Vaeltava kätkö

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Dentaurus
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.03.2009 9:51
Paikkakunta: Hamina

Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Dentaurus » Ma 20.07.2009 16:44

Päivänä muutamana otin yhteyttä kätkötarkastajaan ajatuksena tehdä liikkuva/vaeltava kätkö, mutta myönnän, oli tullut luettua GC.comin ohjenuorat vain vasemmalla silmällä, ja tarkastajan vastaus oli, että gc.com:ssa ei niitä hyväksytä. (= Ole hyväksytty 2003 vuoden sääntömuutoksen jälkeen). Ja liian vihreä olin tietääkseni siitä, että Suomessa on 2 ennen sääntömuutosta tehtyä ko. tyyppistä kätköä (Hirvikärpänen ja The Finnish Wandering Micro Cache) joten idea ei ollut uusi.

Mutta kysymys herää, ja tietääkö kukaan, miksi niitä ei gc.comiin hyväksytä? Kenen mielipide tai dollari tässä asiassa on poikittain? Onko moisissa ollut jotain erityisongelmia ylläpidossa tms. että ovat pannaan joutuneet? Ymmärrän nämä gc.comin muutokset purkillisten ja purkittomien kätköjen välillä gc.comissa ja waymarking.comissa, mutta se, että vaeltava purkki nykyaikana on pannassa on vähän outo. (Tai sitten minä olen outo. Mikä sekin, toim.huom. on mahdollista :roll: ) Silti ajatus vaeltavasta kätköstä, joka FTF:n napanneen toimesta kulkisi aina kuukauden kuluttua uuteen paikkaan, missä taas uusi FTF tarjolla, on minusta viehättävä. :mrgreen: Nykyisin kätkömaailma elää niin hyvää kyytiä, että kuukauden paikallaan olevaa kätköä varmasti ehtisi etsimään muutkin kuin uutterimmat FTF:n jahtaajat. Niin että mikskäs ei näillä voisi olla oma kategoriakin tradin, multin, mysteerin ym. rinnalla?

Nyt kuitenkin jossain vaiheessa olen "vastatoimena" mokomiin sääntöihin nähden lähettämässä matkaan vaeltavan kätköpurnukan TB:nä, joten loggailkaapa siihen sitte. Ja harkitsenpa vaelluskätköä terran puolelle... kun minusta semmoinen kätkö kuitenkin, kuten jo edellä mainitsin, kuulostaa VIEHÄTTÄVÄLTÄ.

Mielipiteitä aiheen tiimoilta???

t. Outo tai vieläkin oudompi Dentaurus
"Etsin, kunnes löydän sun. En lopettaa vois kuitenkaan..." lauloi Aron Markkukin jo 70-luvulla ;)

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ma 20.07.2009 17:57

Yleensä vaeltavaa kätköä on pitänyt siirtää aina jokaisen löytämisen jälkeen. Ajatustasi siitä että kätkö liikkuisi kerran kuussa ei yleensä ole yhdistetty vaeltajiin. The Photographer's Cache X ja Ye Ole Survey Monuments pysyivät paikoillaan muutamia päiviä tai viikon mahdollistaen useamman löydön samassa paikassa. Näiden kätköjen virtuaalinen luonne estää kätköilijöiden töppäilyt ja niiden liikkuminen on vain omistajan aktiivisuuden varassa. Omistajalla täytyy tietysti olla gc.comin antama oikeus muuttaa kätkön koordinaatteja enemmän kuin normaalit 161 metriä.

Fyysisiin vaeltajiin liittyviä ongelmia ovat olleet mm. se, ettei kätkön liikuttelusta ole raportoitu lokissa ja se on yksinkertaisesti kadonnut. Jos omistaja ei päivitä uusia koordinaatteja riittävän nopeasti (tai kiinnostuksen kadottua lainkaan), on kätkön löytäminen hankalaa. Kätkö voi myös osua liian lähelle toista kätköä tai muutoin kielletylle alueelle, koska tarkastaja ei valvo sen liikkeitä.

Kätkön liikuttaja ei välttämättä ole tehnyt yhtään omaa kätköä eikä piilota sitä tarpeeksi huolellisesti - tai ei ole kovin kiinnostunut asiasta, koska kätkö ei ole hänen. Liikkuva kätkö tarvitsee aimo ripauksen onnea pysyäkseen hengissä. Mikrokoko lienee osaltaan suojannut The Finnish Wandering Micro Cachea Missouri Travelerin ja FIMOVEn kohtalolta.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 20.07.2009 18:47

Dentaurus kirjoitti:Ymmärrän nämä gc.comin muutokset purkillisten ja purkittomien kätköjen välillä gc.comissa ja waymarking.comissa, mutta se, että vaeltava purkki nykyaikana on pannassa on vähän outo. (Tai sitten minä olen outo. Mikä sekin, toim.huom. on mahdollista :roll: )
Kerrankin tällä palstalla päästään konsensukseen jostakin asiasta. Minä olen nimittäin samaa mieltä kanssasi siitä, että olet outo toiveesi takia! :D Tosin lohdutuksena voisi sanoa, että et ole onneksi ainoa: http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=221428

