Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 19.04.2010 22:20

rp55 kirjoitti:Mitenkäs kun jotkut merkkaavat oman kätkönsä löydetyksi? :lol: :lol: :lol: Onko säännöissä sanottu tästä mitään.
Yleensä oman purkin löytää varmemmin. Itsellä on kyllä joskus niinkin käynyt että omaakaan purkkia en ole löytänyt :oops:
joten uusi purkki on tullut vietyä mutta en ole kyllä omia merkinnyt löydetyksi.
Oikeastaan on tullut mieleen, olen jemmannut jokusen kätkön ja nykyinen nimimerkki on yhdistetty muinoin kahdesta tunnuksesta ja henkilöstä. Jos siis minä Eniz jemmaan kätkön ja nimimerkin toinen puoli Bambeniz löytää sen, niin täyttääkö se löydön kritterit. Kiinostaa sikäli että Bambeniz ei ole ainakaan paria kätköä ehtinyt hakea. :D

AInakin superlöytäjätilastoon pääsisin/pääsisimme :D

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 20.04.2010 23:19

Itse ajattelin myös sitä, että kaikkihan ovat vain liittyneet harrastuksen pariin, josta ei seuraa mitään, jos rikot sääntöjä, tai et ole ihan perillä "kirjoittamattomistakaan säännöistä".

Jos kätkön tekijä ei huolla kätköä; logivihko on täynnä/kastunut/muusina, niin yritän logata kuitenkin sen kirjoittamalla nimeni ylös johonkin. Tämä on minun tapani logata kätkö, muuten se on DNF. Jos tekisin jollain helpommalla tavalla (en viitsi kiivetä puuhun tai "löysin magneetin, jolla purkki ilmeisesti on ollut kiinni jossakin"), niin silloinhan huijaan vain itseäni. Jos jollekin on se kokonaismäärä niin tärkeä, niin kai sitä voi sitten "huijata" itseäänkin. Jokainen vetäköön rajansa johonkin. Minusta vain tuo löydön "loggaaminen" kai tarkoittaa säännöissäkin jotakin. Heittäisin tässä palloa myös kätkön tekijöille(tämäkin varmaan on vielä yksi syy, miksi en ole saanut omaa kätköä tehtyä) huoltakaa kätköä niin, että se on logattavissa. Jos nano-kokoisessa kätkössä on logikirja, johon mahtuu muutama nimi, eikö tekijällä ole velvollisuutta käydä vaihtamassa sitä tyhjään? Tai keväthuollot ja vesien tyhjennykset purkeista. Eikö ne kuulu tekijöille?

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja rixu » Ke 21.04.2010 9:22

aku506 kirjoitti:
rp55 kirjoitti:Mitenkäs kun jotkut merkkaavat oman kätkönsä löydetyksi? :lol: :lol: :lol: Onko säännöissä sanottu tästä mitään.
Yleensä oman purkin löytää varmemmin. Itsellä on kyllä joskus niinkin käynyt että omaakaan purkkia en ole löytänyt :oops:
joten uusi purkki on tullut vietyä mutta en ole kyllä omia merkinnyt löydetyksi.

ps. Ei noita kaikkia jaksanut lukea, en tiedä siis olisiko ollut välillä puhetta tästä ?
Hullujen hommaa... Poikkeuksena tapaukset: 1.Löysetty 2.Adoptoitu
Hmm, enpä ole miettinytkään mutta mulla on ainakin kaksi tuollaista adoptoitua tapausta. Eli käytännössä statistiikassa näkyy kaks purkkia jotka olen löytänyt ja jotka nyt omistan :roll:

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ke 21.04.2010 12:19

rixu kirjoitti:
aku506 kirjoitti:
rp55 kirjoitti:Mitenkäs kun jotkut merkkaavat oman kätkönsä löydetyksi? :lol: :lol: :lol: Onko säännöissä sanottu tästä mitään.
Yleensä oman purkin löytää varmemmin. Itsellä on kyllä joskus niinkin käynyt että omaakaan purkkia en ole löytänyt :oops:
joten uusi purkki on tullut vietyä mutta en ole kyllä omia merkinnyt löydetyksi.

