Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Ylläpidon tiedoituksia ja höpötystä sivustoa koskien
Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 04.09.2008 1:12

Tänään 4.9.2008 klo 01:15 tietämillä sivuston yksi uudistettu osuus näkee päivänvalon, eli uudistettu kätkökartta ja -listaus.

Uudistuneeseen karttaan olen panostanut kaiken sen tietotaidon ja tekniikan mitä parin vuoden aikana on oppinut geocache.fi -palvelun ylläpidossa. Vaikka ulkoisesti karttaosuus on aivan saman näköinen kuin ennenkin, sisäisesti se on täysin uutta. Karttaa varten olen myös taustalla rakennellut uudistettuja dataosuuksia jotka tarjoavat nopeammin tietoa kartalle.

Uudistukseen liittyvää:
- Uudistettu kartta keventää geocache.fi:n palvelimen ajoittain raskasta taakkaa.
- Kartan tietokantahaut on toteutettu uudella tavalla mahdollisimman tehokkasti.
- Kartan nopeus normaaleissa hauissa on parhaimmillaan lähes kymmenkertainen entiseen verrattuna.
- Reittihaku luonnollisesti vie oman aikansa johtuen suuresta etäisyyslaskennasta mutta nyt monimutkaisempien ja pidempien reittihakujenkaan ei pitäisi enää kestää ikuisuutta tai peräti epäonnistua.
- Koska koko tiedonkäsittely on uudistunut voi myös paljon virheitä esiintyä. Niistä pyydänkin kertomaan, ja pahoittelut jälleen etukäteen...
- Uudistunut osio käyttää mm. kätkön viimeisimpien loggausten esittämiseen uutta sisäistä palvelua joten jos oikean laidan "viimeisimmät loggaukset"- osuudessa on jotain hämärää niistäkin pyydän kertomaan.
- Mahdollisten katastrofien varalta vanha kartta palvelee toistaiseksi täällä.

Toivotaan että pahempia katastrofeja ei ilmaannu...


Niin, ja 3.9. illalla 20 jälkeen geocache.fi oli poissa verkosta jonkin aikaa. Palvelin yllättäen katkaisi kaikki yhteydet maailmaan ja omituista kyllä, tällä kertaa en itse sitä saanut aikaiseksi :P

Onneksi Mmd.net osoitti palvelutasonsa, puhelimeni pirahti samalla hetkellä kun palvelin katosi ja sieltä jo tiedusteltiin teinkö minä jotain. Vikapartiokin lähti saman tien paikalle ja palvelin onneksi oli hengissä, ainoastaan kadottanut yhteytensä ja pian se jo vastaili innokkaiden käyttäjien pyyntöihin. Puhelinsoitto tuli vielä tiedoksi että kaikki on taas kunnossa :)

Huoh, olin jo "hieman" paniikissa kun palvelin katosi mitään informaatiota antamatta, pelkäsin että wanha uskollinen on saapunut tiensä päähän... onneksi näin ei ollut käynyt :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Kuntsi
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 24.07.2007 9:39
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja Kuntsi » To 04.09.2008 7:22

No tämmöistä tuli huomattua:

Keskipiste määritetty (omat kotikoordinaatit täällä Kestilässä)
Oma ehto: etsimättä/löytämättä
Rajoitukset: enintään 300 kätköä, enintään 100 km säteellä
=> keskipistehaku: kartalla

Tulos:
Löytyi 300 kätköä 145 km:n säteellä keskipisteestä

Näyttää tekevän tuota joka pisteellä mitä tarjoan. Eli kun kasvatan kätkömäärää, niin säde laajenee jossain vaiheessa yli määrittämäni 100 kilometrin.

Testasin saman vielä tuolla vanhalla kartalla. Siinä oli tuloksena: Löytyi 182 kätköä 100 km:n säteellä keskipisteestä kuten pitääkin.
Viimeksi muokannut Kuntsi, To 04.09.2008 7:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja mikkeri » To 04.09.2008 7:23

kartalla kätköä klikatessa näyttäis et missään purkissa ei oo loggauksia, eli ei voi klikata näkyviin niitä. tuleeks tuo muillaki vai vaan miulla?

Avatar
Kuntsi
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 24.07.2007 9:39
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja Kuntsi » To 04.09.2008 7:34

mikkeri kirjoitti:kartalla kätköä klikatessa näyttäis et missään purkissa ei oo loggauksia, eli ei voi klikata näkyviin niitä. tuleeks tuo muillaki vai vaan miulla?
Näyttää myös täällä päässä puuttuvan "puhekuplasta" nuo 10 lokia / kaikki lokit namiskat.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 04.09.2008 12:51

No niin,

löytyihän sitä jo jotain bugejakin :)

Nyt nämä on korjattu eli km-rajoituskin toimii keskipistehaussa (oli näköjään ajatus solmussa ja reittihaun km-rajoitus kyllä toimi mutta tämä ei).

Myös puhekuplat on korjattu, tarvihan vielä tiedon montako lokia kätköön on kaikkiaan ja tämä oli unohtunut :(

Kiitokset huomioista!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja Garme » To 04.09.2008 22:05

Minä en kyllä saa tuota reittihaun kilometrimäärää toimimaan.

