Opettajat ja geokätköily

Yleistä keskustelua kätköilystä
Klausbuster
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 14.05.2008 21:46

Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja Klausbuster » Ti 17.02.2009 21:35

Minua kiinnostaa tietää, kuinka aktiivisesti opetusalalla työskentelevät ihmiset harrastavat geokätköilyä. Meillä Joensuussa ja sen ympäristössä on harvinaisen suuri osa kätköilijöistä nimenomaan opettajia. Itse toimin alakoulun opettajana ja olen soveltanut geokätköilyä koulupäivän yhteyteen. Muutaman filmipurkin kätköreissu on oppilaille mitä hauskinta toimintaa, jossa yhdistyy ulkoilu, laitehallinta ja ryhmässä toimiminen. Olen käyttänyt omaa ensimmäistä magellania, mutta olen myös yrittänyt saada koulullemme omaa laitetta. Koulukäyttöön välttäisi ihan halvimmat vehkeet. Mielikuvitusta käyttäen kätköhommaa voi integroida vaikka kasvintuntemistehtävillä ym. ym. Tästä voisi tulevaisuudessa olla hyötyä lasten liikunnan edistämisessä. Lopuksi hieman omakehua... Oma oppilaani innostui niin paljon kätkösessioistamme, että hommasi oman Gpsn ja julkaisipa vastikään oman ekan kätkönsä (GC1MMVX).

Avatar
simotic
Viestit: 191
Liittynyt: Pe 22.12.2006 18:20
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja simotic » Ti 17.02.2009 21:39

Samalla alalla minäkin, tosin ammattiopiston puolella. Oppilaista joskus suurta apua visaisia mysteereitä ratkaistaessa ... :wink:
Simoticin ( Itä-Suomen Helpdeskin) geoseikkailut: http://simotic1.wordpress.com/

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja kaskas » Ti 17.02.2009 21:42

Allekirjoittanut on myös alakoulun ope, ja pohdin kovasti kätköilyn ottamista liikuntatunneille, tai sitten kerhon pitämistä vapaaehtoisille. KOuluni lähistöllä on upeaa kätköttämätöntä maastoa paljon, joten ensin voisi purkittaa itse sitä hieman, kunhan kevät tulee. Mielelläni kuulisin kyllä minäkin vinkkejä ja kokemuksia kätköilystä oppilaiden kanssa! Miten olet toteuttanut tunnit? Esim. seuraavia asioita olen pohtinut:
- Miten kätköillä käytännössä, kun käytössä on yksi laite ja oppilaita on yhdellä tunnilla 25-30? (Kätköilyerhoon voisi sitten ottaa vain kymmenkunta)
- Onko purkkien jästiminen lisääntynyt sen jälkeen, kun oppilaiden kanssa on harrastettu kätköilyä? Oman kouluni alueella esiintyy valitettavan paljon nuorison ilkivaltaa, joten huoleni purkki-ilkivallasta kätköjen paljastuttua isomman yleisön tietoisuuteen ei liene aiheeton.
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
Finyoyo
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 01.10.2008 21:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja Finyoyo » Ti 17.02.2009 21:46

Hyvä huomio tuo opejuttu - kieltämättä täällä päin on juuri näin. Samaten kävi mielessä kuinkahan moni harrastaa kesäisin suunnistusta viikkorastitasolla tahi muuten vain retkeilyä.
Finyoyo

Klausbuster
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 14.05.2008 21:46