ps. Ei noita kaikkia jaksanut lukea, en tiedä siis olisiko ollut välillä puhetta tästä ?
Hullujen hommaa... Poikkeuksena tapaukset: 1.Löysetty 2.Adoptoitu
Hmm, enpä ole miettinytkään mutta mulla on ainakin kaksi tuollaista adoptoitua tapausta. Eli käytännössä statistiikassa näkyy kaks purkkia jotka olen löytänyt ja jotka nyt omistan :roll:
Mutta luulenma etä olet kuitenkin ensin löytänyt ja myöhemmin adoptoinut.
Mutta toiset haluu omalle kätkölle "hymynaaman" :D
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
ikajaste
Viestit: 14
Liittynyt: To 22.04.2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja ikajaste » To 22.04.2010 20:07

Voi härreguud. :)

Otanpa vähän takapakkia:

Tässä harrastuksessa on - siis väistämättä on, halusi tai ei - olemassa aina 3 erilaista "löytämistä".
1) Se, minkä löytäjä itse kokee löydöksi.
2) Se, minkä kätkön jättäjä kokee löydöksi.
3) Se, joka laksetaan yhteisössä löydöksi (yleensä jonkin sovittujen kriteerien mukaan).
Ok, tuota kolmoskohtaa on oikeasti niin monta kuin on muodostettavissa erilaisia sääntöjä hyväksyviä teoreettisia yhteisöjä, mutta yksinkertaistetaan nyt kuitenkin vähän. :)

Ongelma aiheutuu siitä että gc.com pakottaa ihmiset käyttämään yhtä, ja tasan yhtä, kriteeristöä. Ja se tehdään aika epäselvästi. Ensinnäkään ei ole selvää linjanvetoa siitä mitä kriteeristöä käytetään - onko (gc.com:n) lokimerkintä kätkön tekijän, löytäjän, vai yhteisön sääntöjen alainen. Toiseksi ei ole selvää mitkä ne kriteerit oikein ovat, jolla yhteisö laskee asian löydöksi. EDIT: Höpsis, on siellä selvä kriteeristö sille mikä on löytö: Nimimerkki lokikirjassa.

Ensinnäkin, niin kauan kun tässä (kätköjen logaaminen gc.com:iin) ei ole tarkoitus olla kyse kilpailusta niin koko yhteisöllinen kriteeristö on ihan puhdasta hömpönlömppöä. Koska mitään vertailua ei ole tarkoitus tehdä, ei kuulu kenellekään muulle kuin kätkön tekijälle ja löytäjälle mikä lasketaan löydöksi.

Tarkoitukseni ei ole sanoa etteikö yhteisöllisestä kriteeristöstä saisi keskutella lainkaan. Toki saa, mutta pitäisi ymmärtää että sillä on merkitystä vain ja ainoastaan silloin jos hyväksytään samalla että tarkoituksena on vertailla löytöjä toisten kanssa. Kaikki käyttäjät eivät tähän vertailuun halua erityisesti ryhtyä. Outo ristiriita näyttäisi kuitenkin olevan siinä että toisaalta yleisesti hyväksytään että tähän lajiin kuuluu ettei kaikkien tarvi yrittää kilpailla, toisaalta taas kritisoidaan sitä onko joku toisen löytö ollenkaan löytö, ilman että tämän toinen on mitenkään ilmaissut olevansa kiinnostunut kilpailemaan. Tämä ristiriita olisi aika fiksua tiedostaa. Esim. Ketään kohtaan ei mitenkään voi olla epäreilua että joku loggaa löydön joka ei ollut "todellinen" löytö, jos alunperinkään ei ollut tarkoitus kilpailla yhtään mistään.

Sen sijaan se onko kyse käytkön tekijän, vaiko kätkön löytäjän, kriteeristöstä, on oikeasti hankala kysymys, koska gc.com suostuu hyväksymään vain yhden merkinnän. Olisikin todella hyvä jos löytäjällä ja tekijällä olisi mahdollisuus pitää tarvittaessa toisistaan riippumattomat listat kätköjen löytömerkinnöistä. Ongelma poistuisi täysin. Minä voisin merkitä että "Jee, löysin tämän, mutten saanut purnukkaa auki!" ja kätkön tekijä taas voisi rauhassa poistaa merkinnän, eikä tämä haittaisi kumpaakaan. No, näin ei ole.

