Hyvä Loggaus

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » La 05.09.2009 15:27

Olen itsekin huomannut tiettyjen kätköilijöiden harrastavan kätköltä toiselle Juoksijan mainitsemia tylyhköjä loggauksia... "siellähän se oli", "tusinakätkö", "olipa helppo",tms. Ehkäpä nämä johtuvat siitäkin, että kun on jo tuhansia kätköjä löydettynä, ei osaa enää muuta kirjoittaa. Alkaako homma kyllästyttää ja toistaa itseään? Miksi siis edes mennä etsimään näitä tusinakätköjä, jos niistä ei ole mitään muuta sanottavaa. Laittaisivat mieluummin vaikka pelkän KK/TFTC:n ja mahdolliset tiedotukset kätkön kunnosta.

lauerlina
Viestit: 13
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja lauerlina » La 05.09.2009 15:32

Ompa mielenkiintoista keskustelua tämä kätköloggauksen
poistaminen... Onko selvinnyt miten se onnistuisi? Epäilen sitä ainakin itse! :roll:

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » La 05.09.2009 15:39

BlauKreuz kirjoitti:Olen itsekin huomannut tiettyjen kätköilijöiden harrastavan kätköltä toiselle Juoksijan mainitsemia tylyhköjä loggauksia... "siellähän se oli", "tusinakätkö", "olipa helppo",tms. Ehkäpä nämä johtuvat siitäkin, että kun on jo tuhansia kätköjä löydettynä, ei osaa enää muuta kirjoittaa. Alkaako homma kyllästyttää ja toistaa itseään? Miksi siis edes mennä etsimään näitä tusinakätköjä, jos niistä ei ole mitään muuta sanottavaa. Laittaisivat mieluummin vaikka pelkän KK/TFTC:n ja mahdolliset tiedotukset kätkön kunnosta.
Minusta tuntuu että paljon kätköjä löytäneet eivät juurikaan loggaa mitäänsanomattomasti. Katso vaikka esim. Harjus (yli 6000 löytöä) MooseM (yli 5800 löytöä) pattipolvi (yli 4500 löytöä)
Kyllä ne laiskat loggajat ovat ihan muita kuin "konkareita", mielestäni.

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » La 05.09.2009 15:39

lauerlina kirjoitti:Ompa mielenkiintoista keskustelua tämä kätköloggauksen
poistaminen... Onko selvinnyt miten se onnistuisi? Epäilen sitä ainakin itse! :roll:
Kätkön omistaja voi erillistä loggausta tarkastellessaan (view this log) valita "delete this log" tai "permanently encrypt this log" toimenpiteet.
Vai ymmärsinköhän kysymyksesi ja hymiösi väärin?

Avatar
BlauKreuz
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 27.07.2009 0:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja BlauKreuz » La 05.09.2009 15:42

Mukkelus kirjoitti: Minusta tuntuu että paljon kätköjä löytäneet eivät juurikaan loggaa mitäänsanomattomasti. Katso vaikka esim. Harjus (yli 6000 löytöä) MooseM (yli 5800 löytöä) pattipolvi (yli 4500 löytöä)
Kyllä ne laiskat loggajat ovat ihan muita kuin "konkareita", mielestäni.

Jep, ehdottomasti. En missään nimessä tarkoittanut yleistää. Nimenomaan vaan ihmettelin että jotkut noista mainitsemistani kätköilijöistä ovat hyvinkin kokeneita ja siksi he vatkin pistäneet silmään poiketessaan konkareiden yleisestä linjasta.

lauerlina
Viestit: 13
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja lauerlina » La 05.09.2009 15:54

BlauKreuz kirjoitti:
lauerlina kirjoitti:Ompa mielenkiintoista keskustelua tämä kätköloggauksen
poistaminen... Onko selvinnyt miten se onnistuisi? Epäilen sitä ainakin itse! :roll:
Kätkön omistaja voi erillistä loggausta tarkastellessaan (view this log) valita "delete this log" tai "permanently encrypt this log" toimenpiteet.
Vai ymmärsinköhän kysymyksesi ja hymiösi väärin?
Kiitos tiedoista tämä oli minulle ihan uutta tietoa!

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 05.09.2009 19:40

Toivottavasti kätkön omistaja mahdollisesti poistaessaan loggauksen ilmoittaa siitä lokin kirjoittajalle. Miksi ne meni särkemään senkin meilisysteemin...

