Nyt oikeesti....!

Tänne kipataan viestiketjut (tai niiden osat) jotka ovat lähteneet käsistä, ovat outoja tahi vähemmän kiinnostavia.
Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Puuha » Ke 17.08.2016 5:10

pyörre kirjoitti:
Kuvitellaan sitten kaksi kätköilijää. Toinen kiittää hyvin tehdystä kätköstä mukavalla loggauksella ja antaa tarvittaessa rakentavaa palautetta, toinen loggaa pelkän kk:n. Kumpi motivoi kätköttäjää tekemään uusia, ehkä entistäkin parempia kätköjä ja pitämään huolta nykyisistä?
Logeilla ei ole mitään merkitystä, vain sillä kuinka moni hakee.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 17.08.2016 8:42

Puuha kirjoitti:
pyörre kirjoitti:Kuvitellaan sitten kaksi kätköilijää. Toinen kiittää hyvin tehdystä kätköstä mukavalla loggauksella ja antaa tarvittaessa rakentavaa palautetta, toinen loggaa pelkän kk:n. Kumpi motivoi kätköttäjää tekemään uusia, ehkä entistäkin parempia kätköjä ja pitämään huolta nykyisistä?
Logeilla ei ole mitään merkitystä, vain sillä kuinka moni hakee.
Ainakin minulle nimenomaan lokeilla on merkitystä, ei kävijöiden määrällä.

Oma motivaationi tehdä uusia kätköjä on laskenut näiden mitäänsanomattomien loggausten myötä. Samoin into huoltaa KökköKätköjäni (KK). Mitä niistä huolehtimaan kun ei niistä kävijätkään välitä? Arkistoonhan ne joutavat. Jos joku sitten tekisi parempia tilalle?

Avatar
pyörre
Viestit: 11
Liittynyt: To 16.08.2012 0:02
Paikkakunta: Turku

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja pyörre » Ke 17.08.2016 9:07

finnranger kirjoitti:
Puuha kirjoitti:
pyörre kirjoitti:Kuvitellaan sitten kaksi kätköilijää. Toinen kiittää hyvin tehdystä kätköstä mukavalla loggauksella ja antaa tarvittaessa rakentavaa palautetta, toinen loggaa pelkän kk:n. Kumpi motivoi kätköttäjää tekemään uusia, ehkä entistäkin parempia kätköjä ja pitämään huolta nykyisistä?
Logeilla ei ole mitään merkitystä, vain sillä kuinka moni hakee.
Ainakin minulle nimenomaan lokeilla on merkitystä, ei kävijöiden määrällä.

Oma motivaationi tehdä uusia kätköjä on laskenut näiden mitäänsanomattomien loggausten myötä. Samoin into huoltaa KökköKätköjäni (KK). Mitä niistä huolehtimaan kun ei niistä kävijätkään välitä? Arkistoonhan ne joutavat. Jos joku sitten tekisi parempia tilalle?
Tähän on olemassa win-win -ratkaisu! Logien määrää arvostavaa kätköttäjää kiität parhaiten loggaamalla hänen kätkönsä -- mikä tahansa loggaus on ok. Logien laatua arvostavaa kätköttäjää kiität parhaiten loggaamalla hänen kätkönsä laadukkaalla loggauksella. Ja jollet ole varma, kumpaa leiriä kätköttäjä edustaa, loggaat varmuuden vuoksi laadukkaasti. Tuskin pelkkää määrää arvostava kätköttäjä kuitenkaan pahoittaa mieltään laatuloggauksesta?

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ke 17.08.2016 9:17

Zergei kirjoitti:Mutta jos ei jostain syystä voi ottaa valokuvaa niin kai se nyt riittää jos kotiin päästyä piirtää lokivihkon muistikuvan perusteella ja sitten skannaa piirroksen?
Erittäin hyvä pointti !! Ehkä pientä sarjakuvamaista rasterivarjostusta mukaan ja kyllä kelpaa. Uskallan laajentaa vielä hiukan tätä menettelyä koskemaan myös kahluukatköjä. Minulle riittää, että housut on märät pelkästään sisäpuolelta...niuhemmat varmaan vaatii myös ulkokosteutta.

