Onko GSM puhelinten navigaattoreista mihinkään?

Yleistä keskustelua kätköilystä
S1Pe
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.07.2007 14:03

Onko GSM puhelinten navigaattoreista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja S1Pe » Ti 03.07.2007 14:04

Eli onko GSM puhelimiin saatavana jokin hyvä navigaattori ohjelma? Vai onko ne ihan susia?

Avatar
wood
Viestit: 59
Liittynyt: Su 24.12.2006 7:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wood » Ti 03.07.2007 15:05

Tässä ilmeisesti on kyse autonavigointiin tarkoitetuista ohjelmistoista.

Puhtaasi kaupallisista ja tunnetuista löytyy TomTom, Navicore ja Route66. En tiedä näiden eroavan standalone-navigaattoreista muuten kuin että fyysisenä käyttöliittymänä toimii matkapuhelin ja vaatii sen erillisen bt-gps-palikan. Reitin muodostukset ja opastukset toimivat ihan hyvin ja POI:t saa lisäiltyä helposti.

Eri softilla on tietenkin jonkin verran eroa ja se mistä pitää, riippuu taas käyttäjästä.

* * *

Edit: nyt aloin epäröidä tarkoitettiinko sittenkin kätköilykäyttöön sopivaa softaa :D

Suosittu kätköilykäyttöön soveltuva ohjelmisto on SmartComGPS, jonka ilmainen (ja pari ominaisuutta vähemmän sisältävä) versio on MapViewGPS. Ohjelmisto on ihan kätevä ja tehokas, mutta vaatii hetken hypistelyä ja näpertelyä että käyttö alkaa sujua jouhevasti. Wikistä löytyy ohjeita kännykkäkätköilyyn liittyen opas-listasta.

Avatar
mehu
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 04.06.2007 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mehu » Ti 03.07.2007 15:26

Itselläni on Nokian N70 puhelimessa käytössä Tomtom Mobile v5 navigaattoriohjelmisto. Vaatii siis sen bluetooth gps vastaanottimen vielä lisäksi. Toimii autoillessa ihan loistavasti. Omien pisteidenkin lisäys onnistui vaivatta ja nyt puhelin kertoo ajo-ohjeiden lisäksi esimerkiksi edessä olevista nopeuskameroista.

Route66:sta olen myös kokeillut samassa puhelimessa ja se oli lähes identtinen vain pieniä eroja käyttöliittymässä.

S1Pe
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 03.07.2007 14:03

Viesti Kirjoittaja S1Pe » Ti 03.07.2007 22:27

Joo kyse on todellakin tuosta kätköilyyn supivuudesta.


Tähän ästi kätköily on onnistunut ihan hyvin TomTom One auto navigaattorillakin, mutta voisi kokeilla jotain muutakin navigaattoria siinä rinnalla ja tuo kännykkä navigaattori alkoin mietityttämään.

Kiitos wood linkistä. Edelleen kaivataan vinkkejä ja neuvoja noista softista. Kännyköistä ja gps palikoista ei tarvitse kertoa :)

Avatar
wood
Viestit: 59
Liittynyt: Su 24.12.2006 7:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wood » Ti 03.07.2007 22:50

Tomtomin laitteen ja puhelinkätköilyn voi mukavasti yhdistääkin. Jos teet vaikka isomman listan purkeista ja pistät ne tomtomin poi:ksi, voit sen avulla suunnistaa lähelle. Sitten kännykällä ottaa purkin tarkemman sijainnin. Riippuen vähän miten purkkilistauksia koostaa, on niitä kuitenkin kohtuullisen helppo konvertoida eri formaatteihin. Eli voi sitten käyttää samaa listaa vaikka tomtomissa ja kännykän navigaattorissa.

Helpoiten alkuun varmaan pääsee kun nappaa haltuun MapViewGPS:n. Se ottaa sisäänsä OziExplorerin wpt-formaatissa olevia listoja. Toki testaukset saa suoritettua ihan lisäilemällä käsin koordinaatteja. Jossain vaiheessa alkaa varmasti tehdä mieli karttoja. Nekin tuo ohjelma ottaa vastaan, ja valmiiksi kalibroituja karttojakin "on saatavilla".

mkilppis
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 04.07.2007 10:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mkilppis » Ke 04.07.2007 10:37

Me olemme pärjänneet toistaiseksi hyvin tuolla jo mainostetullakin MapViewGPS:llä (puhelimena 9300i).
Pienen määrän kätköjä kirjoittelee sinne käsinkin, mutta suuremmissa määrissä kannattaa tosiaan käytellä listoja.

