Hyvä Loggaus

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 27.05.2009 11:30

Hyvä loggaus ei spoilaa, mutta antaa myös tarvittaessa tietoa kätkön tilasta ja on yritetty ainakin kirjoittaa hauskasti. Meillä on yksi kätkö, jossa olen ollut erityisen tarkkana spoilaamisesta. Siellä olenkin poistanut joitain loggauksia loggaajalta etukäteen mitään edes kysymättä. Lähettänyt kyllä jälkeenpäin viestiä että mistä syystä logi on poistettu. Poistamisesta olen myös kuvauksessa erityisesti maininnut, joten asia ei pitäisi tulla yllätyksenä. Osan mielestä poiston syy ei ole tarpeeksi iso, mutta se on toisarvoista jos kätkön tekijä asian niin ymmärtää. Yksikin sana voi kenties pilata kätkön löytämisen ilon muilta.

TFTC ei spoilaa mitään, joten se on siinä mielessä se minimiloggaus, joka kyllä riittää ainakin meille, samoin kuin pelkkä hymiö, jos ei vaan jaksa tai osaa kirjoitella tarinoita. Vaikkei lyhyet loggaukset mitenkään mieltäylentäviä ole, ne on kuitenkin hyväksyttävä. Periaatteessa mitään tulkitsematta TFTC, on kuitenkin kiitos kätköstä. "Rivin" välistä tulkinnat jätän nyt sivuseikaksi.

Viimeisimmän geocaching.comin guidelinen mukaan ei kätkön loggaamiselle saa kuitenkaan asettaa ehtoja, tästähän täällä on jo varmaan sanottukin. Eli kätkö on löydetty oli nettiloggaus pätkä tai pitkä, kunhan vaan kätköilijän nimi löytyy oikeasti logikirjasta. Mutta jos tätä oikeasti ajattelee niin mitä ja ketä se lyhyt logi loppuviimeksi sitten haittaa? Ei tuo kiinnosta ketään, ei kätkön tekijää, kätkön löytäjääkin vain sen ajan että saa tilastoihin uuden merkinnän eikä se ilahduta muitakaan kätkön tulevia hakijoita. Sinne se painuu muiden logien joukkoon unohduksiin. Joku kenties selaa logeja lisätiedon toivossa, ja muutenkin jos haluaa tietää mikä on kiva kätkö. Tällöin ei paljon yksi "loyty"- loggaus joukosta paljon erotu. Tottahan jos näitä on paljon kertoo se hyvin pitkälle myös kätkön tasosta. Yksi siellä ja toinen täällä ei asiaan juurikaan vaikuta. Varmasti hyvässä kätkössä suurin osa loggauksista tulee olemaan niitä kiinnostavia loggauksia joita saa nauraa, itkeä ja ihmetellä, tai ovat muuten hyödyksi. Haaskiksen runko hyvään loggaustapaan on hyvä ja foorumiaiheen arvoinen, ja toivottavasti useimmat meistä kirjoittavat kätköilyreissusta edes joltain ohjeissa mainituilta kantilta. Huumoria kans loggauksiin mukaan... Kiitos niistä. TFTL(og) :)
Still one more to find!

juoksija
Viestit: 26
Liittynyt: Su 04.01.2009 20:42
Paikkakunta: Vantaa, Kuninkaala

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja juoksija » Ke 27.05.2009 16:47

Ihailen joitakin veteraanikätköilijöitä, jotka kokemuksestaan ja ehkä turhautumisestaankin huolimatta jaksavat loggauksissaan kirjoittaa aina myönteisen kannustavasti, vaikka kätkö olisikin "tylsä" tai vääränlainen, terrain-tähtiä yksi liikaa tai rasian koko vääränlainen - tai jopa naatit 9 metriä pielessä. Noin yleisesti ottaen jopa lyhyt loggaus tyyliin "kiitokset hyvästä peruskätköstä" lämmittää mieltä.

Ja aivan upeaa olisi joskus saada kätkön tekijältä vastaus omaan loggaukseen (siis jokin muu kuin vain loggauksen kylmä tekninen poistaminen)! Pari kertaa olen sellaisen saanut, ja lämmitti todella :D paljon mieltä.

