Kätköjen julkaisemisesta

Yleistä keskustelua kätköilystä
Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ti 26.05.2009 14:10

Sensusan kirjoitti:Luulin alkuun, että kätkön julkaisuun vaikutan minä itse ... en painanut julkaisua, ennen kuin kätkö oli kokonaan valmis.
Kuvittelin sen menevän niin, että sillä julkaisulla kätkö on heti kaikkien nähtävissä :lol:
Oikeastaan kannattaakin ajatella niin, että kätkö voi parhaimmiillaan olla minuutin sisällä kaikkien nähtävissä. Jos tarkastaja vain sattuu olemaan sopivasti hollilla, niin julkaisu voi tapahtua nopeastikin.

En minä ainakaan suosittelisi, että laittaa kätkön ensin julkaisujonoon ja menee vasta sitten piilottamaan purkkia. (Ei tästä nyt tietysti ollutkaan kysymys.)

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 26.05.2009 15:11

lq kirjoitti:
Jouko kirjoitti: Spoiler: Unewhf ryv uneev (Gulznyyhf gulznyyhf) ba cvgxhynvara ybuvxnyn wbyyn ba revglvfra xbexrn, chewrznvara fryxäriä.
:lol: :lol: :lol:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 26.05.2009 15:14

Sensusan kirjoitti:Sorry kun kyselin julkaisu ajasta. Kiirettä mulla ei ole tässä valmiissa maailmassa.
Ei tämä ollut mitenkään kohdistettu kritiikkiä vaan yleinen toteamus.
Teimmehän mekin ensimmäisen kätkömme ilman ensimmäistäkään löytöä tahi tarkempaa ohjeiden lukemista ja kaikenlisäksi kyseessä oli vielä lomakätkö! :shock:

Puolustukseksemme voisi mainita, että silloin ei ollutkaan saatavilla yhtä kattavaa ohjeistusta kuin nykyään.

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ti 26.05.2009 19:33

Kerrataan vähän:
  • jemma saa GC-koodin sillä hetkellä kun piilottaja ensimmäisen kerran painaa kätkösivulla "Report New Listing" -painiketta.
  • kätköt ovat julkaisujonossa GC-koodin mukaisessa järjestyksessä. Piilotuspäivä tai jonoonlaittopäivä ei vaikuta.
  • pääperiaate on, että jonon alussa olevat kätköt tarkastetaan ensin. Pienen "edun" voi tosiaan saada varaamalla kätkösivuja etukäteen varastoon.
  • kuten Harjus/Thymallus Thymallus kertoi, jos olemme samaan aikaan tsekkaushommissa, on parempi että toinen purkaa jonoa alkupäästä ja toinen lopusta. Silloin voi muutama onnekas kätkö päästä jonon lopusta maailmalle ennen jonon keskikohtaa.
  • jos jono on pitkä, saatetaan tarkastaa upouusia kätköjä ennen kuin vanhempia, joihin on pyydetty piilottajalta lisäselvityksiä tai korjauksia. Silloin huolellisesti kerralla valmiiksi tehdyt kätköt voivat ohittaa jemmoja, jotka on laitettu jonoon keskeneräisinä.
  • arkipäivinä suurin osa jemmoista julkaistaan illalla, koska päivällä tarkastajat ovat leipätyössään. Viikonloppuina kätköjä putkahtaa maailmalle epämääräisinä aikoina. Minä teen tsekkaushommia aika usein aamupäivällä.
  • kätköjen julkaisunopeus on vähän onnenkauppaa. Julkaisu saattaa tapahtua melkein heti, usein se tapahtuu nopeasti, mutta joskus voi kulua pari-kolmekin päivää.
  • lohdutuksena kärsimättömille piilottajille: etsijöille jemma on uusi juuri silloin kun se julkaistaan oli se ollut jonossa minuutin tai viikon. (FBA-harrastajat varmaan toivovat hitaita julkaisuja.)

