Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Keskustelua haastekätköistä
tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja tittat » Ma 24.10.2016 15:27

Viime vuosina on tullut suoritettua ja logattua useampia haasteita ja yhä uudelleen huomaan ihmetteleväni, miksi haastekätköjen purkkeja on sijoitettu paikkaan, jonne pääseminen edellyttää loggaajalta

a) kiipeilytaitoa ja -varusteita tai
b) venekuljetusta tai
c) maastokelpoista kulkuvälinettä

vaikka itse haasteen suorittaminen ei edellytä tällaisten välineiden käyttöä?

Voisiko joku ystävällisesti avata minulle, miksi muuten mukaviin haasteisiin sisällytetään tällainen tuplahaaste, joka estää itseltäni purkin loggauksen, vaikka haasteen olenkin kyennyt suorittamaan? Eikö haasteet olekaan tarkoitettu kaikille, jotka itse haasteen kykenevät suorittamaan?

Kiitän näin julkisesti kaikkia teitä haastepurkkien tekijöitä, jotka olette itse purkin sijoittaneet helposti logattavaan sijaintiin.

Avatar
JAS&SAL
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 22.09.2008 2:00
Paikkakunta: Turku

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja JAS&SAL » Ma 24.10.2016 22:03

Meillä on saaressa haastekätkö. Saaressa oli jo aiemmin piilotettu kätkö luolaan. Luolan suu on niin ahdas, ettei sinne mahdu kuin laiheliinit. Jotkut pulleammat joutuivat poistumaan saarelta ilman löytölokkausta. Koska saareen mahtui toinenkin kätkö, niin sinne piti saada jokin "lihavien ihmisten lohdutus"-kätkö. Saarelta sitten ei tarvitsisi kenenkään poistua ilman löytöä. Ideamyssy päähän ja pohtimaan meille pullukoille omaa kätköä saareen. Ideoita oli erilaisia, mutta lopulta päädyttiin mysteeriaiheiseen haastekätköön.

Ihan yleisesti niin monessa hankalammassa terrainissa oleva haastekätkö mahdollistaa harvinaisemman D/T yhdistelmän. Haastekätkö pitää olla myös tooosi pitkäikäinen eli se vaituttaa kanssa piilotukseen.
Camokivi ei sammaloidu.

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja tittat » Ti 25.10.2016 9:46

Kiitos selvennyksestä JAS&SAL.

Saarissa olevia haastepurkkeja (jos ne eivät saaressa ole kiipeilyä edellyttävässä puussa) yritetään hakea talvisin jäätilanteen niin salliessa.

Vieraan paikkakunnan teistä, vesiolosuhteista ja palveluista ei ole helppo löytää ajantasaista tietoa. Haastepurkit kiinnostavat ympäri Suomea tulevia kätköilijöitä, niin kaino toive olisi, että kuvauksissa olisi ohjeita myös jäällä liikkuvien avuksi. Onko lähin ranta linnuntietä käyttökelpoinen vai onko juuri siellä ympärivuotista asutusta? Missä mahdollisesti pääsisi lähimmäksi rantaa myös talvella autolla? Meneekö lähellä jäätie? Tiedotetaanko jossain keliolosuhteista, jään paksuudesta? Onko järvessä/meressä pahoja virtapaikkoja? jne. Jos alueella on tiedossa olevaa venetaksitoimintaa, niin siitäkin voisi mainita, vaikkei yritystä voikaan mainostaa. Tiedot yrityksestä mahdollisesti tulisivat vähitellen esille lokien kautta (vrt. Rauman Nurmeksen saari).

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja finder313 » Ti 25.10.2016 11:03

tittat kirjoitti:....

Saarissa olevia haastepurkkeja (jos ne eivät saaressa ole kiipeilyä edellyttävässä puussa) yritetään hakea talvisin jäätilanteen niin salliessa.

...
Voihan sitä hankkia kumiveneen tai vastaavan vesikulkuneuvon, millä pääsee sulan veden aikaan liikkumaan. Näin olen muutamat haastekätköt itse saarista hakenut nimenomaan sulan veden aikaan. :)

Itse avaus olikin itseni kannalta mielenkiintoinen, kun on muutama haastekätkö tullut tehtyä. Yksi niistä on naurettavan helppo ja on ehkä "rikos" että siinä on sana "haaste" kätkön nimessä. Se kätkö on minusta tylsä peruskätkö. Pari muuta haastettani onkin haastavempia. Niihin kätköjen paikkaan olen nähnyt vaivaa ja etsinyt komeat paikat ja kunnon kokoiset rasiat. Hieman saa niissä rymytä, mutta en ole nähnyt itse mitään järkeä viedä minkään puun latvaan, kun ei haasteet sitä vaadi.