Haku Vaalasta Heinävedelle 100 kätköä 5 km etäisyydellä reitistä.
Antoi 100 kätköä 31 km etäisyydellä.

kilpertti
Viestit: 64
Liittynyt: Su 14.01.2007 2:51
Paikkakunta: Turku

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja kilpertti » Pe 05.09.2008 0:45

"Puhekuplat" kummittelee, valintoja oli vaihtelevasti 4-6. Sama meininki oli vanhassakin kartassa.
Poistin selaimesta kaikki sen levylle keräämät tiedot. Siis ihan kaikki. Nyt kuplissa on jäljellä kaksi
valintaa: "info" ja "gc.com info" kummassakin karttaversiossa.
Myös kartan viereisessä kätkötiedot kertovassa sivunauhassa on outouksia. Viimeisimmissä
loggauksissa on joissakin kätköissä loggaajana kätkön GC-koodi, joissakin taas ihan oikeat
loggaajat ja joissakin jopa kumpiakin sekaisin. Tämä ilmeni myös kummassakin versiossa sekä
ennen että jälkeen välimuistien tyhjennystä.
Nämä kaikki ihan sillä Suomen uusimmat näyttävällä oletusnäytöllä. Selain on nyt Explorer 7 kun
Firefox heitti hanskat naulaan viikko sitten päivityksen seurauksena.

VAAUU!! Taitaa Haksu olla kuin Lucky Luke, varjoaankin nopeampi. Kartan viereiset tiedot
loggaajista korjaantui jo tätä kirjoittaessani. :D
Kuplat vaan on edelleen varsin tyhjän näköisiä kahdella valintavaihtoehdollaan.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 05.09.2008 1:15

Garme kirjoitti:Minä en kyllä saa tuota reittihaun kilometrimäärää toimimaan.

Haku Vaalasta Heinävedelle 100 kätköä 5 km etäisyydellä reitistä.
Antoi 100 kätköä 31 km etäisyydellä.
Uups, et ole ainoa... minäkään en saanut sitä toimimaan... :(

Olin onnistuneesti kadottanut yhden muuttujan arvon viime metreillä joten reittihaun kilometrirajoitus ei sittenkään toiminut... nyt (ehkä) toimii täydellisesti (toiveajattelua...)

Samoin oikean laidan viimeisimmissä loggauksissa ilmeni ongelma jossa nimimerkin sijaan olikin kätkön waypoint. Yhteen härveliin oli osunut ajatusvirhe joka nyt pitäisi olla korjattu (toiveajattelua 2...)

Mutta muuten näyttää uusi härveli toimivan hyvin, keskimääräinen latausaika on laskenut yli viidestä sekunnista parin sekunnin tasolle. Myös palvelin tuntuu olevan nyt huomattavasti tyytyväisemmällä tuulella. Pientä parannusta (ja nopeudenparannusyritystä) on edelleen kätkökarttaosuuteen tulossa koska en ole tyytyväinen ennen kuin latausaika on enintään nolla, mielummin miinusmerkkinen... :P

Mutta suurin askel on nyt tässä asiassa otettu ja täydellistä katastrofia ei torstain aikana syntynyt :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 05.09.2008 2:56

kilpertti kirjoitti:"Puhekuplat" kummittelee, valintoja oli vaihtelevasti 4-6. Sama meininki oli vanhassakin kartassa.

VAAUU!! Taitaa Haksu olla kuin Lucky Luke, varjoaankin nopeampi. Kartan viereiset tiedot
loggaajista korjaantui jo tätä kirjoittaessani. :D
Kuplat vaan on edelleen varsin tyhjän näköisiä kahdella valintavaihtoehdollaan.
No niin, näköjään korjasin samaan aikaan kun ongelmasta oli viestiä tulossa :)

Mutta nyt pitäisi kaiken siis olla kunnossa. Puhekuplat tyhjeni koska jouduin käsittelemään loggaustiedot uusiksi ja ensin täytyi tyhjentää kaikki tiedot, siksi hetkellinen tyhjiö.

Puhekuplat näyttänevät edelleen kummittelevilta koska niissä on järkeä (tai sitten ei) mukana. Jos kätköön on alle 10 loggausta tarjotaan vain "ei lokeja" ja "kaikki lokit" -vaihtoehdot. Jos loggauksia on 10-19 niin mukana on myös vaihtoehto "10 loggausta" ja jos loggauksia on vähintään 20 tarjotaan vielä "20 loggausta" -vaihtoehtokin.

Ai niin, jotta maailma olisi vielä sekaisempi: jos kätköön ei ole yhtään loggausta näytetäänkin vain "ei ole loggauksia" -tekstillä varustettu valinta.

Pienessä päässäni tämä näytti vallan hienolta logiikalta mutta... ehkä voisi miettiä että aina olisi kaikki valinnat mukana mutta ne olisivat harmaalla "disabloituna" mikäli ei ole kyseisen valinnan mukaista mahdollisuutta lokimäärän perusteella olemassa. Pistänpäs asian pieneen ja tiukkaan mietintämyssyyni (pipo kiristää vai mikä se oli...)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

kilpertti
Viestit: 64
Liittynyt: Su 14.01.2007 2:51
Paikkakunta: Turku

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja kilpertti » Pe 05.09.2008 7:35

Hyvinhän ne kuplat näkyy nyt toimivan. Lienee tarpeetonta venyttää mietintämyssyä vielä kuplillakin. Eihän niiden turhien vaihtoehtojen näyttämiseen ole mitään syytä. Mulla vaan taisi pikkutunneilla olla jo myssy hyllyllä kun en logiikkaa tajunnut.

Erinomaista jälkeä saa Haksu aikaan. Suurkiitokset!

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkökarttauudistus (ja illan katkosta)

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 15.09.2008 14:37

Kätkökartasta löysin vielä bugin mikäli etäisyysehtoa ei ollut valittu... tuloksia ei löytynytkään

Nyt toivon mukaan toimii täydellisesti, jos ei niin antakaa kuulua :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ylläpidon tiedotteet”