FTF! Lisää myöhemmin...

Ylläpidon tiedoituksia ja höpötystä sivustoa koskien
Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 24.05.2016 22:38

Nykyään moni loggaa FTF:t suoraan maastosta ja muuttaa lokia myöhemmin. Jotkut myös loggaavat tien päällä vain KK kuitekin myöhemmin lokia päivittäen.

Allekirjoittanut ainakaan ei kuitenkaan muista katsella muuttuneita lokeja, joten apuhärpäkkeen versio beta 0.001 on nyt käytössä.

Omien kätköjen muuttuneet lokit näkee (jos härpäke toimii) täältä. Muutostietoja on kirjattu tänään n. klo 10:00 alkaen ja sivu siis näyttää siitä ajankohdasta eteenpäin havaitut lokimuutokset, kuitenkin enintään 7 vuorokauden ajalta. Ainakin tällä hetkellä ehtona on myös että loki on alunperin tehty viimeisimmän 30 vuorokauden aikana.

Muutoksista kirjataan ainostaan ajankohta, lokien vanhoja versioita ei taltioida eikä siis niitä myöskään voida esittää. Tämä on periaatepäätös: koska vanhanmuotoista lokia ei enää ole olemassa, ei sitä myöskään taltioida.

Toivotaan että tämä palvelu ei kovin suurta kritiikkiä saa siitä, että käyttäjän tekemiä muutoksia näin tuodaan esiin. Palvelun ainoa tarkoitus on helpottaa kätkön omistajan arkea mitä tulee uusien kätköjen FTF -loggauksiin. Samalla esiin nousee myös se ilosanoma, että kaikki KK -lokit eivät ole lopullisesti yhtä tylsiä vaan ne voivat muuttua, kun vain huomaa katsoa niitä myöhemmin.

Kommentteja palvelusta, sen toimivuudesta taikka virheistä ja toki myös kritiikkiä saa esittää.

Edit 01:50

Todettakoon että lokeissa näkyy muuttuneina myös ne, joiden kirjoittaja on vaihtanut nimimerkkiä taikka joissa esim. päiväystä taikka tyyppiä on muutettu. Tämä ei välttämättä olisi tarpeen mutta johtuu siitä että muutoksen havainnointi perustuu lokista kokonaisuutena luotuun tunnisteeseen. Kun lokeja on reilu 12.7 miljoonaa niin käytännössä täytyy välttää lisäkuormituksen muodostamista esim. erillisen tekstisisällön muutoksen havaitsemisen ja siihen liittyvien päivitysten muodossa.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja Puuha » Ke 25.05.2016 4:59

Hyva, huva!

Olisi vielä poikaa jos saisi tiedon sähköpostiin tai vaikka tekstiviestinä jossain muodossa.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ke 25.05.2016 8:51

haksu10 kirjoitti: Omien kätköjen muuttuneet lokit näkee (jos härpäke toimii) täältä.
Mukava lisäys! Tämä antamasi linkki häviää pian foorumin syövereihin. Mitä polkua pitkin etusivulta tänne jatkossa löytää? Olisiko tuolla Käyttäjälinkit -> Kätkölokit hyvä paikka?

/SN

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 25.05.2016 13:59

Hyvä että palvelulle löytyy tykkääjiä :)
Puuha kirjoitti:Hyva, huva!

Olisi vielä poikaa jos saisi tiedon sähköpostiin tai vaikka tekstiviestinä jossain muodossa.
Sähköpostivaihtoehto on alustavasti suunnitelmissa. Toki sen osalta on suunnitelmissa rajata vaihtoehto Geocache.fi:n jäsenille (turbo/eeppinen) jo siitäkin syystä että pistää taas palvelimet tekemään lisähommia ja vähitellen ajautuu tilanteeseen missä taas täytyy pistää taaloja pinoon ja hommata lisää palvelinkapasiteettia...
Suurnesu kirjoitti:
haksu10 kirjoitti: Omien kätköjen muuttuneet lokit näkee (jos härpäke toimii) täältä.
Mukava lisäys! Tämä antamasi linkki häviää pian foorumin syövereihin. Mitä polkua pitkin etusivulta tänne jatkossa löytää? Olisiko tuolla Käyttäjälinkit -> Kätkölokit hyvä paikka?
Kunhan tässä kertyy varmuutta siitä, että härpäke toimii oikein, täytyy sille pistää linkki johonkin. Voi olla, että teen Käyttäjälinkit -valikkoon tuollaisen aukeavan lisävalikon jolta löytyy omiin kätköihin liittyvien sivujen linkit. Tuossa Käyttäjälinkit -osuudessa kun on jo hieman liian monta riviä. Mutta tämä on vasta alustava mietelmä, katsotaan keksinkö jotain järkevämpää.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 02.10.2016 22:28

No niin,

jossain vaiheessa ilmestyikin linkki "Muuttuneet lokit" Käyttäjälinkit -valikkoon.

