Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Keskustelua haastekätköistä
JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 08.10.2018 0:19

Vaikka kaikki on jo nyt tosi hienosti, niin olisi kyllä ihan asiallista, että tähän tilastoon pääsisi suoraan Kätköilijät-valikosta aivan kuten FTF-listaankin...

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 761
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Ma 08.10.2018 2:00

Tp500 kirjoitti:Paitsi että vanhassa listauksessa löytöpäivät oli lajiteltu laskevaksi, tässä nousevaksi.
En tiedä miksi aiemmin oli nurinkurinen järjestys, ajatusvirhe vai jokin outo ajatelma siitä että kun sijoitukset ovat laskevassa järjestyksessä niin myös suorituspäivät olivat myös.

Mutta nyt on lisätty sorttauskolmiot otsikoihin ja niitä klikkaamalla saa käännettyä lajittelun nousevaksi taikka laskevaksi.

Korjattu myös lajittelu kirjainkokoriippumattomaksi. Lisäksi kätköissä, joiden nimi alkaa välilyönnillä, tulee nyt välilyönti näkyviin jotta vältyttäisiin hämmennykseltä sekä asiaa ihmetteviltä / virhettä epäileviltä kommenteilta.
JyNu kirjoitti:Vaikka kaikki on jo nyt tosi hienosti, niin olisi kyllä ihan asiallista, että tähän tilastoon pääsisi suoraan Kätköilijät-valikosta aivan kuten FTF-listaankin...
Tämä kävikin mielessä jossain välissä mutta upposi taas ajatusten mereen koska looginen ajattelukykyni vaati muutakin kuin pelkän linkin lisäyksen.

Mutta koska sivu (nyt viimeistään) ei ole vain haastekätkösivun sivunumero, on sivu nyt siirretty kätkö -hakemistosta (johon jätin varalta symbolilinkin uuteen paikkaan) kätköilijä -hakemistoon sekä linkki lisätty Kätköilijät -valikkoon.

// haksu10

PS: Kiitokset kiitoksista!
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 08.10.2018 2:05

Ihanaa Haksu, ihanaa... nyt asiat ovat tämänkin osalta upeasti reilassa :D

Ja tästä saatetaan saada ihan uusi lehti haasteiden näkökulmasta. Tämä tilastomuutoshan oli ihan päivän puheenaihe Nuuksion miitissäkin....

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 761
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Ma 08.10.2018 3:07

MickieWalker kirjoitti:
geocache.fi kirjoitti:Selkeästi nämä livenä asiaa kannattavat eivät kuitenkaan ole asiasta oikeasti kiinnostuneita. Tuota sivua kun ladataan päivässä 2-12 kertaa keskiarvon ollessa 6.4 latausta / vrk. Tässä voi lisäksi olla latauksia jossa sama käyttäjä on vaihtanut määräkriteeriä joten todellinen päivittäinen käyttäjämäärä ei liene edes tuota reilua kuutta. Tästä johtuen mitään järkeä ei ole tehdä useita tunteja vaativaa muutostyötä. Mutta viikonloput on vapaa-aikaani (pyrkimyksenä päästä koodauksesta johtuvasta burnoutista eroon) joten miksei siis silloin voi tehdä turhaksi katsomiani koodauksia.
Kiitos myös minun puolestani, että jaksoit tehdä tämän muutoksen. Ymmärrän kyllä, että toiveita tulee valtavasti, lupaan itse olla pyytämättä seuraavan sataan vuoteen mitään muuta. :) Ja maksaa tulevinakin vuosina turbo-jäsenyyteni, kuten toivoisin kaikkien muidenkin tekevän, kun me saamme näin valtavan hienot tilastot. Ja olen kovasti kiitollinen tästä muutoksesta, jonka kyllä uskon ilahduttavan montaa muutakin kuin minua (kuten on jo tullut esillekin).

Tosiaan, tämä ei varmasti ole mitenkään kärkipäässä tilastojen katsomistiheydessä. Syitä on varmasti monia: vain pieni osa kätköilijöistä on kiinnostuneita tästä listasta ja nekin jotka ovat, tuskin joka päivä tätä tuijottelevat (koska haastelistassa ei yleensä joka päivä suuria tapahdu, varmaan intressi on suurin silloin, kun on itse juuri logannut haasteita). Mutta yksi syy on varmasti tosiaan ollut sekin, että lista on ollut pituutensa takia niin valtavan raskassoutuinen, ettei sitä yksinkertaisesti ole jaksanut kahlata. :) Ja vielä; luulen että tämä lista on vähän sellainen, että niille kätköilijöille joille tämä lista on kiinnostava, se on todella kiinnostava.

