Haastekätköjen mielekkyydestä

Keskustelua haastekätköistä
Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 21.10.2012 1:08

Aloitus: toivon omia perusteltuja mielipiteitä aiheesta puolesta tai vastaan ja toivon, että kunnioitetaan kaikkien näkemyksiä. En halua, että tämä mielenkiintoinen aihe menee heti alkuunsa sotien puolelle.

Itselläni on niin ristiriitainen suhtautuminen haastekätköihin, joten olisi kiva kuulla, mitä mieltä muut ovat. (Ei sen takia, että ristiriitainen suhtautumiseni muuttuisi, vaan koska on kiva kuulla ihmisten mielipiteitä). Eli kuten alustuksestakin saattaa päätellä, olen sekä puolesta että vastaan :D . Kysynkin siis, mistä tykkäätte ja mistä ette? Toivon myös, että haasteita tehneet kätköttäjät eivät tästä ota nokkiinsa, sillä kaikki saavat tehdä sellaisia haasteita kuin haluavat (sama kätköjen kohdalla) ja jotkut tykkäävät ja jotkut eivät. Eli jos en itse jostain pidä, niin ymmärrän, että joku pitää.

Tykkään:
1) on kiva suorittaa itselleen mielekkäitä haasteita
2) on jännää nähdä, mitä saa aikaiseksi ja suunnitella reittiä sen perusteella
3) osaa valita kätköpaljoudesta ne, mitkä kannattaa hakea

En tykkää:
1) Liikaa "suorittamista" vaativat haasteet (itselleni kätköily on pääsyä pois elämän paineista)
2) Kätköilyä rajoittavat haasteet (tyyliin "en voi hakea, kun ei ole tyhjä päivä" tai "tätä pitää säästella ison D- tai T-arvon takia" tai "nyt on jo 22 löytöä ja se puuttui")
3) Haasteet, jotka vaativat rahaa (tyyliin vaaditaan matkustelua kotimaassa/ulkomailla)

Jotta olisin tarpeeksi ristiriitainen itseni kanssa, niin näistä, joista "en tykkää" olen
1) suorittanut 24h-challengen, mutta se oli niin hauskaa, että voisi tehdä sen uudelleenkin ja vaikka kuinka monta kertaa :wink:
2) suorittanut päivälöytöhaasteen, joka tosin tuli melkein vahingossa, putket saavat jäädä
3) suorittanut kuntahyppelyt ja kuntapölhöilyt ja mysteerikuntia metsästän innoissani edelleen

Olen siis hurahtanut haasteisiin, mutta toivon, että ne eivät syö pois sitä kaikkea kivaa, mitä kätköily itsessään tarjoaa. Minulle se on ollut pakoa arjesta ja siirtymistä pois sohvalta ulkoilemaan. Toivon, että pystyn jatkossakin pitämään itseni sen verran järjissäni, että muistan tämän olevan omaksi iloksi oleva harrastus, eikä työkseen suoritettava "pakkomielle haasteiden saavuttamiseksi".

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 21.10.2012 1:46

Itse olen yhden haastekätkön kuitannut, koska huomasin, että olin sen vaatimukset täyttänyt. Varmaan muitakin haasteita, joiden vaatimukset tulevat täyteen, käyn etsimässä. En kuitenkaan mitenkään kovin aktiivisesti pyri niitä täyttämään enkä seuraa säännöllisesti, milloin joku haaste on tullut täyteen. Esim. en koskaan katso kalenterista minä päivänä pitäisi olla aikaa kätköille. En jätä kätköjä etsimättä saati loggaamatta siksi, että se jäisi "varalle", mutta saatan joskus poiketa multilla taka-ajatuksena saada tripletti kokoon, ihan vain "kannatuksen" vuoksi sillä niitä pitänee vielä jokunen vuosi keräillä tätä menoa.

