Idea ehdotus

Yleistä keskustelua kätköilystä
salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja salonse » La 26.09.2009 13:16

Haaskalintu kirjoitti:vielä voisi jatkojalostaa ideaa: ei "vilautettava luottokortti" vaan "jaettava käyntikortti". Kun kaksi tuntematonta ihmistä kohtaa toisensa (esim jästi ja kätköilijä) menee molemmilta suurin osa energiasta toisen kehonkielen tulkintaan, ja korttia vilauttaessa vielä kun tullaan mukavuusrajan sisäpuolelle, niin voipi silloin jäädä lukematta se kortti huolellisesti. Jos taasen antaisi pienen käyntikortin jossa lyhyesti selostettaisiin mistä on kysymys ja tietenkin 2 tärkeintä nettiosoitetta (tämä haitallinen ;) ja se virallinen), niin senpä saattaisi ehkä joku lukeakin sitten kun tilanne on mennyt ohi.

Mitäpä tuumitte?
Ei hassumpi ajatus tuo jaettava käyntikortti. Nykyinen versioni pitää sisällään tietosuojan alaisia tietoja, joten se ei sellaisenaan sovellu jaettavaksi, mutta ehkä siitä voisi kehitellä jaettavankin version. Arvasin muuten, että ainakin Haaskalintu iskee tuohon "vilautukseen". Siksi sen kirjoitinkin, että näkisin kehen kalikka kilahtaa. :lol: :lol: :lol:
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
Neula
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.08.2009 17:16

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja Neula » La 26.09.2009 15:42

Hyviä ideoita :)

Voisihan niitä olla sekä se vilautusversio, että tarvittaessa mukaan annettava versio.
Aina on aikaa lähteä yhdelle... KÄTKÖLLE!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 26.09.2009 15:47

...eli kun jaettavat loppuu voi sitten vilautella. Hyvä :)

Ideoidaanpas sitten teksti, joka mahtuu käyntikorttiin. Viilataan se kuntoon ja minä voin vaikka kysyä tarjouspyynnön parista firmasta. Otetaan yhteistilaus niin tulee halvemmaksi.

Eli: mitä kortissa tulisi lukea? (myös graafiset ehdotukset tervetulleita)
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Neula
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.08.2009 17:16

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja Neula » La 26.09.2009 16:03

Ajattelin oikeastaan että se vilautusversio voisi sisältää henkilötietoa enemmän (jos se on tarpeen) sekä pääpiirteet harrastuksesta.
Mukaan jaettavassa olisi selvitys tästä harrastuksesta ja nämä nettisivujen osoitteet sekä mahdollisesti kohta johon kirjoitetaan vain oma tunnus.
Aina on aikaa lähteä yhdelle... KÄTKÖLLE!

saint_tobias
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:44

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja saint_tobias » La 26.09.2009 16:12

Haaskalintu kirjoitti:vielä voisi jatkojalostaa ideaa: ei "vilautettava luottokortti" vaan "jaettava käyntikortti". Kun kaksi tuntematonta ihmistä kohtaa toisensa (esim jästi ja kätköilijä) menee molemmilta suurin osa energiasta toisen kehonkielen tulkintaan, ja korttia vilauttaessa vielä kun tullaan mukavuusrajan sisäpuolelle, niin voipi silloin jäädä lukematta se kortti huolellisesti. Jos taasen antaisi pienen käyntikortin jossa lyhyesti selostettaisiin mistä on kysymys ja tietenkin 2 tärkeintä nettiosoitetta (tämä haitallinen ;) ja se virallinen), niin senpä saattaisi ehkä joku lukeakin sitten kun tilanne on mennyt ohi.

Mitäpä tuumitte?
Oikein loistava idea. Itse olen moneen kertaan tuuminut että pitäis ottaa muutama kätkötiedote mukaan, jossa on tarvittava tieto harrastuksesta. Monien jästien kanssa olen keskustellut kätköilyn lomassa ja osoitteita antanut kirjoitettuna minne milloinkin. Tiukkoihin tilanteisiin joutumista pyrin välttämään. Auto järkevään paikkaan ja eikä kiivetä siihen puhelintolppaan keksellä päivää :mrgreen:

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja salonse » La 26.09.2009 16:43

