Laitteen valinta

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Pe 13.08.2010 19:42

Hei!

Olen nyt geokätköillyt pari viikkoa lainassa olevan Oregon 450T:n kanssa, ja on selvää että puhelimen GPS ei riitä.

Olen ajatellut hankkia Dakota 20:senm siitähän on Kivenalla hyvä tarjous.

Erätukussa on Dakota 20 + TopoSuomiPlus kartta (1 alue) + laturi 4 akulla + muistikortti 2Gt SD 339.- eli aika houkutteleva tarjous.

Vaan olisin kysynyt, että onko tuosta TopoSuomiPlus kartasta mihinkään? Puusilmänä en löytänyt Erätukun sivulta mallikuvaa ko. kartasta.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 13.08.2010 20:16

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
SirAvidius
Viestit: 122
Liittynyt: Su 11.07.2010 19:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja SirAvidius » Ma 16.08.2010 14:10

Vapaa-Ajan-Kartat on hyvä pyörällä liikujoille.

Kun taas Suomi-Prot ovat enimmäkseen autoilijoille järkevät.

Dakota on sinällään hyvä gepsi, mutta itse tykkään enemmän Coloradosta ja Oregoneista.

- SirAvidius
Kaksitoista-vuotias jatkaa geoseikkailuaan!!!

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ma 16.08.2010 14:20

SirAvidius kirjoitti:Vapaa-Ajan-Kartat on hyvä pyörällä liikujoille.

Kun taas Suomi-Prot ovat enimmäkseen autoilijoille järkevät.

Dakota on sinällään hyvä gepsi, mutta itse tykkään enemmän Coloradosta ja Oregoneista.

- SirAvidius
Oregon on hyvä, mutta kallis. Jos ehdit, voisitko perustella miksi C ja O miellyttää enemmän? EN ole vielä laitetta hankkinut, kaikki vinkit otetaan kiitoksella vastaan!
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja 0skari » Ma 16.08.2010 15:02

.
Viimeksi muokannut 0skari, To 01.03.2012 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ma 16.08.2010 15:58

Vaimolla on Nokia C5 ja sillä päästiin harrastuksen alkuun (ekat 15 kätköä). Pahimmillaan epätarkkuutta oli n. 20 metriä, joskus oltiin nollassa. KOmpassineulan toiminta oli ehkäpä suurin epäkohta. Ja tietysti sitten se, että kun kelit kuivista kesäkeleistä muuttuvat toisenlaisiksi, ei puhelinta niin vaan kätkölle enää otetakkaan. Live on käytössä, ja se on kyllä erittäin kätevä, vielä kun siitä voisi langattomasti siirtää kätköt kepsiin niin avot.

Nyt olen muutaman viikon koeillut lainavehjettä, eli Oregon 450t, ja se on kyllä pääsääntöisesti varsin tarkka. Olen ladannut siihen PQ:t tarpeen mukaan, ja yksittäisi kätköjä vielä lisäksi, ja hyvin on sekin toiminut. BaseMap on välillä avuton, mutta sähköinen kompassi on varsin tarkka ja sen avulla on ollut aika harvinaista epämääräinen haahuilu kätköllä, toisin kuin puhelimen kanssa. Toisaalta puhelimen kanssa on ehkä vähän avoimempi ei-niin-ilmeisille sijainneille.

Oregonissa nuo paristot tyhjenevät aika vauhdilla, ehkä osaavampi osaisi sitä säätää niin että kestäisivät kauemmin. Akkuja ei nyt ollut kokeilussa.

Summa summarum: kyllä tämä Oregon kelpaisi, mutta Dakota 20 houkuttelee edullisuutensa takia. Paperiton kätköily on kyllä musta must.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ma 16.08.2010 17:06

SirAvidius kirjoitti:Vapaa-Ajan-Kartat on hyvä pyörällä liikujoille.

Kun taas Suomi-Prot ovat enimmäkseen autoilijoille järkevät.

Dakota on sinällään hyvä gepsi, mutta itse tykkään enemmän Coloradosta ja Oregoneista.

- SirAvidius
Huhhuh.... Menikös väärinpäin :?:
Vapaa-ajan kartat ovat karsittu versio, Suomi pro on mielestäni enemmän geokätköilyyn sopiva vaihtoehto.
Alue on myös isompi ja kartta näyttää yksityiskohtaisesti kaikki tiet,polut,rakennukset,ja vaikka grillipaikat.
Itse en vapaa-ajan karttaa ikinä käyttäisi.
Itse pidän enemmän Coloradosta :)
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja 0skari » Ma 16.08.2010 17:10

.
Viimeksi muokannut 0skari, To 01.03.2012 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ma 16.08.2010 19:06

TheproAE kirjoitti:
SirAvidius kirjoitti:Vapaa-Ajan-Kartat on hyvä pyörällä liikujoille.

Kun taas Suomi-Prot ovat enimmäkseen autoilijoille järkevät.

Dakota on sinällään hyvä gepsi, mutta itse tykkään enemmän Coloradosta ja Oregoneista.