Tämä kaikki varmaan liittyy siihen, etten noista tilastoista ole niin kovin kiinnostunut. Ainoa "tilasto", jota joskus seurailen, on löytömäärätilasto enkä sitäkään osaa "säätää" niin, että tasaluvut osuisivat aina jollekin poikkeuksellisen hienolle kätkölle. Luulen että useimmat haasteet sopivat paremmin sellaiselle kätköilijälle, joka liikkuu tai matkailee usein siellä täällä laajemmilla alueilla. Toimintamalliani valottanee hyvin se, että yhdestä aakkosnumeerisesta haasteesta puuttuu vielä yksi numero ja kirjain, mutta en ole edes katsonut kartalta missä olisi lähin puuttuva numero. Kirjain näyttää tulevan piakkoin itsestäänkin :D ja päättelen, että se numerokin varmaan tulee joskus vastaan, jos on tullakseen, ja sen jälkeen on hyvä hetki käydä purkilla, kun joskus huomaan ehtojen täyttyneen. Minulle on yksittäistä löytöä tärkeämpää, että voin itse päättää mitä teen ja milloin. Toisin sanoen monet haasteet tuntuvat liian vaikeilta suorittaa. :oops:
Viimeksi muokannut arisoft, Su 21.10.2012 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Su 21.10.2012 6:32

Pidän näitä haastekätköjä jonkinverran ihmeellisenä ilmiönä. Niiden ehtojen täyttäminen varmasti monesti johtaa jopa löytöjen panttaamiseen hetkittäin. Yhden haastekätkön olen hakenut, kun huomasin ehtojen olevan toteutuneen aivan luonnollisesti ja sen päivän reissu vei sitten purkin läheltä. Noita reikäpäiviä olen yrittänyt paikkailla, mutta varmasti en saa vuositaulukkoa milloinkaan aukottomaksi. Yhdest'ä noista tosihaastavista matkustelua vaativista haasteista minulla puuttuu enää yksi vaivainen löytö, mutta taitaa jäädä sekin haaveeksi. Yleensähän kätköjen etsiminen vaatii aina matkustelua joko vähemmän tai sitten enemmän ja silloinhan tahtoo rahaakin mennä. Tästä syystä nollabutjetilla ei varmaan montakaan haastetta saa suoritettua. Mutta mikäs harrastus ei rahaa vaatisi.

Itse siis haen sopivia haasteita tulevaisuudessakin, jos ne on vain siinä sivussa suoritettavissa. Niin näiden haasteiden tekemisessä ensin tekijä on keksinyt suorittaa jotakin ihmeellistä ja jos tarkastaja(t) saa vielä vakuuttuneiksi tällaisen mielekkyydestä, on uusi haastekätkö syntynyt. Tällaisen prosessin kävin itsekkin läpi. Tässä tosiaan tarkastavat valvovat aika tarkalla seulalla uusien haastekätköjen asiallisuutta.

Eli jos nämä haasteet tuovat joillekkin jotakin mielihyvän ja onnistumisen tunteita, siitä vain suorittamaan kykyjensä mukaan.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja jviirret » Su 21.10.2012 8:41

Pek47ka kirjoitti:Eli jos nämä haasteet tuovat joillekkin jotakin mielihyvän ja onnistumisen tunteita, siitä vain suorittamaan kykyjensä mukaan.
Erittäin hyvin sanottu. Toinen hyvä sanonta on: "Kaikkia ei tarvi löytää". Jos haastekätköjä tehdään ja niitä logataan niin kysyntää on. Ei ole minulta pois vaikka en ole noihin vielä edes kunnolla perehtynyt...

hikerbiker...
Viestit: 57
Liittynyt: Pe 22.12.2006 11:31

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja hikerbiker... » Su 21.10.2012 9:23