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 26.05.2009 22:37

Täällä meillä tuosta FBA huntista ei ole vielä ollut harmia, mutta kuinkas te tarkastajat suhtaudutte sellaiseen, että joku ilmoittaisi oikeat naatit siinä vain teille suunnatussa viestissä ja laittaisi FBA hunttereille naatit esille paikalliselle kaatopaikalle? :lol:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Hanges
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 29.10.2008 18:09
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Hanges » La 06.06.2009 22:26

No nythän!
Hermosto menee.... tai jotain. Alkutalvesta "julkaisimme" Kuopioon ABC-kätkön, mutta se ei mennyt läpi, vaan nimi piti muuttaa rest stop of... No siitä meni hetki ja huomasimme julkaistun kätkön Prisma Imatra ja Kuopiossa myöhemmin CM (CityMarket) ja Prisma Kuopio. Ei oikein tajua. No noilla kätköillä on eri julkaisijat. Tänään saimme JÄLLEEN hylätyn vastauksen, koska kuvauksessa oli linkki "firman" sivuille. Näitäkin löytyy pilvin pimein, vaikka "cg.comin ohjenuoria on kiristetty". Olisi kyllä hyvä jos molemmilla aktiivisilla rewievereillä olisi samat käytännöt, niin ei tarvitsisi jännittää tuleeko hylsy vai hyväksytty.

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Su 07.06.2009 11:32

Sovimme talvella Thymallus Thymalluksen kanssa, että otamme hieman GC:n osviittoja joustavamman linjan kaupallisuuteen. Yritysten nimet sallitaan jos ne jotenkin liittyvät kätköön. Firmojen historiasta sopii kertoa jos se antaa lisätietoa kätköpaikasta. Linkkejä yritysten sivuille EI sallita eikä selviä mainoslauseita: "osta, tilaa, jne". Kätkö voi olla maksullisessakin paikassa jos paikka vaikuttaa epäkaupalliselta: museo, eläintarha, tms.

Linja siis löystyi talvella. Tulkinnasta ja makuasiasta on kyse joten pientä eroa saattaa tarkastajilla ja eri kätköillä olla. Ennakkotapauksiin ei kuitenkaan kannata vedota, koska jokainen jemma on oma tapauksensa.

Hermostoa ei rasita, jos ei laita niitä kaupallisia tiedotteita kätkösivulle. Eikä "hylsyä tai hyväksyttyäkään" tarvitse kovin kauheasti jännittää, kyllä useimmista kätköistä yhteistyöllä saadaan julkaisukelpoisia. Emme moiti kätköä emmekä hauku piilottajaa, vaan ohjaamme kunnes jemma on OK - täällä Suomessa siis hieman joustavammin kuin muualla.

Sieppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 19.08.2008 6:45

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Sieppo » Pe 14.08.2009 9:41

Lykkäänpä kysymykseni tähän.

Jossain aiemmassa keskustelussa panin korvan taakse idean siitä, että jos haluaa julkaista kätkön alueella jossa on jo mysteeri/multikätkö jonka päätepistettä ei itse ole löytänyt niin voi etukäteen tarkastuttaa ajattelemansa koordinaatin jollakulla.
No, meidän tiimillä olisi nyt tällainen ajatus, lähistöllä yksi mysteeri jonka selvittämiseen emme millään tällä hetkellä suoriudu ja haluaisin tietää että onko ajattelemamme koordinaatti tarpeeksi kaukana tuosta mysteeristä. Mitä teen, kenelle viestitän?

jakari65
Viestit: 127
Liittynyt: To 30.08.2007 18:25
Paikkakunta: Lapua

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja jakari65 » Pe 14.08.2009 10:17

Voit laittaa viestin tarkastajille, eli esim: Thymallus Thymallus , FGR3 tai FGR4 ja kertoa suunnitelmistasi, ja ilmoittaa heille viestissä ajattelemasi purkin loppupiste. He kyllä kertovat, onko loppupiste liian lähellä muuta purkkia :)
Minoon meiltä, ja muut o meirän krannista

Sieppo
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 19.08.2008 6:45

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Sieppo » Pe 14.08.2009 11:28

jakari65 kirjoitti:Voit laittaa viestin tarkastajille, eli esim: Thymallus Thymallus , FGR3 tai FGR4 ja kertoa suunnitelmistasi, ja ilmoittaa heille viestissä ajattelemasi purkin loppupiste. He kyllä kertovat, onko loppupiste liian lähellä muuta purkkia :)
Kiitos!