Itse olen hankkinut Garminin kartat lähialueilta ja nuo pystyy sitten apuohjelmilla konvertoimaan MapViewGPS:n
ymmärtämään muotoon.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Onko GSM puhelinten navigaattoreista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 18.05.2010 1:13

Kännykäni taitaa mennä uusiksi. Mikä olisi sellainen kännykkä, josta olisi eniten hyötyä kätköilyssä??

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Onko GSM puhelinten navigaattoreista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja pulk » Ti 18.05.2010 8:50

porari kirjoitti:Kännykäni taitaa mennä uusiksi. Mikä olisi sellainen kännykkä, josta olisi eniten hyötyä kätköilyssä??
Sellainen, jossa on GPS, javatuki ja sille location API. Tuolla kombolla saat liven toimimaan, ainakin s60:lla varustetut Nokialaiset ovat kohtalaisen varma valinta. Liven tuetut puhelinmallit. Lista on osittain vanhentunut, Live on todettu toimivaksi myös uudemmilla Nokialaisilla. Jotkut käyttävät myös Trimblen GeocacheNavigatoria. Se lienee yhteensopiva suunnilleen samojen puhelinten kanssa kuin livekin.

Tämä on sitten jo makuasia, mutta itse suosin sellaisia kätköilylaitteita, joissa ei ole kosketusnäyttöä (tai siis suosisin, jos N900 ei olisi niin kiva laite muuten). Vähän kun purkkia kiven alta kopeloi ja sen jälkeen etsii seuraavan sijaintia sohimalla näyttöä niin aika likaiseksi se menee.

Mobiilialan kehitystahti on muuten melkoinen, lähes kaikki tässä ketjussa aiemmin esitetty tieto on jo vanhentunutta. MapViewGPS:n tuki s60:lle loppui jo v2:n kohdalla eikä TomTomistakaan ole s60-versiota tehty enää aikoihin.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Avatar
tamasochi
Viestit: 40
Liittynyt: Su 30.08.2009 1:53

Re: Onko GSM puhelinten navigaattoreista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja tamasochi » Ti 18.05.2010 9:46

porari kirjoitti:Kännykäni taitaa mennä uusiksi. Mikä olisi sellainen kännykkä, josta olisi eniten hyötyä kätköilyssä??
Ei ole kokemusta muista kännyköistä kätköilyssä kuin iPhonesta, mutta se on mainio, jos vain raaskii raahata sen luontoon.

iPhonelle on saatavilla n. seitsemän euron hintaan Groundspeakin oma "virallinen" kätköilyohjelma, joka on kyllä todella hyvä. Lisää juttua löytyy esimerkiksi täältä tai täältä.

15gstv
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 16.04.2010 19:01

Re: Onko GSM puhelinten navigaattoreista mihinkään?

Viesti Kirjoittaja 15gstv » Ti 18.05.2010 12:59

Itse olen käyttänyt E75 ja siinä softana gc Livea. Se on toiminut useimmiten. Yleensä kerran pidemmällä reissuilla ilmoittaa gc liven kaatumisesta, asenna uudelleen jne. Tulee mieleen, että toimii kuten windowsin softat, vaikka ei nyt sillä alustalla ollakaan. GC liven lisäksi olen ladannut karttaselain.fi paikasta tarvittavia paikkoja puhelimen muistiin.

Yleensä olen hakenut kätköjä pelkäällä gc livellä, suurin osa on löytynyt, enemmän taitaa laiskuus vaivata kun ei löydy. Joskun olen käyttänyt karttaselainta, jolla pääse sitten 1:1000 karttaa (vaikka se onkin ihan liian suttuinen), mutta 1:8000 on ihan riittävä. Tuntuu, että ainakin omasta mielestä menisi koko maku, jos kätköä ei hieman tarvitse hakea (suoraan kätköpaikalla ei saa marssia).

Kätkön tekeminen puhelimella on varmasti vaikeampaa, mutta eiköhän se niksi opi ajan myötä. Tarkkuus ei kaiketi vielä riitä siihen, mitä pelkällä gespillä päästään.

Toinen etu mitä itse olen arvostanut on myös se, että puhelimessa on kamera, jolla voin ottaa kuvan kohteesta, paikasta tms. tai kuvata jonkin vihjeen. Ei tarvitse kuljettaa erillistä kameraa mukana. Varsinkin kun luonnon kuvaus on enemmän näppäilyä kuin ammattimaisempaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”