Loppujen lopuksi mielestäni Suomen haastekätköt on sijoitettu paria haastetta lukuunottamatta ihan viksusti. Pieni haaste on aina kivaa, mutta ymmärrän, että mun pieni haaste voi toiselle olla ylitsepääsemätön este, kuten esimerkiksi puukiipeily, vaikka puu olisikin helppo kiivetä.

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja tittat » Ti 25.10.2016 11:47

Kiitos vastauksestasi finder313.

Isot purkit kauniilla paikalla ovat ihan ok paikkoja haastepurkeille, kunhan niiden käsiinsaaminen ei edellytä kovin erikoisia varusteita. Näissäkin toki plussana on hyvät lähestymisohjeet vieraspaikkakuntalaisille. Haasteen onnistuneesta suorituksesta tulee iloiseksi, mutta ennen kuin purkille asti pääsee käymään, ilo on usein jo vähän laimentunut ja useampaan puomiin/ojaan/suohon tms. törmättyä ilo tahtoo muuttaa ikävästi muotoaan. Etenkin jos on vain läpikulkumatkalla haastepurkin suunnalla ja etukäteen arvioitu hakuaika on reippaasti ylittymässä. Kauniille paikalla on mukavaa mennä kauniilla säällä ajan kanssa, mutta läpikulkumatkan ajankohdan määrää monet muut tekijät eikä säähän voi itse vaikuttaa (toki pukeutumiseen voi).

Kumivene on ollut harkinnassa, mutta koska sellaisella en ole koskaan liikkunut, on senkin käyttöönotossa oma kynnyksensä, eikä voimatkaan pitkälle riittäisi soutaen.

Koivula5
Viestit: 124
Liittynyt: Ti 11.05.2010 14:34

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja Koivula5 » Ti 25.10.2016 12:30

Olen samoilla linjoilla tittatin kanssa:
a) jos haasteeseen kuuluvien kätköjen hakuun ei liity esim. puuhun kiipeäminen, niin miksi itse haastepurkin hakuun kuuluisi? Näkisin, että hyvä haastepurkki olisi "jatkumo" haasteeseen kuuluviin kätköihin
b) itse haastepurkin paikka: haastepurkeilla varmaan vielä enemmän kuin "tavallisilla" purkeilla vierailee kaukaa tulevia kätköilijöitä. Se haasteen haku voi olla tosi tärkeä juttu jollakin siirtymisellä jonnekin, esim. perheen/tuttavien kanssa kun muut eivät ole innostuneita kätköistä. Silloin on tympeää, jos purkki sijaitsee kovin jästipaikalla, eikä sitä vain voikaan saada. (Tai voisi, mutta sitten kätkön jästiminen tulee todennäköiseksi. Tai voisi, jos tulisi uudestaan yöllä, mutta seurue ei siihen todellakaan suostu :? )
Tottakai kätkön laittaja saa laittaa kätkön haluamaansa paikkaan, mutta olisivathan nämä seikat kivoja miettiä muiden huomioon ottamiseksi.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ti 25.10.2016 15:46

Koivula5 kirjoitti: b) itse haastepurkin paikka: haastepurkeilla varmaan vielä enemmän kuin "tavallisilla" purkeilla vierailee kaukaa tulevia kätköilijöitä. Se haasteen haku voi olla tosi tärkeä juttu jollakin siirtymisellä jonnekin, esim. perheen/tuttavien kanssa kun muut eivät ole innostuneita kätköistä. Silloin on tympeää, jos purkki sijaitsee kovin jästipaikalla, eikä sitä vain voikaan saada. (Tai voisi, mutta sitten kätkön jästiminen tulee todennäköiseksi. Tai voisi, jos tulisi uudestaan yöllä, mutta seurue ei siihen todellakaan suostu :? )
Tottakai kätkön laittaja saa laittaa kätkön haluamaansa paikkaan, mutta olisivathan nämä seikat kivoja miettiä muiden huomioon ottamiseksi.
No, jos saturaatio antaa lainkaan periksi, niin haastepurkki voisi olla esimerkiksi kätköntekijän pihassa tai lähellä sitä, jolloin sen kunnossa pitäminen olisi mahdollisimman helppoa eikä sillä olisi väliä, vaikka se joskus jästittäisiin, koska se voitaisiin pistää taas uudelleen samaan paikkaan, kyllä ne jästitkin joskus kyllästyvät.
Kuva

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ke 26.10.2016 19:17

Niin siis joo..