Tässä se kortti, mitä voin jakaa. Tulostuskoko on 85 mm x 53,5 mm. "Vilautettava" kortti sisältää lisäksi henkilötietojani, joten sitä en laita julkisesti näkyville.
Liitteet
gc-card.jpg
gc-card.jpg (65.62 KiB) Katsottu 3804 kertaa
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 26.09.2009 16:55

Onhan täällä gc.fi:n materiaaliosiossakin ladattavissa jonkinlainen kätköilijäkortti. Itse olen ulkomailla (varsinkin Lontoossa) kätköillessäni pitänyt kamera/gepsilaukussa mukana Wikipediasta tulostettua englanninkielistä tulostetta geokätköilystä.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja salonse » La 26.09.2009 19:10

No, ok! Tässä on sitten sen "vilautuskortin" layout. Tulostuskoko myös tässä 85 mm x 53,5 mm.
Liitteet
gc-card2.jpg
gc-card2.jpg (61.01 KiB) Katsottu 3654 kertaa
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja sikajack » La 26.09.2009 19:21

Mainio korttipohja! Josko vielä tekstit myös "kolmannella kotimaisella" eli engelskaksi? Sen verran fiilaisin että jättäisin henkilötunnuksen pois. On vähän tietoturvalle hupaa esitellä sitä julkisesti suuntaan ja toiseen ...
//geonovice sikajack

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja salonse » La 26.09.2009 21:27

sikajack kirjoitti:Mainio korttipohja! Josko vielä tekstit myös "kolmannella kotimaisella" eli engelskaksi? Sen verran fiilaisin että jättäisin henkilötunnuksen pois. On vähän tietoturvalle hupaa esitellä sitä julkisesti suuntaan ja toiseen ...
Sen verran vielä tuosta henkilötunnuksen sisältävästä korttiversiosta, että en olekaan tehnyt sitä jaeltavaksi käyntikortin tapaan (se oli se toinen versio) vaan sitä näyttämällä ehkä selviää vähän vähemmillä selostuksilla kun joutuu yllätetyksi kätköilytouhuissa, kun alkaa kysymyksiä tulemaan, millä asioilla sitä oikein liikutaan. Löytyyhän niitä lompsasta pari muutakin korttia, joissa tuo henkilötunnus on ja niitäkin kortteja joutuu aika usein vilauttamaan.
Luonnollisesti tuo teksti tulisi ulkomailla liikkuessa olla "lontoon" kielinen, ei ole ollut tarvetta sellaisen tekemiseen. Kortin koko rajoittaa tekstin määrää, näissä ei ole käytetty taustapuolta hyväksi. Nämä kortit olen tehnyt omaan henkilökohtaiseen käyttöön, mutta jos joku niitä haluaa mallina käyttää, niin se minulle kyllä sopii ja on luonnollisesti jokaisen oma asia, mitä tietoja näytille laittaa.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja konta1 » La 26.09.2009 23:57

Koska kyynisyys ja kateus on ihmisten suuri energian lähde, minäkin innostuin hetkeksi pohtimaan tätä asiaa. Ihan noin käytännöllisyyden kannalta mulkoiltuna. Minulla ainakin on seuraavan kaltainen ongelma: lompsa pullistelee jo tätä nykyä kaikenalaista tarpeellista: elintarvikekauppojen bonus-, kirjasto- , Kelan kultainen kanta-asiakas-, subway-, parturibonus-, DVD-vuokraamo-, kulkulupa- ym.ym. kortteja. (Lisäksi tietenkin lompsan pohjalle rypistyneet vanhat, pubien maksukorttitositteet). Aina silloin tällöin on tehtävä lompsan suursiivous. Tai muutoin olisi laajennettava vaatteiden taskuja, ja rajansa on silläkin.

Jotenkin tuntuu, että jos esim. kiivaan kiinteistönhoitajan tavatessaan ei osaa kuin tyrkätä muovilipareen näppiin ja muljautella silmiään mykkänä, niin auttaakohan sekään. Kyllä se vaan on pystyttävä jotain luontevaa laskettelemaan suustaan näissäkin tilanteissa. Itse uskon suulliseen antiin enemmän kuin loputtomiin kortteihin.

Ja se kortin yksilöitävyys? Kun ei oikein sitä henkilötunnustakaan kannattaisi laittaa, niin onko siihen liitetettävä kuva? Vaikka tällainen avatar?

