinkaan suurta vaivaa tai paikka on "ei mikään", kätkö on tehty vain sen takia, että saadaan purkki laitettua.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”