Hyvä Loggaus

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ti 26.05.2009 17:58

Noyboy kirjoitti:Älkäähän ny poistelko sieltä mitään loggauksia!! Hyvistä loggauksista tulee minulle mieleen Jouni Jurmun loggaukset melkein kätköstä kuin kätköstä. Mukavaa luettavaa aikojenkin päästä. Kiitos niistä.

TFTC! been there, done that.
Jotenkin olen periaatteessa samoilla linjoilla Mikkozzz:n kanssa, etttä jos joku on nähnyt vaivaa värkätä jonkun kätkön niin luulisi löytäjänkin sitä jotenkin kommentoivan. En tiedä poistaako tuo omistajan tekemä loggauksen poisto sitä tilastosta, jos poistaa niin huono juttu, ellei niin kyllä nuo TFTC voi mennä roskakoriinkin.
Todellakin Jouni Jurmun ERITTÄIN yksityiskohtaisia kirjauksia olen lukenut hyvin tyytyväisinä. Kun Jouni vielä kulkee melko pienellä hiilijalanjäljellä meikäläiseen verrattuna. No tossuja kuluu senkin edestä.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ti 26.05.2009 18:18

Vilosparta kirjoitti:En tiedä poistaako tuo omistajan tekemä loggauksen poisto sitä tilastosta, jos poistaa niin huono juttu, ellei niin kyllä nuo TFTC voi mennä roskakoriinkin.
Poistaa, mutta ei se niin huono juttu ole. Järjestelmä lähettää automaattisesti loggaajalle viestin siitä, että loggaus on poistettu. Jos tilastot ovat kyseille henkilölle kovin rakkaita, hän ottaa yhteyttä kätkön omistajaan ja kysyy poiston syytä (viesti ei tosin aina ole kovin ystävällinen). Tällöin kerron syyn ja kehotan loggaamaan uudestaan kunnollisella tarinalla. Hassua että niiden 5 vuoden aikana, jolloin olen lokeja tämän tästä poistellut, monet ovat minulle lähettämässään mailissa kertoneet kätköllä käynnistään niin perusteellisesti, että siitä olisi riittänyt ainesta vaikka millaiseen lokiin.

Tyypillinen vastaus on kuvaukseen kirjoitettu 1-2 lauseen tönkkö, mutta selvästi parempi sekin kuin TFTC tai Trimblen mainos.

Jotkut ilahtuvat siitä, kun kerron että nettiin ei tarvitse logata ollenkaan, jos tarinointi ei huvita. Eivät vain ole tulleet ajatelleeksi tätä vaihtoehtoa.

Aikaisemmin otin itse yhteyttä ennen lokin poistoa ja pyysin editoimaan sitä. Tämä toimi varsin hyvin, mutta viime aikoina nuo uusavuttomat lyhenne"loggaukset" ovat yleistyneet niin, ettei pinna enää veny etukäteisvaroituksiin.
Viimeksi muokannut Mikkozzz, Ti 26.05.2009 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ti 26.05.2009 18:20

Eihän niitä omasta mielestä liian lyhyitä loggauksia ole järkeä poistella. Eihän se ole kätkön tekijältä mitenkään pois jos joku ei satu loggamaan juuri kätkön tekijän mieleisellä tavalla.
Poistaako muuten myös liian lyhyet/muuten vaan vääränlaiset DNF:t?

GeoAri
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 25.03.2009 20:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja GeoAri » Ti 26.05.2009 19:46

Otanpa sitten minäkin lähes aloittelijana kantaa asiaan. Poika minut innosti asiaan ja aluksi kaikki oli uutta. Lokkasinkin varmaan monia pelkällä TFTC:llä tms. kun en koko jutun jujua ymmärtänyt. Nyttemmin olen kertoillut paljonkin, riippuen tietysti kätköstä ja kätköillessä sattuneista asioista. Ainakin itse katson tilastoni netistä ja olisin tosi pettynyt jos joku poistaisi noita lyhyitä lokkauksia. Miksi joku tekisi näin? Kukin tyylillään. Joukossa on paljon nuoria joille itse kätköily ja siihen liittyvä kavereiden kanssa hengailu on pääasia. Antaa heidän lokata se 'KK' ja ollaan tyytyväisiä, että nuoret ovat kätköillä eivätkä kalj... Jotenkin lokkausetan poistaminen ilman, että toteaa nimmarin puuttuvan lokista tuntuu vähän, no ...