Mutta autoon kojelautaan laitettava lämiskä olisi kyllä oiva juttu. Ei ainakaan tarvitsisi niin jännittää, että kunnan jätehuolto hinaa kätköreissun aikana sen aarteen pois. Mitäs ne lapset sitten aikaan perisi?
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 27.09.2009 12:44

konta1 kirjoitti: lompsa pullistelee jo tätä nykyä kaikenalaista tarpeellista
Itse pitäisinkin noita kortteja (vilauteltavia ja jaettavia) georepun taskussa. Sama ongelma mullakin lompsan kanssa
konta1 kirjoitti: Jotenkin tuntuu, että jos esim. kiivaan kiinteistönhoitajan tavatessaan ei osaa kuin tyrkätä muovilipareen näppiin ja muljautella silmiään mykkänä, niin auttaakohan sekään.
En usko että kukaan ajatteli kortin korvaavan verbaalisen viestinnän. Ne ketkä tuntevat minut henkilökohtaisesti voivat todistaa, että olen kova poika puhumaan ja selittämään :D

Salonsen korttipohja on mielestäni paras tähän mennessä - tosin siitäkin voisi kehittää sellaisen käyntikorttiversion, jossa ei yksilöllisiä tietoja olisi ollenkaan, ja näin ollen sopisi jokaiselle kätköilijälle.
Onko muuten nimesi jo täällä?

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja makeou » Su 27.09.2009 15:59

Mä taas jotnekin kokisin, että myös jaettavassa kortissa olisi hyvä olla oikeakin nimi. Voipi sekii herättä epäilyksiä, jos jakelee korttia jollain ihme nimikkeellä. Harvalle se kertoo juuri mitään muuta kuin, että jotain hämyä on tekeillä. Siis ulospäin viestiessä on musta reilua asioida omalla nimellään eikä pelkällä nimimerkillä.
Outi

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 27.09.2009 18:09

makeou kirjoitti:Mä taas jotnekin kokisin, että myös jaettavassa kortissa olisi hyvä olla oikeakin nimi. Voipi sekii herättä epäilyksiä, jos jakelee korttia jollain ihme nimikkeellä. Harvalle se kertoo juuri mitään muuta kuin, että jotain hämyä on tekeillä. Siis ulospäin viestiessä on musta reilua asioida omalla nimellään eikä pelkällä nimimerkillä.
Ääni tälle!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 28.09.2009 4:23

makeou kirjoitti:Mä taas jotnekin kokisin, että myös jaettavassa kortissa olisi hyvä olla oikeakin nimi. Voipi sekii herättä epäilyksiä, jos jakelee korttia jollain ihme nimikkeellä. Harvalle se kertoo juuri mitään muuta kuin, että jotain hämyä on tekeillä. Siis ulospäin viestiessä on musta reilua asioida omalla nimellään eikä pelkällä nimimerkillä.
Outi
Kaunis ajatus, mutta kalliiksi tulee. (Hei, onko käyntikorttifirmassa. Joo, mä tilaisin 1000kpl niitä kätköilykäyntikortteja, mutta niin että kolmeenkymmeneenkolmeen tulisi nimi XXX XXXX, ja sitten kahteentoista YYY YYYY....)

Käytännöllisempää ehkä olisi tuollaisessa jästinkohtaamistilanteessa esitellä itsensä omalla nimellä, vilauttaa sitä FBI-badgea ja jos vielä kiinnostusta riittää niin sitten antaa se käyntikortti. (jota siis ei kannata teettää ellei tilaa vähintään 1000kpl samanlaista)
Onko muuten nimesi jo täällä?

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja makeou » Ma 28.09.2009 8:49

Haaskalintu kirjoitti:Kaunis ajatus, mutta kalliiksi tulee. (Hei, onko käyntikorttifirmassa. Joo, mä tilaisin 1000kpl niitä kätköilykäyntikortteja, mutta niin että kolmeenkymmeneenkolmeen tulisi nimi XXX XXXX, ja sitten kahteentoista YYY YYYY....)
Mä kyllä ajattelin, että kaikissa käyntikorteissa lukisi sekä nimimerkki että oikea nimi. Edes mun sähläävä pää ei saa aikaseksi sellaista ajatusta, että olisi montaa erilaista käyntikorttia.
Mä itse voisin kuvitella ehkä ottavani vilautettavan "jäsenkortin". Mut käyntikortteja on muutenkin joka lähtöön enkä usko, että niitä tarttis lisää.
Outi

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja salonse » Ma 28.09.2009 10:02

Nyt kun olen seurannut tätä rönsyilevää keskustelua, jossa ei näytä konsensusta syntyvän, niin taidanpa luopua koko korttihommasta ja siirtyä seuraavan ratkaisuun:

Hankin turvaliivin, johon tarratulosteena liimaan sekä etu- että takapuolelle riittävän isona tuon gc.fi-materiaalista löytyvän logo-kuvion ja pidän sitä ylläni kätköillessä.

