DNF

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

DNF

Viesti Kirjoittaja konta1 » La 18.10.2008 1:02

Juontui tuossa mieleen, että kirjaavatkohan kaikki tai edes useimmat kätköilijät nuo epäonnistuneet etsintänsä kätkön logiin. Veikkaisin hihastarepäisytilastolla, että valtaosa ei katso vaivan arvoiseksi mainita omasta hapuilustaan mitään muille; sehän voisi paljastaa jollainlailla, että homma ei olekaan täysin lapasessa joka kätköllä. (Ilmiön voisi olettaa olevan yleisintä mysteereillä?). Tai voihan se olla, että alalle jäävät vain ne, joilla pummeja ei kerta kaikkiaan tule. Vähän noita DNF-mainintoja kuitenkin näkyy, mutta minusta juuri ne inhimillistävät hommaa ja luovat uskoa lajiin tuntumaa ottaviin heeboihin ja senioritoihin. Ja kätkön asettajastakin ,voisin olettaa, tuntuu kliffalta, jos löytyminen ei onnaa kaikilta ihan yhtä helposti kuin kanttarellien osto toritiskiltä.
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » La 18.10.2008 1:11

Minä olen kirjannut kaikki ne miljoonat DNF- käynnit mitä olen suorittanut. No ehkä muutamaa lukuunottamatta. Mielestäni on kätkön omistajaa kohtaan reilua kertoa, että ei löytynyt. Saattaa kertoa että joku on vinossa tai että kätkö on ajateltua vaikeampi. Katsokaa hollolasta löytyvää "Pirunpesä / Devil's den"- kätkölogia. Muistaakseni olen kirjannut sinne kolme DNF- loggausta ennenkun onnisti. Suosittelen muillekin.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja barlow39 » La 18.10.2008 2:22

Tuolla "aloittelijan pulmia" viestiketjussa tätä samaa pohdittiin. Kätkössähän saattaa olla jotain vialla, jos sitä ei löydetä. Itse kävin hakemassa toisella kerralla kätkön, jota en ollut löytänyt. Kätkön omistaja siirsi sen alkuperäiselle paikalleen, ja kävin sen sitten hakemassa.

Itse pyrin kaikki etsinnät kirjaamaan, jos olen tosissani lähtenyt jotain hakemaan. Kätköt (kätköni) saattavat jäädä DNF:ksi jonkun kommelluksen/ sään/ väärien varusteiden takia, ja minusta on ainakin mukava lukea "kätköilytarinoita"... Niistä voi saada myös vinkkejä, varsinkin aloittelijat, kun toinen aloittelija (minä :lol: ) tekee virheitä tai muuten joutuu loggaamaan DNF.

Toisaalta joku haluaa vain sitä puhdasta sarjaa löydettyjä ja DNF:t "pilaavat" tilastot...

Minun ja jonkun muunkin mielestä olisi reilua, että jos on kätköä oikeasti hakemassa ja tekee vielä töitä sen eteen, niin silloin myös käydä loggaamassa dnf.

PiiSami
Viestit: 53
Liittynyt: To 01.11.2007 13:26

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja PiiSami » La 18.10.2008 8:49

Itse pyrin aina merkkaamaan DNF:n sillä kuten joku siinä toisessa ketjussa kirjoittikin, ne irvinaamalogit ovat kaikkein hauskinta luettavaa. :D
"Mä mitä etsin yhä vaan, tuskin sitä saan.
Vaikka mysteeri tää, mysteeriks jää,
Läpi metsät samoan ja mä kunnaat koluan, niin jatkaa haluan. "

-Yö

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 18.10.2008 11:10

Merkkaan DNF, kun tosissani etsin, enkä löydä. Kaikki sellaiset olen toistaiseksi merkannut. Sellaisia ex-tempore kätköjä, joihin haaskaan 1-2 minuuttia ohi kulkiessa, en merkkaa, koska en ole niitä edes kunnolla yrittänyt löytää. Joskus merkkaan Noten, jos kätkö jää kesken. Esim Mehtolan Laavu, jossa kännykän (GPS) akku loppui kesken kätköilyn ja jouduin jättämään sen kesken. Parin päivän päästä jatkoin kätkön loppuun.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Birdaddicted
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 19.12.2007 20:57

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Birdaddicted » La 18.10.2008 16:31

Jos etsimällä etsin, laitan DFN:n jos en löydä. Jos taas ohi kulkien vähän silmäilen ja päätän tulla heti kohta uudelleen en välttämättä laita. Itse kritiikki taitaa olla puuttuva luontainen omaisuus bongaajilla, olipa se sitten etsittävä ja ilmoitettava mitä hyvänsä :mrgreen:
Birds are world's best indicator in your creation.