Loistavaa ja aurinkoista kätköilykesää kaikkien kukkien kukkiessa !

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 26.05.2009 19:57

Pitääkin tehdä kätkö, jonka nettiin loggaamisen edellytyksenä on about kymmenentuhatsanainen kirjoitus netttiloggaukseen. Ainiin, ei tällaista voi edellyttää. Riittää kun on se nimi siellä fyysisessä lokikirjassa :lol: Yleensä tulee logattua noin kymmenellä sanalla jos kaikki meni putkeen, ftf tai dnf loggaukset ovat yleensä pidempiä tai sitten jos reissussa sattui jotain muuta. Onhan se kiva lukea noilta parilta omalta kätköltä loggauksia, mutta jos purkki on aivan tavallinen niin en minäkään mitään satuja rupea kirjoittamaan. Miksi sanoa asia 100 sanalla jos saman voi sanoa 10 sanalla. Sanon minä. Ja kiitokset kätköistä :wink:

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 26.05.2009 20:10

vihtis83 kirjoitti:Pitääkin tehdä kätkö, jonka nettiin loggaamisen edellytyksenä on about kymmenentuhatsanainen kirjoitus netttiloggaukseen. Ainiin, ei tällaista voi edellyttää. Riittää kun on se nimi siellä fyysisessä lokikirjassa :lol: Yleensä tulee logattua noin kymmenellä sanalla jos kaikki meni putkeen, ftf tai dnf loggaukset ovat yleensä pidempiä tai sitten jos reissussa sattui jotain muuta. Onhan se kiva lukea noilta parilta omalta kätköltä loggauksia, mutta jos purkki on aivan tavallinen niin en minäkään mitään satuja rupea kirjoittamaan. Miksi sanoa asia 100 sanalla jos saman voi sanoa 10 sanalla. Sanon minä. Ja kiitokset kätköistä :wink:
No sinun 411 merkinnän (sis. muutkin kuin löydöt) merkkien määrän keskiarvo on 156
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 26.05.2009 20:21

aku506 kirjoitti:
vihtis83 kirjoitti:Pitääkin tehdä kätkö, jonka nettiin loggaamisen edellytyksenä on about kymmenentuhatsanainen kirjoitus netttiloggaukseen. Ainiin, ei tällaista voi edellyttää. Riittää kun on se nimi siellä fyysisessä lokikirjassa :lol: Yleensä tulee logattua noin kymmenellä sanalla jos kaikki meni putkeen, ftf tai dnf loggaukset ovat yleensä pidempiä tai sitten jos reissussa sattui jotain muuta. Onhan se kiva lukea noilta parilta omalta kätköltä loggauksia, mutta jos purkki on aivan tavallinen niin en minäkään mitään satuja rupea kirjoittamaan. Miksi sanoa asia 100 sanalla jos saman voi sanoa 10 sanalla. Sanon minä. Ja kiitokset kätköistä :wink:
No sinun 411 merkinnän (sis. muutkin kuin löydöt) merkkien määrän keskiarvo on 156
No ilmeisesti sitten pitkiä sanoja tullut kirjoitettua :D Tai jotain. No mutta, yleensä jos on asiaa, niin en jaksa ruveta sitä väkisin pidemmäksi tekstiksi vääntää. Kai se näyttäisi sitten hienommalta, jos olisi enemmän tekstiä vaikka asiaa ei olisi sen enempää. Kuten tässäkin viestissä se ehkä huomataan.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 26.05.2009 22:47

