Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Pe 20.02.2009 23:51

Tällainen kätköily-harrastusta suunnittelevan aloittelijan kysymys koskee kätkölaatikoita/purkkeja. En ole vielä ensimmäistäkään nähnyt ja kiinnostaa tietää jos jossain vaiheessa itse sellaisen hankkisin, niin mitähän hyviä vaihtoehtoja löytyy hinta/laatusuhteeltaan. Ja mistä niitä voisi hankkia muualta kuin "Kiven alta"?
Onkohan mahdollisesti joku uudelleen käytettävä hyvä pakkausvaihtoehto mikä olisi sään kestävä, tiivis ja helposti avattava myös talvella.




Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne neljään osaan!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja reply » Pe 20.02.2009 23:57

Lähes jokaisesta marketista löytyvät Curverin pakasterasiat ovat osoittautuneet hinta-laatusuhteeltaan todella hyviksi. Etenkin ne mallit, joissa kannen voi sulkea erillisellä "läpällä" joka kantiltaan.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja el2 » La 21.02.2009 8:42

Orhex rasioita löytyy yllättävän paljon. En ole kyseisiä säilöimiä itse hankkinut joten hinnasta en tiedä. Toimii kuitenkin ihan hyvin ympäri vuoden. Uusio käytettävistä rasioista olen eniten teollisuudesta poistunutta materiaalia, kyllä rasioita löytyy kun pitää silmät auki ja avoimen mielen toteutuksen suhteen.
haittaaks se

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja VHI » La 21.02.2009 12:39

reply kirjoitti:Lähes jokaisesta marketista löytyvät Curverin pakasterasiat ovat osoittautuneet hinta-laatusuhteeltaan todella hyviksi. Etenkin ne mallit, joissa kannen voi sulkea erillisellä "läpällä" joka kantiltaan.
Curverin rasiat ovat kieltämättä erinomaisia, mutta valitettavasti omien kätköjeni kohdalla on näiden purkkien sulkeminen kunnolla osoittautunut kätköilijöille ylivoimaiseksi ja useisiin purkkeihin on siksi päässyt vettä :( Toistuvat ilmoitukset kastuneista lokikirjoista yms alkoivat pikkuhiljaa kyllästyttää, joten hain tänään kaupasta Hammarplastin rasioita, jotka vaikuttaisivat vielä Curvereitakin yksinkertaisemmilta sulkea, ja vaihtelen niitä kevään mittaan Curvereiden tilalle aina huoltokäyntien yhteydessä. Jospa tämä siis vielä iloksi muuttuisi :)
There's always a cache somewhere

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Minneli » La 21.02.2009 13:51

eilolma kirjoitti:Uusio käytettävistä rasioista olen eniten teollisuudesta poistunutta materiaalia, kyllä rasioita löytyy kun pitää silmät auki ja avoimen mielen toteutuksen suhteen.
Minusta tässä on ideaa. Ennen kuin menee kauppaan ostamaan tähän maailmaan vielä yhden ikinä maatumattoman purkin, voisi katsoa avoimin silmin jo olemassa olevia kodin purkkeja ja miettiä, löytyisikö niiden joukosta kätkömateriaalia. Enkä nyt sitten todellakaan tarkoita, että kätköjä ruvettaisiin tekemään margariinirasioihin, mutta kotiin kertyy helposti erilaista tukevaa ja tiivistä pakkausmateriaalia, joka kelpaisi varmasti. Minusta tämä olisi geohengen mukaista ja hyvässä linjassa CITO-ajattelun kanssa. En ole itse vielä kätkenyt purkin purkkia (odotan sen sadan löydön täyttymistä), mutta olen jo etukäteen iloinnut siitä, että lopultakin tiedän, mitä tehdä vuosien mittaan vintille kertyneille erikokoisille Lush-kosmetiikan purkeille (http://www.lush.fi), joita en ole raaskinut heittää roskiin, kun materiaali on niin tukevaa muovia. Ajattelin aina, että keksin kyllä niille vielä käyttöä, ja nytpä siis tiedän, mihin olen niitä säästänyt, sillä mustat tiiviisti sulkeutuvat purkit ovat nähdäkseni aika loistavia kaupunkipurkkeja. Helsinkiinkin on nyt lopulta saatu Lush-myymälä, jonne voin viedä sieltä ostamani purkit kierrätykseen, mutta ne aiemmin hankitut käytän kyllä kätköiksi, jos ne osoittautuvat kokeilun jälkeen niin hyviksi kuin kuvittelen.

