Haastekätköjen uudet tuulet

Keskustelua haastekätköistä
Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ma 15.07.2013 23:17

JyNu kirjoitti: Ja sitten haastekätkö, jonka edellytyksenä on kaikkien maakuntahaasteiden suorittaminen...
Niin, ja samaa sarjaa eli haaste, jossa pitää kuitata tietty määrä haasteita :D . Siis ihan oikeasti tuo olisi tosi kiva haaste. Ja tietysti porrastettuna bronze, silver jne. Mutta hämärästi muistelen, että "haaste haasteista" ei olisi mennyt läpi tarkastuksesta? Mikseiköhän... Ja menisikö nyt, jos uudelleen koittaisi?

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja vvv » Ma 15.07.2013 23:29

Miten olis ekologinen haaste? 365 päivää repimättä sammalia, kierittämättä kirkonkiviä, polkematta polutonta luontoa? Eikös näitä haasteitakin haettaessa käyttäydytä kuitenkin hyvin, ei paniikissa, kiireessä tai pakkomielteisessä purkki-on-saatava -kierteessä?

Apropoo, rakensin tarkastajan haasteille (joissa on järkeä), ny ei tarvi kun syöttää MyFinds sisään ja ulos pullahtaa todisteet jos sellaisia sattumalta löytyy :) Ettei tarvi senkään vertaa enää näihin aikaa hukata; mutta ovathan purkkeja toisten joukossa ja kyllähän sitä aina hienoilla paikoilla ja mietityillä purkeillä mielellään käy ja sellaisiahan useat(?) haasteet kyllä tarjoavat erotuksena "massasta". Ristiriitaista, eikö? :)

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Ma 15.07.2013 23:45

vvv kirjoitti:Miten olis ekologinen haaste? 365 päivää repimättä sammalia, kierittämättä kirkonkiviä, polkematta polutonta luontoa?
Niinpä :) . Useat haasteet vaativat suurta hiilijalanjälkeä ja olen sitä omalta osaltanikin kyllä kasvattanut. Kuntia, kirkkoja, graticuleja, maita jne. ei kyllä kierretä polkupyörällä, ellei ole todella hyväkuntoinen ja -tahtoinen.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ti 16.07.2013 17:36

vvv kirjoitti:Miten olis ekologinen haaste? 365 päivää repimättä sammalia, kierittämättä kirkonkiviä, polkematta polutonta luontoa? Eikös näitä haasteitakin haettaessa käyttäydytä kuitenkin hyvin, ei paniikissa, kiireessä tai pakkomielteisessä purkki-on-saatava -kierteessä?
Sopii mainiosti, tämähän tuli suoritettuua jo joskus 70 -luvulla :mrgreen:
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Totalost
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 28.08.2012 9:47

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Totalost » Ke 01.01.2014 22:23

Eikös maailman haastekätköjä mahdu.

Näistä keskusteluista tulee mieleen eräskin foorumi jolle joku kirjoitti, että voisitteko
kirjoittaa hieman vähemmän kun aika ei riitä kaiken lukemiseen :D
Kuva Kuva

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ti 12.04.2016 21:14

Koskahan saadaan nauttia uusita haastekätköistä? Keväällä luvattiin uutta infoa näiden paluusta yms. Mutta pelottavan hiljaista on ollut...

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Ke 13.04.2016 18:30

Fisherman77 kirjoitti:Koskahan saadaan nauttia uusita haastekätköistä? Keväällä luvattiin uutta infoa näiden paluusta yms. Mutta pelottavan hiljaista on ollut...
Ei nyt niin kovin hiljaista - Ja tarkastajien keskustelupalstalla oletettavasti vielä vilkkaampaa :wink:
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=338057

Olipa lopputulema mikä hyvänsä, niin joka tapauksessa voi aina tehdä tradin ja liittää siihen vapaaehtoisen haasteen.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja tsahkali » La 16.04.2016 11:42

Tuossa kun olen karttaa selannut, niin olen tullut siihen tulokseen, että haasteita voisi tosiaan tuulettaa....

Viisi saarta päivässä kulkee vielä järjen rajoissa mutta 100 mysseä 24:tunnissa menee jo jonnekin ulkoavaruuteen!
Haasteiden pitäisi olla sellaisia, että niiden suorittaminen olisi mahdollista ilman että vaarantaa itsensä ja ennenkaikkea muut.