Mikkozzz kirjoitti:
Vilosparta kirjoitti:En tiedä poistaako tuo omistajan tekemä loggauksen poisto sitä tilastosta, jos poistaa niin huono juttu, ellei niin kyllä nuo TFTC voi mennä roskakoriinkin.
Poistaa, mutta ei se niin huono juttu ole. Järjestelmä lähettää automaattisesti loggaajalle viestin siitä, että loggaus on poistettu. Jos tilastot ovat kyseille henkilölle kovin rakkaita, hän ottaa yhteyttä kätkön omistajaan ja kysyy poiston syytä (viesti ei tosin aina ole kovin ystävällinen). Tällöin kerron syyn ja kehotan loggaamaan uudestaan kunnollisella tarinalla. Hassua että niiden 5 vuoden aikana, jolloin olen lokeja tämän tästä poistellut, monet ovat minulle lähettämässään mailissa kertoneet kätköllä käynnistään niin perusteellisesti, että siitä olisi riittänyt ainesta vaikka millaiseen lokiin.

Tyypillinen vastaus on kuvaukseen kirjoitettu 1-2 lauseen tönkkö, mutta selvästi parempi sekin kuin TFTC tai Trimblen mainos.

Jotkut ilahtuvat siitä, kun kerron että nettiin ei tarvitse logata ollenkaan, jos tarinointi ei huvita. Eivät vain ole tulleet ajatelleeksi tätä vaihtoehtoa.

Aikaisemmin otin itse yhteyttä ennen lokin poistoa ja pyysin editoimaan sitä. Tämä toimi varsin hyvin, mutta viime aikoina nuo uusavuttomat lyhenne"loggaukset" ovat yleistyneet niin, ettei pinna enää veny etukäteisvaroituksiin.

No jos kätkö on huono, ei siitä viitsi paljon raapustaa. Pitäisiköhän alkaa ehdottamaan arkistointia kaikille laskumulteille ja kivenalla tradeille. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ti 26.05.2009 23:12

Dragonfly Vet kirjoitti:
No jos kätkö on huono, ei siitä viitsi paljon raapustaa. Pitäisiköhän alkaa ehdottamaan arkistointia kaikille laskumulteille ja kivenalla tradeille. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Seuraan lähistön kätköloggauksia, helposti jätän satamiljoonaakolonkoloa-kätköt reitiltä, kun kätköilyaikaa on rajallisesti. Toisten kertomukset auttavat siis reittisuunnitelmissa. Eniten varmaan ottaa päähän, jos on niska limassa etsinyt ja logannut dnf:n ja sitten joku kuittaa TFTC. Minä haluan _tietää_, miten se kätkö löytyi (ei spoilereita, mutta ehkä jotain vinkkiä) ja mietin sitten loggauksien valossa olinko vain puusilmä vai missä vika mahtoi olla.

Tulee kyllä vähän suorituspaineita, jos loggausten pitää olla purkittajan maun mukaisia eikä kiven allekaan saa enää jemmata, kun pitää keksiä jotain superhienoa joka kerta. Keräsin juuri rohkeutta 11 kk ekojen omien (lasten nimissä) kätköjen tekoon eikä kyllä auta yhtään, kun lukee tällaisia vaikka olisi mitä hymiöitä perässä.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 26.05.2009 23:28

Mikkozzz kirjoitti:Jotkut ilahtuvat siitä, kun kerron että nettiin ei tarvitse logata ollenkaan, jos tarinointi ei huvita. Eivät vain ole tulleet ajatelleeksi tätä vaihtoehtoa.
Eikä niitä kätköjä toki tarvitse myöskään laittaa geocaching.comiin, jos ei ole valmis hyväksymään sivuston määrittelemiä loggausehtoja :twisted:
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ti 26.05.2009 23:35

Vilosparta kirjoitti: Todellakin Jouni Jurmun ERITTÄIN yksityiskohtaisia kirjauksia olen lukenut hyvin tyytyväisinä. Kun Jouni vielä kulkee melko pienellä hiilijalanjäljellä meikäläiseen verrattuna. No tossuja kuluu senkin edestä.
Ovathan pitkät tarinat ihan kiinnostavia, mutta tiedän parikin tapausta, joissa pitkän loggauksen tekstiä ja valokuvia on käytetty apuna, kun on etsitty kätköpurkki mysteeriä ratkaisematta. Molemmissa tapauksissa sattui olemaan kyseessä Mikkozzz:n kätkö ja Jouni Jurmun loggaus. Kannattaa siis miettiä tarkasti, mitä (pitkään) loggaukseen kirjoittaa ja toisaalta olla lukematta niitä, jos ei halua ylimääräisiä vihjeitä.