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja Klausbuster » Ti 17.02.2009 22:05

kaskas kirjoitti:Allekirjoittanut on myös alakoulun ope, ja pohdin kovasti kätköilyn ottamista liikuntatunneille, tai sitten kerhon pitämistä vapaaehtoisille. KOuluni lähistöllä on upeaa kätköttämätöntä maastoa paljon, joten ensin voisi purkittaa itse sitä hieman, kunhan kevät tulee. Mielelläni kuulisin kyllä minäkin vinkkejä ja kokemuksia kätköilystä oppilaiden kanssa! Miten olet toteuttanut tunnit? Esim. seuraavia asioita olen pohtinut:
- Miten kätköillä käytännössä, kun käytössä on yksi laite ja oppilaita on yhdellä tunnilla 25-30? (Kätköilyerhoon voisi sitten ottaa vain kymmenkunta)
- Onko purkkien jästiminen lisääntynyt sen jälkeen, kun oppilaiden kanssa on harrastettu kätköilyä? Oman kouluni alueella esiintyy valitettavan paljon nuorison ilkivaltaa, joten huoleni purkki-ilkivallasta kätköjen paljastuttua isomman yleisön tietoisuuteen ei liene aiheeton.
Kiitos mielenkiintoisesta palautteesta.
Itse olen tehnyt 5.luokan kanssa seuraavalla tavalla. Piilotin viisi filmipurkkia, sisään lappu loggausta varten.
Gps-laitteeseen valmiit koordinaatit numerojärjestyksessä. Laitekoulutusta luokassa piti tehdä ja laadin myös pienen käyttöohjeen lapulle. Oppilaat 4 hengen ryhmiin ja lappu mukaan, jossa kätkövinkit. Tätä tein välillä niin, että kaksoistunnilla opiskeltiin käynnissä olevia teemoja ryhmissä ja välillä yksi ryhmä oli kätkökierroksella (yksi laite käytössä).
En ole laajemmin puhunut kätköilystä ja sivustoista netissä, sillä mainitsemasi ongelmat voisivat olla mahdollisia. Tämä ainoa, joka hommasi laitteen opiskeli itse hakemalla linkkejä jne. Minulla on työympäristössä muutama purkki ja vielä ei ole jästitty.

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Ti 17.02.2009 22:07

Opettajana minäkin työskentelen, yläasteella. En mitenkään erityisesti ole oppilaille "mainostanut" kätköilyharrastustani, mutta jos joku on kysynyt mitä harrastan olen toki maininnut myös kätköilyn ja kertonut mitä se on. Kommentteja on tullut laidasta laitaan ja jotkut ovat kertoneet tietävänsä Virroilla Rantapuiston kätkön, johtuneekohan siitä, että Rantapuisto on aluetta, jossa nuoriso kesäaikaan viettää paljon aikaansa. Purkki on ilmeisesti kuitenkin pysynyt paikoillaan, kaikki teinit eivät taida ollakkaan pahiksia :o

Avatar
paavilaj
Viestit: 13
Liittynyt: La 22.11.2008 18:06

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja paavilaj » Ti 17.02.2009 22:13

Jästimisen estämisessävoisi auttaa, että oppilaat itse suunnittelisivat ja rakentaisivat kätköpurkit ryhmätöinä. Opettaja itse hoitaisi piilotuksen. Tällöin lapset toimisivat toisilleen sosiaalisena kontrollina ja jästimiseltä voitaisiin suuressa mittakaavassa välttyä. Teemana voisivat olla juuri lähimetsän kasvit ym. Kätköily voisi yhdistää monet eri aineet esim. matikan tunnilla voisi kätkön koordinaatit ratkoa helpoista laskumysteereistä, käsitöissä rakennetaan kätköt, aihe biologiasta, ja kätköjen tekstien kirjoitus äidinkielen tunnilla. Ja luonnollisesti kätköjen etsintä liikuntatunneilla.
Valmiit kätköt olisivat tottakai helpompia, mutta oppilaiden itse tekemät voisivat jäädä rauhaan...

