Atribuuttien merkitys

Yleistä keskustelua kätköilystä
perhevaronen
Viestit: 39
Liittynyt: Su 23.03.2008 22:33

Re: Atribuuttien merkitys

Viesti Kirjoittaja perhevaronen » Ti 08.06.2010 12:54

Itse olen soveltanut seuraavasti:
mikäli kätköllä tai ympäristössä on jotain erityistä lapsille laitan lapsiattribuutin, jos taas paikka ympäristöineen on vaarallinen lapsille laitan ruksilla varustettuna. Mikäli paikka on yhdentekevä 3-7 v mielestä, en laita mitään.
Jos et välitä pätkääkään siitä missä olet, et voi eksyä!

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Atribuuttien merkitys

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 09.06.2010 22:07

Olen huomioinut kätköissä sellaista ilmentymää että, ne tyhjenevät eikä ole vaihtari periaatteella, oli sitten kyse lapsellisesta kätköstä tai ilman? Lapselle "aarre" on tärkeä ymmärrettävästi ja sitä ei pitäisi tosiaankaan väheksyä asiana.
Pitäneepä omiin kätköihin lisäillä leluja tai poistaa lapsikuvake jos kohde ei anna mitään lapselle. Voi tietenkin olla joidenkin mielestä "lapsiystävällinen" kätkö kun autolla pääsee aivan viereen ilman autosta purkaantumista kaikkineen rituaaleineen joka erittäin ikävää pelkästään lapsien kanssa tietenkin...... joopa joo.

iituska78
Viestit: 14
Liittynyt: Su 25.04.2010 13:39

Re: Atribuuttien merkitys

Viesti Kirjoittaja iituska78 » To 10.06.2010 22:44

Tässäkin varmaan on mielipiteitä yhtäpaljon kuin lapsiperheitä. Kätköilen Lohikäärmettären (8 vuotta), Leppäkertun (6 vuotta) ja Geo-Nallen (½ vuotta) kanssa ja meille koko kätköilyn ideana on mukava yhdessäolo ja seikkailu. Lapset toteavat monella kätkölle, ettei meille ainakaan oteta mitään kätkössä olevista vaihtotavaroista. Jätetty on sensijaan lähes aina jotakin, koska tiedämme että toisille se on tärkeää.

Omilla kätköilläni täydennän vaihtotavaravarantoa aina huoltoreissun yhteydessä, mutta en aio erikseen asiaa käydä tarkastamassa. Lapsiatribuutti kertoo omien kätköjeni osalta, että kätkön löytäminen voi olla hauska retki lapsen kanssa. Kaikista hauskin reissumme oli ½ km nousi korkealle linnavuorelle kera vauvan ja mummon sekä mikron etsiminen huikaisevien maisemien keskeltä. Paluumatkalla leikittiin muinaissuomalaisia, vahdattiin vihollisen joukkoja jotka Saimaata pitkin lähestyivät Olavinlinnaa... Semmoista yhdessäoloa ei kuitata kinder-krääsällä eikä yhtään harmittanut ettei mikrosta sellaista löytynyt.

Itse toivoisinkin lapsiatribuutin käyttöä negaationa silloin kun siihen on tarvetta. Eli varoituksena kätköstä, jonne ei itse missään tapauksessa ottaisi lasta mukaan. Tai joka voi olla vaikka kiipeämisen vuoksi lapsilta täysin mahdotonta. Mutta lapsia on eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista. Osa jaksaa patikoida pitkiä matkoja, osalle 100 metriä ryteikössä on liikaa. Olen itse viemässä omia tenaviani huomenna 4 km patikointiretkelle tutustumaan isoukin kaivamiin juoksuhautoihin salpalinjalle ja samalla käydään minun 100. kätköni. Omien lasteni tiedän reissun kestävän, mutta tuohon kätköön en silti laittaisi lapsiatribuuttia. Joten kai tämäkin asia on tekijän harkinnassa :) Toivoisin kuitenkin kovasti, että lapsiatribuutti ei kertoisi pelkästään tavarasta, koska kuten ketjun aloittaja totesi, sitä voi ottaa salaa taskuun mukaan. Mutta kiva olisi, että jos ottaa niin samalla jättää. Itse ainakin olen huomannut, että omista kätköistäni tavara tuppaa katoamaan aika nopeaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”