Pointti 1: Kyselijät varmasti vähenee, koska olen huomannut, että turvaliivien käyttäjät saavat tehdä rauhassa melkein mitä tahansa tai kulkea missä tahansa.

Pointti 2: Tuo merkki, ainakin kauempaa katsottuna, tuo jostain syystä mieleen ydinvoiman ja ainakin ydinvoimaa vastustavat kiertävät kaukaa.

Pointti 3: Kyselijä luonnollisesti kysyy, miksi minulla on tuollainen liivi, jolloin voin jatkaa kätkön etsimistä samalla kun kerron kyselijälle kätköilystä. Kyselijä keskittyy monisanaiseen selostukseeni, eikä kiinnitä huomiota siihen, mitä muuten teen. On jopa mahdollista, että kyselijä hyvinkin pian kyllästyy kuuntelemaan vaikeasti ymmärrettävää selostustani ja häipyy pois paikalta. :idea: :lol: :lol: :lol:
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

kikkomies
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 26.05.2009 13:39
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja kikkomies » Ma 28.09.2009 11:09

makeou kirjoitti:Mä taas jotnekin kokisin, että myös jaettavassa kortissa olisi hyvä olla oikeakin nimi. Voipi sekii herättä epäilyksiä, jos jakelee korttia jollain ihme nimikkeellä. Harvalle se kertoo juuri mitään muuta kuin, että jotain hämyä on tekeillä. Siis ulospäin viestiessä on musta reilua asioida omalla nimellään eikä pelkällä nimimerkillä.
Mitäs merkitystä sillä oikealla nimellä tuossa loppujen lopuksi on? Ainakin minä, jos olisin epäluuloinen maanomistaja, nauraisin tuollaiselle itse printatulle lapulle jossa on naama ja sen vieressä nimi. Ainakin täysi-ikäisellä kätköilijällä lienee kuitenkin tarpeen tullen oikeitakin henkilöpapereita mukana?

Siitä olen samaa mieltä että oikealla nimellä tuollaisissa tilanteissa pitää esiintyä, mutta ei siihen välttämättä mitään Sudenpentujen tai Z-Salamapartion jäsenkorttia tarvita :)

Eli kannatan yleisluontoisten mukaan annettavien tiedotteiden tekoa. Voihan siihen halutessaan laittaa omat yhteystietonsa tavalla tai toisella mukaan?

Samoin tuo autoon esille laitettava lappu on hyvä idea, otanpa sen heti käyttöön.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 28.09.2009 11:20

kikkomies kirjoitti:
makeou kirjoitti:Samoin tuo autoon esille laitettava lappu on hyvä idea, otanpa sen heti käyttöön.
Tuota ... miksi?

Autohan pitää aina pysäköidä laillisesti ja niin ettei siitä ole haittaa. Kun näin on tehty mitä se kenellekään kuuluu millä asioilla kuski on?

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Idea ehdotus

Viesti Kirjoittaja salonse » Ma 28.09.2009 11:23

kikkomies kirjoitti: Mitäs merkitystä sillä oikealla nimellä tuossa loppujen lopuksi on? Ainakin minä, jos olisin epäluuloinen maanomistaja, nauraisin tuollaiselle itse printatulle lapulle jossa on naama ja sen vieressä nimi. Ainakin täysi-ikäisellä kätköilijällä lienee kuitenkin tarpeen tullen oikeitakin henkilöpapereita mukana?
Vaan kun niistä "virallisista" henkilöpapereista ei mitenkään selviä se, että olet kätköilijä. Sitä, että on kätköilijä ja että kätköily on yleisesti hyväksyttävä harrastus, sitähän tässä käsittääkseni pitäisi todistaa tavalla tai toisella.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”