- SirAvidius
Huhhuh.... Menikös väärinpäin :?:
Vapaa-ajan kartat ovat karsittu versio, Suomi pro on mielestäni enemmän geokätköilyyn sopiva vaihtoehto.
Alue on myös isompi ja kartta näyttää yksityiskohtaisesti kaikki tiet,polut,rakennukset,ja vaikka grillipaikat.
Itse en vapaa-ajan karttaa ikinä käyttäisi.
Itse pidän enemmän Coloradosta :)
Vapaa-ajan kartta on pyöräilykäytössä selkeämpi, siinä kun näkyy polut leveämpinä kuin Prossa.

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja kaskas » Ma 16.08.2010 19:27

Käyttökokemusta on oregon 200:sta ja colorado 300:sta, näpelöimään olen päässyt myös tuota dakotakakskymppistä. Colorado on kyllä se mersu, ei siitä mihinkään pääse. Oregon on oikein hyvä myös, erona vain se kosketusnäyttö siihen rokkipyörään. Oregonissa ainoa ketuttava seikka on se, että näytön kirkkautta voi säätää vain siihen asti, kun paristoissa on "riittävästi" virtaa. Näyttövalo heittää säästötilaan jo, kun virtatolppia on vielä kaksi jäljellä. Mieluiten huruttaisin paristot nopeammin tyhjiksi sillä kirkkaudella kuin haluan, mutta esim. kätköreissulla on patterit käytettävä loppuun sillä hämärällä näytöllä. Ja se kestää jopa kolme tuntia... Mikä on hämärässä jo melkoisen ketuttavaa. En ainakaan ole löytänyt oregonista asetusta, jolla voisin valita kirkkauden pysymään loppuun asti?

Dakota 20:ssa on ihan vastaavat ominaisuudet kuin tuossa oregonissa, kooltaan se on lähes puolet pienempi, eli näyttö on tuollaisen reilun puhelimen luokkaa. Pieni näyttö voi häiritä jotakuta, mutta laite on erinomaisen taskuun menevä ja kompakti.

Kartoista se suomi-pro on aika must, sekä maastossa että autoillen. Korjatkaa taas, jos olen väärässä, mutta ainakaan oregonissani autonavigointitoiminto ei toimi kuin suomipro-kartalla? Eli vapaa-ajan kartalla navigointi tietä myöten ei pelitä. Toisaalta hain satoja purkkeja vapaa-ajan kartalla, ja pidän sitä ihan riittävänä. Jos taas on ehtinyt suomi prohon tottua, tuntuu vapaa-ajan kartta aika palikalta. Basemapilla ei tee paljon mitään. Mutta kai silläkin joku kätköilee.
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

liinakar
Viestit: 30
Liittynyt: To 02.07.2009 14:59

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja liinakar » Ma 16.08.2010 20:49

Moi
Itse olen kätköillyt yli 400 purkkia Nokian E71:llä. Sen kanssa on pärjännyt kohtalaisesti urbaanissa / puoliurbaanissa ympäristössä käyttäen OSM:n tai google mapsin palvelinta. Välillä toinen on parempi (useinmiten kuitenkin Google). Metsässä on täysin onnen varassa, koska kaikki on vihreätä ja kartasta ei ole apua. Parissa kätkössä ole ollut mm. puron väärällä puolella n. 50 m sivussa. Lumihangesta ja lätäköstäkin ole konetta kaivellut. tuurilla se toimii vielä.
Nyt olen hommannut "vanhan" vuoden käytetyn Garminin 60csx:n ja vapaa-ajan kartat. Huomenna pitäisi olla perillä ja päästä kätköilemään. Perusteena vanhemman koneen hankintaan oli hinta ja kirkas näyttö. Liven käyttöä en meinaa lopettaa, koska se on aina mukana.
Sormet syyhyy pakettia odotellessa

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ma 16.08.2010 22:03

liinakar kirjoitti: Nyt olen hommannut "vanhan" vuoden käytetyn Garminin 60csx:n ja vapaa-ajan kartat. Huomenna pitäisi olla perillä ja päästä kätköilemään. Perusteena vanhemman koneen hankintaan oli hinta ja kirkas näyttö.
Onneksi olkoon,parempaa settiä ei oikeastaan tähän hommaan löydy.Nimim. n.6000 jemmaa noilla löytänyt :lol: . Suomi Pro on karttana tietysti hieman parempi,mutta ei todellakaan hintansa väärti.Onnea matkaan !

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ma 16.08.2010 22:05

vihtis83 kirjoitti:
TheproAE kirjoitti:
SirAvidius kirjoitti:Vapaa-Ajan-Kartat on hyvä pyörällä liikujoille.

Kun taas Suomi-Prot ovat enimmäkseen autoilijoille järkevät.

Dakota on sinällään hyvä gepsi, mutta itse tykkään enemmän Coloradosta ja Oregoneista.