stilo
Viestit: 84
Liittynyt: La 06.10.2007 11:41
Paikkakunta: Joutseno

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja stilo » La 18.10.2008 18:46

Itse en lähialueella olevia kätköjä merkkaa ensimmäisen tahi toisenkaan etsintäkerran jälkeen dnf:llä vaan vasta sitten kun olen tosissaan yrittänyt ja ei löydy. Jos olen etäämmällä reisussa ja siellä jää kätkö löytymättä niin tietenkin silloin dnf on paikallaan.
Garmin60 Cx, Magellan eXplorist 100(lainassa jästillä)

Panu Pinja ja Minna
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 13.08.2008 21:31

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Panu Pinja ja Minna » La 18.10.2008 22:18

Juu kyllä minäkin aina DNFt kirjaan. Ensinnäkin kätkön omistajasta on varmaan kiva huomata että on saanut jujutettua hölmöjä ja onhan niitä omia juttuja mukava joskus lueskella.
Ja saada vinkkiä siitä mitä pitää "seuraavalla mökkireissulla" käydä hakemassa.... :?

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » Su 19.10.2008 13:33

Eipä noita DNF -kirjauksia kovin usein näe. Tai jos näkeekin niin ne on kirjattu tiedotteena tai sitten löytöilmoituksessa on maininta useasta etsimiskerrasta. Multi- tai mysteerikätköissä vielä ymmärtää asian, koska kätkön lopullisen sijainnin selvittäminen saattaa vaatia useita reissuja alueelle, mutta peruskätkön kohdalla tuntuu vähän turhalta manööveriltä.

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Su 19.10.2008 21:27

Tunnustan, en ole merkannut kaikkia löytymättä jääneitä. Kuten ilmeisesti moni muukin, jätän loggaamatta, jos etsintä on keskeytynyt siksi, että on esim. tullut liian pimeää tai ympärillä on pörrännyt liikaa jästejä. Kas, kun omasta mielestäni sitä ei ole etsimiseksi kunnolla laskettukaan. Kovin montaa tällaista ei tosin ole tapahtunut, olen niin itsepäinen, etä haen sen kätkön vaikka väkisin, jos ei se muuten antaudu. Pari tapausta on vastaan tullut, joista olen DNF:n merkinnyt ja niiden kohdalla voin rehellisesti myöntää, että en löytänyt jemmaa itkemälläkään.

Ja joo, olen myös niin perfektionisti luonteeltani, etten mielelläni toitota kaikkia epäonnistumisiani muille. Ehkä opin nöyryyttä ja epäonnistumaan tyylillä kunhan harrastan kätköilyä pidempään. Saattaa siis olla, että olen uskotellut itselleni, että "nyt kyllä tuli jo liian pimeää ja lenkkarit kastuu, joten ei tämä ollutkaan vielä SE kätköilyreissu..." :oops: :D

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Su 19.10.2008 22:01

Tässä tulee vaan mieleen näin uutena harrastajana, että luettuani "säännöt" ja toimittuani "sääntöjen" mukaan, miksi siis loggauksissa on olemassa DNF-vaihtoehto :?:

Voi olla kova kynnys kirjoittaa DNF, jos on vain 100 loggauksen lista löytöjä. Silloin ainakin on kiva keksiä hyviä selityksiä :oops:

Laitoin tuon "säännöt", koska kyseessä kai on harrastus ja jokaisella on tullut se oma käytäntö, omat mielipiteet ja "säännöt". Eli "oikeita" käytäntöjä varmaan on lukemattomia... :D

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja piossa » Su 19.10.2008 22:14

Kätkön tekijän kannalta sekä DNF -loggaukset että NOTE -viestitkin ovat ainakin yhtä arvokkaita kuin LöYDETTY -loggauskin. Yhtä tai kahta tehtyä kätköä pystyy säännöllisin väliajoin vahtimaan, että ovat kunnossa ja löydettävissä. Jos tehtyjä kätköjä on useampia, niin käytännössä tuo ei onnistu. Tästä syystä kanssakätköilijöiden taholta tulleet viestit kätkön mahdollisesta löytymättömyydestä saa kätkön tekijän hälytyskellot soimaan ja käymään tarkastamassa pelipaikalla onko piilo jästitty tai muuta vastaavaa. Ei luulisi kovin paljon käyvän itsetunnon päälle myöntää ettei löytänyt pakasterasiaa kannon alta.

