Kätköjen vaihtotavarasta

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » Pe 20.08.2010 18:48

Vaihtotavarat, melko mitättömätkin, ovat ehdottomasti lapsille (3-7 v) kiva lisä kätköilyhommaan. Kaikenlaiset Kinderlelutkin jaksavat hetken kiinnostaa ja tuoda iloista mieltä ja sittenhän ne voi taas laittaa kiertoon seuraavalla kerralla. Joskus jopa olen saanut lapset yllytettyä mukaan ihan vaan lupailemalla vaihtareita. Onhan se sitten ollut jonkinlainen pikku pettymys, kun ei ole ollut mitään tavaraa isossa purkissa. Yleensä meillä on aina mukana "säkki" vaihtareita ja joskus niitä on pudoteltu ihan tyhjiinkin kätköihin seuraavien iloksi.
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 20.08.2010 21:03

Löytyipä sitten ratkaisu kadonneisiin vaihtotavaroihin!
SirAvidius kirjoitti:Itse en koskaan tee vaihtokauppoja, ellei kätkökuvauksessa sanota niin...

Eli en laita yleensä mitään tilalle..

- SirAvidius
Tämän toki voisi tulkita vitsinä, mutta sitä se ei ole. Tiedustelin asiaa yksityisviestiltä, ja sain seuraavan vastauksen
En vitsaile..
Eli AE oli oikeassa =( (Ei siis siksi, että ae olisi oikeassa, vaan tilanteesta....) Takokaa joku järkeä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

martikkalat
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.05.2010 17:52

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja martikkalat » Pe 20.08.2010 21:12

kai tuon vitsi täytyy olla, ei kai kukaan oikeesti noin tyhmä ole ja tunnustaa se vielä foorumilla...

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 20.08.2010 21:17

Kuten todettua kätköilyn aloitus on nykyään jo liian helppoa :(

Niinpä mukaan mahtuu myös varkaita jotka varastaa kätkön vaihtoesineet haistattaen näin p*skat muille harrastajille ja harrastukselle.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja rixu » Pe 20.08.2010 21:22

Jooh, niitä sanotaan syystä VAIHTOtavaroiksi, ei kätkölahjoiksi :evil:

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Pe 20.08.2010 21:33

Vaikka "nuori" olenkin (15v) , en melkein koskaan ota mitään vaihtotavaroiksi ja jos otan niin jotain sinne myös laitamme :)
Todella tyhmää tuo että otetaan tavarat "lahjoina" eikä jätetä mitään... :|
Pienelle lapselle vaihtareista on aina iloa..
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Pe 20.08.2010 22:01

Vaihtareita olen laittanut aloituspurkeihini mitä nyt kooltaan olleet siihen sopivaa kokoa.
Tyhjiä olleet tarkastaessa paitsi eräs uusimmistani jossa leluja riittävästi ihan jakamiseksi saakka! Olen kyllä lisännyt joihinkin kätköihin jotain pientä vaihtaria ottamatta mukaan mitään ja kerran ottanut kätköstä mitään sinne laittamatta, koska todella ärsyttävä kätkö kivikossa melkoisen mäenpäällä.(puolus, puolus) [:D]
Otettu tarvike on edelleenkin arkikäytössä kätköillessä eli "tarpeeseen" ja tunnearvoakin sille kehittyi omituisesti vaikka mainostuote lopulta ja ilmainen "sälä" ..!!!

Laittakaapa 100€ vaihtariksi niin kellään kivaa vaihtariperiaatteella 1:1...

Avatar
Lahtine
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 31.05.2010 11:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja Lahtine » Pe 20.08.2010 22:33

Toistaiseksi en ole ottanut mitään, mutta kunhan tuo tytär saa sen verran ikää lisää, että pystyy kulkemaan matkassa, tulee homma ajankohtaiseksi. Tavallaan sitä jo vähän tässä odottelenkin; geolapsi koulutukseen, heh! Monissa kätköissä ei ole vaihtareita ollut ollenkaan ja muutamissa tosiaan ihan roskiakin. Olen ajoittain vähän siivoillut purkkeja ja vaihdellut logipusseja ehjiin. Siitä kun ei juuri ylimääräistä vaivaa koidu.
Reissajiin liittyen tulee silloin tällöin pieniä henkisiä kuolemia kun kotoa lähdettäessä kätkö on pullollaan vaikka mitä kiinnostavaa siirreltävää ja vartin päästä paikalla onkin tyhjä purkki. Sitten on mukava kotona logeista katsoa, että edellinen kävijä on ottanut kaiken -ihan kaiken- mukaansa jättämättä edes käpyä/pikkukiveä/pureskeltua purkkaa vaihtariksi... Itse olen yleensä ottanut vain yhden per purkki jos on useampia, mutta kukin tyylillään.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja pailakka » Pe 20.08.2010 22:37

Joskus olen purkkeihin yrittänyt piilotusvaiheessa kerätä kaikenlaista roin... tavaraa, mutta muutaman kuukauden päästä purkissa on lähinnä likainen tutti (ei alkuperäinen tavara) ja rikkinäinen pyykkipoika (ei alkuperäinen tavara) niin ns. moti vaihtotavaroiden laittamiseen on hiukan hukassa. Toisaalta toinen merkittävä syy piilee siinä, että nurkista ei yksinkertaisesti löydy oikein sopivaa tavaraa kätköihin laitettavaksi eikä visiitti tiimariin tunnu oikein mielekkäältä tässä tapauksessa.