- SirAvidius
Huhhuh.... Menikös väärinpäin :?:
Vapaa-ajan kartat ovat karsittu versio, Suomi pro on mielestäni enemmän geokätköilyyn sopiva vaihtoehto.
Alue on myös isompi ja kartta näyttää yksityiskohtaisesti kaikki tiet,polut,rakennukset,ja vaikka grillipaikat.
Itse en vapaa-ajan karttaa ikinä käyttäisi.
Itse pidän enemmän Coloradosta :)
Vapaa-ajan kartta on pyöräilykäytössä selkeämpi, siinä kun näkyy polut leveämpinä kuin Prossa.
Itselläni molemmat kartat löytyy,Vapaa-ajan kartta on ehkä vähän selkeämpi (pyöräillessä) kuin prossa,mutta muuten pro mielestäni ylivoimaisesti voiton vie :)
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

tahkis
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 07.07.2010 9:01

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja tahkis » Ma 16.08.2010 22:06

liinakar kirjoitti:Moi
Itse olen kätköillyt yli 400 purkkia Nokian E71:llä. Sen kanssa on pärjännyt kohtalaisesti urbaanissa / puoliurbaanissa ympäristössä käyttäen OSM:n tai google mapsin palvelinta. Välillä toinen on parempi (useinmiten kuitenkin Google). Metsässä on täysin onnen varassa, koska kaikki on vihreätä ja kartasta ei ole apua. Parissa kätkössä ole ollut mm. puron väärällä puolella n. 50 m sivussa. Lumihangesta ja lätäköstäkin ole konetta kaivellut. tuurilla se toimii vielä.
Nyt olen hommannut "vanhan" vuoden käytetyn Garminin 60csx:n ja vapaa-ajan kartat. Huomenna pitäisi olla perillä ja päästä kätköilemään. Perusteena vanhemman koneen hankintaan oli hinta ja kirkas näyttö. Liven käyttöä en meinaa lopettaa, koska se on aina mukana.
Sormet syyhyy pakettia odotellessa
Hyvin E71 on itselläkin toiminut kätköillessä. http://gc-livepedia.de/wiki/Map_servers löytyy muutama muukin kartta liven kanssa käytettäväksi. Pääasiassa käytän noista Eniroa, näkyy tien nimet, rakennukset, maaston muodot yms.. Väilillä siinä apuna 02.fi:n topokarttaa. Talvella kännykän sukeltaessa muutamaan otteeseen hankeen, päätin hankkia Garmin eTrex Legend HCx:n ja siihen vapaa-ajan kartan. Vähän tarkempi tuon gps on (tosin muutamaan otteeseen E71 on vienyt nollapisteelle, kun Garmin on näyttänyt ties mihin), ja Garminin kanssa ei tarvitse niinkään vesisateesta yms. välittää. Negatiivista laitteessa tosin on se, että kätkökuvauksia, vinkkiä yms. ei siihen saa kuin 20 tjsp. merkin edestä eli välillä saa kännykkää kaivaa avuksi.
Viimeksi muokannut tahkis, Ma 16.08.2010 22:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Laitteen valinta

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ma 16.08.2010 22:07

Kokemusta on 76c, 60cx, etrex, geko 201, Colorado 300 ja nykyinen navigaattorimme on Nuvi 500 jota myyvät marineassa alta 180€. Tuossa nuvi 500ssa on lähes vastaavat kätköilytoiminnot kuin colorado, oregon , dakota. Eli lataa vain gpx laitteeseen ja navigoi haluamallesi parkkipaikalle ja jatka suoraan kompassinäytön / karttanäkymän avulla kätkölle. Paljon kätevämpää ei voisi olla. Voit ladata 2000 kätköä gpx tiedostossa niin halutessaan. POI tiedostona menisi koko suomi, mutta sitä ei olla kokeiltu..2000 kätköä saa siis näkyville vastaavasti kuin esim dakotassa. Nuvi 500 on todella helppo käyttöinen + että samalla on myös aika hyvä autonavigaattori. Maastossa laite on välillä hieman hitaanpuoleinne, mutta kätköt löytyvät sieltäkin. Meillä on ollut käytössä vaan yksi akku ja päivän reissuihin se on ihan hyvin riittänyt koska laitetta voi pitää esim. ajon aikana latauksessa. Plussaa on myös että akun vaihto onnistuu kädenkäänteessä, jos sattuu olemaan toinen akku käytettävissä.
Kartoista voi hyödyntää niin suomi prota / vapaajankarttaa tai vaikka osm karttaa. Mutta basemapin tilalla on citynavigator reitittävä tiekartta jolla pärjää tosi hyvin kaupunkialueilla ja tienvarsikätköillä. No tämä on vaan vaihtoehto ja tavallaan myös sellainen väliinputoaja laite, että siinä on jotakin kivoja toimintoja niin maasto kuin autonavigaattoreista, mutta jää hieman ominaisuuksiltaa aivan parhaimmista. Itse kuitenkin tykkäämme ja on ollut juuri meille ollut soveltuva laite. Dakotaan verrattuna tässä on vielä Wherigo, joten ei jää nekään kätköt hakematta..
Still one more to find!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”