Minun kätköni saa logata miten lyhyesti haluaa, vaikka mielelläni luen pitempiä tarinoita. Saatan kysäistä etenkin ensimmäisiltä löytäjiltä kommentteja ja parannusehdotuksia, koska kaikkea ei voi kirjoittaa logiin paljastamatta aivan liikaa. Jos on pakko, pyydän poistamaan loggauksesta liiat paljastukset, vaikka toistaiseksi niin ei ole tarvinnut tehdä. Kerran oli kyllä lähellä.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 26.05.2009 23:49

tanjuli kirjoitti:
Dragonfly Vet kirjoitti:
No jos kätkö on huono, ei siitä viitsi paljon raapustaa. Pitäisiköhän alkaa ehdottamaan arkistointia kaikille laskumulteille ja kivenalla tradeille. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Seuraan lähistön kätköloggauksia, helposti jätän satamiljoonaakolonkoloa-kätköt reitiltä, kun kätköilyaikaa on rajallisesti. Toisten kertomukset auttavat siis reittisuunnitelmissa. Eniten varmaan ottaa päähän, jos on niska limassa etsinyt ja logannut dnf:n ja sitten joku kuittaa TFTC. Minä haluan _tietää_, miten se kätkö löytyi (ei spoilereita, mutta ehkä jotain vinkkiä) ja mietin sitten loggauksien valossa olinko vain puusilmä vai missä vika mahtoi olla.

Tulee kyllä vähän suorituspaineita, jos loggausten pitää olla purkittajan maun mukaisia eikä kiven allekaan saa enää jemmata, kun pitää keksiä jotain superhienoa joka kerta. Keräsin juuri rohkeutta 11 kk ekojen omien (lasten nimissä) kätköjen tekoon eikä kyllä auta yhtään, kun lukee tällaisia vaikka olisi mitä hymiöitä perässä.
Lähinnä kommentoin sitä, että ei niistä aina vain keksi mitään sanottavaa ja ei ole aina löytäjän vika, jos siitä kätköilykokemuksesta ei keksi hienoa tarinaa. Tokihan niitä TFTCFUCK viestejä on tylsää lukea ja toivoisi etsijöiden vähän panostavan myös loggauksiin. Olen vain omilla kätköilläni huomannut, että ne paremmat kätköt myös tuppaavat saamaan seikkaperäisemmät kommentit ja sitten ne tusinakätköt kuitataan: Hyvin löytyi TFTC. Eli vastustan Mikkozzz:n tapaa deletoida loggauksia vain liian lyhyen kirjoituksen vuoksi. Minusta se menee samaan kategoriaan, kuin mainitsemani arkistointiehdotus omasta mielestä huonojen kätköjen kohdalla. Kaikki kätköt ei vain ole kaikkien mieleen ja varmaan jokaisesta kätköstä joku tykkää. Jos nimi on kirjassa, on se silloin löytö, vaikka purkkia ja kokemusta ei suitsutettaisikaan. Vastaavasti en kommentoi negatiivisesti omasta mielestäni huonoja kätköjä, koska omistaja on kuitenkin nähnyt vaivaa. Jos en kätköstä välitä tai pidän sitä mitäänsanomattomana, en kirjoita muuta kuin kiitokset kätkön teosta.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ke 27.05.2009 0:14