Omalta osaltani haastekätköt toimivat juuri nimensä mukaisesti. Kyllästyin vuosien saatossa tähän uuden ajan julkiseen kätköilyyn lähinnä tusinapurkkien ansiosta. Vuosi sitten hain uudelleen kätköilyn parista inspiraatiota. Kun ei itteä näköjään muutenkaan liikkumaan taho saada... Haastekätköt vastasivat hyvin tähän huutoon. Asiaa auttoi kun elämäntilanne antoi sopivasti myöten eli kotoa pystyi aina välillä irrottautumaan ja työreissuja oli sopivasti. Ehkä parisenkymmentä haastetta tuli haettua alkuvuoden aikana. Osaan oli haasteen ehdot täynnä jo valmiiksi, joitakin mielenkiintoisia kuten kuntapölhöily tuli suoritettua alusta loppuun asti. Nyt taas on elämäntilanne toinen, ja haasteiden suoritus ja kätköily ylipäätään lähellä nollaa. Kalenterin aukkopäiviä koitan aina välillä täytellä, muuhun ei juuri nyt tunnu löytyvän aikaa. Mutta taas kun tilanteet muuttuvat suotuisaksi kätköilylle, haastekätköt on varmasti se, minkä ansiosta itse palaan aktiivisemmin kätköilyn pariin.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Marjis » Su 21.10.2012 9:31

Viisi haastekätköä olen hakenut, kolmea erinäisten haasteiden vaatimaa asiaa kerään sillä mielellä että haen purkin kun osuu niihin sopivaa kohdalle. Muut on sitten osastoa kertyy jos on kertyäkseen. Myös noista haetuista yhtä lukuunottamatta kaikki ovat olleet sellaisia että vaatimukset tulivat täyteen ihan itsestään "normikätköilyn" lomassa. Kaksi suoritettua olisi haettavissa ja nekin vaatimukset on täyttyneet itsekseen. Kuten muutkin purkit, myös haasteet on sellasia, että kaikkien ei tarvi hakea kaikkia purkkeja. Eipä ole siis mun ongelma mitenkään, kun en kaikkia haasteita saa koskaan suoritettua eikä niitä tule haettua. :) En pidä sellaisista, jotka vaativat pakkokätköilyä, kuten putket, kalenterin täytöt, kaikki D:t yhden päivän aikana yms. Hakekoot ne, joita kiinnostaa, mä passaan. :) Kätköilen niin satunnaisesti ja fiiliksen mukaan, että tuollaisesta suorittamisesta multa menisi maku varmaan äkkiä koko harrastuksesta ja keksisin jotain muuta tilalle.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja pardainis » Su 21.10.2012 9:37

Omalta kohdalta tykkään haasteista jossa ei ole aikarajoitusta, eli haastetta voi täytellä ihan milloin itselle sopii. Näistä "tee jotain vuorokaudessa" tai "putkista" en niinkään välitä, koska en halua että kätköily olisi jotenkin pakonomaista tai " onkos mun pakko tänäänkin". Matkustamista vaativissa haasteissa on tietysti se vaara että lähtee vaan purkkien takia matkustamaan, mutta ainakin meillä matkustetaan muusta syystä ja purkkeja poimitaan jos/ ja kun niitä matkalle osuu. Luulisin lukeutuvani kuitenkin haastekätköjen kannattajiin tuo uutta kipinää kätköilyyn.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Su 21.10.2012 10:38

Haastehan on haaste. :)

Eli kuten jo aika moni muukin tässä ketjussa on todennut, niin on paljon haasteita joihin ei itse tule ikinä pystymään. Se johtuu asuinpaikasta, kätkötiheydestä, perhesyistä tai jostain muusta syystä. Esim. 366 challenge on minulle tällä hetkellä mahdottomuus, kun lähin hakematon purkki on 35 kilometrin päässä. Henkilökohtaisesti valitsen niin etten kovin aktiivisesti yritä täyttää aukkoja, ellei siihen ole jostain syystä mahdollisuutta lähialueilla.

Mutta siis haasteisiin. Jos tähän harrastukseen ei suhtaudu liian vakavasti tyyliin (kaikki haasteet on kaikille ja pakko olla kaikilla haasteisiin tasapuoliset mahdollisuudet, joka on mahdottomuus syistä joita äsken luettelin) niin haasteethan tuottaa mukavaa lisää. Esimerkiksi itse tietoisesti haen nollia, rautatieasemia ja kirkkoja nyt enemmän (aikaisemmin olivat samaa massaa), samoin jokaisesta etäämmälle suuntautuvasta harrastusreissusta yritetään triplettiä tai isompaa eri kätkötyyppien mukaan. Tripletti on myös omiaan ajamaan harrastukseen monimuotoisuutta, koska se tuottaa pohdintaa näiden "harvinaisempien" kätkötyyppien osalta ainakin osassa aktiivisempia harrastajia. Sehän melkein "pakottaa" tekemään eartheja, wherigoja, lettereitä... you name it. Ja ei kait se ole keneltäkään pois, jos tulee kätköilyyn enemmän rikkautta eksoottisempien tyyppien muodossa, kuin perus multit, tradit tai mystit.