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ti 21.07.2009 16:17

Dentaurus kirjoitti:Päivänä muutamana otin yhteyttä kätkötarkastajaan ajatuksena tehdä liikkuva/vaeltava kätkö, mutta myönnän, oli tullut luettua GC.comin ohjenuorat vain vasemmalla silmällä, ja tarkastajan vastaus oli, että gc.com:ssa ei niitä hyväksytä. (= Ole hyväksytty 2003 vuoden sääntömuutoksen jälkeen).
Ainakin 8.6.2008 on hyväksytty vaeltava kätkö "Nipernaadi" http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja makeou » Ti 21.07.2009 17:48

Mä pohdin taannoin laivalla aikaa tappaessani jotain vastaavan kaltaista ideaa. Mun ajatus oli, että kätkö olisi Tallinnan ja Helsingin (tai Helsingin ja Tukholman tai minkä vaan) väliä kulkevassa laivassa. Mun ajatuksessa oli, että koordinaatit olisi jossain keskellä merta, mutta kätkökuvauksessa selkeästi, että se on laivassa ja että mikä laiva. Tämä ajatus tuli, kun kuljen paljon Helsingin ja Tallinnan väliä ja matka-aika on yleensä lähinnä ajan tappamista kahvilassa kirjan tai netin parissa. Jos sinä aikana voisi tehdä jotain hauskaa, kuten etsiä kätköä, niin siinä voisi olla ideaa. asiasta piti taannoin kysyä, mutta ehdin sen jo unohtaa. Ajatus tosin loppuu siihen, että pitää olla joku vihjeistö tai mysteerikätkö, että mistä päin laivaa kannattaisi edes etsiä. Ja luonnollisesti lupa tai sopimus laivayhtiön kanssa.
Outi

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja VesaK » Ti 21.07.2009 18:36

makeou kirjoitti:Mun ajatus oli, että kätkö olisi Tallinnan ja Helsingin (tai Helsingin ja Tukholman tai minkä vaan) väliä kulkevassa laivassa.
Muistaakseni Suomessa on ollut Navicache-kätkö Turku-Tukholma -laivassa (Silja Europa) ja gc.comissa listattu kätkö lossissa.

Koordinaattien kannattaa ehkä osoittaa satamaan (kansainvälisessä liikenteessä sen maan satamaan, johon kätkö halutaan listattavaksi). Muuten voi olla aika sattumanvaraista, että kukaan löytää kätkön kuvausta.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ti 21.07.2009 18:50

Fyysinen kätkö lienee viisainta sijoittaa laivan respaan, josta sen saa logattavaksi pyytämällä tai salasanan avulla. Vaikea kuvitella, että kätkö pysyisi tallessa missään laivan yleisissä tiloissa. Tieto purkista tuskin tavoittaa jokaista laivan siivoojaa, vaikka asiasta laivayhtiön kanssa sopisikin.

Siljan "purkki" on virtuaalista mallia: http://www.navicache.com/cgi-bin/db/dis ... cheID=6570
Viimeksi muokannut Mikkozzz, Ti 21.07.2009 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ti 21.07.2009 18:53

makeou kirjoitti:Mä pohdin taannoin laivalla aikaa tappaessani jotain vastaavan kaltaista ideaa. Mun ajatus oli, että kätkö olisi Tallinnan ja Helsingin välillä laivassa
Tällaisen toteutinkin, joskin epävirallisesti Helsingi Dessant IV aikana, kuvaus tässä saitissa päiväyksellä 10.9.2007
http://www.geopeitus.ee/aare/620
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
Dentaurus
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.03.2009 9:51
Paikkakunta: Hamina

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Dentaurus » Ti 21.07.2009 19:11

Yhtä hauska kuin laivakätkö voisi olla vaikka sirkusseurueen mukana kulkeva... Yleensähän nuo seurueet ilmoittavat reittinsä hyvinkin etukäteen ja mainostavat etukäteen myös tulevissa kohteissa. Enpä vaan tunne ketään ko. alalta, joten tämä vain päähän pälkähtäneenä ideantynkänä... :P Kiva kuitenkin että aihe herättää ajatuksia ja näyttävät nuo gc.comin säännöt hyvin erilailla luetuilta eri maissa. :?
"Etsin, kunnes löydän sun. En lopettaa vois kuitenkaan..." lauloi Aron Markkukin jo 70-luvulla ;)

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Su 01.11.2009 12:01

Tässäpä laivakätköä kerrakseen: A cruising TerraCache :mrgreen:
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
karhula
Viestit: 5
Liittynyt: La 22.08.2009 12:48

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja karhula » Su 01.11.2009 12:28

Vaeltava kätkö löytyy myös Suomen wikikätköistä: FIKADO - Kadonnut sielu.
Näitä pystyy kaiketi tekemään vapaasti lisää.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 01.11.2009 12:49

Onpahan kökön näköiset sivut!!!
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 01.11.2009 22:37

Tulisi ensalkuun mieleen että pienellä porukalla ja lähialueella kyseistä kätköideaa voisi pyörittää kaikille suomen suurin määrä löytöjä....
Loggaus saisi olla hallussa joten pakettia ei voisi löytää kuin valitut sopimuksen kautta!
Ei ainoatakaan syytä ryhtyä moiseen ideaan?....mikälie idea????.....