Itsellänikin on pari haastetta, eli niin D kuin T luokituksesta.
T-haasteet vaatii kamoja ja taitoa, koska haluan niiden olevan tavoitteellisia ja pääkohdepurkkeja kun taas D-haasteet ovat hyvinkin nopeita tienvarsipurkkeja.

Kyllä nuo pitkän kävelymatkan päässä olevat haasteet/saarihaasteet itseänikin harmittaa, kun usein turneella on kiireinen aikataulu, mutta niitä sitten otetaan pääkohteiksi :)

Kaipa haasteelle ollaan hiukan haluttu tehdä jotain tavoittelemista noilla kiipeily/saaritoteutuksilla ja niihin tulisi vähän jotain muutakin kuin "KK" loggauksia todisteiden kera.
Lisäksi saa aikaiseksi mielenkiintoisia D/T yhdistelmiä

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja tittat » Ke 26.10.2016 22:03

Pitkä kävelymata haastepurkille on ok, vaikka ehkä joskus harmittaa, mutta se on kaikkien saavutettavissa. Saaressa haastepurkki on myös ok, jos haastekin edellyttää saaripurkkien hakua. Samoin haastepurkki korkealla puussa on ok, jos haasteen suoritus edellyttää vastaavaa kiipeilyä. Ihmettelyni koski haastepurkkeja, jotka ovat saaressa tai korkealla puussa, vaikka haasteen suoritus ei venettä tai kiipeilyvarusteita edellytä.

Bow more
Viestit: 171
Liittynyt: Pe 10.08.2012 19:01

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja Bow more » To 27.10.2016 1:13

You can’t find’em all.

Vasta muutaman vuoden kätköilleenä en taida ymmärtää mikä haasteissa on niin kiihottavaa että pikkuasiat ärsyttävät. Purkkeja löytyy ainakin amatööreille loputtomasti muutenkin.

Luomukätköilijänä ohitan ilman välineitä mahdottomat joka tapauksessa, mystit jäävät paljolti ratkomatta kun ei osaa, kaikkia haasteita ei edes teoriassa voi toteuttaa, jne. - missä ero?

Geocaching.com on antanut käsittääkseni jotain uusia sääntöjä haastekätköjä koskien – liittyivätköhän tämäntapaisiin epäselvyyksiin vai mitä taustalla…
Kuva

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja tittat » To 27.10.2016 9:23

Totta on, ettei kaikkia haasteita tarvitse hakea, vaikka ne suorittaisikin. Hakemattomuuden syynä voi olla vaikkapa se, ettei koskaan tule käytyä purkin kotipaikkakunnalla.

Tässä avautumisessa ihmettelen vain sitä, miksi laitetaan purkin hakuun sellainen vaatimus, jota ei tarvitse täyttää haastetta suorittaessa (esim. kätköpurkki sijoitetaan korkealle puuhun, saareen tai useamman kilometrin pituisen huonokuntoisen metsätien varrelle, vaikka haasteen suoritukseen ei tarvitse sisällyttää yhtään tällaista purkkia).

Tähän mennessä olen saanut hyviä vastauksia: Purkun huoltovarmuus ja erikoiset D/T-yhdistelmät ainakin ovat olleet tavoitteena.

Jatkossa olisi mukavaa, jos vastaisuudessa tavoitteen voisi ratkaista siten, että haastepurkinkin voisi logata niillä välineillä, joilla haasteenkin pystyy suorittamaan. Plussaa olisi, jos sijoittelussa huomioitaisiin myös ohikulkumatkalla olevat vieraspaikkakuntalaiset. Toki haasteen tekijällä on täysi oikeus piilottaa purkki haluamallaan tavalla.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Pe 28.10.2016 15:18

Tuossa kk sitten suorittelin loppuu Lappi-haasteen. Teetti työtä, edellytti paljon ajamista...
Kuitenkin, noiden korkeiden, sekä D että T arvojen saavuttaminen on tavalliselle tallaajalle mahdollista.

Minusta kelvollinen Haaste.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 28.10.2016 16:08

tsahkali kirjoitti:Tuossa kk sitten suorittelin loppuu Lappi-haasteen. Teetti työtä, edellytti paljon ajamista...
Kuitenkin, noiden korkeiden, sekä D että T arvojen saavuttaminen on tavalliselle tallaajalle mahdollista.