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ti 17.02.2009 22:20

Itse olen pitänyt hyvin matalaa profiilia, juuri tuon ilkivallan mahdolisuuden vuoksi. Kyseisessä ammatissa toimiessani, olen oppinut tuntemaan aika monipuolisesti lasten ja nuorten ajatusmaailmaa. Skaala on uskomattoman laaja. Yksinkertaisesti kaikille ei kannata puhua asiasta, sillä seuraukset olisivat suurella todennäköisyydellä kätköjen kannalta huonot. Tietysti on mahdollista, että purkkeja häviää sattumalta eikä aina tahallisesti tuhottuna. Tahallisten tuhojen pienentämiseksi en markkinoisi asiaa kovin pienille tai pahimassa teini-iässä oleville. Varmasti tuolla ammattiopintoiässä on todennäköistä, että suurimmat halut hölmöilyyn on jo mennyt ja oikeaa kiinnotusta asiaan löytyy. Itse pidän rajana sen, että vaikka tämä on harrastus, kerron asiasta vain henkilöille, joilla oletan olevan myös oikeanlaista vastuuta hommaan. Tuhoutuneet kätköt ja hävinneet kolikot ja bugit eivät mieltä nosta.
Nil volentibus arduum.

Klausbuster
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 14.05.2008 21:46

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja Klausbuster » Ti 17.02.2009 22:26

garmingeo kirjoitti:Itse olen pitänyt hyvin matalaa profiilia, juuri tuon ilkivallan mahdolisuuden vuoksi. Kyseisessä ammatissa toimiessani, olen oppinut tuntemaan aika monipuolisesti lasten ja nuorten ajatusmaailmaa. Skaala on uskomattoman laaja. Yksinkertaisesti kaikille ei kannata puhua asiasta, sillä seuraukset olisivat suurella todennäköisyydellä kätköjen kannalta huonot. Tietysti on mahdollista, että purkkeja häviää sattumalta eikä aina tahallisesti tuhottuna. Tahallisten tuhojen pienentämiseksi en markkinoisi asiaa kovin pienille tai pahimassa teini-iässä oleville. Varmasti tuolla ammattiopintoiässä on todennäköistä, että suurimmat halut hölmöilyyn on jo mennyt ja oikeaa kiinnotusta asiaan löytyy. Itse pidän rajana sen, että vaikka tämä on harrastus, kerron asiasta vain henkilöille, joilla oletan olevan myös oikeanlaista vastuuta hommaan. Tuhoutuneet kätköt ja hävinneet kolikot ja bugit eivät mieltä nosta.
Jep. Tuossa on asiaa. Samalla tavalla itse olen pyrkinyt toimimaan. Ja ne jotka ovat enemmän kiinnostuneet, olen virittänyt siihen, että eivät harrastaisi "suurella äänellä".

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja sikajack » Ke 18.02.2009 0:38

klaussi2 kirjoitti:Minua kiinnostaa tietää, kuinka aktiivisesti opetusalalla työskentelevät ihmiset harrastavat geokätköilyä.
Moron vaan Klaussi ja kiitos viimeisestä! ;-) Tietotekniikan opena Turun ammatti-instituutissa eli kotoisammin amiksessa tienaan leivänkyrsäni ja naftarahat geokätköilyyn. Oppilainani tosin on joitakin vähäisiä poikkeuksia lukuunottamatta aikuisia. Harrastusta mainostan silloin kun se sopivalta tuntuu eli lähimpien työystävieni mielestä liian usein ... ;-)
//geonovice sikajack

Sunzilla
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 05.09.2007 10:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja Sunzilla » Ke 18.02.2009 20:49

Opena minäkin ja lukion puolella. Ge4-kurssille geokätköily sopii parahultaisesti. Tarinaa kirjassa on sekä GPS:n toimintaperiaatteesta että eri sovelluksista. Olen vetänyt kurssilla halukkaille harjoitusgeokätkön lähimaastossa ja kertonut kiinnostuneille perusperiaatteita kätköilystä.