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja rtl » La 05.09.2009 20:34

Hilkkis kirjoitti: Itse jo säikähdin kun yhdelle vilkkaahkolla paikalla sijaitsevalle kätkölleni ei ole tullut logausta vähään aikaan (=viikkoon, hui!) vaikka on tämä sesonki. Pelkäsin jo, että purkki on kadonnut festarikansan mukaan eikä mahdolliset hakijat ole DNF:ää kirjanneet. Kätkö onkin saanut joitamia logauksia tyyliin "Kävin täällä jo kolmesti mutta nyt löytyi", ja olenkin harkinnut vaikeustason nostamista, koska noita DNF:iä ei kätkölle tipu, kuin vasta löytölogin sivulauseessa.
Onneksi olet saanut edes tuossa vaiheessa. Ja onneksi mietit toimia tuon kaltaisen johdosta. Pääkaupunkiseudulla löytyy muiden kätköistä valittavia legendoja jotka tuon on armollisesti unohtaneet. Ja mitään ei tapahdu ellei JOKU MUU tee jotain. Siis tyyliin, viet uuden purkin kadonneen tilalle tjmv. Luuletko että joku viitsii DNF:iä kirjoittaa, ellei niiden johdosta tule toimenpiteitä? Ja jos niitä ei vaikka Helsingin "legendojen" kätköillä tule, niin mahtaako se antaa epäsuoran viestin, että ei kannata noita laittaa, kun mitään ei kuitenkaan tapahdu?

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 07.09.2009 14:38

Olen usein kryptannut kätköloggauksieni osia. Kuitenkin monet kertovat kätkön sijainnista tai muusta vastaavasta paljon enemmän selväkielisesti kuin minä edes kryptaamalla.

Onko tarvetta tuon lokin krytpaamiseen kenelläkään muulla koskaan ollut olemassa? Ja kannattaako kryptata mitään ja laittaa vaan se KK.

pujo
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 11.06.2008 20:17

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja pujo » Ti 30.03.2010 17:47

Topicin avaus oli minunkin mielestäni oikein hyvä. Taisipa olla jopa niin tyhjentävä, ettei sen jälkeen ole tarkalleen topicissa edes pysytty.

Mikkozzz:lle kommentoisin että on ehkä hieman kohtuutonta kritisoida kätköllä käyneiden laiskuutta ja olla itse niin laiska ettei viidessä vuodessa kahtatoista kertaa pinna veny etukäteisvaroituksiin.
Mikkozzz kirjoitti:Aikaisemmin otin itse yhteyttä ennen lokin poistoa ja pyysin editoimaan sitä. Tämä toimi varsin hyvin, mutta viime aikoina nuo uusavuttomat lyhenne"loggaukset" ovat yleistyneet niin, ettei pinna enää veny etukäteisvaroituksiin.
Mikkozzz kirjoitti:Mutta eikö tämä keskustelu ole mennyt vähän ulos kaikista mittasuhteista? Olen poistanut 12 loggausta 5 vuoden aikana. Lähes kaikki tapauksia, joissa etukäteen antamaani pyyntöön loggauksen laajentamisesta ei ole mitenkään reagoitu. Seurauksena monet ovat ns. parantaneet tapojaan. Itse koen antaneeni shokkihoitoa kätköilijöille, jotka eivät ole viitsineet tai ymmärtäneet kirjoittaa kunnon loggauksia.
Olen kyllä samaa mieltä että lyhyet loggaukset ovat tylsää luettavaa, mutta sallin sen tietysti kaikille kätköilläni kävijöille. Höh, ei ollut tarkoitus syyttää laiskaksi ketään. Kaikilla meillä on omat syymme toimintaamme. Joku ei välttämättä osaa edes kirjoittaa esim. lukihäiriön takia, joku ei vaan kerta kaikkiaan ehdi. Harvassa varmasti ovat ne kätköt, joihin kaikki loggaukset olisivat olleet mitättömiä.

Minulla on tosiaan tapana kirjoittaa pitkiä lokeja, mutta puolet niiden pituudesta tulee siitä että kirjoitan ne aina sekä suomeksi että englanniksi.

Hyvä loki on hyödyllinen kätkön tekijälle, kätkön etsijälle itselleen ja seuraaville kätkön etsijöille.

Silloin kun minä aloitin kätköilyn, niin kokemukseni mukaan TFTC oli kohteliaisuus, joka kirjoitettiin kätköön josta pidettiin, ei suinkaan mikään minimi. Minä en ainakaan kiitä pelkästään kätkön tekemisestä, osan etsimistäni kätköistä olisi ollut parempi jättää tekemättä. On aika hassua että kiittäminen koetaan jotenkin loukkaavana. Haenpas tähän erittäin ontuvan vertauksen... Eihän presidenttikään loukkaannu, kun itsenäisyyspäivän vieraista joku kätellessään sanoo pelkästään että "hyvää itsenäisyyspäivää"?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 30.03.2010 20:28

KK :mrgreen:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ke 31.03.2010 19:48

Varmaan kuulun tähän "Vanhaan kaartiin" joka ei ihmeemmin syty näistä "KK"-loggauksista, kaipaan Jouni Jurmumaisia kertomuksia, siksi, että kätkön tekijä on useimmiten nähnyt vaivaa kätkönsä suunnittelemiseen/tekemiseen/kätkemiseen, jolloin palaute on aina mukavaa, vaikka olisikin -merkkistä.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » To 01.04.2010 0:47

Omalla kätkölläni loggaukset ovat monilla jääneet melko lyhyiksi. Paras loggauksista on kuitenkin mielestäni mipe8:n tekemä. Vahingonilo on paras ilo ja teksti on hykerryttävän hauskasti kirjoitettu. :D Meinasin tuon jälkeen avata tänne threadin aiheesta hauskimmat loggaukset, mutta se jostain syystä jäi, joten käytän nyt tämän tilaisuuden jakaakseni tämän teidän kanssanne. :)

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja H&I. » Ke 14.04.2010 22:25

Itse tykkään lueskella kunnollisia loggauksia kätköön tutustuessani ja myöhemminkin ja vastaavasti harmittelen yksirivisiä tokaisuja. Siksi olen alkanut kirjoitella omiin loggauksiini vähän enemmän tekstiä kuin alkuaikoina. Eräänlainen huippu oli Farewells, jossa tuli jo maksimipituus (jonka olemassaolosta en sitä ennen edes tiennyt) vastaan.