Minusta kelvollinen Haaste.
Niin. Siinä haasteessa vaadittiin vähintään T4,5 purkkia. Se on eri asia kuin että haasteen voisi suorittaa T1 purkkeja keräillen ja sen jälkeen itse haastekätkön purkki olisi jossakin kallionkielekkeellä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Wanhalinna
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 22.04.2015 22:44

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja Wanhalinna » Ma 02.04.2018 21:41

Tätä nyt pariin vuoteen ole ihmetelty, niin minäpä vuorostani ihmettelen..ajeltiin pari tuntia pääkaupunkiseudulle ja nyt niitä haastekätköjä keräämään. Kyllä oli mieli apeana kävellä kätkölle puoli kilometriä..tavallinen kuusen oksassa roikkuva putkilo...ja autolle takaisin. Samanlaisia näreitä matkan varrella tusinoittain..ja seuraavalla kätköllä sama. Tuohon se aika sitten tuhraantuu..täysin turhan päiväiseen tallusteluun. Eipä tämä jeesustelu mitään auta, mutta kuitenkin.. Laittakaa ne haastekätköt park&grabeiksi, jos sen itse purkin ole tarkoitus muuttaa tähditystä...mikä mielestäni ei pitäisi olla purkin vaan haasteen tehtävä. :evil: :lol: :evil:

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 03.04.2018 16:23

Haaste on haaste ja kätkö on kätkö.
Miksi haasteen tehtävällä ja itse haastekätköllä pitäisi olla keskenään jokin muu yhteys, kun että jälkimmäisen voi kirjata löydetyksi sen löydettyään ja haasteen ehdot täytettyään?

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ti 03.04.2018 17:08

Geovius kirjoitti:Haaste on haaste ja kätkö on kätkö.
Miksi haasteen tehtävällä ja itse haastekätköllä pitäisi olla keskenään jokin muu yhteys, kun että jälkimmäisen voi kirjata löydetyksi sen löydettyään ja haasteen ehdot täytettyään?
Keskustelun aloittaja hämmästeli lähinnä sitä miksi haastekätkön, kätköt ( PET-Putkilot ) on viety järjestelmällisesti 500m päähän metsään, kuusen oksalle roikkumaan vaikka lähempänäkin olisi ollut samanlaisia kuusen oksia tarjolla park&grab kätkölle joka olisi palvellut samaa tarkoitusta :wink:
Fortuna Favet Fortibus

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ti 03.04.2018 18:15

Ajanhukkaahan tämä on, kuten muutkin harrastukset. Eli eikös purkki ole silloin sitä onnistuneempi mitä enemmän siinä menee aikaa haaskeeseen?

HaTaTo
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 24.06.2015 21:00

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja HaTaTo » La 07.04.2018 10:49

Off topic, mutta en viitsi asialle omaa ketjua aloittaa. Kävin eilen illalla läpi haastekätköjen listan ja sieltä silmiini pomppasi kätkö GC7MAMV Haasteellinen mysteeri. Ei taida olla ihan oikeassa seurassa, vaan on siis tavallinen mysse. Tulipa nyt sitten samalla ratkottua.

Oma filosofiani haastepurkkien piilotusten kanssa: otetaan vastaan, mitä annetaan. Sama pätee tietysti muihinkin kätköihin.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Ihmettelen haastepurkkien piilotuksia

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Su 08.04.2018 23:01

HaTaTo kirjoitti:Off topic, mutta en viitsi asialle omaa ketjua aloittaa. Kävin eilen illalla läpi haastekätköjen listan ja sieltä silmiini pomppasi kätkö GC7MAMV Haasteellinen mysteeri. Ei taida olla ihan oikeassa seurassa, vaan on siis tavallinen mysse. Tulipa nyt sitten samalla ratkottua.
Oma filosofiani haastepurkkien piilotusten kanssa: otetaan vastaan, mitä annetaan. Sama pätee tietysti muihinkin kätköihin.
Jos kyseinen kätkö on laitettu 'haaste'-listalle, niin sitten sinne joutaisi moni muukin, joiden kohdalla on hyvinkin haasteellista miettiä, mitä kätköttäjä on raapinut ja monellako sormella, kuvausta tehdessään. Muusta kun ei aina oikein pääse alkuun....

Urputus siitä, että kätkö on metsässä ja joutuu kävelemään, on kyllä aika syvältä.
Jos vihaa liikuntaa, on paras keskittyä niihin kätköihin, joissa on 'ei tarvitse nousta autosta'-atribuutti!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Haastekätköt”