Tyyliin: "Hei geofff, olipa sulla hauska loggaus, kiitos siitä! Kiva että kuitenkin löysit purkin, mutta harmi, että farkkusi repesivät ja E71 putosi rotkoon. Naatit tosiaan olivat 50 metriä pielessä, kiitos uusista naateista. Menestystä seuraavaan reissuun"

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 27.05.2009 17:35

Minä olen pannut merkille, että ne jotka haaskaavat aikanasa tänne jaaritteluun, tuppaavat myös jaarittelemaan niihin lokeihinkin. Kaikille tämä kirjoittaminen ja tarpeettoman tekstin ulos suoltaminen ei ole yhtä luontevaa. Kyllä niitä pitkiä lokeja on tosi kiva lukea, mutta ei niitä voi vaatia löydön hyväksymiseksi.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja rauski » Ke 27.05.2009 19:46

Meikäpoika ainakin jaksaa vielä lapsenomaisesti ilahtua :P jokaikisestä löydöstä yhtälailla,oli se tusinapurkki tai enemmän vaativa jollain tavalla. Nettiinlokkaus kuitenkin saattaa minultakin silti joskus kiireessä jäädä lyhyenlännäksikin,(pahoitteluni näille "syyttömille" kätkijöille) vaikka tietenkin mieluiten sitä kirjoittelisi vaikka minkälaisia tarinoita.(ja lukisi itsekin pitkiä tarinoita parista tusinakätköistään).Ehkä toiset ihmiset vain eivät halua päästää sisäistä runoilijaansa valloilleen nettiympäristössä. :oops:
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

GeoAri
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 25.03.2009 20:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja GeoAri » Ke 27.05.2009 19:56

Kävin kätköillä, joilla oli hieno idea kannustaa ihmisiä antamaan palautetta. No, annoinhan sitten minäkin palaa.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCZZ00
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC11ZG7

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Merkilliseksi menee...

Viesti Kirjoittaja gsea » Ke 27.05.2009 20:27

Johan tämä harrastus merkilliseksi menee, jos kätkön omistaja
mielivaltaisesti poistaa loggauksia, jos häntä ei loggaus miellytä,
puhumattakaan, jos hänen kätköä ei muisteta kehua ja kiitellä.
Hämmästyttäviä mielipiteitä.
Kyllä TFTC ihan hyvin riittää ainakin minun toistaiseksi ainoalle kätkölle.
Enkä varmaan poista loggausta.

No, juu. Itse olen pyrkinyt aina muutaman rivin juttua keksiä,
vaikka aina runosuoni ei välttämättä oikein ole pulpunnutkaan.
Fiksuja loggauksia on tietysti mukava lukea.

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ke 27.05.2009 20:34

rauski kirjoitti:Meikäpoika ainakin jaksaa vielä lapsenomaisesti ilahtua jokaikisestä löydöstä yhtälailla,oli se tusinapurkki tai enemmän vaativa jollain tavalla
No hitsi! Sama täällä. Mä jo mietin muiden kirjoitellessa tylsistä tusinapurkeista, että oonkohan mä jotenkin poikkeuksellisen naiivi tai vielä niin vihreä kun jaksan kaikista ilahtua. Onhan ne jotkut kätköt parempia tai mieleenpainuvampia kuin toiset, mutta ei mulla ole tähän mennessä tullut yhtään sellaista vastaan jota ei olisi ollut kiva löytää. Ja joinain päivinä itse asiassa on enemmän "tusinapurkkiolo", tuntuu mukavammalta hakea helppoja peruspurkkeja kuin vaativampia tai aikaavievempiä. Ja toisinaan toisin päin :)

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 27.05.2009 20:50

MrGeoAri kirjoitti:Kävin kätköillä, joilla oli hieno idea kannustaa ihmisiä antamaan palautetta. No, annoinhan sitten minäkin palaa.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ?wp=GCZZ00
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC11ZG7
Ekasta olenkin kuullut mutta toinen on aivan vieras. Pitänee mennä hakemaan jotta voin haukkua kaikkea mahdollista. Tulisi varmaan pisin lokkaus ikinä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 27.05.2009 20:53

