Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Keskustelua kätköilyyn liittyvistä ja kätköilyä varten viritetyistä työkaluista
Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 28.06.2015 15:56

Terve,

Millaisia työkaluja käytätte ratkaistujen mysteerien hallintaan?

Olen käyttänyt ihan Excel lomaketta, jossa on alla olevan kuvan mukaiset tiedot jokaisesta ratkaisemastani kätköstä:
Kuva

Excelin pikatyökalurivin painikkeella
Kuva
avaan lomakkeen
Kuva,
jolla voin valita ratkaisemistani mysteereistä halutut kunnittain ja tallentaa mysteerit tekstitiedostoon. Mysteereistä tellennetaan vain gc-koodit kaksoispisteellä erotettuna.

Seuraavaksi raahaan tallennetun tekstitiedoston "öTipauta tähän kätkölista.cmd" komentojonotiedoston päälle:
Kuva

Komentojonotiedoston sisältö:
Kuva

Komentojonotiedosto hakee jokaisen kätkön tiedot gc.com:sta ja tallentaa ne yhteen gpx-tiedostoon, jonka voin ladata gepsiin.
Tiedosto käyttää geotoad nimistä kätköilyohjelmaa. Ohjelma toimii myös ei premium -käyttäjillä.

koodi
Viimeksi muokannut koodi, Su 28.06.2015 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Fuchslein
Viestit: 190
Liittynyt: Ma 11.11.2013 10:26

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja Fuchslein » Su 28.06.2015 16:18

Öh, miksi tehdä itse, kun Haksu on sen meille jo tehnyt? :D Ratkaise mysse, päivitä naatit GC.fi:ssä, laita ruksi ratkaistu ruutuun, tallenna. Hakulomakkeella ruksi kohtaan vain ratkaistut, ja sen jälkeen ratkaistuja voi hakea ihan millä ehdoilla vaan hakulomake antaa myöden. Ja tulokset siirtyvät GPX:nä gepsiin. :D

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 28.06.2015 16:29

Fuchslein kirjoitti:Öh, miksi tehdä itse, kun Haksu on sen meille jo tehnyt? :D Ratkaise mysse, päivitä naatit GC.fi:ssä, laita ruksi ratkaistu ruutuun, tallenna. Hakulomakkeella ruksi kohtaan vain ratkaistut, ja sen jälkeen ratkaistuja voi hakea ihan millä ehdoilla vaan hakulomake antaa myöden. Ja tulokset siirtyvät GPX:nä gepsiin. :D
En ole edes kokeillut tuota Haksun työkalua, kun olen olettanut, että se vaatii premium jäsenyyden. Mutta jos se toimii myös ei premiumeilla, niin täytyypä kokeilla.

koodi

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja koodi » Su 28.06.2015 16:39

No niin. Eihän se Haksun työkalu toiminut ei premiumilla, kuten ajattelinkin. Eli siis sen vuoksi käytän omaa työkalua.

koodi

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 28.06.2015 19:13

koodi kirjoitti:Eihän se Haksun työkalu toiminut ei premiumilla, kuten ajattelinkin.
Haksun työkalu toimii myös ei-premiumilla, juuri kokeilin.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 29.06.2015 8:21

GSAK
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja koodi » Ma 29.06.2015 9:02

finnranger kirjoitti:
koodi kirjoitti:Eihän se Haksun työkalu toiminut ei premiumilla, kuten ajattelinkin.
Haksun työkalu toimii myös ei-premiumilla, juuri kokeilin.
Teenköhän jotain väärin, kun syötän mysteerin ratkaisun Haksun työkaluun ja yritän klikata sitä GPX -linkkiä, niin minulle tulee ilmoitus No way! ? Tai jos lisään ratkaistun myssen kätkökoriin, niin kätkökorin GPX -lataa painike näkyy harmaana.

koodi

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja Ephief » Ma 29.06.2015 10:03

Minulla on ihan vain gc.comissa kirjanmerkkilista, johon lisään ratkaistut mysteerit. Olen tehnyt listasta pocket queryn, jonka saa aina tarvittaessa haettua c:geoon ja talletettua omaksi kokonaisuudeksi siellä.
Kuva

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 29.06.2015 11:39

Tapoja on näköjään monia. Itse hyödynnän Garminin Mapsourcea, jonne länttään ratkaisujen koordinaatit. Sieltä ne on helppo pudottaa gepsiin omalla symbolillaan ja lisähyötynä on se, että kartasta näkee kertavilkaisulla, missä päin niitä ratkaistuja kätköjä on.
Lisäksi hyödynnän myös Haksun mainiota työkalua niin pysyvät koordinaatit myös online tietona mukana jos vaikka gepsi unohtuu kotiin.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja koodi » Ma 29.06.2015 14:02

Ephief kirjoitti:Minulla on ihan vain gc.comissa kirjanmerkkilista, johon lisään ratkaistut mysteerit. Olen tehnyt listasta pocket queryn, jonka saa aina tarvittaessa haettua c:geoon ja talletettua omaksi kokonaisuudeksi siellä.
Tuota samaa tapaa oli käyttänyt myös toinen kätköilijä, joka lähetti yksityisviestin.

koodi

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja mandello » Ti 30.06.2015 19:49

En ihan heti keksi miksi koodilla on ongelma saada gpx-listaus yhdestä tai useammasta ratkaistusta kätköstä uusilla naateilla. Kun uudet naatit on kätköinfo-sivulla tallennettu (ja mahdolliset kommentit viestikenttään), niin GPX-nappi toimii kätkösivulla ihan ok. Toimiiko se koodilla sellaisessa kätkössä johon ei ole tehty mitään omia merkintöjä?