Harrasteeseen kuuluvat säännöt, joita siis kaikki mukaan liittyneet ovat vakuuttaneet noudattavansa, ovat kyllä täyttä roskaa. Suomessa vallitseva yksilön ylivertaisuus ja siihen liittyvä minä minä minä -asenne on pelkästään hyvä asia. Pienellä kansalla ei ole varaa yhdessä sopimiseen saatikka ettäsjottas ihan kansainväliseen yhteisöön sulautuisi.

Ehkä pienenä tiivistelmänä optimaalisesta lokkauksesta olisi:
1. kirjoitan nimmarin, jos kynä on mukana
2. T5 kätköllä kuvaan, jos yletän
3. piirrän kameran puutteessa (huolittelen, mikäli taitoa) ja skannaan
4. muistelen tai haaveilen
5. mutta nettiin muistan ihan varmasti KK-merkkauksen tai pelkän pisteen (pisteen puutteessa plankko käy...miksi ihmeessä pitää vielä valita se tapahtuma ???)
olisko hyvä ??
Näin menetellen päästään niistä ylimääräisistä purnukoista, joita jotkut onnettomat väsäilee. Kätköjä on ihan liikaa !!! Jokainen on varmaan kuullut merien jätelautoista ja tällämenolla Suomen luonto peittyy pet-lauttoihin. Nykyään tosin vain vähintään n. 161 metrin välein pötkössä. Tai olen kuullut, että jonkun virvoitusjuomatehtaan kulmilla ihan kasoissa.

Niin ja kuka noita lätinöitä jaksaa lueskella lokeista; siinähän saattaa vaikka käydä niin, että saa jonkinlaisen tunnekuohun tai pahimmassa tapauksessa tuntee suupielien nousevan ylöspäin ja sitähän pitää välttää viimeiseen asti !!

Avatar
Goljander
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 29.06.2009 11:00

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Goljander » Ke 17.08.2016 11:27

JPardain kirjoitti:Harrasteeseen kuuluvat säännöt, joita siis kaikki mukaan liittyneet ovat vakuuttaneet noudattavansa, ovat kyllä täyttä roskaa. Suomessa vallitseva yksilön ylivertaisuus ja siihen liittyvä minä minä minä -asenne on pelkästään hyvä asia. Pienellä kansalla ei ole varaa yhdessä sopimiseen saatikka ettäsjottas ihan kansainväliseen yhteisöön sulautuisi.
Ja FTF:ien hunttaaminenkin on ihan turhaa, kun FBA:tkin voi muuttaa FTF:ksi :shock: -> https://coord.info/GC6HKY6

Kun kaikki eivät ole tuolla FB:n Suomen Geokätköilijät -ryhmässä, niin tuodaan tämä tännekin tiedoksi & julki

Avatar
nieppi
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 27.07.2011 22:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja nieppi » Ke 17.08.2016 11:45

pyörre kirjoitti: Kuvitellaan sitten kaksi kätköilijää. Toinen kiittää hyvin tehdystä kätköstä mukavalla loggauksella ja antaa tarvittaessa rakentavaa palautetta, toinen loggaa pelkän kk:n. Kumpi motivoi kätköttäjää tekemään uusia, ehkä entistäkin parempia kätköjä ja pitämään huolta nykyisistä?

Nyt voi toki nauraa ja sanoa, että vertailukohta on kaukaa haettu, mutta ei se ole. Oikealla kiitoksella ja positiivisella palautteella on uskomaton voimia.
Kumma juttu, mutta tuohan toimii myös toisinpäin Toinen kätköttäjä kitisee suureen ääneen kk loggauksista ja toinen taas kiittelee hienoista loggauksista. Kummankohan kätköön sitä jaksaisi kirjoittaa kunnon loggauksen ;)

Avatar
pyörre
Viestit: 11
Liittynyt: To 16.08.2012 0:02
Paikkakunta: Turku

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja pyörre » Ke 17.08.2016 17:08

nieppi kirjoitti:Kumma juttu, mutta tuohan toimii myös toisinpäin Toinen kätköttäjä kitisee suureen ääneen kk loggauksista ja toinen taas kiittelee hienoista loggauksista. Kummankohan kätköön sitä jaksaisi kirjoittaa kunnon loggauksen ;)
Näinhän se on. Positiivisuus synnyttää lisää positiivisuutta ja negatiivisuus vastaavasti lisää negatiivisuutta. Heitän silti kaiken uhalla peliin vielä yhden rinnastuksen, jonka poimin aikoinaan tanskalaisten kätköilijöiden vastaavasta keskustelusta.