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ke 04.11.2009 7:00

Entäs ajatus kätköstä joka vaeltaisi vain vähän kahteen paikkaan. :!: Syynä vaellukseen olisivat luonnon- ja jästiolojen vaihtelu vuodenaikojen mukaan :?:
Ensimmäinen paikka olisi talvisin hankalahko, näitä kätköjähän rannoilla riittää. Ei kai siinä, mitään jos pelataan talviattribuutin kanssa, kätkö tosin saattaisi jääolosuhteiden ja syysmyrskyjen takia, siirtyä omia aikojaankin jästien ilmoille.
Toinen paikka olisi talvella luonnonolosuhdeidean osalta turvallinen, mutta kesäisin epäilisin jästiongelmaa, jos piilotan kätkön niin että sitä joutuisi etsimään hieman hartaammin itse purkki ei joutuisi hevin jästityksi, mutta etsijälle voisi jästien taholta tulla hankaluuksia selitellä toimintaansa ja epäilen, että selittelemään olisi syytä varautua.

Siis onko mahdollista rakentaa kätkö, joka olisi kesäkeleillä hieman eri koordinaateissa, kuin talvella :?: Paikat olisivat kyllä niinkin lähellä, että ne sopisivat vanhan Etrexin virhemarginaaliin? Asia tuli mieleen, kun puntaroin erään paikan kätköttämistä ja olen pohtinut kahden vaihtoehdon välillä, joista kummallakin on hyvät ja huonot puolensa. Päätöksen teko kyky ei nyt oikein loista ja olisi kiva syödä kakku ja kätköttää paikka saman tien ja toisaalta säilyttää se ja kätköttää paikka vasta keväällä. Jos toimin nyt ja valitsen paikan A ongelmia saattaisi alkaa esiintymään kesemmällä ja jos odotan kevääseen valitsen paikan B ongelmia saattaisi syntyä ensi talvena. :roll:

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 05.11.2009 13:54

Jaahas olenkin nyt jo onnistunut tekemään vaeltavan kätkön. Pitäisi lähettää reviewerille kätkö ja en ole saanut koordinaatteja kohdalleen. Tai sainhan ne hyvin asettumaan kun tein kätkön, mutta kun olen yrittänyt tarkistaa koordinaatteja, niin kätkö on joka kerta eri paikassa.

Paikka on öö haasteellinen jästien suhteen. Neljällä erilaisella vermeellä olen yrittänyt tarkistaa koordinaatit ja heittoa on paljon. Paikka on vielä varsin aukea, joten ei pitäisi olla satelliittien näkyvyydestä kiinni. Vika on varmaan siinä, että en ole voinut antaa gepsin asettettua, vaan olen liki lennossa joutunut joka kerta koodinaatit tallentamaan.
Onko karttapaikka luotettavan tarkka? Jos lätkisi pisteet siihen ja katsoisi mikä menee lähimmäksi. Entä Garminin mapsourcen tarkkuus? Sillä olen noita pisteitä katsellut ja joku piste on sen mukaan suunnilleen kohdallaan, mutta suuri osa on melkoisen pielessä. Kyseessä oleva kätkö on sellainen, että se on yleensä syytä löytää ja logata nopeasti, jotta epäilyksiä ei herää. Ja silti niitä herää. Siksi nuo koordinaatit olisi hyvä olla oikeaan kohtaan, vai pitäisiköhän spoilata kätkö kunnolla jo vinkissä. Kuinkakohan herkästi ihmiset noita vinkkejä lukevat, jotkut koittavat pärjätä pitkään ilmankin. Toiset lukevat jo ennen kuin suunnittelevat kätkön hakemista.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 05.11.2009 13:59

EnizBambeniz kirjoitti:Onko karttapaikka luotettavan tarkka? Jos lätkisi pisteet siihen ja katsoisi mikä menee lähimmäksi.
Mikset vaan suoraan klikkaa Karttapaikan kartassa suoraan siihen kohtaan missä kätkö on? Klikatun kohdan koordinaatihan näkee siitä oikealta ylhäältä.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 17.11.2009 9:22

Asiaa vaeltavista kätköistä.

Hirvikärpänen pölähti pääkaupunkiseudulle erittäin kätköilijätiheälle alueelle multikätköön Jes 9:1. Se on siellä parisen viikkoa, ja mikäli joku ei sitä nouki sinä aikana niin se lehahtaa taas lentoon, matka on kohti länttä ja tarkemmin sanottuna Hanko. Nyt kun illat on pimeät, lehtiä ei puissa eikä vielä edes lunta maassa, on hirvikärpäsen löytämiselle otolliset olosuhteet! Happy hunting! :idea: :idea: :idea:
Onko muuten nimesi jo täällä?

timopee
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 07.01.2009 9:17

Re: Vaeltava kätkö

Viesti Kirjoittaja timopee » Ke 18.11.2009 10:56

http://geowiki.fi/FIKADO majailee nyt Kuopiossa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”