Merkkaan myös haasteen osalta suoritetut haastekätköt "ratkaistuksi" että ne erottuvat kartalla muista hakemattomista haastekätköistä.

Käytän myös kaikkien ratkaistujen kätköjen hakutoimintoa Karttahaku-sivulla ja tallennan sieltä gpx-tiedoston GSAKiin siirrettäväksi.
Ulkomaisia kätköjä olen ratkonut GSAKiin, mutta tässä ketjussa esitetty tapa muodostaa niistä oma bookmark-lista onkin hyvä idea, ja otetaan vinkistä kiittäen heti käyttöön.

fifixi
Viestit: 133
Liittynyt: Pe 10.07.2009 0:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja fifixi » Ti 30.06.2015 20:28

mandello kirjoitti:En ihan heti keksi miksi koodilla on ongelma saada gpx-listaus yhdestä tai useammasta ratkaistusta kätköstä uusilla naateilla.
Gc.fi:n GPX lataus vaatii gc.com premium jäsenyyden, mitä koodilla ei ollut.

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Ti 30.06.2015 22:22

Konsteja on monia. Haksun järjestelmä toimii erinomaisesti suomalaisille kätköille. Muualle yksi tapa on laittaa geocaching.comiin talteen. Tai sitten mainittuun gsakiin.

Minä oon sekakäyttäjä, laitan ratkaistut naatit kaikkiin kolmeen :mrgreen:

jmiettin
Viestit: 277
Liittynyt: Su 16.11.2014 19:27
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja jmiettin » Su 22.05.2016 7:50

Tervas kirjoitti:GSAK
Olisiko antaa vinkkiä miten saisi näppärästi suodatettua mukaan vain ne mysset jotka on ratkaistu?
if it ain't broke, don't fix it

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Su 22.05.2016 8:11

jmiettin kirjoitti:
Tervas kirjoitti:GSAK
Olisiko antaa vinkkiä miten saisi näppärästi suodatettua mukaan vain ne mysset jotka on ratkaistu?
Keinoja on varmaan useita.
Filtteriasetusten Other -välilehdeltä löytyy valinta "Corrected Coordinates". Ruksaa siitä YES ja kätköt, joilla ei ole korjattuja naatteja jäävät pois.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

jmiettin
Viestit: 277
Liittynyt: Su 16.11.2014 19:27
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja jmiettin » Su 22.05.2016 9:56

Mikkozzz kirjoitti:
jmiettin kirjoitti:
Tervas kirjoitti:GSAK
Olisiko antaa vinkkiä miten saisi näppärästi suodatettua mukaan vain ne mysset jotka on ratkaistu?
Keinoja on varmaan useita.
Filtteriasetusten Other -välilehdeltä löytyy valinta "Corrected Coordinates". Ruksaa siitä YES ja kätköt, joilla ei ole korjattuja naatteja jäävät pois.
Tuolla tavoin jää pois kaikki muutkin joissa ei tuota ole kuten tradit.

Nyt sain vihdoin tolkkua tohon kun FB:n puolella vinkattiin käyttämään yhtä makroa josta kaivoin määrittelyn ja modasin omiin tarpeisiin.
Eli nyt saan näkyviin kaikki muut sekä itelle merkatut selvitetyt mysset. kesken tai kokonaan aloittamattomat mysset suodatan pois.

Mulla siis käytössä oma custom satake nimeltään mysseOK ja sitten suodatukseen laitan where-välilehdelle "Not(CacheType='U' and HasCorrected=0)", jolloin jää näkyviin vain noi selvitetyt mysset.
if it ain't broke, don't fix it

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja Tervas » Su 22.05.2016 11:26

Minulla on "x" User data -kentässä ratkomattomille mysseille jolloin GPX:n ja autonavin POI filttereihin kuuluu ehto "does not contain x". (Merkintä xx tarkoittaa sitä, että luulen osaavani ratkoa myssen, mutta jättänyt sen tuonnemmaksi, filtterillä löytyvät sitten nämäkin).
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja stebu » Su 22.05.2016 20:30

Fieldmystery (kenttämysse) -attribuutti kannattaa myös huomioida! En tiedä miten käy GSAK:ssa, itse keräilen ratkaistut yhteen kimppuun ja muut (tradit multit kenttämysset jne) toiseen.
-stebu

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Työkalu ratkaistujen mysteerien hallintaan

Viesti Kirjoittaja Tervas » Su 22.05.2016 21:49

stebu kirjoitti:Fieldmystery (kenttämysse) -attribuutti kannattaa myös huomioida! En tiedä miten käy GSAK:ssa, itse keräilen ratkaistut yhteen kimppuun ja muut (tradit multit kenttämysset jne) toiseen.
Attribuuteissa on ikävä kyllä vähän vaihtelevaa käytäntöä, kuvauksesta usein selviää, että kyseessä on FM, mutta attribuuttia ei ole asetettu. Sama pätee muihinkin attribuutteihin, monesti on kuvauiksessa kerrottu, että kätkö on /ei ole talvilöydettävä, mutta attribuuttia ei ole viitsitty/osattu asettaa. Toki suurin osa attreista vaikuttaa olevan oikein.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Työkalut”