Koska ristiriitaa ei voi ratkaista, pitää sitten kuitenkin palata jonkinlaiseen yhteisölliseen kriteeristöön - mutta merkittävä ero on se että tässä vaiheessa kriteeristöä ei määritetä sen perusteella että tulokset olisivat vertailukelpoisia, tai "oikeudenmukaisia", vaan kyse on ainoastaan siitä että pitää valita joku kriteeristö jotta ristiriita saadaan ratkaistua.

EDIT: Nämä loput kaksi kappaletta onkin sitten turhaa tuubaa, kun gc.com kerran ilmoittaa sivuillaan sen selvän sovitun kriteeristön tämän ristiriidan ratkaisemiseksi. Hyvä gc.com, plää minä. :)

Tavallaan gc.com on kuitenkin pääasiallisesti kätköjen listaussivusto, joten olisi luontevaa että kätkön tekijällä on ihan täysi mielivalta siihen mikä on löytö ja mikä ei. Käyttäköön siis vaikka pärstäkerrointa. :) Mutta on tärkeää huomata että tämä ei ole arvovalinta siitä mikä on, tai mikä ei ole "oikea" löytö, vaan ainoastaan teennäinen sääntö ongelman ratkaisemiseksi.

Tietysti voi olla myös hyvä tarjota kätkön pitäjälle jokin kriteeristö, jos hän ei halua itse ruveta pohtimaan asiaa. Ainakin näiden keskustelijoiden muodostamassa yhteisössä yksi enemmistön kriteeri vaikuttaisi olevan tradikätköissä "Nimimerkki lokikirjassa". Mutta jos tätä kommunikoidaan johonkin on tärkeää painottaa että siinä yhteydessä että kukaan ei koskaan tee "väärin" loggatessaan vaikka nojatuolilta sitä kätköä löydetyksi - kyse on vain teknisestä yksityiskohdasta gc.com sivustolla. Kullakin on kuitenkin aina oma kriteeristönsä joka on hänelle itselleen aina oikeudenmukainen, eikä muilla ole siihen tässä harrastuksessa yhtään mitään sanomista. Tai sitten te harrastatte ihan eri juttua kuin minä. :)


P.S. Toki keskustelu siitä mikä on kullekin se oma löytämisen kriteeristö on varsin mielenkiintoista luettavaa - itse en olisi uskonut että on näinkin paljon hajontaa, esim. itse ei olisi tullut mieleen että joku ei halua logittaa nimeään kaverin puusta alas tuomaan kätköön. Kiehtovaa! Mutta unohdetaanhan, hei, ne arvolataukset, niissä kun ei tässä tapauksessa ole mitään järkeä.

P.P.S. Oma kriteeristöni on että olen ollut mukana kätkönhakureissulla (tapahtuia se vanhingossa tai tahallaan) ja vähintään fyysisesti kätkön käsittelyn lähettyvillä. Ja nimimerkkini pitää myös löytyä lokikirjasta, mutta siitä voin joustaakin.
Viimeksi muokannut ikajaste, To 22.04.2010 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pailakka » To 22.04.2010 20:25

ikajaste kirjoitti: Ongelma aiheutuu siitä että gc.com pakottaa ihmiset käyttämään yhtä, ja tasan yhtä, kriteeristöä. Ja se tehdään aika epäselvästi.
Epäselvästi?
http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx#loggingofallcaches kirjoitti: Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.
Siinä se. Ei tulkinnanvaraa. Ei epäselvyyksiä.

PS. Huomattavasti kamalampaa olisi jos jokainen kätkön tekijä/kätköilijä/yhteistö/planeetta pakottaisi käyttämään kulloinkin käyttämäänsä kriteeristöä

Avatar
ikajaste
Viestit: 14
Liittynyt: To 22.04.2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja ikajaste » To 22.04.2010 20:35

pailakka kirjoitti:
http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx#loggingofallcaches kirjoitti: Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.
Siinä se. Ei tulkinnanvaraa. Ei epäselvyyksiä.
Joo, olin jo itsekin rientämässä korjaamaan tuota ajatushäirääni. Siitä on aikaa kun lukaisin tuon läpi - olisi pitänyt tajuta tarkistaa ennen sitä lähetä-nappia. Mun moka.