Nyt on vuorossa seuraava vaihe, eli omien tietojen Yleistä -välilehdellä on alimmaisena valinta, että muuttuneista lokeista saapi sähköpostin. Palvelu on tarjolla Geocache.fi:n Turbo- ja Eeppisille jäsenille.

Sähköpostit alkavat kulkemaan tunnin kuluessa. Viive johtuu kuormituksellisista syistä, tietoa täytyy nykyään siirtää erillisiin tietokannan koostetauluihin ja sitä ei ole järkevää tehdä koko ajan. Mainittakoon että myös hankkiessa uuden Geocache.fi -jäsenyyden täydelliset oikeudet astuvat voimaan tunnin kuluessa samasta syystä.

Sähköposti lähetetään vain lokitekstimuutoksista. Tämän totesin parhaaksi vaihtoehdoksi koska mm. nimimerkkimuutokset aiheuttavat melkoista viestitulvaa. Vaihtoehto, että voi valita mistä eri muutoksista haluaa sähköpostin, ei ole ainakaan tällä hetkellä mahdollinen. Se vaatisi että tietokannasta haettaisiin ensin vanhat tiedot vertailua varten joka lisäisi reipaasti tietokantakyselyitä. Tällä hetkellä sitä ei viitsi tehdä koska palvelimet pyörivät kohtuullisen raskaasti kuormitettuina (seuraavaksi täytyykin koittaa taas keksiä niille kevennyksiä).

Sähköpostiosuuden betatestissä olen lukenut vähintäänkin satoja muutossähköposteja. Niinpä mainitsen että moni korjaa esim. kirjoitusvirheitä myöhemmin joten vaikka teksti näyttäisi samalta, voi siellä olla yksittäinen merkki vaihtunut. On muuten hankala huomata moista :D

Teoriassa systeemin pitäisi tunnistaa vain oikeasti muuttuneet lokitekstit. Kuitenkin nykyistä (lisätarkastuksellista) toteutusta edeltänyt versio päästi pari viestiä läpi, mistä en tekstistä muutosta löytänyt. Todennäköisin selitys on se, että lokia muuttaessa geocaching.com:n järjestelmä tekee lokitekstin koodaukseen jonkun eron, mikä ei näy tekstissä mutta tietokone -tasolla eroa kuitenkin on. Toinen vaihtoehto toki on että mulla on ollut joku bugi... ei olisi eka kerta :D

Mutta katsotaan miten härveli pyörii. Seurailen härvelin toimintaa ja sen lähettämiä sähköposteja, jotta mahdolliset bugit osuisi omiin silmiin. Toki saa antaa palautetta jos jotain outoa tapahtuu tms...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ma 03.10.2016 14:35

Kuitenkin nykyistä (lisätarkastuksellista) toteutusta edeltänyt versio päästi pari viestiä läpi, mistä en tekstistä muutosta löytänyt.

Itse olen saattanut lisätä kuvan jälkeenpäin. Ja vielä irrelevantimpaa, jos kuvan on lisännyt seuraavana päivänä, olen sitten muuttanut kuvan pvm:n :D

Avatar
satumh
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 16.04.2014 21:57
Paikkakunta: Kokkola

Re: FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja satumh » To 06.10.2016 23:03

haksu10 kirjoitti:No niin,

Nyt on vuorossa seuraava vaihe, eli omien tietojen Yleistä -välilehdellä on alimmaisena valinta, että muuttuneista lokeista saapi sähköpostin. Palvelu on tarjolla Geocache.fi:n Turbo- ja Eeppisille jäsenille.

Mutta katsotaan miten härveli pyörii. Seurailen härvelin toimintaa ja sen lähettämiä sähköposteja, jotta mahdolliset bugit osuisi omiin silmiin. Toki saa antaa palautetta jos jotain outoa tapahtuu tms...
Hmm..Mitenköhän tämä hieno härveli mahtaa olla muilla toiminut.. Mulle tuli tämmönen outo viesti pari päivää takaperin (muita ei ole tullut):

"[LOG] Muutos: Pek47ka performed maintenance for Mummon ? peitto (Unknown Cache)

Geocache.fi lokit <lokit@geocache.fi> Oct 3 at 8:42 AM

Message body
Kätkö: Mummon ? peitto (GC4F2QV)
Tyyppi: performed maintenance for
Loggaaja: Pek47ka
Päivä: 30.09.2016

----------------------------------------
Muutettu lokiteksti:

**30.09.2016 16:18 #636**
Kun satuin seudulle eksymään, katsoin purkin tilanteen. Vähän oli loki nihkeä - varmaankin ollut talvesta saakka. Otin kuvan lokista.
----------------------------------------
Aiempi lokiteksti:

#636
Kun satuin seudulle eksymään, katsoin purkin tilanteen. Vähän oli loki nihkeä - varmaankin ollut talvesta saakka. Otin kuvan lokista."