giliad kirjoitti:
rauski kirjoitti:Meikäpoika ainakin jaksaa vielä lapsenomaisesti ilahtua jokaikisestä löydöstä yhtälailla,oli se tusinapurkki tai enemmän vaativa jollain tavalla
No hitsi! Sama täällä. Mä jo mietin muiden kirjoitellessa tylsistä tusinapurkeista, että oonkohan mä jotenkin poikkeuksellisen naiivi tai vielä niin vihreä kun jaksan kaikista ilahtua. Onhan ne jotkut kätköt parempia tai mieleenpainuvampia kuin toiset, mutta ei mulla ole tähän mennessä tullut yhtään sellaista vastaan jota ei olisi ollut kiva löytää. Ja joinain päivinä itse asiassa on enemmän "tusinapurkkiolo", tuntuu mukavammalta hakea helppoja peruspurkkeja kuin vaativampia tai aikaavievempiä. Ja toisinaan toisin päin :)
No sellainen tusinapurkki on sellainen: Tuossa meidän talon vieressä on kivenkolo, laitampa sinne kätköpurkin. Onhan niitäkin kiva hakea, kun löytyvät helpolla ja tilastoon saa merkinnän, mutta ei siitä sellaista kokemusta millään saa, että siitä olisi jotain jaettavaa.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Itiq
Viestit: 95
Liittynyt: La 01.12.2007 15:56

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Itiq » Ke 27.05.2009 20:54

Dragonfly Vet kirjoitti:Minä olen pannut merkille, että ne jotka haaskaavat aikanasa tänne jaaritteluun, tuppaavat myös jaarittelemaan niihin lokeihinkin. Kaikille tämä kirjoittaminen ja tarpeettoman tekstin ulos suoltaminen ei ole yhtä luontevaa. Kyllä niitä pitkiä lokeja on tosi kiva lukea, mutta ei niitä voi vaatia löydön hyväksymiseksi.
Minusta tuo teoria ei pidä oikein paikkansa. Pisimpiä logeja keskimäärin kirjoittaneiden kärkiviisikko on Jouni Jurmu, Kuntsi, Fr.oppned, TeamTinderbox ja Pujo; kaikilla keskimäärin yli 675 merkkiä loggauksissa (ks: http://www.geocache.fi/players/logstat.php). Viestejä tänne palstalle ovat heistä lähettäneet Kuntsi (26) ja Pujo (19), muiden viestejä en ainakaan hauilla löytänyt. Dragonflt Vetillä muuten viestejä tänne on 353 ja loggauksen keskimääräinen pituus 226 merkkiä. :D

Mutta hyvä, että kirjallista lahjakkuutta jaetaan eri paikkoihin: mukava pitkiä loggauksia on lukea (hyvä kärkiviisikko), mutta kiva että tänne palstallekin joku meidän iloksemme kirjoittelee (hyvä esim. Vet).
Ei se ole koira, se on susi.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 27.05.2009 21:12

Itiq kirjoitti:
Dragonfly Vet kirjoitti:Minä olen pannut merkille, että ne jotka haaskaavat aikanasa tänne jaaritteluun, tuppaavat myös jaarittelemaan niihin lokeihinkin. Kaikille tämä kirjoittaminen ja tarpeettoman tekstin ulos suoltaminen ei ole yhtä luontevaa. Kyllä niitä pitkiä lokeja on tosi kiva lukea, mutta ei niitä voi vaatia löydön hyväksymiseksi.
Minusta tuo teoria ei pidä oikein paikkansa. Pisimpiä logeja keskimäärin kirjoittaneiden kärkiviisikko on Jouni Jurmu, Kuntsi, Fr.oppned, TeamTinderbox ja Pujo; kaikilla keskimäärin yli 675 merkkiä loggauksissa (ks: http://www.geocache.fi/players/logstat.php). Viestejä tänne palstalle ovat heistä lähettäneet Kuntsi (26) ja Pujo (19), muiden viestejä en ainakaan hauilla löytänyt. Dragonflt Vetillä muuten viestejä tänne on 353 ja loggauksen keskimääräinen pituus 226 merkkiä. :D