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja TJAI » Ma 17.08.2009 22:23

Mitenkäs sitten pitää menetellä, kun julkaisua odottavan kätköni koodia GC1X7.... isommalla GC koodilla GC1X8... on tullut kätköjä julkaisuun. Onko tämä sitten yksikäsitteisesti tulkittava siten, että minun kätköäni ei aiota julkaista? Minkäänlaista viestiä tarkastajilta ei ole tullut! Enpä tiedä muista, mutta mielestäni olisi PALJON parempi jos tarkastajat kirjoittaisivat edes lyhyen nootin, ettei kätköä voida julkaista. Toki asia tulee ihan selväksi myös tällä tavalla, mutta aikaa se vie.

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » Ma 17.08.2009 22:44

TJAI kirjoittaa: Minkäänlaista viestiä tarkastajilta ei ole tullut! Enpä tiedä muista, mutta mielestäni olisi PALJON parempi jos tarkastajat kirjoittaisivat edes lyhyen nootin, ettei kätköä voida julkaista.
Kyllä ne jotain notea sulle laittaa, jos eivät meinaa julkaista. Malttia, malttia. Tai voit ottaa tarkastajaan yhteyttä ja kysäistä.

Mulla oli aikanaan yksi purkki jonossa melko pitkään, koska samoihin aikoihin samalle alueelle oli tulossa multi. Multi oli jonossa ennen mun tradia, ja siellä oli ilmeisesti jotain, mitä kätkön tekijän piti tähdentää. Näin ollen mun kätkön jäi odottelemaan, että se multi saatiin julkaisukelpoiseksi. Ja lopputulos oli se, että jouduin noutamaan purkin takaisin kotiin.. =O( (hyvä niin, ajattelen jälkikäteen...) Mutta tällöinkin sain jonkun noten eka että hieman kestää ja sitten sen, ettei sitä voida julkaista.
Mur_meli
***************
^-^
=o=

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja TJAI » Ma 17.08.2009 23:17

Toivottavasti tulee jotain notea. Tai sitten julkaisu. Itse asiassa aloin tarkastella noiden julkaistujen GC numerointia ja nyt ihan viimeisin julkaistu kätkö on taas GC numeroltaan pienempi kuin minun julkaisua odottava kätköni. Ei se taidakaan julkaisu mennä aina ihan numerojärjestyksessä, vaikka niin väitetäänkin. No varrotaan nyt kärsivällisesti.

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ma 17.08.2009 23:37

TJAI kirjoitti:Toivottavasti tulee jotain notea. Tai sitten julkaisu. Itse asiassa aloin tarkastella noiden julkaistujen GC numerointia ja nyt ihan viimeisin julkaistu kätkö on taas GC numeroltaan pienempi kuin minun julkaisua odottava kätköni. Ei se taidakaan julkaisu mennä aina ihan numerojärjestyksessä, vaikka niin väitetäänkin. No varrotaan nyt kärsivällisesti.
Ei kannata odotella vaan lähetä viesti kätkötarkastajalle niin asiat selviää! Ei ne täällä selviä vaikka saisit mitä vastauksia.
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja stebu » Ti 18.08.2009 0:29

TJAI kirjoitti:Toivottavasti tulee jotain notea. Tai sitten julkaisu. Itse asiassa aloin tarkastella noiden julkaistujen GC numerointia ja nyt ihan viimeisin julkaistu kätkö on taas GC numeroltaan pienempi kuin minun julkaisua odottava kätköni. Ei se taidakaan julkaisu mennä aina ihan numerojärjestyksessä, vaikka niin väitetäänkin. No varrotaan nyt kärsivällisesti.
Kätkön "numerot" tulee varausjärjestyksessä. Voit varata (aloittaa uuden kätkökuvauksen teko GC.comissa) kätkön tänään ja saat GC1Xnnn numeron kätköllesi.
Sitten jostain syystä homma tökkä ja saat kätkösi valmiiksi julkaisujonoon (listaukseen on ruxattu available-ruxi) vasta ensi kesänä.
Kätkösi ei ohita jonossa jo olevia 3Annn kätköjä, vaan jonottaa kiltisti valmistumisjärjestyksessä.