No jos kätkön tekijä näkee, että loggaukset on kahdella sanalla "Kiitti kätköstä" tai SEFKSÖKF, niin eipä kai kätkö ole kovin mieltäylentävä ollut. (Kätkön tekijähän ei välttämättä siitä kyllä välitä mitään) Itsellä ainakin "tusinakätkö" latistaa kirjoitusintoa, vaikka aina yritän jotain muutakin kertoa kätköltä. Haen kylläkin yhden, kaksi kerrallaan, joten muistan vielä kotona kirjoitella tapahtumia. Tuo tuntui heti itselle vieraalta, etten nettiin loggaisi löytöä eli olen pyrkinyt kyllä kork. päivän viiveellä sen tekemään. Eli että puumerkki logivihossa olisi riittävä. Aika moni purkki vaan on jästitty/kadonnut ja logivihot vaihtuneet...

"Hyvä loggaus" taas voidaan määritellä yhtä monella tavalla kuin on kätkön piilottajiakin, mutta jotenkin tuo "huonojen" tai "lyhyiden" logien poisto vähän tuntuu oudolta. Olisiko sitten myös kätkön hakijoilla oikeus poistaa huono kätkö? Eli loggauksen yhteydessä arvostelu 1-5 ja jos keskiarvo jää alle vaikka 2, niin kätkö on virallisesti huono ja se poistetaan. :?: :)

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Ke 27.05.2009 0:17

NMS68 kirjoitti:Vastaavasti en kommentoi negatiivisesti omasta mielestäni huonoja kätköjä, koska omistaja on kuitenkin nähnyt vaivaa. Jos en kätköstä välitä tai pidän sitä mitäänsanomattomana, en kirjoita muuta kuin kiitokset kätkön teosta.
Jos jostain kätköstä ei välitä ja ei kätkökuvauksestakaan ei voi tajuta välittämistään kätköistä niin kannattaa jättää sellaiset väliin, ellei ole vain kiinnostunut
määrästä ilman laatua!
Itsekin näin harrastukseni alkuvaiheessa tulen lokkauksiin kiinnittämään erityistä huomiota omilla kätköilläni ja edellytän, että jokaisella alaa oikeasti harrastavilla tulee olla aikaa ja kykyjä kertoa kätköllä käynnistä muutakin kuin jokin epämääräinen lyhenne.
Tulen itsekin ottamaan yhteyttä, jos moisen "tökeryyden" tapaan, asianomaiseen ja kysymään koulutusmielessä "jotain" alaan liittyvää ennen kuin poistan "tuhrut" lokista!!!



En halua halkoa hiuksia, vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ke 27.05.2009 0:34

GeoScoutJAE kirjoitti:
NMS68 kirjoitti:Vastaavasti en kommentoi negatiivisesti omasta mielestäni huonoja kätköjä, koska omistaja on kuitenkin nähnyt vaivaa. Jos en kätköstä välitä tai pidän sitä mitäänsanomattomana, en kirjoita muuta kuin kiitokset kätkön teosta.
Jos jostain kätköstä ei välitä ja ei kätkökuvauksestakaan ei voi tajuta välittämistään kätköistä niin kannattaa jättää sellaiset väliin, ellei ole vain kiinnostunut
määrästä ilman laatua!
Itsekin näin harrastukseni alkuvaiheessa tulen lokkauksiin kiinnittämään erityistä huomiota omilla kätköilläni ja edellytän, että jokaisella alaa oikeasti harrastavilla tulee olla aikaa ja kykyjä kertoa kätköllä käynnistä muutakin kuin jokin epämääräinen lyhenne.
Tulen itsekin ottamaan yhteyttä, jos moisen "tökeryyden" tapaan, asianomaiseen ja kysymään koulutusmielessä "jotain" alaan liittyvää ennen kuin poistan "tuhrut" lokista!!!



En halua halkoa hiuksia, vaan panen ne neljään osaan!
Tuo lainaus oli muuten minulta.

Minä haen kaikki kätköt jotka sijaitsevat riittävän lähellä sen hetkistä olinpaikkaa. Etukäteen ei voi koskaan tietää, onko joku kätkö hyvä vai "huono". Mitäänsanomattomaan kätköön tulee mitäänsanomaton kommentti. Vai pitäisikö alkaa analysoimaan, miksi ei pitänyt kätköstä? Laittaa kommetteja: Paikanpäällä ei mitään näkemistä ja purkkikin liian helpossa paikassa.