Mutta hyvä, että kirjallista lahjakkuutta jaetaan eri paikkoihin: mukava pitkiä loggauksia on lukea (hyvä kärkiviisikko), mutta kiva että tänne palstallekin joku meidän iloksemme kirjoittelee (hyvä esim. Vet).
No nuo romaanin kirjoittajat eivät ole vielä minun kätköilleni eksyneet. Täällä foorumilla raapustelevat ovat kuitenkin omilla kätköilläni erottuneet seikkaperäisemmillä kuvauksilla kuin enemmistö. Osaltaan voi olla myös niin, että jollain tavoin tuttujen kätköntekijöiden lokeihin tulee raapustettua vähän enemmän kuin tuntemattomien.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ke 27.05.2009 21:19

Dragonfly Vet kirjoitti:No sellainen tusinapurkki on sellainen: Tuossa meidän talon vieressä on kivenkolo, laitampa sinne kätköpurkin.
No juu, en mä nyt tota ajatustani niin pitkälle veis, että joka kivenkolo pitäis purkittaa ja niistä vielä noutaessa nobelin arvoista tarinaakin veistellä. Mut kyllä toisaalta joka kätköllä minkä mä oon hakenut, on joku pointti ollu. Joitain yksittäisiä oon nähnyt missä on suoraan sanottu, että purkitettu on purkittamisen ilosta. Mutta niitä on onneksi vielä sen verran harvassa, että se juuri ja juuri toistaiseksi käy melkein etäisesti huonosta vitsistä. Ja onhan se ihan totta, että sellaisesta purkista on paljon enemmän sanottavaa, missä on enemmän kokenut, mutta kyllä mulla ainakin on jotain sanottavaa löytynyt niistä tavanomaisemmistakin. Olkoonkin, ettei sitä aina ole ehkä sanotuksi saanut :)

Ja kun noista loggausten mitoistakin on ollut puhetta, niin mä oon aika pitkälle ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla siinäkin, että ei se koko vaan se taito käyttää. Ei tuhottoman pitkää ja mitäänsanomatonta loggausta ole yhtään sen hauskempi lukea kuin sitä yhden merkin versiotakaan. Siksi mun mielestä onkin hauska pohtia, että mitä ne "hyvän loggauksen" elementit oikeastaan olisikaan.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja rtl » Ke 27.05.2009 21:33

giliad kirjoitti:
rauski kirjoitti:Meikäpoika ainakin jaksaa vielä lapsenomaisesti ilahtua jokaikisestä löydöstä yhtälailla,oli se tusinapurkki tai enemmän vaativa jollain tavalla
No hitsi! Sama täällä. Mä jo mietin muiden kirjoitellessa tylsistä tusinapurkeista, että oonkohan mä jotenkin poikkeuksellisen naiivi tai vielä niin vihreä kun jaksan kaikista ilahtua. Onhan ne jotkut kätköt parempia tai mieleenpainuvampia kuin toiset, mutta ei mulla ole tähän mennessä tullut yhtään sellaista vastaan jota ei olisi ollut kiva löytää. Ja joinain päivinä itse asiassa on enemmän "tusinapurkkiolo", tuntuu mukavammalta hakea helppoja peruspurkkeja kuin vaativampia tai aikaavievempiä. Ja toisinaan toisin päin :)
Ihan samat fiilikset täälläkin. Huonot purkit on ne joita ei löydä :evil: (ja nekin jotenkin automaagisesti muuttuu hyviksi kun ne sitten joskus löytyy :wink:). Eihän kaikkien tarvitse välttämättä olla jossain ihan ihmeellisessä paikassa, joka jotain sisäistä Runebergiä innoittaa. Minusta on hauska nähdä eri osia esim. Helsingistä, joita ei muuten tulisi koluttua, ja usein se purkin luo tuleminenkin (tjmv.) voi aiheuttaa vaikka minkälaisia mielekkäitä fiiliksiä. Vaikka itse kätköpaikka olisi sitten mikä tahansa kolo. Ehkä v-mäisin kätköpaikka jossa olen käynyt, oli erinomaisen mysteerin loppupiste. Enkä minä kätkijälle mitään kaunaa kanna. Päinvastoin, tosi hyvä oli kätkö, kokonaisuutena. Ja monet laskumultit (näemmä joidenkin mielestä ihan pelkän olemassaolonsakin takia vääriä :?:) on olleet ihan pirun mieleenpainuvia.