Lähetänpä vielä kaksi bonuskiitosta: Hienoa, että toteutit myös ismo485:n toiveen yksittäisten kätköilijöiden haastelistoista. Nekin on kiva nähdä, juuri noin että pääsee halutessaan katsomaan mutta ei ole pakko. Ja yksi kiitos vielä asiasta, jota en ole hoksannut edes kaivata mutta joka minua nyt ilahdutti: onpa kiva, että listaa pystyy järjestämään myös OMIEN haasteiden perusteella. Onkin itse asiassa tosi kiva nähdä, että ketkä niitä haasteita oikeastaan tekevät. :)
Kiitokset vielä erikseen kiitoksista!

Kyllä sinä ja kaikki muutkin saa toiveita esittää ja kaikki kyllä käyn läpi. Kiitokset myös jäsenyydestäsi ja kiitokset myös muillekin jäsenille! Toivon myös että mahdollisimman moni Geocache.fi:n jäsenyyden ottaa mutta ymmärrän kyllä että kaikki eivät halua / pysty / koe jäsenyyttä tarpeelliseksi / kokevat ylläpitäjän ärsyttäväksi (mitä toki onkin) tms. ja sivuja kyllä saa vapaasti hyvällä omallatunnolla käyttää myös ilman jäsenyyttäkin.

Osoituksena ylläpitäjän ärsyttävyydestä kerron, että tuo aiempi viestisi aiheutti minulla "laaja joukko -maininta" -syndrooman oireilun ja siksi tiukemman pureutumisen faktanumeroihin. Tämä syndrooma oireiluineen on vuosien varrella tullut minulle kovin tutuksi. Oireet alkavat yleensä jos viestissä on jotain laajempaan taustalla olevaan joukkoon viittaavaa eikä faktat tue asiaa. Syndrooma ensimmäisen kerran oireili kun tarpeeksi monta kertaa vastailin viesteihin "Me laajasti ihmettelemme miksi minun tilastossani on tämä näin ja näin...".

Näistä viesteistä syntyi mielikuva suuresta miitistä, missä osallistujat istuvat ympyrässä. Keskellä on kätköilijä, vierellään tulostettuna iso tilastokuva, paasaamassa tilastostaan. Kaikki osallistujat hämmästyneenä myötäilevät "ooh", "ihmeellistä", "onpa outoa". Hysterian vallassa kikattaessani sitten tunsin kuinka syndrooma iski ja sen jälkeen en enää ole ollut täysjärkinen vaan syndrooman oireet iskevät helposti :D

No hyvä on, nyt itse asiassa tästä asiasta onkin voinut ollut laajemmin puhetta miiteissä joten mainintasi olikin siis ihan oikea :)

Ehkä eksyin vähän sivuraiteelle mutta täytyy välillä tästä ylläpitäjän hommasta jotain kertoilla, vaikka yleensä aina päästelen jotain sammakoita ja käyttäjät kiroavat minut jonnekin hornantuuttiin. Mutta näitä erinäisiä syndroomia on syntynyt ja niiden ikävä piirre on sykkivä otsasuoni ja tylympi asenne. Moni on niiden kohteeksi joutunut ja nykyään pistänkin toviksi syndrooman vallassa kirjoitetun viestin sivuun. Palaan sitten poistamaan siitä kaikkein kauheimmat kommentit :)

Sinänsä tuo sivu vaati kyllä uudistusta ja sitä on tullut katseltua aikojen saatossa "pitää joskus tehdä jotain". Nämä vähemmän suositut sivut vain jäävät ikuisiksi ajoiksi jonon hännille koska ovat "sitten kun ehtii" -kategoriassa, mihin koskaan ei todellisuudessa ehdi. Vielä kun tiedossa oli että tuolle sivulle ei kannata tehdä pelkkää kosmeettista muutosta (latausaikakeskiarvo oli yli kymmenen sekuntia) ei suurta rutistusta ikinä tullut tehtyä. Mutta nyt se on tehty ja järjestelmä keräilee taustalla käyttäjien haastekätköjen suoritukset erilliseen tilastotietokantaan, mikä taas pystyy nopeasti ja kevyesti tarjoamaan tiedot sivun käyttöön.

Täytyy yrittää jatkossa katsoa asioita myös sillä silmällä, onko sivu niin surkea käytettävyydeltään tai sisällöltään että se selittää surkean suosion. Päätöksiä päivityksistä kun olen tehnyt kylmästi kolmen eri numeroarvon perusteella. Jos suoritusaikakeskiarvo ja/tai muistin käyttö on suuri niin katson käyttömäärää. Jos sekin on suuri niin kyseessä on suurta käyttäjäjoukkoa ja laajasti palvelimia koskeva ongelma, jolle on pakko tehdä jotain. Toki valitettavasti näillä kriteereillä löytyy jatkuvasti uutta tehtävää koska sivuston pohjilta löytyy vieläkin toteutuksia, mitkä olen tehnyt yli 10 vuotta sitten jolloin kätkö-, kätköilijä- ja lokimäärät olivat pieni murto-osa nykymääristä.