Kyllä minä yleensä jaarittelen ihan riittävästi, tilastojen mukaan enemmän kuin te lokien poistelijat. En vain ymmärrä sitä, mikä oikeus on nettiloggauksen lyhyyden perusteella loggausta poistaa. Jos kätköstä ei löydy sanottavaa, niin ei löydy. Yleensä se TFTC tarkoittaa käytännössä, että löytyi helposti, eikä syntynyt ihmeempiä fiboja. Eli kyseessä oli tusinakätkö.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ke 27.05.2009 8:12

Dragonfly Vet kirjoitti: Kyllä minä yleensä jaarittelen ihan riittävästi, tilastojen mukaan enemmän kuin te lokien poistelijat. En vain ymmärrä sitä, mikä oikeus on nettiloggauksen lyhyyden perusteella loggausta poistaa. Jos kätköstä ei löydy sanottavaa, niin ei löydy. Yleensä se TFTC tarkoittaa käytännössä, että löytyi helposti, eikä syntynyt ihmeempiä fiboja. Eli kyseessä oli tusinakätkö.
Ja sitten on niitä, jotka loggaavat kaikki käyntinsä TFTC tms. Jos 'runoilija' kuittaa niin, se on otettava kritiikkinä? Tai ehkä jollain oli vain huono päivä.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 27.05.2009 8:34

barlow39 kirjoitti:Olisiko sitten myös kätkön hakijoilla oikeus poistaa huono kätkö? Eli loggauksen yhteydessä arvostelu 1-5 ja jos keskiarvo jää alle vaikka 2, niin kätkö on virallisesti huono ja se poistetaan. :?: :)
Terrakätköilyssähän kätkön voi arvostella vaikka sitä ei hakisi. Eli tervetuloa sinäkin terrapuolelle, jossa on muitakin hauskoja ominaisuuksia, joita geopuolella ei ole. (tämäkin on todettu täällä jossain vähän aikaisemminkin). Olen edelleen sitä mieltä, että lahjahevosen suuhun ei katsota. Jos joku on nähnyt vaivaa ja tehnyt kätkön sinun iloksesi, niin se kaikki on plussaa, oli kätkö kuinka surkea tahansa. Jos aiemmat loggaukset kielivät siitä että kätkö ei ole mitenkään erityinen voihan sen jättää hakematta. Arkistointiakin voi ehdottaa jos on hyvät perustelut.

Aloitin tämän ketjun listaamalla mitä asioita hyvä loggaus sisältää - eri ihmisten kannalta. Nyt tämä keskustelu on jostain syystä kääntynyt siihen suuntaan että loggauksen PITUUS olisi jotenkin oleellinen. Laatu - eli sisältö - on mielestäni tärkeämpi asia kuin pituus. Pituudesta taas kuriositeettina mainittakoon tämä kätkö, jonka loggauspituusennätystä pitää tällä hetkellä hallussa Ville Saari 2677 sanalla 8)
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
yrjomaki
Viestit: 6
Liittynyt: Su 24.05.2009 14:55

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja yrjomaki » Ke 27.05.2009 9:36

Haaskalintu kirjoitti: Terrakätköilyssähän kätkön voi arvostella vaikka sitä ei hakisi. Eli tervetuloa sinäkin terrapuolelle, jossa on muitakin hauskoja ominaisuuksia, joita geopuolella ei ole.
Matkustin tässä hiljattain Helsinkiin pummilla junan vessassa katsastamaan helsinkiläisiä jätelavoja. Jossain välissä menin jonkin sillan alle nukkumaan evästaikajuomista syntynyttä laskuhumalaa pois, ja huomasin GPS:stäni että mainitun sillan alla olis pitänyt olla geokätkö, olisko ollut Pitäjänmäessä... yritin etsiä kätköä sitä löytämättä, ei ihme ettei löytynyt kun krapula oli aika paha ja gepsi putosi koko ajan jokeen kun kädet tärisivät sen verran pahasti. Kätkö taisi kuitenkin olla aika hyvin piilotettu, loggauksista päätellen sen piti olla paikallaan.