Jotenkin näin.
-stebu

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 18.08.2009 11:00

TJAI kirjoitti:Mitenkäs sitten pitää menetellä, kun julkaisua odottavan kätköni koodia GC1X7.... isommalla GC koodilla GC1X8... on tullut kätköjä julkaisuun. Onko tämä sitten yksikäsitteisesti tulkittava siten, että minun kätköäni ei aiota julkaista? Minkäänlaista viestiä tarkastajilta ei ole tullut! Enpä tiedä muista, mutta mielestäni olisi PALJON parempi jos tarkastajat kirjoittaisivat edes lyhyen nootin, ettei kätköä voida julkaista. Toki asia tulee ihan selväksi myös tällä tavalla, mutta aikaa se vie.
Olen huomannut että AINOA tapa varmistua siitä onko tarkastaja kommentoinut jotakin on lukea sitä omaa kätkökuvaustaan riittävän usein.

Itselleni ainakaan ei ole tullut esim. sähköpostiviesteja siitä että tarkastaja on laittanut jonkin kysymyksen kuvaukseen. Sen että kätköjen koodit eivät julkaistaessa kulje jonossa kuin köyhän talon porsaat tulkitsen johtuvan siitä että näitä kyselyitä joudutaan varmaan tekemään usein ja silloin ko. jemma luonnollisesti odottaa niin kauan kunnes asiat on selvitetty. Kyllä siinä rumbassa numerot sekaantuvat.

Minusta tarkastajat toimivat erinomaisen sujuvasti enkä ainakaan omalla kohdallani ole löytänyt mitään moitittavaa.

Laitankin tähän loppuun kiitokset tarkastajille pyyteettömästä toiminnasta.
Mukkelus_Lo

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ti 18.08.2009 13:29

TJAI kirjoitti:Mitenkäs sitten pitää menetellä, kun julkaisua odottavan kätköni koodia GC1X7.... isommalla GC koodilla GC1X8... on tullut kätköjä julkaisuun. Onko tämä sitten yksikäsitteisesti tulkittava siten, että minun kätköäni ei aiota julkaista? Minkäänlaista viestiä tarkastajilta ei ole tullut! Enpä tiedä muista, mutta mielestäni olisi PALJON parempi jos tarkastajat kirjoittaisivat edes lyhyen nootin, ettei kätköä voida julkaista. Toki asia tulee ihan selväksi myös tällä tavalla, mutta aikaa se vie.
Yksi kätkösi on julkaisujonossa. Tarkastaja on kirjoittanut jo kaksi viestiä, että jemma on liian lähellä erään mysteerin purkkia. Viestien pitäisi tulla sähköpostilla, mutta ilmeisesti näin ei aina tapahdu. Kannattaa siis seurata myös kätkösivua, kuten Mukkelus neuvoi. Ja kuten olet varmaan tehnytkin, koska olet vastannut viesteihin.

Kätkö ei siis ole GC:n osviittojen mukainen, eikä sitä tällaisenaan julkaista. Se odottaa piilottajan toimenpiteitä. Sillä välin julkaistaan uudempia, säännöt täyttäviä jemmoja.

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja TJAI » Ke 19.08.2009 14:05

Hyvinhän tarkastajat tehtäviään hoitavat, ja ei tarkoitukseni ollutkaan missään vaiheessa heidän toimintaansa moittia. Kunhan nyt ihmettelin tuota julkaisujärjestystä. Selvisihän se syykin sitten. GC säännöt 161m ja silleen. Tuon minun jonossa olleen kätköni osalta tilanne meni takalukkoon. Purkin siirto kun ei tässä tapauksessa onnistu ja liian lähellä on toinen purkki. Kiitoksia kaikille kommentteja heittäneille.
Ystävällisesti TJAI

Metsähiipijä
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 03.03.2009 15:57

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Metsähiipijä » Ke 19.08.2009 14:27

Tähän liittyen... miten tuollaisen uuden kätkön, jota ei sitten voitukaan julkaista, saa pois kummittelemasta omien kätköjen listalta? Itselläni on vastaava tilanne ja mielellään siivoaisin tuon pois roikkumasta. Arkistoimallako...?

- M.

naapuri
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 16.04.2007 14:03

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja naapuri » Ke 19.08.2009 14:29

Metsähiipijä kirjoitti:Tähän liittyen... miten tuollaisen uuden kätkön, jota ei sitten voitukaan julkaista, saa pois kummittelemasta omien kätköjen listalta? Itselläni on vastaava tilanne ja mielellään siivoaisin tuon pois roikkumasta. Arkistoimallako...?

- M.
Kyllä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”