ruusina
Viestit: 53
Liittynyt: La 27.12.2008 19:29

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja ruusina » Pe 20.08.2010 22:59

Itse olen armoitettu keräilijä, joten pussillinen kinder-leluja (ehjiä) on aina repussa ja jos lootassa vain on tilaa niitä lähtee kiertoon.. Avaimenperät, led-lamput, kaulahihnat jne kiertää mukavasti käytössä ja kätköillä. Parahin otos oli kk-sadetakki, joka tuli heti tarpeeseen itselleni.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 21.08.2010 1:03

AFTM#4 kirjoitti:Laittakaapa 100€ vaihtariksi niin kellään kivaa vaihtariperiaatteella 1:1...
Käy ihmeessä Pankissa http://coord.info/GC2CW4G jos tämä rahan vaihtaminen häiritsee.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja aku506 » La 21.08.2010 18:39

En taida olla kertaakaan vaihtanut mitään... Kerran kyllä teki mieli, muttei ollut mitään järkevää mukana.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » La 21.08.2010 21:22

Mitä mieltä ollaan sellaisesta toiminnasta että otetaan yhdestä kätköstä jotain mutta "tilalle laitettava" esine laitetaankin johonkin toiseen kätköön? Näin kierrossa olevien pikkutavaroiden kokonaismäärä pysyy vakiona, vaikka yksittäisten purkkien tavaroiden määrät vaihtelevat.

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja piossa » Su 22.08.2010 8:37

Meillä tuo vaihtotavaroiden merkitys kätköilyssä on päässyt tänä vuonna suureen arvoon geojuniorin kätköreissuilla :D Se mikä mielestämme olisi mukava juttu vaihtotavaroiden suhteen, niin vaihtisten laittaminen pussiin. Näin niiden mukaan ottaminen & mahdollinen myöhempi leikkiminen mm. autossa kätköltä toiselle siirryttäessä olisi miellyttävämpää. Mielestämme tuo pussittaminen olisi merkki arvostuksesta toisia kätköilijöitä kohtaan & edes pienestä uhratusta ajatuksesta laittaa ko. tavara vaihdettavaksi. Omat vaihtarimme olemme pakenneet pikku minigrip-pusseihin.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja Eniz » Su 22.08.2010 21:50

Aloittaessamme aikoja sitten oli sääntö eikä poikkeus, että jotain jätettiin ja jotain otettiin, usein se tavara päätyi suunnilleen seuraavaan purkkiin. Ihan erikseen puolihäpeissään piti kirjoittaa joskus TNLN, tätä lyhennettä ei enää oikeastaan logeissa näe.
Meilläkin oli puolikasvuisia usein mukana ja ihan yhtä jännää kuin purkin löytäminen oli mitä purkki sisälsi.

Mietin vaan, jos vahtotavara on menettämässä merkityksensä ja kulkijat sekä kolikot jästitään, niin ei taida olla Suomessa paljon tarvetta large-kätköille, kun regularkin kumisee useinmiten tyhjyyttään.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 23.08.2010 13:45

EnizBambeniz kirjoitti:Mietin vaan, jos vahtotavara on menettämässä merkityksensä ja kulkijat sekä kolikot jästitään, niin ei taida olla Suomessa paljon tarvetta large-kätköille, kun regularkin kumisee useinmiten tyhjyyttään.
Näin mennään aina vaan kauemmaksi siitä alkuperäisestä ideasta (?), että laitetaan niin suuri purkki kuin mahdollista. Ikävä todeta tämä nanopurkkien lisääntyminen, kun yrittää jotain nyrkin kokoista TB:tä pudottaa johonkin seuraavaan purkkiin :x Pitää vaan hakea vanhan polven kätköilijän purkki... :?

Kolikot ovat varmaan houkuttelevia tavaroita, ja varsinkin, jos kolikossa ei ole muovikoteloa, (jossa kerrotaan lapulla, miten kolikon kanssa toimitaan). Kuinka moni ei oikeasti tiedä näistä TB:sta? Aloitetaan kätköily, mutta ei olla selvillä perussäännöistä :?

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ma 23.08.2010 15:05

Ohjeistuksessa virallisessa sanotaan, että on syytä laittaa niin iso purkki kuin mahdollista.
Nanot ymmärrän jossain keskellä kaupungin ihmisvirtaa, useimmat nanot Suomessa ovat jonkin sortin räme-nanoja. Pikkuisen ajattelemmalla moneen paikkaan voisi virittää vaikka largen. :shock:
Urbaanit nanot ovat paikallaan, vaikka nauha pitäsi käydä vaihtamassa kolmen viikon välein. Mutta täällä on rakennettu korpi-nanoja joiden nauhan voi vaihtaa kolmen vuoden välein. :oops:

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen vaihtotavarasta

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 23.08.2010 17:40

Itse pyrin tekemään mahdollisimman suuren joskin myös paikka huomioiden. Jossain kaukana metsässä ei välttämättä tarvita mitään 5 litran kanisteria (sellainen odottaa tuolla sopivaa paikkaa) mutta vierastan mikroja siksi, että niihin ei mahdu kunnollinen lokikirja eikä yhtään tavaraa. Eli siis jos on tiedossa pieni määrä kävijöitä niin purkki voi olla pienempi - näin minä itselleni tätä johdattelen :?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”