Luonnollisestikaan tuo Pek47ka:n kätkö ei ole minun kätköni eikä tuo ole mulla edes seurannassa ettei tuota silläkään voi selittää..hmmm..siinäpä haksulle pähkäiltävää.. :D
----------------------------------------

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: FTF! Lisää myöhemmin...

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 07.10.2016 2:02

satumh kirjoitti:Hmm..Mitenköhän tämä hieno härveli mahtaa olla muilla toiminut.. Mulle tuli tämmönen outo viesti pari päivää takaperin (muita ei ole tullut):
...
Luonnollisestikaan tuo Pek47ka:n kätkö ei ole minun kätköni eikä tuo ole mulla edes seurannassa ettei tuota silläkään voi selittää..hmmm..siinäpä haksulle pähkäiltävää.. :D
----------------------------------------
"siinäpä haksulle pähkäiltävää" ...osuit naulan kantaan!!!

Onneksi sentään oli tallessa kyseisen päivän kätkölatauspyynnöt, ja sieltä löytyi tieto että kätkösi "Uudenvuoden vastaanotto @patamäki" on ladattu samassa nipussa kuin Pek47ka:n kätkö. Tämä oli vihje siitä, että jotain täytyy mennä pieleen mikäli härveli lataa useamman kätkön tiedot kerralla.

Sittenhän selvitys karahti kiville... eihän tämä voi lähettää väärälle käyttäjälle viestiä, koska silloinhan kätkön omistajaID:ksi päivittyisi virheellinen tieto.

Sitten debuggausta, kiroamista, tutkimista ja sen tajuaminen, etten tajua yhtään, mitä härveli oikein tekee.


Seuraavaksi sitten selvittämään, mitä härveli tekee. Silloin selvisi että se ensin käsitteleekin kaikkien kätköjen datat läpi ja kerää päivitettävät tiedot muistiin. Joka kätkön kohdalla se myös tarkasti, haluaako omistaja muutossähköpostin, ja jos halusi niin määritteli sähköpostin mihin viesti lähetetään. Sitten vasta se alkaa tekemään päivityksiä.

Mutta tässä oli juuri bugi: kun sinun kätkösi käsiteltiin viimeisenä, oli sinun sähköpostisi viimeinen mikä määriteltiin vastaanottajaksi mahdollisille muutosviesteille. Kun itse päivitysvaihe sitten käynnistyi siellä oli koko ajan sinun sähköpostiosoite vastaanottajana ja niinpä Pek47ka:n muuttunut loki lähti sinulle.


Nyt tämä on korjattu määrittelemällä muutosviestien vastaanottajan sähköpostitieto kätkökohtaisesti eikä enää ole mahdollista jäädä väärä vastaanottaja päälle.


Suurensuuret anteeksipyynnöt virheestä sekä sinulle että mahdollisille muille vääristä kätköistä muutosviestejä saaneille!


Tuo lataushärveli on erittäin monimutkainen eikä älyni riittänyt tajuamaan toimintaa ennen kuin pakon edessä menin sitä osuus kerrallaan läpi. Mikään omista testeistäni (mitä apin määrärajoitusten takia tein vain yhdellä kätköllä) ei tietty ongelmaa paljastanut.

Toki itselleni tulee kopiot lähtevistä viesteistä jotta huomaan, jos jotain menee pieleen. Olen kuitenkin keskittynyt tarkkailemaan että lokeissa on varmasti tapahtunut muutos ja niinpä ei tullut mieleen seurata, että onko viestin vastaanottajan sähköpostiosoite sama kuin kätkön omistajan. Vielä kun on kaksi eri latausosuutta ("valitut kätköt ja niiden viimeisimmät lokit" sekä "tietyn kätkön lokit") niin jälkimmäisessä tätä monikätköongelmaa ei ole ollut vaan se on tiennyt, kenelle viestit lähettää.


Nooh, toivotaan että tämä oli ainoa (näkyvä) bugi mitä tässä räpellyksessäni olen saanut aikaan... seuraavaa bugia odotellessa ;)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ylläpidon tiedotteet”