Koulumme luontokurssille piilotimme parikin kätköä (toinen jo arkistoitu) yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat olivat ennemmin innoissaan kaikesta salamyhkäisyydestä kuin olisivat heti menossa jästimään laatikkoa. Kyseisen kätkön voitte ratkaista täällä täältä ja lähteä hakemaan niiltä paikoiltanne ellette purnukalla ole vielä vierailleet... :mrgreen:

Pike4
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 01.02.2008 17:54

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja Pike4 » To 19.02.2009 22:07

Opettajana minäkin olen, ala-asteella ja erityispuolella. Työni luonteen vuoksi (kiertävä opettaja) en ole oppilaille kätköilystä puhunut, työkavereille kylläkin. Joidenkin mielestä on kätköily ollut liiaksikin esillä. Iloinen asia on, että työporukan Tallinnan risteilyllä Tanna2 etsi kanssani kätköjä ja jäi tähän samaan koukkuun.

saint_tobias
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:44

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja saint_tobias » Su 22.02.2009 23:50

Anoppini on liikunnan/terveystiedon opettaja järvenpään lukiossa. Hän ei itse harrasasta kätköilyä, mutta on pari kertaa maininnut harrastuksesta tunneilla. Oppilaiden joukosta on "paljastunut" ainakin yksi kätköilijä, joka mm, piti pienen esittelyn harrastuksesta.
Anoppi on suunnitellut jos kätköilyn saisi jotenki yhdistettyä tunneille. Kimpassa ollaan käyty muutama purkki ja siitähän ei ole pitkä matka omalle käyttäjätunnukselle :wink:

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Su 22.02.2009 23:59

Aikuisia (tai ainakin ikänsä puolesta ovat :D ) koulutan (Joku vois nyt sanoo, että koiria koulutetaan :D :D :lol: :lol: ).

En ole kenellekään mainostanut, enkä ole harrastajia ketään muita nähnyt (no ei kai se näykään päällepäin).

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja rtl » Ma 23.02.2009 0:31

Isoisäni ja isoäitini, sekä isäni että äitini puolelta olivat kansakoulunopettajia (äitini ja isäni siskot ovat myös olleet kouluopettajia). Itse olen hiukan "opetustyötä" (kurssien luennoinin, ja laskuharjoitusten vetämisen, muodossa) yliopisto-opiskelijoille tarjonnut (tosin sillä puolella "opetus" on melko kaukana siitä mitä opetuksella noin yleisesti tarkoitetaan :?:, kun ainut työ - minun mielestäni - on sen ainoan tärkeän osan - itse-opiskelun - avustaminen), silloin kun vielä akateemisella uralla olin. OPETTAJAksi en itseäni kuitenkaan tohdi väittää.

Kätköilyn aloitin n. 10v. sen jälkeen kun akateeminen ura - ainakin toistaiseksi :D, mistä sitä ikinä tietää - loppui.

Avatar
tilkkuliini
Viestit: 66
Liittynyt: La 30.08.2008 22:12

Re: Opettajat ja geokätköily

Viesti Kirjoittaja tilkkuliini » Ke 25.02.2009 23:35

Heips!

Mä sain jostakin syystä tällasen yhteydenoton ja ajattelin, jos jotakin teistä kiinnostaa. Vastaan hänelle enikeis nyt samantien jotain, mutta ilmottakaa, jos teitä kiinnostaa. Ilmoitan hänelle, että olen kysynyt teiltä. Oonpa mä taas selkee :D Mut alla kuitenkin tuo yhteydenotto:

Tilkkuliini,
Hi! I don't mean to bother you but maybe you could help me out or put me in contact with someone that can. My name is Larry Cooper. I am an elementary teacher near Pittsburgh, Pennsylvania of the United States.
For a third grade class project, we would love to place our travel bug in a geocache in your country . We would love this travel bug to move across your country so we can learn more about your country plus some world geography. If you can take pictures for us along its way, we would be grateful.
We would love to hear from any teacher or anyone that might want to help us out and we would reciprocate the idea for you or a class and place a travel bug sent to us.

clockdoc52

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”