Mutta jospa välillä saisi irtiottoa tylsästä liukuhihnapäivitystyöstä tekemällä uudistuksia, koittaen saada toteutus sellaiseksi että on itse tyytyväinen. Näistä vain ei uskalla ikinä kertoa koska Pandoran lipas aukeaa ja väki keksii mitä kaikkea muuta sitten samalla voisikaan mukaan leipoa :)

Ja näin, rakas päiväkirjani, olen kirjoittanut novellin keskusteluun aivojen pyöriessä tyhjinä ja odotellessa että nukahtaa jotta jaksaa taas innolla herätä uuteen työviikkoon ja saa kiljaista "Nyt koodataan!"

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Ma 08.10.2018 9:44

Juu, seuraavaksi me tarvitaan ehdottomasti tilasto tilastosivujen käytöstä. Ja sitten tilasto siitä miten tialstojen tutkiminen suhteutuu haastekätköjen kittauslistalla sijoittumiseen :-) :-)

No niin ja sitten takaisin itse asiaan. Aika harvoin on tullut tuota haastetilastoa katsottua, mutta nyt sen käytettävyys on tosiaan juuri sellainen kuin pitääkin. On paljon paljon entistä selkeämpi ja latautuu nopsaan. Kiitos Haksu tästä parannuksesta !

Omasta vinkkelistäni ainoa näihin haasteisiin liittyvä ja välillä ärsytystä aiheuttava seikka on tuon varsinaisen haastekätkölistan latautuminen. Nyt kun noita haasteita alkaa olla melko suuri määrä niin haastekätkösivun lataaminen kestää aika kauan. Usein sitä ehtii jo skroollaaamaan melkein kohdalle mutta juuri kun on jotain klikkaamassa niin sivu ehtii vieriä pidemmälle. Voisiko harkita sitä että tuolle sivulle aukeasi pelkästään se lista haastekätköistä, mutta kätköjen detaljit eivät automaattisesti tulisi siihen perään. Voisi olla vaikka erikseen nappula alla "Näytä kätköjen kuvaukset" siinä "Esitä listatut kätköt kartalla" napin vieressä.
Kuva

anna.s
Viestit: 85
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Viesti Kirjoittaja anna.s » Ma 08.10.2018 16:02

Minäkin olen ylen kiitollinen tästä haastekätköilijä-tilastosta :wink: ja ihan varmasti tuota tulee nyt katseltua enemmän kun sieltä itsensä(kin) löytää.

Edelliselle kirjoittajalle vinkiksi tuohon haastekätkösivun listaukseen: kun nappaa sivun alareunasta "esitä valitut kätköt kartalla" pääsee siihen tuttuun karttahakusivustoon ja sen myötä listaukseen mistä haastekätköt saa totuttuun tapaan klikkailtua yksitellen auki. Ihan vaan sillä ettei haksun "laaja-joukko-generaattori" pala puhki :D

Avatar
geocache.fi
Geocache.fi
Geocache.fi
Viestit: 761
Liittynyt: To 27.09.2012 23:47

Re: Haasteisiin tarttuneet kätköilijät -taulukko

Viesti Kirjoittaja geocache.fi » Ma 08.10.2018 17:11

kivilaak kirjoitti:Omasta vinkkelistäni ainoa näihin haasteisiin liittyvä ja välillä ärsytystä aiheuttava seikka on tuon varsinaisen haastekätkölistan latautuminen. Nyt kun noita haasteita alkaa olla melko suuri määrä niin haastekätkösivun lataaminen kestää aika kauan. Usein sitä ehtii jo skroollaaamaan melkein kohdalle mutta juuri kun on jotain klikkaamassa niin sivu ehtii vieriä pidemmälle. Voisiko harkita sitä että tuolle sivulle aukeasi pelkästään se lista haastekätköistä, mutta kätköjen detaljit eivät automaattisesti tulisi siihen perään. Voisi olla vaikka erikseen nappula alla "Näytä kätköjen kuvaukset" siinä "Esitä listatut kätköt kartalla" napin vieressä.
Jälleen kiitokset kiitoksista kaikille!

Tuo haaste -sivu on ollut muutoslistalla melko ylhäällä, mutta en ole keksinyt tapaa miten siitä tekisi toimivan. Mutta otin nyt työviikon aluksi uudet aivot käyttöön ja syntyi jonkinlainen idea, jota työstämällä palaset loksahtivat kohdalleen ja tiesin, mitä haluan.

Nyt sivu on tehty uusiksi. Varmasti käytetyt ratkaisut eivät ole kaikille mieleen, toivottavasti edes toimii kaikilla. Parempaa ideaa käytettävyyteen ja tietojen esittämiseen keksinyt, mutta toki ehdotuksia saa esittää.

Itse pidän uutta toteutusta varsin toimivana mikä osoittaa kuinka omat tuotokset tuntuvat aina niin hyviltä :D

// haksu10
Kattava ohje tilasto-ongelmien ratkaisemiseen
Kaikki ohjeet * Yhteydenotot (Yhteydenotot vain ko. sivun ohjeistuksen mukaan)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Haastekätköt”