Sitä kuuluisaa maalasijärkeä siis peliin.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » La 16.04.2016 13:48

Kovasti joka suunnalla puhutaan ja arvaillaan, mutta mitään virallista tietoa ei ole tullut päämajan suunnalta. Enkä toisaalta yhtään ihmettele, kaikkia tyydyttävä ratkaisu alkuperäiseen ongelmaan ei ole mitenkään yksin kertainen. Noo vaikka onhan tässä vielä aikaa....
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
Torttu99
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 27.06.2014 21:21

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Torttu99 » La 16.04.2016 18:08

tsahkali kirjoitti:Tuossa kun olen karttaa selannut, niin olen tullut siihen tulokseen, että haasteita voisi tosiaan tuulettaa....

Viisi saarta päivässä kulkee vielä järjen rajoissa mutta 100 mysseä 24:tunnissa menee jo jonnekin ulkoavaruuteen!
Haasteiden pitäisi olla sellaisia, että niiden suorittaminen olisi mahdollista ilman että vaarantaa itsensä ja ennenkaikkea muut.

Sitä kuuluisaa maalasijärkeä siis peliin.
Mainittakoon aluksi että mielestäni haastekätköt ovat kätköilyn syöpä, joka kannustaa kätköilijöitä outoihin tapoihin. Esimerkiksi vaikkapa käydään etsimässä & löytämässä purkki, mutta ei kirjata sitä vielä löydetyksi, koska säästetään johonkin WTF-haasteeseen. Tästä ei sen enempää, ennen kuin joku Suuri Humoristi heittää jonkun väsyneen läpän liittyen väärinkätköilykontekstiin.

Mutta siis asiaan, eli eikös vaikkapa tuo 100 mysseä ole käytännössä haaastavuudeltaan hakemisen suhteen sama sama asia kuin 100 tradia / 24h? Kun kuitenkin porukat ratkovat ne ennakkoon valmiiksi pinoon ja sitten hakevat kerralla pois. Loogistahan olisi toki se, että nuo 100 mysseä ratkaistaisiin ja haettaisiin tuon 24h aikana. Ikävä kyllä tällaisen haasteen todentamiseen ei ole keinoa.
--
m

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja rauski » Su 17.04.2016 3:23

Mää tarjoon torttukahveet sille joka ihan itte ratkoo ja ettii sata myssee vuorokaudessa kylmiltään vaikka vaan Vantaa-Porvoo -akselilta . Saa tehdä eri päivinäkin jos haluu...
Eiköhän se haastekätköilyn perisynti tule siinä kupposen ääressä sitten klo 23:55 selväksi Esson puarissa selviteltyä nokakkain.
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Zergei » Su 17.04.2016 11:11

Olisi kyllä hyvä jos haasteiden tekijät kiinnittäisivät huomiota siihen että yksittäisten kätköjen tulisi olla nautinnollisia elämyksiä. Jos pitää juosta kätköltä toiselle kieli vyön alla niin paljonko siitä jää mieleen?

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Su 17.04.2016 12:06

rauski kirjoitti:Mää tarjoon torttukahveet sille joka ihan itte ratkoo ja ettii sata myssee vuorokaudessa kylmiltään vaikka vaan Vantaa-Porvoo -akselilta . Saa tehdä eri päivinäkin jos haluu...
Ratkomisosuus tuli suoritettua noin parissa tunnissa kikkailemalla noiden 360 mysteerikätkön data GSAKin kautta Exceliin ja rakentelemalla sinne kömpelöitä ehtolausekkeita.
Reissussa en kuitenkaan viitsinyt lähteä trailia kiertelemään - joo, on Vantaa-Porvoo -akselin tuolla puolen... :mrgreen:
https://www.geocaching.com/map/default. ... 57306&z=12
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Su 17.04.2016 13:30

Zergei kirjoitti:Olisi kyllä hyvä jos haasteiden tekijät kiinnittäisivät huomiota siihen että yksittäisten kätköjen tulisi olla nautinnollisia elämyksiä. Jos pitää juosta kätköltä toiselle kieli vyön alla niin paljonko siitä jää mieleen?
Mä näen, että tämä kritiikki kohdistuu sellaisiin haasteisiin, joissa on aikarajoite. Suurimmassa osassa ei kuitenkaan ole. Minulla on ollut laavuhaasteen suorittaminen nautinnollista, samoin Around the Baltic Sea -haasteen ja rannikkokaupunkihaasteen. Ainoa "ongelma", minkä minä näen haasteiden kanssa on, että se asettaa paineita huoltaa purkkeja, niin että ne on haettavissa, mikä minusta ei ole lainkaan paha asia. V-käyrä nimittäin nousee hipomaan taivaita purkin kanssa, joka kuuluu haasteeseen, mutta joka on todellisuudessa jästitty.
Kuva

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Zergei » Su 17.04.2016 13:44