Saan ruokaa -- kiitän ruoasta. Useimmille homma toimii itsestään selvästi noin. Ei kätköilyelämyksen tarjoaminen tuosta juuri eroa. Saan kivan kätköilyelämyksen -- kiitän siitä kätköttäjää. Pelkkä KK kyllä tarkoittaa periaatteessa kiitosta, mutta koska moni ei sitä sellaiseksi koe, ei se silloin ole oikea kiitos. Tyhjä loki sen sijaan ei edes tarkoita mitään, joten sellaisen loggaamalla jättäisin vielä tietoisemmin kiittämättä.

On toki jokaisen oma päätös, pitääkö kiittämistä tarpeellisena. Tyhjä loki tai pelkkä KK riittää kartuttamaan omaa löytösaldoa; kaikki sen päälle on silkkaa epäitsekkyyttä.

Avatar
satumh
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 16.04.2014 21:57
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja satumh » Ke 17.08.2016 17:19

Nämä pelkän KK:n käyttäjät eivät varmaan ikinä koskaan milloinkaan tarvitse vanhojen loggausten apuja etsintöihinsä..jos tarvitsisivat niin ehkä tajuaisivat miten turhauttavaa niitä on selailla..

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja JPardain » Ke 17.08.2016 19:38

satumh kirjoitti:Nämä pelkän KK:n käyttäjät eivät varmaan ikinä koskaan milloinkaan tarvitse vanhojen loggausten apuja etsintöihinsä..jos tarvitsisivat niin ehkä tajuaisivat miten turhauttavaa niitä on selailla..
Tämä hymyilytti ! Tosiaan KK -ketjun selaaminen saattaa saada päässä aikaan kriiiiiiiik-äänen. Mutta. entäs jos kyseessä on joku salakoodi täynnään infoa.

kukkeli11
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 19.09.2014 20:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja kukkeli11 » Ke 17.08.2016 22:24

Goljander kirjoitti:
Ja FTF:ien hunttaaminenkin on ihan turhaa, kun FBA:tkin voi muuttaa FTF:ksi :shock: -> https://coord.info/GC6HKY6
Olen erittäin huvittuneena seurannut tätä keskustelua täällä, ja miettinyt miten vakavasti tämän harrastuksen voi ottaa. Mutta nyt täytyy kyllä sanoa, että tämä menee itsellänikin täysin "yli hilseen". FTF on palkinto, joka kuuluu ensimmäisenä kätkön julkaisun jälkeen löytäneelle/löytäneille, eikä kenellekkään muulle. Mutta onneksi tämäkään asia ei minua niin paljon harmita, kun itse tulee hunttailtua niin harvoin, koska se on mielestäni turhaa, kerkeää ne purkit myöhemminkin hakemaan.

Vähän toinen asia tuli vastaan kesällä lähipurkkeja kierrellessä. Huvikseen parilla purkilla tuli tutkittua logikirjaa, että löytyykö sieltä edellisten nettiin loganneitten nimmareita. Noh, muutamalla mitä tarkistin (huolella koko logikirjan) ei ollut tietoakaan parista nimimerkistä, joita en nyt tässä ala mainitsemaan, ei suinkaan mitään aloittelijoita kuiteskaan. Osasta logeista nimi löytyi, osasta taas ei. Onko se nyt niin vaikeaa mennä kirjaamaan DNF, jos ei kätköä löydä? Voihan siellä purkilla uudestaankin käydä (vai voiko, kertokaa?), mikäli sen löydön saaminen niin tärkeää on. Eikä ollu mitään kuvaloggausta!