Joku vääräleuka varmaan kohta toteaa, että miksi tehdä niin paljon kätköjä joiden kuntoa ei pysty esimerkiksi kuukausittain käydä tarkistamassa. Eihän niitä pakko olisikaan tehdä jos kaikki kätköilijät tekisivät muutaman oman kätkön muiden etsittäväksi. Ja näin edesauttaa tätä harrastusta eikä vain kieli pitkällä juosta muiden tekemien kätköjen perässä. Tälloin sen kymmenen prosentin vähemmistön tehtäväksi ei jäisi huolehtia yhdeksestäkymmenestä prosentista purkkeja. Tai jos näin pitää niin silloin ei luulisi olevan paljon vaadittu, että etsijät ilmoittaisivat kaikki etsintäyritykset - myös tuloksettomat - ja osallistuisivat näin omalta osaltaansa purkkien ylläpitoon. Oman itsetunnonkin kustannuksella...

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja LQ » Su 19.10.2008 22:17

Mulla on kätkö, joka on löytynyt tänä vuonna tasan neljä kertaa. Kätköpaikalla se muovirasia näyttelee todella pientä sivuroolia. Niin täytyy kyllä ihan rehellisesti myöntää että vähän harmittaa nähdä tälläisia loggauksia: "Second time looking for the cache" tai "mutta kolmannella kerralla löytyi" ...siis, ilman edeltäviä DNF:iä tai noteja. Mielestäni nekin retket olisivat olleet dokumentoinnin arvoisa.

Pientä ihmetystä on myös herättänyt SilverQuickin hiljattain julkaisemien kätköjen pieni DNF-määrä, vaikka kuvauksessa ihan erikseen pyydetään että kaikki käynnit logataan. Itse en ole etsinyt vielä kumpaakaan, mutta kyllä veli hopea saa aikanaan tiedon käynneistäni riippumatta siitä löytyikö vai ei. (Todennäköisesti nopeammin siinä tapauksessa että ei löydy.)
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Su 19.10.2008 22:22

piossa kirjoitti:Kätkön tekijän kannalta sekä DNF -loggaukset että NOTE -viestitkin ovat ainakin yhtä arvokkaita kuin LöYDETTY -loggauskin.
Samaa mieltä (saattavat olla jopa arvokkaampiakin). Vaikka löydetty lokeja onkin mukava lukea, niin muista se varsinainen palaute kätkön laadusta ja mahdollisista päivitystarpeista saadaan. Ainakaan itse en välttämättä halua odottaa sitä "Tarvitsee huoltoa" -attribuuttia.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Su 19.10.2008 22:53

Mukkelus kirjoitti:
piossa kirjoitti:Kätkön tekijän kannalta sekä DNF -loggaukset että NOTE -viestitkin ovat ainakin yhtä arvokkaita kuin LöYDETTY -loggauskin.
Samaa mieltä (saattavat olla jopa arvokkaampiakin). Vaikka löydetty lokeja onkin mukava lukea, niin muista se varsinainen palaute kätkön laadusta ja mahdollisista päivitystarpeista saadaan. Ainakaan itse en välttämättä halua odottaa sitä "Tarvitsee huoltoa" -attribuuttia.
Tulipahan sitten pistettyä toinen DNF Tampereen asemalle tänään. Edellinen on perjantailta. Itse asiassa olen ihmetellyt paikalla joskus aiemminkin, mutta sitä 5 minuutin ihmettelyä en viitsinyt kirjata etsintäyritykseksi, kun tarkoitus oli vain vilkaista paikkaa nopeasti ennen kuin piti kiirehtiä seuraavaan junaan. Mutta nämä kaksi olivat kunnollisia yrityksiä. Toisaalta tänään olisi voinut olla etsimättäkin, kun lokimerkinnät olisivat kertoneet, että purkki puuttuu. TOF oli jopa käynnissä puhelimessa, mutta enhän minä hoksannut lokeja tarkistaa.

Olen kirjannut noin 35 DNF:ää (useampia muutamilta kätköiltä), löytöjä on niukin naukin yli 300, kuten vierestä näkyy. Luulen, että nuo luvut ovat aika osuvia eli noin joka kymmenes purkki on sellainen, joka ei löydy ensimmäisellä yrityksellä. Tosin yleensä en halua kirjoittaa kahta DNF:ää samana päivänä, vaikka olisin käynyt etsimässä kahdella eri kerralla. Kokeneempi kätköilijä varmaan löytää suhteellisesti suuremman osan purkeista kuin aloittelija, joka ei tiedä, mistä etsiä.