Mutta saman sillan alta löytyi terrakätkö. Se oli ihan näkösällä helpossa paikassa ja pisti silmään. Luin jostain että terrakätköilijöiden suljetussa yhteisössä tähdätään ennenkaikkea kätköjen laatuun. Mielessäni kävi, että onpas hassua, kun terrakätkö pistää silmään mutta geokätköä ei vain löydy... en sitten tiedä mikä idea terrakätköilyssä on jos noin helposti löytyvät.

Mutta joka tapauksessa minusta tuo loggauksen laadusta nillittäminen on kyllä ihan turhaa. En minäkään valita Tampereen kaupungille jos jätelavakierroksen saalis jää huonoksi, enkä valita Hervannan Siwaan jos niiden roskiksesta ei löydy muuta safkaa kuin leipää. Kätköily on kuitenkin harraste jossa ketään ei pakoteta mihinkään---kukaan ei pakota jemmaamaan pusikkoon sitä omaa kätköä jos tarkoituksena on alkaa kyylätä muiden loggauksia. Purkkien löytäminen maastosta on hauskinta, siitähän tässä harrastuksessa on kyse. Voisinpa taas itsekin perustaa lisää kätköjä muiden iloksi, mutta ensin pitää kerätä hyvä satsi taikasieniä evääksi piilotusreissulle. Eihän parhaat kätköt kuitenkaan selvin päin synny.

Teuvo

Avatar
Beaver_family
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 08.04.2009 8:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Beaver_family » Ke 27.05.2009 10:18

Minultakin on muutama kanadanmajava kuollut sähköiskuun rakennellessani takuumusikaalisia Hi-Fi -laitteita kotiluolassa. Sen jälkeen niistä voi keittää majavanhäntäkeittoa (erityisen hyvää taikajuoman kanssa) ja turkin voi käyttää akustointimateriaalina.
Jostain syystä tämä ei nyt naurattanut.... :mrgreen:

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvä Loggaus

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ke 27.05.2009 10:27

Haaskalintu kirjoitti:Aloitin tämän ketjun listaamalla mitä asioita hyvä loggaus sisältää - eri ihmisten kannalta.
Joo, kyllä tämä on nyt vähän kauas valunut alkuperäisestä aloituksesta... Mun mielestä toi Haaskalinnun avaus oli oikeasti hyvä. Mulla ainakin on jollain tapaa vakiintuneet loggauskäytännöt (ainakin nyt se, että yritän aina jotain tarinaa kertoa ja muistaa kiittää kätköstä). Ja just sen takia, kun ne on jo aika vakiintuneita, niitä on hyvä välillä vähän tietoisestikin miettiä ettei vallan uraudu. Ja siihen taas on hyvä saada vähän muiltakin näkökulmia ja pohdintaa. Sitä paitsi, vaikka munkin mielestä noi yhden sanan (tai merkin) loggaukset on tosi tympeitä, voi niillekin olla jollain vaikka kuinka hyvä (henkilökohtainen) syy. Mukavaa olisi jos joku sellaisia harrastava kommentoisi aihetta kanssa (turha toivo ehkä; jos tapaa kirjoittaa loggauksia yhdellä merkillä, ei välttämättä ole kovin kotonaan foorumeillakaan...). Saisi joka tapauksessa pikkuisen enemmän näkökulmia. Mä ainakin harrastusta aloittaessa kirjoittelin paljon lyhyemmin, noi Haaskalinnun alussa esittämät ajatukset (etenkin loggausten merkitys itselle) rupes kirkastumaan vasta vähän myöhemmin.

Täytyypi sanoa, että aika herkästi täälläkin liekki leimahtaa. Ihan hyvä pohdinta ja näkökulmien haeskelu muuttui muutamassa viestissä juupas-eipäs väännöksi :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”