Eipä nämä nyt mua niin paljon harmita, mutta sen verran voin sanoa että mä oon ainakin yrittänyt kirjoittaa jotain jokaisesta käydystä kätköstä loggaukseen. Joskus on vaan se tosiasia, että kätköstä ei vaan muista mitään, jos on vaikka hakenut monta kymmentä purkkia samana päivänä. Mutta tätä "kk":ta en ole käyttänyt ikinä, kun olen ymmärtänyt että loggauksissa on hyvä olla jotain sanomaa.

Mä ainakin arvostan suoraa palautetta, olipa se sitten hyvää tai huonoa. Eli kannatan ihmisiä kirjoittamaan kokemuksistaan myös niillä tavallisemmilla kätköillä! Tässä mun esimerkki suorasta palautteesta, ja ei kuulkaas ole yhtään kärjistetty, vaan oikeasti säikähdin ja pahoitin mieleni. Vähän erilainen kätköilykokemus... :roll: : https://www.geocaching.com/seek/log.asp ... 47ece0b844

Zergei
Viestit: 439
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ke 17.08.2016 22:55

JPardain kirjoitti:Mutta. entäs jos kyseessä on joku salakoodi täynnään infoa.
kkkk KkKK kkkK kKkK kk Kkk k kK

Zergei
Viestit: 439
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ke 17.08.2016 23:24

kukkeli11 kirjoitti: Vähän toinen asia tuli vastaan kesällä lähipurkkeja kierrellessä. Huvikseen parilla purkilla tuli tutkittua logikirjaa, että löytyykö sieltä edellisten nettiin loganneitten nimmareita. Noh, muutamalla mitä tarkistin (huolella koko logikirjan) ei ollut tietoakaan parista nimimerkistä, joita en nyt tässä ala mainitsemaan, ei suinkaan mitään aloittelijoita kuiteskaan. Osasta logeista nimi löytyi, osasta taas ei. Onko se nyt niin vaikeaa mennä kirjaamaan DNF, jos ei kätköä löydä? Voihan siellä purkilla uudestaankin käydä (vai voiko, kertokaa?), mikäli sen löydön saaminen niin tärkeää on. Eikä ollu mitään kuvaloggausta!
Tätäkin varmasti tapahtuu paljon. Osin varmaan kyse on siitä että jälkeenpäin logataan hajanaisten muistikuvien perusteella. Joskus näyttää myös siltä etteivät ihmiset ymmärrä perusteita, esim. kätkö logataan löydetyksi viikkoja ennen kuin sitä on ollut olemassakaan (ei FTF-mielessä vaan kun on kämmätty loggauksen päiväys). Mutta sattuu niitä rehellisiäkin mokia. Yhdellä kätköllä kirjoitin jo nimeni paperiin, sitten jälkeenpäin huomasin aiemmista lokkauksista että ei se tainnutkaan olla sama purkki... siinä kymmenen metrin säteellä oli arkistoitu ja aktiivinen kätkö, ja se arkistoitu oli kyllä paljon helpommin löydettävissä. Löytyi se oikeakin sitten. :)

Mutta aika kummaa on jos joku kokenut harrastaja tuolleen paisuttaa tilastojaan. Ellei sitten ole porukalla liikkeellä ja porukan loggaaja on unohtanut merkitä muut/käyttää yhteistunnusta, sekin on mahdollista.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja JPardain » To 18.08.2016 9:21

Zergei kirjoitti:
JPardain kirjoitti:Mutta. entäs jos kyseessä on joku salakoodi täynnään infoa.
kkkk KkKK kkkK kKkK kk Kkk k kK
KkK kkK KkK kK kkkk kK Kk KK kkK kkK kkkk KKK KkK kkk kK kK K kKkK KK kKkK Kk

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 18.08.2016 12:27

JPardain kirjoitti:
Zergei kirjoitti:
JPardain kirjoitti:Mutta. entäs jos kyseessä on joku salakoodi täynnään infoa.
kkkk KkKK kkkK kKkK kk Kkk k kK
KkK kkK KkK kK kkkk kK Kk KK kkK kkK kkkk KKK KkK kkk kK kK K kKkK KK kKkK Kk
Tästäpä hyvä "salakoodi" ja mysteerikätköön:D

Mutta joo vaikkei säännöissä lue miten lokkaus tulisi kirjoittaa niin onhan se kohteliasta kirjoittaa jotain muuta kuin kk tms kuten täällä on otettu esillekin. Viimepäivinä nää kk lokkaukset eivät ole olleet suurin ongelma vaan se että kätköilijät eivät jaksa laittaa kätkö takaisin piiloon tai kunnolla "kiinni". Eräs kätköni oli sepposen selällään+ kaikki märkinä ja lokivihko kateissa. Paikka sellainen ettei jästit löydä sitä ellei varta vasten kumarru katsomaan ja kädellä kopeloimaan.