Voihan toki olla, että joitakin moinen jaarittelu nyppii, mutta toivottavasti ei. Kovasti yritän olla liikoja spoilaamatta. Tämän vuoksi monesti on pakko jättää osa visiitin yksityiskohdista kokonaan kertomatta.

Ihan viime aikoina olen alkanut kiinnittää huomiota myös DNF-loggauksiini. Vaikka tekee kipeää, niin onhan se hyvä kertoa tarkemmin myös epäonnistumisistaan.
** H&I. - aivourheilija **

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ke 14.04.2010 22:38

H&I. kirjoitti:Itse tykkään lueskella kunnollisia loggauksia kätköön tutustuessani ja myöhemminkin ja vastaavasti harmittelen yksirivisiä tokaisuja. Siksi olen alkanut kirjoitella omiin loggauksiini vähän enemmän tekstiä kuin alkuaikoina. Eräänlainen huippu oli Farewells, jossa tuli jo maksimipituus (jonka olemassaolosta en sitä ennen edes tiennyt) vastaan.
Ainahan voi jatkaa nootilla ja toisellakin, jos ei löytölogiin mahdu. Mallia voi ottaa täältä: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC18Y66

Avatar
Zilli81
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 25.11.2008 7:05

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Zilli81 » Ke 14.04.2010 22:41

Itse olen lähes alkuajoista asti pyrkinyt kirjoittelemaan vähän pidemmän tarinan matkasta ja kokemuksista jokaisella purkilla.. Ainut ongelma on siinä että jos hakee vaikka 15 purkkia niin illalla on niin naatti ettei jaksa edes ensimmäistä lokata nettiin. Joskus asia venyy parikin viikkoa, mutta tähän mennessä se lokkausvoima on jostain aina löytynyt. :) Toki jos otan tai jätän kulkevaisia tai joku rasia on jästitty, huonossa kunnossa, tai on muuta tärkeää kerrottavaa niin pyrin viimeistään seuraavana päivänä ne lokkaamaan.

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja H&I. » Ke 14.04.2010 22:49

Ainahan voi jatkaa nootilla ja toisellakin, jos ei löytölogiin mahdu. Mallia voi ottaa täältä: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC18Y66
Yli 24000 merkkiä! Siinä on jo yritystä. :mrgreen:
** H&I. - aivourheilija **

jorse
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 05.01.2010 21:51

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja jorse » Ke 14.04.2010 23:05

Loggaus on hyvä sillo ku se on asiallinen ja jämäkkä kuten pelkkä "KK" eli ei missään nimessä mikään senga-senganan tapaan rönsyilevä jatkokertomus, joka muistuttaa erehdyttävästi kylli-tädin satutunteja.

Avatar
tamasochi
Viestit: 40
Liittynyt: Su 30.08.2009 1:53

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja tamasochi » Ma 20.09.2010 11:13

Omalle kätköllemme ilmestyi eilen ensimmäinen tyhjä loggaus. Eilen logattu käynti on vielä kaiken lisäksi tapahtunut toukokuussa. Kyseinen kätköilijä on tehnyt 254 loggausta joista pienen silmäilyn perusteella kaikki näyttävät olevan tyhjiä. Tällainen käytös kyllä hieman ihmetyttää.

http://www.geocaching.com/profile/defau ... 5d4c3e2ba5

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ma 20.09.2010 11:29

tamasochi kirjoitti:Omalle kätköllemme ilmestyi eilen ensimmäinen tyhjä loggaus. Eilen logattu käynti on vielä kaiken lisäksi tapahtunut toukokuussa. Kyseinen kätköilijä on tehnyt 254 loggausta joista pienen silmäilyn perusteella kaikki näyttävät olevan tyhjiä. Tällainen käytös kyllä hieman ihmetyttää.

http://www.geocaching.com/profile/defau ... 5d4c3e2ba5
Nyt kyllä haukut väärä puuta, ei ne mitään tyhjiä ole, siellä on ihan selvä piste "." jokaisessa loggauksessa... :mrgreen:

Huomaan itse, että yksittäisten kätköjen loggaukseni ovat pääsääntöisesti pidempiä, kuin georetkien jälkeiset dementialoggaukset. Mutta kyllähän tuo "." kiitoksena kätkön tekemisestä ampuu vähän ali, paitsi jos kaveri ajelee Fiat Puntolla, jolloin se on ihan hyvä "mysteeriloggaus". :?
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”