Palvelinpäivitykset

Ylläpidon tiedoituksia ja höpötystä sivustoa koskien
Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 07.09.2009 14:25

Geocache.fi:n "uudet" palvelimet saapui viime viikon torstaina ja liittyivät internettiin. Palvelimia on kaksi joista toinen tulee hoitamaan www-sivuston ja toinen toimii tietokantapalvelimena. Nyt palvelimiin on asennettu tarvittavat ohjelmistot ja myös sivuston perusasennus on valmiina.

Seuraavaksi alkaa varsinainen datankeräyksen ja käsittelyn toteutus, eli vaihe jossa mahdolliset ongelmat voivat näkyä tällä hetkellä käytössä olevallekin sivustolle. Kaikki on siis mahdollista, data voi jäädä päivittymättä, olla virheellistä jne jne jne. Mahdollisista ongelmista voi kuitenkin kirjoittaa tähän keskusteluketjuun. Luen kaikki viestit ja huomioin ne, mutten tämän vaiheen aikana erikseen jokaista viestiä kuittaa hoidetuksi vaan ne korjaantuvat homman edetessä.

Uusien kätköjen kännyhälytyspalvelun täydellisen toimivuuden pyrin pitämään yllä mutta ampua ei saa jos tämän suhteen tuleekin jotain ongelmaa (mahdolliset virheelliset hälytysviestit hyvitetään jne).

Kaikissa yhteydenottojen, keskustelutunnusten ja nimimerkkien vahvistusten yms. käsittelyssä voi nyt olla viivettä.

Tiedotan tarkemmin uusien palvelimien käyttöön siirtymisestä. Tämä tulee aiheuttamaan katkoksen sivuston toiminnassa mm. tietojen synkronointitarpeen vuoksi. Katkos tulee oletettavasti olemaan jonain yönä toivottavasti vielä tällä viikolla... riippuen siitä miten projekti etenee.

Jatkossa toivon mukaan sivuston ongelmat poistuvat. Nykyisellään käytössä oleva tietokantapalvelin aiheuttaa jo pahoja viiveitä sivuston toimintaan ylikuormituksen takia. Käyttöön tulevilla palvelimille on myös tekninen ylläpitäjä jonka avulla mahdollisia ongelmia pystyy paremmin ratkomaan (nykyisille palvelimille ei ole ollut mahdollista avata pääsyä muille ja palvelimet ovatkin melko jälkeenjääneitä).

Katsotaan siis minkälaisen sopan saan tällä kertaa teille hämmennettyä... :D
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ma 07.09.2009 17:17

[quote="haksu10 Katsotaan siis minkälaisen sopan saan tällä kertaa teille hämmennettyä... :D[/quote]

Hyvät sopat oot aina keittäny, selvää kokkiainesta!!! :lol:

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 07.09.2009 17:25

En tiedä johtuuko tämä palvelinpäivityksestä, mutta jostain syystä Kartassa Ja Listauksessa ei ole kätkötyypin kohdalla vaihtoehtoa CITOeventeille :shock:

Edit: Ja niin, piilotusmääräni näkyy yhä foorumilla yhtenä, vaikka se taitaa oikeasti olla kolme :wink:

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja stebu » Ma 07.09.2009 22:53

Olen jo päivitellyt muutaman linkin käyttämään suoraan www2.geo...
Onko syytä palauttaa vanhat linkit?
-stebu

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 08.09.2009 0:46

stebu kirjoitti:Olen jo päivitellyt muutaman linkin käyttämään suoraan www2.geo...
Onko syytä palauttaa vanhat linkit?
Toivotaan että www.geocache.fi tulee olemaan tulevaisuudessa se ainoa oikea, mutta toistaiseksi lämpimästi suosittelen kuitenkin käyttämään tuota www2 -alkuista koska pääpalvelin saattaa olla välillä ylikuormitus -tilassa. www2 -alkuinen osoite tulee toki toimimaan ainakin alkuvaiheessa ohjaten uudelle palvelimelle eli se ei katoa heti käytöstä.