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja pocotipo » La 15.11.2008 0:01

Itse olen tainnut laittaa DNF myös sellaisista kätköistä, joita en ole ehtinyt tai voinut kunnolla etsiä, esim jästien takia. Oliko se oikea termi nyt sitten NATSBOG, vai mikä.. :roll: Kun ei sellaista vaihtoehtoa valikossa ole, niin löytymätön on sitten DNF.

Tallinnassa mulla saattoi jäädä ilmoittamatta joku DNF, kun samana päivänä etsi useampia kätköjä (plus kuljeskeli muutenkin ympäri kaupunkia) ja itselle karttaan ympyröi vain ne löydetyt :oops: Seuraavana päivänä ei varmaan muistanut mitä kaikkia oli etsinyt. Eipä sillä, suurin osa sieltä löytyi.. Uskon, että juuri reissussa noita saattaa jäädä merkitsemättä, kun ei aina ole mahdollisuutta tehdä loggausta sivuille heti. Kesällä meinasi joku löytökin jäädä pitkäksi aikaa roikkumaan loggaamatta! Varmaan tämäkin helpompaa gepsin omistajalle, kun voi jälkeenpäin seurata missä on liikkunut.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 15.11.2008 0:22

pocotipo kirjoitti:Itse olen tainnut laittaa DNF myös sellaisista kätköistä, joita en ole ehtinyt tai voinut kunnolla etsiä, esim jästien takia. Oliko se oikea termi nyt sitten NATSBOG, vai mikä.. :roll: Kun ei sellaista vaihtoehtoa valikossa ole, niin löytymätön on sitten DNF.

Tallinnassa mulla saattoi jäädä ilmoittamatta joku DNF, kun samana päivänä etsi useampia kätköjä (plus kuljeskeli muutenkin ympäri kaupunkia) ja itselle karttaan ympyröi vain ne löydetyt :oops: Seuraavana päivänä ei varmaan muistanut mitä kaikkia oli etsinyt. Eipä sillä, suurin osa sieltä löytyi.. Uskon, että juuri reissussa noita saattaa jäädä merkitsemättä, kun ei aina ole mahdollisuutta tehdä loggausta sivuille heti. Kesällä meinasi joku löytökin jäädä pitkäksi aikaa roikkumaan loggaamatta! Varmaan tämäkin helpompaa gepsin omistajalle, kun voi jälkeenpäin seurata missä on liikkunut.

Minusta noita DNF:iä on oikein mielenkiintoista kätkön tekijänä lukea ja vielä mukavampaa on, jos saa tarkempaa informaatiota privana miksi ei kätkö löytynyt. Silloin pääsee näkemään onko kätkö toiminut siten kuin se on suunniteltu, vaikka kukaan ei ole logannut sitä löydetyksi. Esim. uusimmalla kätkölläni "Loistaa Pimeässä" on tullut jo useampi DNF ja meinasin jo lähteä niiden perusteella tekemään tarkastusta, mutta onneksi Roide lähetti privana tarkemman selvityksen, jonka perusteella pystyin toteamaan kaiken olevan edelleen kunnossa. Kätköstä, jonka tekemiseen on itse nähnyt vähän vaivaa on mukavaa saada kaikenlaista informaatiota.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Fisherman77
Viestit: 187
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » La 15.11.2008 13:36

Onhan noita tullut merkattua ja olipa kiva huomata (kiitos Wesbridgen) että kätkön omistaja poistanut tekemäni dnf-lokin... Näin Tervakosken suunnalla. Ehkäpä kommenttini oli huonoa ulosantia, mutta eipä se purkki kauheaa sympatiaa herättänyt... Laitoin dnf-lokin uudestaan ja katsotaan säilyykö se?

heikkiuu
Viestit: 28
Liittynyt: Su 28.01.2007 21:20

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja heikkiuu » La 15.11.2008 13:43

Fisherman, elä murehdi poistoa, vaikka geocaching.com poistaa niin geocache.fi muistaa.....
heikkiuu

PS. onko tarkoituskin, että näillä sivuilla editoitu tai poistettu lokkaus säilyy alkuperäisessä muodossaan? Meinaan vaan, että jos joku joskus spoilaa pahasti kätkösi, niin spoilaus säilyy poistotoimesta huolimatta?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DNF

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 13.12.2008 12:30

Nostetaampa tämä aihe taas tapetille. Aloitetaan vuoden puusilmä kilpailu. Minulla on tällä hetkellä löydettyjen ja DNF merkintöjen suhde 79/16. Olenko siis surkein kätköjen löytäjä? Ei tosin kotoakaan meinaa mitään ilman vaimon apua löytyä. Hän on pitänyt suurena ihmeenä, että olen löytänyt ainoatakaan kätköä. Mukavaa on touhua, vaikka ei aina löydykkään.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”