Avatar
tsahkali
Viestit: 328
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja tsahkali » To 18.08.2016 17:45

[quote="JPardain"
Naulan kantaan. Monesti pelkkä kohteen näkeminen riittää esim. T5 kätköillä.[/quote]

Hitsi, tässähän täytyy ruveta pitään järjestelmäkameraa aina mukana! Poikkesin juuri yhdellä purkilla, joka oli niin korkealla männyssä, etten edes paljaalla silmällä nähnyt....

8) 8) 8)

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja JPardain » Pe 19.08.2016 9:06

tsahkali kirjoitti:[quote="JPardain"
Naulan kantaan. Monesti pelkkä kohteen näkeminen riittää esim. T5 kätköillä.
Hitsi, tässähän täytyy ruveta pitään järjestelmäkameraa aina mukana! Poikkesin juuri yhdellä purkilla, joka oli niin korkealla männyssä, etten edes paljaalla silmällä nähnyt....

8) 8) 8)[/quote]

Niin, tätä minä olen kanssa vähän haaveksinut, kun sillä on vähän samanlainen asenne kiipeämiseen kuin minullakin...ja melkein yhtä hieno jalan liike:
https://www.youtube.com/watch?v=JzfP0Ig7eVQ

Jan-Aliisa
Viestit: 1
Liittynyt: To 18.08.2016 14:47

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Jan-Aliisa » Pe 19.08.2016 10:01

Kylläpä on erilaista oikeata mielipidettä tästäkin asiasta :? ...
Keskustelupalstan sääntöjä kun lukee, niin provosointi on mainittu kielletyksi, samoin oman mielipiteen kertominen useaan kertaan = jankuttaminen... Mutta kukin kätköilee tavallaan.

JPardain
Viestit: 124
Liittynyt: La 05.01.2013 10:54

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja JPardain » Pe 19.08.2016 14:15

Jan-Aliisa kirjoitti:Kylläpä on erilaista oikeata mielipidettä tästäkin asiasta :? ...
Keskustelupalstan sääntöjä kun lukee, niin provosointi on mainittu kielletyksi, samoin oman mielipiteen kertominen useaan kertaan = jankuttaminen... Mutta kukin kätköilee tavallaan.
Niin, varsinkin aasinsiltojen käyttö. Siis kirjoittelun laadusta tapaan kätköillä. Sääntösivullakin lukee ylhäällä: Keskustelu "Ei pelkästään turha, vaan haitallinen." Siinäpä sitä miettimistä....

Avatar
Goljander
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 29.06.2009 11:00

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Goljander » Pe 19.08.2016 14:53

hapardi kirjoitti:Siis mikä ihme on taas teihin kätköilijöihin iskenyt? Kaikki logitukset löytöihin alkaa olemaan vain KK!!! Jos ei tämä meininki lopu ja ala tulla kunnon raapustuksia, niin arkistoin kaikki kätköni... Enkä laita tähän hymiötä.
No tällä "yksilöllä" on vähän erilainen aloitus. Näyttää olevan sankarin ensimmäinen (ja toistaiseksi myös viimeinen) lokkaus :P

https://www.geocaching.com/seek/log.asp ... 285c70db72

Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: Nyt oikeesti....!

Viesti Kirjoittaja Puuha » Pe 19.08.2016 21:05

Otsikkoa lainatakseni: Nyt oikeasti....!

Eikö ole muuta tekemistä kuin kytätä mitä muiden purkeille on kirjoitettu? Tosin onhan sekin tapa harrastaa. :shock:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Roskis”