Itse olen joskus kuitannut pelkällä TFTC:llä, mutta en tunnusta että olisin tarkoittanut sillä yhtään mitään erityistä. geocache.fi sivuston lokipituus-statistiikan mukaan olen kuitenkin ihan kiitettävän monisanainen (vaikka se ei mitään "loggauslaatua" - mitä se sitten lieneekin - tietenkään takaa). Kun nyt tuo on tullut melko selväksi, ettei mitään poistoja oikeasti saisi tehdä, niin olen luopunut täysin ajattelemasta, että sellaista voisi tehdäkään. Tosin liiallisten spoilereiden korjaamista voi mielestäni kyllä pyytää kirjoittajia tekemään (tai esim. pyytää kryptaamaan ne osat). Ja jos sellainen pyyntö minulle tulisi niin korjaisin niin nopeasti kuin voisin. Enkä minä ainakaan KK-loggauksista ole vähimmässäkään määrin loukkaantunut. Tosin en tiennyt silloin, että se näemmä on (ainakin joidenkin osalta) piilloteltua negatiivista palautetta. Ehkä jatkossa vedetään se kuuluisa herne nenukkaan, kun noita tulee :?:.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ke 27.05.2009 22:54

Kyllä minusta Groundspeakin ohje oikeuttaa loggausten poistamiseen ainakin silloin, kun niissä on pelkkä viiva, hymiö tai kun lähes koko teksti on mainostusta tyyliin "KK! Logged from my phone using the Geocache Navigator by Trimble". Aivan selvää off topic tekstiä.

On sitten makuasia katsotaanko vakiintuneet lyhenteet off topic käsitteen piiriin kuuluvaksi ja todella mielenkiintoiseksi (ja subjektiiviseksi) asia menee, jos englanninkielistä termiä "bogus" tulkitaan sen laajimmissa merkityksissä. Huijauksen ja väärennöksen lisäksi sana tarkoittaa myös mm. hyödytöntä.

Edelleen voidaan kysyä onko lainauksen viimeisessä lauseessa annettu ohjeistus tuhottavista loggaustyypeistä tyhjentävä vai voiko toisessa lauseessa mainittua "quality control" käsitettä soveltaa laajemmin.

Lainaus Groundspeakin ohjeista:
The cache owner will assume all responsibility of their cache listings.
The responsibility of your listing includes quality control of posts to the cache page. Delete any logs that appear to be bogus, counterfeit, off topic, or not within the stated requirements.

Mutta eikö tämä keskustelu ole mennyt vähän ulos kaikista mittasuhteista? Olen poistanut 12 loggausta 5 vuoden aikana. Lähes kaikki tapauksia, joissa etukäteen antamaani pyyntöön loggauksen laajentamisesta ei ole mitenkään reagoitu. Seurauksena monet ovat ns. parantaneet tapojaan. Itse koen antaneeni shokkihoitoa kätköilijöille, jotka eivät ole viitsineet tai ymmärtäneet kirjoittaa kunnon loggauksia.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ke 27.05.2009 22:58

rthomasl kirjoitti:Ja monet laskumultit (näemmä joidenkin mielestä ihan pelkän olemassaolonsakin takia vääriä :?:) on olleet ihan pirun mieleenpainuvia.
Mä noita laskumulteja jaksan silloin tällöin kritisoida. Se johtuu oikeastaan siitä että valtaosa vastaan tulleista toimis mun mielestä paremmin joko tavallisina multeina tai tradeina. Kaikki niistä on ollut kiva löytää, mutta usein on jäänyt sellainen olo, että tätä olisi ollut hauskempi etsiä jos se olisi ollut joku muu kuin laskumulti. Mutta tämän sanottuani pitää lisätä, että on niitä sellaisiakin laskumulteja tullut vastaan, jotka ovat olleet täysin perusteltuja ja ehdottoman toimivia sellaisenaan.
rthomasl kirjoitti:Tosin liiallisten spoilereiden korjaamista voi mielestäni kyllä pyytää kirjoittajia tekemään (tai esim. pyytää kryptaamaan ne osat)
Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Ja muutenkin kyllä mun mielestä pitää voida sekä kätkön tekijänä että sellaisen etsijänä esittää muille toiveita ja ainakin käydä niistä keskustelua. Ei mulla isoa kokemusta piilottajana olosta ole, yksi oma kätkö on vasta syntynyt, mutta sen ja vähäisen etsintäkokemuksen pohjalta mulla on sellainen tuntuma, että useimmiten ihan järkevä dialogi on mahdollista.