Itse asiassa on mahdollista että uuden palvelimen ensirääkäisyt tapahtuu jälleen uudella osoitteella ja www. sekä www2. pysyvät edelleen rinnalla ohjaten liikenteen uuteen paikkaan ja jos (kun) siellä tapahtuu jotain kriittistä niin saan poistettua ohjauksen ja nuo kaksi vanhaa tuttua saavat hoitaa hommia.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja pulk » Ti 08.09.2009 10:43

Ilmeisesti joitain löytöloggauksia on kirjautumatta sivustolle? GC1X28K näkyy löytämättömissä kätköissä vaikka se merkattiin löydetyksi jo pari viikkoa sitten. Lisäksi GC1XW47 näkyy mulla löytämättömänä vaikka sen loggasin viikko sitten.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

oloneuvos
Viestit: 63
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:22

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja oloneuvos » Ti 08.09.2009 11:53

Samoin kuin sakura_lla, minulla näkyy GC1TG11 Luolakoira, kun haen GC.fi sivulta 50 löytymätöntä. Sen kuitenkin eilen loggasin ja itse kätkön sivulla loggaus näkyy oikein.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ke 09.09.2009 9:52

Stone'5 kirjoitti:Edit: Ja niin, piilotusmääräni näkyy yhä foorumilla yhtenä, vaikka se taitaa oikeasti olla kolme :wink:
Ja mulla näköjään yksi vaikka olen kyllä piilottanut kaksi purkkia.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 09.09.2009 14:27

Löytömäärien & omien purkkien määrien virheitä selvittelen kun systeemi on kasassa ja käytössä uusilla palvelimilla, nykyinen kaksoispalvelinratkaisu on seko ja jo se osaltaan voi virheitä aiheuttaa... :(
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

FTF tarjolla... netissä :D

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 09.09.2009 19:12

No niin,

nyt on tarjolla FTF ja vieläpä netissä... löytyy täältä mutta huom, BETAna :D

Kyseessä on geocache.fi:n uusi palvelinkaksikko, joille olen pystytellyt järjestelmiä ja nyt homma on jo melko pitkällä. Siksi halukkaat voivatkin surffailla tuolla ja testata vapaasti kaikkea, myös sellaista mitä ei ole uskaltanut ennen testata (tuolla tehdyt muutokset eivät tapahdu normaaliin järjestelmään vaan tuonne uuteen; ja ne kumoutuvat tuon käyttöön tullessa).

ftf.geocache.fi:ssä on myös keskustelualue johon voi rääpiä ne, joilla on keskusteluun ollut tunnukset ennen tämän viikon alkua. Siellä on myös pieni aloitusmainita betatestauksen suhteen. Huomaa että kirjautuminen ftf:n keskusteluun päättää keskusteluistunnon täällä varsinaisella sivustolla ja toisin päin (jos käytät samaa selainta).

Myös toki tähän ketjuun viralliselle puolelle voi kommentoida ongelmia. Ongelmia varmasti riittää koska järjestelmä on täysin uusi, ja lisäksi samalla sitä on muokattu toimimaan paremmin ja nopeammin; mm. lokiseuranta ja kätkökartta on jo osittain uudistettu.

ftf.geocache.fi:hin ei päivity kaikki tiedot (sponsorit, uutiset jne jne) vaan kyseeessä on vielä teknisen toteutuksen ja tietokannan koekäyttö.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

oloneuvos
Viestit: 63
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:22

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja oloneuvos » La 03.10.2009 18:17

Onkohan vielä joku bitti jossakin poikittain, kun aamulla loggaamani Geolodju GC155ME näkyy vielä GC.fi:n löytymättömien listalla. Loggaus näkyy oikein Lodjun omalla sivulla sekä GC.Comin profiilissani. Editoin jo äsken lokiakin saadakseni sen näkymään oikein, mutta se ei auttanut. Selvityksellä/korjauksella ei ole mikään hengenhätä, onhan lauantai-iltakin. :D

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja LQ » La 03.10.2009 18:28

oloneuvos kirjoitti:Onkohan vielä joku bitti jossakin poikittain, kun aamulla loggaamani Geolodju GC155ME näkyy vielä GC.fi:n löytymättömien listalla. Loggaus näkyy oikein Lodjun omalla sivulla sekä GC.Comin profiilissani. Editoin jo äsken lokiakin saadakseni sen näkymään oikein, mutta se ei auttanut. Selvityksellä/korjauksella ei ole mikään hengenhätä, onhan lauantai-iltakin. :D
Normaalia viikonloppuruuhkaa, jolloin kaikkia logeja ei ehditä näyttää sivulla, jota haksunkin härvelit toistaiseksi joutuvat käyttämään. Missatut logit löytyy kyllä aikanaan muilla keinoin.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Palvelinpäivitykset

Viesti Kirjoittaja VesaK » Su 04.10.2009 10:46

Myös tropopaussi on edelleen löytämättömien listalla, vaikka Ville Saari on sen yli kuukausi sitten logannut löydetyksi.

Lisäys:
En tiedä liittyykö tämä palvelinmigraatioon, mutta käyttäjällä rp55 on tilastosta riippuen joko viitisensataa tai lähemmäs kolmetuhatta löytöloggausta. Kyseessä todennäköisesti ei ole ulkomaiset löydöt, koska niitä ei näy gccomissa :?:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ylläpidon tiedotteet”