Eli koska gc.com ilmaisee kriteerinsä, siis se on sitten selvä peli sen "mikä on oikea löytö" keskustelun osalta. Jos nimimerkki on siinä lokikirjassa, oli se sitten saatu sinne millä lie kommervenkillä, niin lokimerkinnän saa sivustolla pitää. Piste.
pailakka kirjoitti:PS. Huomattavasti kamalampaa olisi jos jokainen kätkön tekijä/kätköilijä/yhteistö/planeetta pakottaisi käyttämään kulloinkin käyttämäänsä kriteeristöä
Heh, totta kyllä. :) No, mulle olisi kelvannut tuokin, sitä voi sitten pitää omaa listaustaan löydöistä vaikka jossain tekstitiedostossa tallessa. Plus, olisi voinut koettaa tienata kriteerillä "Tän saa logata vain jos jätät 20€ setelin purkkiin." :D

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Pe 23.04.2010 23:19

Mutta kun kätkijätkään eivät tiedä, mitkä ovat tekijän oikeudet eli mm. poistaa "väärät" loggaukset. Tai toiset ei vain välitä. Edelleen mainitsen kätkön, jossa tekijä on "hyväksynyt löydetyksi" kolmen nimimerkin loggaukset, jossa on löydetty kätkön häviämisen jälkeen "magneetti, jolla kätkö on ilmeisesti ollut kiinni".

Ja niinkuin sanoin, eihän se ole kuin itsensä huijaamista, jos ei "oikeasti" löydä ja luottaa, että kätkön tekijä ei loggauksia poista. Ei kai tästä "kilpailusta" mitään palkintoja saa?

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » La 24.04.2010 0:10

ikajaste kirjoitti:Eli koska gc.com ilmaisee kriteerinsä, siis se on sitten selvä peli sen "mikä on oikea löytö" keskustelun osalta. Jos nimimerkki on siinä lokikirjassa, oli se sitten saatu sinne millä lie kommervenkillä, niin lokimerkinnän saa sivustolla pitää. Piste.
Eipäs unohdeta tätä :wink:

The responsibility of your listing includes quality control of posts to the cache page. Delete any logs that appear to be bogus, counterfeit, off topic, or not within the stated requirements.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Eniz » La 24.04.2010 22:42

Mikkozzz kirjoitti:
ikajaste kirjoitti:Eli koska gc.com ilmaisee kriteerinsä, siis se on sitten selvä peli sen "mikä on oikea löytö" keskustelun osalta. Jos nimimerkki on siinä lokikirjassa, oli se sitten saatu sinne millä lie kommervenkillä, niin lokimerkinnän saa sivustolla pitää. Piste.
Eipäs unohdeta tätä :wink:

The responsibility of your listing includes quality control of posts to the cache page. Delete any logs that appear to be bogus, counterfeit, off topic, or not within the stated requirements.
Totta mooses jos on samalla käsialalla kirjoitettu useampi loggaus samalla kertaa, niin kätkön omistajan velvollisuus on poistaa netistä kaikki asiattomat lokivihkkon selkeään väärennykseen liittyvät kommentit. :mrgreen:

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » La 26.02.2011 17:39

Törmäsin seuraavaan: Kätkö löydetty, logattu, mutta kun ei oikein ollut mielessä missä kätkö alunperin oli niin pistettiin minulle viestiä, että ilmeisesti väärässä paikassa (kuten olikin) ja josko voisit itse käydä pistämässä sen oikeaan paikkaan. Ilmeisesti ollut kiire ja kylmä sun muuta. Kiitettävää, että anteeksi pyydeltiin käyttäytymistä. Eli jos kolistelen ongenvavalla kätkön 5 m:n korkeudelta, loggaan ja kerron tekijälle josko viitsisi viedä takaisin paikoilleen? Onko tämä löydetty?
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » La 26.02.2011 17:50

Vilosparta kirjoitti:Eli jos kolistelen ongenvavalla kätkön 5 m:n korkeudelta, loggaan ja kerron tekijälle josko viitsisi viedä takaisin paikoilleen? Onko tämä löydetty?
Ei :|
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja TJAI » La 26.02.2011 19:34

Onko omistajalla oikeus poistaa miittiloggaus, jos loggaaja on omakätisesti miitin aikana käynyt kirjaamassa nimensä lokikirjaan?