Kätköjä etsiessä siinä on sellainenkin puoli, että vaikka gc.com:n säännöt määrittelee ne puitteet missä liikutaan, kyllä mun mielestä kätkön tekijän toiveita pitäisi yrittää järkevissä rajoissa kunnioittaa. Esimerkkinä toimii vaikka vast'ikään muuttunut valokuvien otto -sääntö. Siitä huolimatta ettei loggaamista saa enää kieltää vaikkei valokuvaa ole pyynnöstä huolimatta otettu, on se nyt kuitenkin vain hyvää käytöstä noudattaa sitä toivetta. Ja tuohan se vielä vähän lisää itsellekin siihen kätkön etsimiseen.
rthomasl kirjoitti:Tosin en tiennyt silloin, että se näemmä on (ainakin joidenkin osalta) piilloteltua negatiivista palautetta. Ehkä jatkossa vedetään se kuuluisa herne nenukkaan, kun noita tulee
En mäkään itse asiassa ole tullut tolta kannalta ajatelleeksi. En myöskään ole koskaan tarkoittanut lyhyitä loggauksiani kritiikiksi. Jos on joskus ollut jotain toiveita tai sanomista, olen kyllä sitten ne loggauksessa sanonutkin. Enpä tiiä, jos niitä loggauksia noin alkaa lukea, mennään samalle linjalle kuin saksalaiset työtodistustensa kanssa. Jaksaiskohan sitäkään kukaan...

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 27.05.2009 23:05

Minua mietityttää, että keneltä se on pois, jos joku ei kirjoita "kunnon loggausta". Minun yhdessä kätkössä on muistaakseni yksi loggaus jossa ei ollut mitään muuta kuin "Logged from my phone using the Geocache Navigator by Trimble" Ei edes sitä KK:ta

Onhan se toki epäkohteliasta ja itsekeskeistä, mutta en koe, että se olisi minulta pois. Jos kätkö ei ole herättänyt sellaisia kokemuksia, että löytäjä haluaisi niistä kertoa, niin olkoon kertomatta. Aika ankea on lukea omia loggauksia jälkikäteen, jos niissä lukee vain Logged from my phone using the Geocache Navigator by Trimble. En koe omaksi asiakseni kouluttaa muita. Mutta siitä olen samaa mieltä, että olisi mukavaa, jos kaikki kiinnittäisivät huomiota loggaukseen. Niitä on oikein mukava lueskella, niin muiden, kuin omiakin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ke 27.05.2009 23:24

rthomasl kirjoitti:Enkä minä ainakaan KK-loggauksista ole vähimmässäkään määrin loukkaantunut. Tosin en tiennyt silloin, että se näemmä on (ainakin joidenkin osalta) piilloteltua negatiivista palautetta. Ehkä jatkossa vedetään se kuuluisa herne nenukkaan, kun noita tulee :?:.
Perheellisen näkökulmasta pitänee lisätä, että minun loggauksieni pituus riippuu siitä, miten paljon minulla on ylimääräistä aikaa. Yritän aina kirjoittaa loggaukset mahdollisimman pian, jotta ne myös tulee kirjoitettua ja samalla tilastot oikeaan järjestykseen. Joskus kirjoitan loggauksen purkin luona maastossa (esim. Seismological Activity, jossa pidin samalla lepotauon), välillä matkalla esimerkiksi bussissa tai metrossa istuessani, mutta useimmiten kirjoitan loggaukset kotona viimeistään illalla lasten mentyä nukkumaan. Jos on kiire, loggauskin on lyhyt, mutta jos on aikaa, yritän kirjoittaa vähintään muutaman lauseen. Kuittauksen pituus ei siis minun osaltani kerro yhtään mitään kätkön laadusta.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 27.05.2009 23:29

En tarkoittanut, että lyhyt loggaus on minulta kritiikkiä, mutta jos siitä kätköstä ei tullut minkäänlaista kokemusta, jonka jakaa, en ala sellaista keksimään, vaan kiitän vain kätköstä.