qu1d
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 10.10.2008 20:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja qu1d » La 21.02.2009 14:26

Minneli kirjoitti:
eilolma kirjoitti:Uusio käytettävistä rasioista olen eniten teollisuudesta poistunutta materiaalia, kyllä rasioita löytyy kun pitää silmät auki ja avoimen mielen toteutuksen suhteen.
Minusta tässä on ideaa. Ennen kuin menee kauppaan ostamaan tähän maailmaan vielä yhden ikinä maatumattoman purkin, voisi katsoa avoimin silmin jo olemassa olevia kodin purkkeja ja miettiä, löytyisikö niiden joukosta kätkömateriaalia. Enkä nyt sitten todellakaan tarkoita, että kätköjä ruvettaisiin tekemään margariinirasioihin, mutta kotiin kertyy helposti erilaista tukevaa ja tiivistä pakkausmateriaalia, joka kelpaisi varmasti.
Tätä kannatan lämpimästi, ei vain kierrätyksen takia, vaan myös siksi, että erilaiset nokkelat kätkörasiat lisäävät kätköjen vaihtelevuutta ja mielenkiintoisuutta. Mikä hyvänsä purkki ei tietenkään kelpaa kätköpurkiksi, vaikka olisi muuten kuinka kiva. Purkin vesitiiviys, kestävyys ja suljettavuus ovat olennaisia kriteereitä - kokoa ja muotoa unohtamatta. Oivallukset ilahduttavat myös kätkörasioissa, ei vain kätköpaikoissa ja -kuvauksissa.

Ei margariinirasioille, kyllä kekseliäälle kierrätykselle!

asiolio
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 22.12.2008 12:51

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja asiolio » La 21.02.2009 14:53

Itse olen värkännyt muutamia microja muovipullonsuusta ja korkeista, näin saa yhtä vesitiiviin purnukan kuin muovipullo on. Tällä tapaa pääsee eroon muuten hyödyttömistä (pulloista) tavaroista, joita ei vaan ole kehdannut heittää meneen. Ja ainahan tarpeeksi omalaatuiset purnukat lämmittää mieltä

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 21.02.2009 16:57

Sattuneesta syystä labrakrääsää ja tyhjiä lääkepurnukoita on siunaantunut, joten niitä käytän mikroina. Small kokoa ostan yleensä Prismasta. purnukan nimeä en muista, mutta kumitiiviste ja näppärät kiinnityssiivet vähän alle neljän euron. Tosin ei sekään kestä lapiolla avaamista pakkasessa :wink:
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja rtl » La 21.02.2009 18:57

Sattuneesta syystä labrakrääsää ja tyhjiä lääkepurnukoita on siunaantunut, joten niitä käytän mikroina.
Sama vika täällä. Diabeetikkona (+ taloudessa toinenkin), noita verensokerimittaukseen käytettäviä liuskoja varten (25 liuskaa/purkki - väh. 4 mittausta/päivä) tehtyjä purkkeja (himpun verran filmipurkkeja pienempiä - muilta osin filmipurkkien kanssa lähes identtisiä) riittäisi riesaksi asti (niitä saa minulta kuka tahansa jolla noille jotain käyttöä on). Yhteen kätköön sellainen meni. Meni myöskin yksi purkki jonka sisällä alunperin oli toisenlainen "preparaatti" joita diabeetikot saattavat käyttää. Kaikenlaiset vitamiinipurkit y.m. sopii myös hyvin (yhteen meidän kätköön sellainenkin soveltui). Mutta ne on tosiaan mikropurkkeja (ja sellaisia ne uusiokäyttöiset meidän taloudessa enimmäkseen näyttää olevan), ja niistähän ei liiemmin kehuja yleensä saa :cry:. Yhteen kätköön meni myös - tuoksuva - pesuainepurkki (senkin oli joku tarkkanenäinen huomannut :D - tuoksun siis). Loput kolme tähänastistisista uusongelmajätettä.