IhmisAnkka kirjoitti:
Zergei kirjoitti:Olisi kyllä hyvä jos haasteiden tekijät kiinnittäisivät huomiota siihen että yksittäisten kätköjen tulisi olla nautinnollisia elämyksiä. Jos pitää juosta kätköltä toiselle kieli vyön alla niin paljonko siitä jää mieleen?
Mä näen, että tämä kritiikki kohdistuu sellaisiin haasteisiin, joissa on aikarajoite. Suurimmassa osassa ei kuitenkaan ole.
Joo, olen samaa mieltä. Parhaimmillaan haaste kannustaa käymään kätköillä joille ei ehkä muuten viitsisi, tai vaikka eri vuodenaikoina kuin normaalisti. Monesti haasteiden ehdot täyttyvät myös itsestään kun tarpeeksi kauan harrastaa kätköilyä. Aikarajatkin ovat ok jos ne eivät pakota kaahaamaan laput silmillä purkilta toiselle.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Su 17.04.2016 19:11

Zergei kirjoitti:. Aikarajatkin ovat ok jos ne eivät pakota kaahaamaan laput silmillä purkilta toiselle.
Sepä. Muistaakseni joku tuollainen '100 mysseä/24h' on olemassa ja sellaisen suorittamisessa ei ole mitään järkeä.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 17.04.2016 19:21

Toisaalta kukaan ei pakota "ase ohimolla" ottamaan vastaan haasteita joten en alkaisi näistä sen enempää meluamaan. Kyllähän se toki hieman kismittää jos kartalle jää "kysymysmerkkejä" mutta hei se on elämää! Kaikkia kätköjä ei voi koskaan löytää vaikka kuinka haluaisi. Geokätköily on siitä mukavaa kun saa itse päättää mitä kätkötyyppejä ja miten etsii.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Su 17.04.2016 19:23

Vingeri kirjoitti:Toisaalta kukaan ei pakota "ase ohimolla" ottamaan vastaan haasteita joten en alkaisi näistä sen enempää meluamaan. Esimerkiksi itse en välitä niistä ollenkaan. Kyllähän se toki hieman kismittää jos kartalle jää kysymysmerkkejä mutta eipä tuo ole haitannut. Geokätkäily on siitä mukavaa kun saa itse päättää mitä ja miten etsii.
Harvinaisen totta. Ei silti pitäisi tehdä älyttömyyksiä, joita jotkut sitten yrittää.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 17.04.2016 19:33

tsahkali kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:Toisaalta kukaan ei pakota "ase ohimolla" ottamaan vastaan haasteita joten en alkaisi näistä sen enempää meluamaan. Esimerkiksi itse en välitä niistä ollenkaan. Kyllähän se toki hieman kismittää jos kartalle jää kysymysmerkkejä mutta eipä tuo ole haitannut. Geokätkäily on siitä mukavaa kun saa itse päättää mitä ja miten etsii.
Harvinaisen totta. Ei silti pitäisi tehdä älyttömyyksiä, joita jotkut sitten yrittää.
Niin kaun kaikki on ok jos haasteen yrittäjä noudattaa suomen lakia eikä ala syyttelemään haasteen tekijää jos saa esim ylinopeussakot. Jokainen kun saa itse päättää mihin ryhtyy.

Minäkään en lähde etsimään esim kiipeilykätköjä koska tiedän että taitoni ei siihen riitä ja voi koitua itselle vahinkoa. En kuitenkaan paheksu näitä kätköjä sillä näille on oma kävijäkuntansa ja varmasti näistä saa unohtumattomia kokemuksia kuin myös haasteiden suorittamisesta.

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Haastekätköjen uudet tuulet

Viesti Kirjoittaja Zergei » Su 17.04.2016 20:50

Vingeri kirjoitti:Niin kaun kaikki on ok jos haasteen yrittäjä noudattaa suomen lakia eikä ala syyttelemään haasteen tekijää jos saa esim ylinopeussakot. Jokainen kun saa itse päättää mihin ryhtyy.

Minäkään en lähde etsimään esim kiipeilykätköjä koska tiedän että taitoni ei siihen riitä ja voi koitua itselle vahinkoa. En kuitenkaan paheksu näitä kätköjä sillä näille on oma kävijäkuntansa ja varmasti näistä saa unohtumattomia kokemuksia kuin myös haasteiden suorittamisesta.
Periaatteessa näin, mutta tuossa kiipeilykätköesimerkissä todennäköisesti vahingoitat vain itseäsi jos lähdet laskeutumaan kalliojyrkännettä ilman köyttä.

Sen sijaan jos lähtee kaahaamaan yleisille teille haasteen kiilto silmissä niin kenpä tietää kuka alle jää? Muista aina liikenteessä: monta vaaraa ompi eessä! :wink: :D :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Haastekätköt”