Jos kaikki loggaukset jollakin kätköllä ovat kovin lyhyitä, viittaa se minusta siihen, ettei sitä kovin moni koe muistamisen arvoisena kätköilykokemuksena.

Toisaalta on myös niin, että kätkö josta itse pidän kovasti on jonkun muun mielestä huono. Meitä on moneen junaan ja onneksi on myös kätköjä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja rtl » To 28.05.2009 0:24

Mikkozzz kirjoitti: Lainaus Groundspeakin ohjeista:
The cache owner will assume all responsibility of their cache listings.
The responsibility of your listing includes quality control of posts to the cache page. Delete any logs that appear to be bogus, counterfeit, off topic, or not within the stated requirements.
Minusta nuo ohjeet on aika tulkinnanvaraiset (tuo on sellaista "juridiikkaa", että meikäläinen ei enää jaksa paneutua, menee jo hiustenhalkomiseksi, ja toisin kuin eräät toiset niin minä en niitä ainakaan "neljään osaan" viitsi laittaa), ja itse otan tästedes sellaisen kannan kuten aiemmin mainitsin.
Mikkozzz kirjoitti: Mutta eikö tämä keskustelu ole mennyt vähän ulos kaikista mittasuhteista? Olen poistanut 12 loggausta 5 vuoden aikana. Lähes kaikki tapauksia, joissa etukäteen antamaani pyyntöön loggauksen laajentamisesta ei ole mitenkään reagoitu. Seurauksena monet ovat ns. parantaneet tapojaan. Itse koen antaneeni shokkihoitoa kätköilijöille, jotka eivät ole viitsineet tai ymmärtäneet kirjoittaa kunnon loggauksia.
Varmasti.

En ainakaan minä millään tavalla halua esim. sinua kritisoida (ja toivon mukaan kesällä pästään Nuuksioon niitä oikeita :D luontokätköjä etsimään). Mutta kuten sanottua, itse en moiseen aio ryhtyä. Eikä sinällään vahvaa haluakaan ole. Ainoastaan toivomattomat spoilerit ja tietyt "erityisohjeet" (miten pitää tulkita "within the stated requirements", jos kätkönomistaja on jotain ehtoja kätkölleen laittanut, ja niitä ei seurattu?) toivoisi otettavan huomioon. Tietyt vaikeudet yhdellä omalla kätköllä on hiukan vähentäneet omaa alkuinnostusta.

Mene ja tiedä. Mää otan nyt kuitenkin tämän kannan, koska en muiden elämää ylimääräisesti halua vaikeuttaa, ja tuo semantiikka/juridiikka alkaa jossain määrin häiritsemäänkin.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja rtl » To 28.05.2009 0:47

giliad kirjoitti: Mä noita laskumulteja jaksan silloin tällöin kritisoida. Se johtuu oikeastaan siitä että valtaosa vastaan tulleista toimis mun mielestä paremmin joko tavallisina multeina tai tradeina. Kaikki niistä on ollut kiva löytää, mutta usein on jäänyt sellainen olo, että tätä olisi ollut hauskempi etsiä jos se olisi ollut joku muu kuin laskumulti. Mutta tämän sanottuani pitää lisätä, että on niitä sellaisiakin laskumulteja tullut vastaan, jotka ovat olleet täysin perusteltuja ja ehdottoman toimivia sellaisenaan.
Mielestäni on kuitenkin ymmärrettävää (ja ainakin minä sen ymmärrän täysin - yhden laskumultin tehtyäni vaimokkeen kanssa) että ihan ylläpidettävyyden kannalta noi on paljon helpompia (ja hakijankin kannalta, kun harvempia jästittäviä kohteita on), jos tarkoitus on kävellyttää jonkun alueen läpi. En minä tosiaan vastustaisi perinteisiä multeja noissa tapauksissa, mutta pitää varmaan ymmärtää, jos ei halua useita, mahdollisesti pitkällä etäisyydellä toisistaan olevia purkkeja ylläpitää. Ja saa saman "efektin" aikaiseksi pari laskutoimenpidettä määritellen. Tosin niissä pitää tietysti noita "näppärimpiä" (lue "laiskimpia") jotenkin edes yrittää naruttaa, jolloin jotain vaikeuksiakin saattaa esiintyä.
Viimeksi muokannut rtl, To 28.05.2009 2:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”