Mutta hyvä huomio sinänsä, eli kannatetaan - että noita kannattaa kyllä uusiokäyttää, mielummin kuin ostaa varta vasten tehtyjä. Tämä lienee tosiaan CITO-toimintaa epäsuoralla tavalla.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » La 21.02.2009 19:33

Biltemasta saa todella hyviä ja tiiviitä purkkeja kokoa small. Kerran löysin sellaisen merenrantakätkön, joka oli puoliksi veden alla ja täysin kuiva.
Nil volentibus arduum.

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja artomak » La 21.02.2009 20:00

Mites porukat suhtautuu lasipurkkeihin? Muutamiin olen törmännyt ja tuntuvat toimivan. Rikkoutumisriski kivikkoisessa maastossa taitaa olla liian suuri?
aina jotain hukassa

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja marko77 » La 21.02.2009 20:14

artomak kirjoitti:Mites porukat suhtautuu lasipurkkeihin? Muutamiin olen törmännyt ja tuntuvat toimivan. Rikkoutumisriski kivikkoisessa maastossa taitaa olla liian suuri?
Riippuu paikasta. Olen muutaman lasipurkin nähnyt ja tykästynyt kovasti. Ei kaikkien kätköjen tarvitse olla muovipurkkeja.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » La 21.02.2009 20:15

artomak kirjoitti:Mites porukat suhtautuu lasipurkkeihin? Muutamiin olen törmännyt ja tuntuvat toimivan. Rikkoutumisriski kivikkoisessa maastossa taitaa olla liian suuri?
Ne muutamat näkemäni joissa on ollut vahvasti eristysnauhaa ympärillä ovat vaikuttaneet päteviltä purkeilta.
Niitäkään ei luonnollisesti kannata kivikkoon pudotella, mutta vahingon sattuessa ei ainakaan sirpaleet leviä :!:

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja wesbridge » La 21.02.2009 22:19

artomak kirjoitti:Mites porukat suhtautuu lasipurkkeihin?
Minun muistini ei kata kovinkaan monen lasipurkin tapaamista, mutta minusta ne ovat olleet keskimäärin yhtä toimivia kuin muovisetkin purnukat. Yhdessä tapauksessa pilttipurkki tms oli imaissut kannen aivan hemmetin tiukkaan kiinni, edellisestä kävijästä tosin oli aikaa useampi kuukausi. En tiedä oliko kyse yksittäistapauksesta vai voiko tuo olla harvoin vierailluilla lasipurkeilla yleisempi ongelma.
-- wesbridge

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 22.02.2009 11:39

Jos kierrätyspurkit jostain syystä on päässeet kaapista loppumaan, niin Claes Ohlssonista saa lock&lock -purkkeja, joissa on ne siivekkeet sulkemista helpottamassa. Ainakin omien kokemusten mukaan ne on talvella miellyttävämpiä kuin JäänAlle-rasiat, mutta tämä lienee makukysymys.
Henk.koht. en pidä lasipurkeista juuri tuon rikkoontumis/haavoittumis/roskaamismahdollisuuden takia, ainakin yhteen hillopurkkiin törmättiin xviranyyn-piilossa, ja vähän hirvitti, että mitäköhän käy, jos tuo purkki joltain lipsahtaa tai jos huligaanijästit saa päähänsä sen rikkoa ja levittää sirpaleet pitkin nurmikkoa...

-mrs

Ja vielä se vanha vinkki mikropurkeista: valokuvaliikkeistä ja isommista tavarataloista, joissa on vielä kuvapisteitä, voi kysellä tyhjiä filmipurkkeja
Still one more to find!

Avatar
Tumppu
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 23.02.2009 12:04

Re: Millaiset kätköpurkit ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Tumppu » Ke 25.02.2009 22:05

Koirapuistokätköihin sopiva ja etsijälle haastava kätköpurkki voisi löytyä täältä http://www.crazycaches.com/large-geopoo ... 6b63a572b3 :lol: On näköjään muitakin vähän erikoisempia ratkaisuja myynnissä...
"The only way to discover the limits of the possible is to go beyond them into the impossible." - Arthur C. Clarke

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”