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » La 26.02.2011 19:38

TJAI kirjoitti:Onko omistajalla oikeus poistaa miittiloggaus, jos loggaaja on omakätisesti miitin aikana käynyt kirjaamassa nimensä lokikirjaan?
Miksi se pitäisi poistaa. Jos vieraskirja on kirjoitushetkellä virallisella miittipaikalla, niin miten siinä voi väärin toimia? Provo?
Nil volentibus arduum.

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » La 26.02.2011 19:44

\o

Nostan käden ylös, minä se olin kun poistin miittiloggauksen.

Eikös miittiloggus olet osallistumisloggaus???

Minusta jos alle 18-vuotias "osallistuu" alle minuutin K18-miittiin, niin sitä ei voi pitää osallistumisena.

Tietenkin jos VÄÄRYYDELLÄ JA VIEKKAUDELLA, ja iskän avustuksella saa nimen kirjaan alle minuutin osallistumisella, niin sitten olen väärässä. Kaikki muuthan osallistui oikeasti miittiin.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » La 26.02.2011 19:46

Silloinhan Megaankin voi "osallistua" kun vain seisoskelee portilla ja jopa leirintäalueella, mutta ei ole maksanut sitä osallistumismaksua.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » La 26.02.2011 19:56

Se onkin sitten aivan eri asia. K-18 ja kääntyminen sisällä ei minustakaan täytä miittiin osallistumisen kriteerejä.
Nil volentibus arduum.

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja TJAI » La 26.02.2011 20:09

http://www.geocaching.com/about/guideli ... fallcaches kirjoitti:Geocaches can be logged online as Found once the physical log has been signed.

Millä vääryydellä ja viekkaudella?

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Tilhet » La 26.02.2011 20:23

TJAI kirjoitti:Onko omistajalla oikeus poistaa miittiloggaus, jos loggaaja on omakätisesti miitin aikana käynyt kirjaamassa nimensä lokikirjaan?
Oletettavasti kyse ei ole siitä, että loggaaja olisi loggauksessaan liikaa spoilannut miitin lokikirjan sijaintia :lol: Ja yllä olevien (tämän kirjoittamisen aikana tulleiden) kommenttien mukaan tästä ei olekaan kyse.

Mutta onpas hyvä kysymys. "Nimi logissa -> oikeutettu löytöloggaus" -periaate ei päde esimerkiksi haastekätköissä.

Mutta päteekö se miiteissä? Miiteissä ei ole "Found it", vaan "Attended". Eli päteekö "nimi lokikirjassa -> oikeutettu osallistuminen-loggaus".

Miiteilläkin on koordinaatit eli miitin omistajalla on mielestäni oikeus poistaa "xx Attended" -loggaukset, jos xx ei ole käynyt lähelläkään miitin naatteja, mutta on saanut lokivihon (miiteissä yleensä kirjan) käsiinsä muita kautta. On sitten omistajan asia, minne naatit asettaa ja asettaako vieraskirjan saataville muuallekin.

Muutenkin omistajalla on omasta mielestäni vain poikkeustaupauksissa oikeus poistaa osallistumisloggaus. Miitin omistajalla on toki oikeus määritellä, miten "Attended"-loggaukseen edellytetään jotakin muutakin kuin vain nimi lokikirjassa. Nämä edellytykset pitää kuitenkin ilmoittaa kätkökuvauksessa mielestäni reilusti ennen miittiä.

Sen perusteella, mitä tästä tapauksesta on gc.fi:n palstoilla sanottu, sanoisin, että omistajan olisi syytä hyväksyä attended-loggaus.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja gsea » La 26.02.2011 20:25

Seurailinpa pitkästä aikaa tänään 26.02 tiiviisti näitä kuittauksia.
Kiinnitti huomiota, että eräs r:llä alkava kätköilijä pinkoponteisesti kuittaili
omia kätköjään löydetyksi, vajaat 10 kätköä kyseessä.
Mikähän lie moiselle motiivi?
Harmi, että Haksu poisti Superlöytäjät/-kätköilijät ryhmät näiltä palstoilta, harmi...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”