Samoin esim. kahden sadan pisteen haaste tuotti erittäin mukavan ja muistorikkaan reissun kesällä 2011 Jyväskylän yöhön. Ja sadan pisteen haaste myös. Ja montaa sorttia samoin.

Siis pointtini on vain että harrastuksen lisänä, ei pakkomieleteisesti keräten on mahdollista nauttia haasteiden tuomasta lisästä kätköilyssä. itselläni nuo haasteiden tuomat kokemukset on reilusti enemmän plussan puolella, negatiivista osuutta kun en niiden suhteen ole ikinä kokenut. On sitten eri asia, jos niistää tulee pakkomielteen omaista toimintaa.

Pakko vielä lisätä: Pek47ka ja Arisoft kirjoittivat oikeastaan omat mielipiteeni jo aikaisemmissa viesteissä. Eli täysin samaa mieltä. Ja samalla tavalla toimin. Eli en säästele mitään tai jätä hakematta. Muutaman kerran olen säästellyt aukkopäivälle yhtä hakematonta purkkia 4 kilometrin päässä, kun ei ole ollut kiire saman tien käydä poimimassa.

Arnyk
Viimeksi muokannut Arnyk, Su 21.10.2012 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja JyNu » Su 21.10.2012 10:51

Jos tähän nyt jotenkin saa "avautua", niin selvästi haastekätköille on tilausta, sillä osa niitä hakee, mutta toiset eivät. Toiset ovat selvästi itselle mielekkäämpiä kuin toiset. Painoittaisin haastekätköissä sanaa haaste. Haastekätkö on parhaimmillaan, kun sen suorittaminen on oikea haaste, jonka eteen joutuu laittamaan itsenä likoon.

Pääsääntöisesti olen tykännyt suorittaa haastekätköjä, mutta kaikkien suorittamiseen ei vain jaksa innostua. Esimerkkinä otettakoon esim. waypoint-haastekätkö (en ole suoritaanut yhtään waypointtia; ei vain ole iskenyt minuun vielä) tai cito / miitti -haasteet. Mitteejä / citoja tulee, jos on tullakseen, mutta en ole mitenkään niitä haalinut. Mutta en toki silti teilaa näitä haastekätköjä. Joillekin näitäkin haasteita on varmaan ihan mielekästä / haasteellista suorittaa.

Toinen asia, mitä olen ihmetellyt (mutta annettakoon edelleen kaikkien kukkien kukkia) ovat nuo D/T-yhdistelmähaasteet, joissa on rajoituksena kätköt, jotka on löydetty ennen ko. haasteen tekopäivämäärää. Ymmärrän kyllä, miksi se pvm on aikanaan siihen laitettu ja esim. FTF:n osalta se on varmaankin ihan hyvä rajoite. Mutta mitä sitten, kun menneään viisi tai 10 tai 15 vuotta eteenpäin ja ajatellaan uuden, aloittavan kätköilijän kannalta. Voi nimittäin olla, että niistä vanhoista kätköistä suurin osa on jo silloin arkistoitu. Sama periaatteessa koskee sitä Oldies but goldies -haastetta.

Toisen näistä päivämäärärajoitteisista D/T-haasteista suoritin, mutta sekin tuli täyteen ihan ilman yrittämistä. Olin pari viikkoa sitten ajelemassa suoraan ko. haastepurkin ohitse, kun kätkökolleega kysyi, että onko minulla ko. haaste täynnä. En tiennyt, oliko se täynnä, mutta tilastot näyttivät, että näinpä se oli tullut itsestään suoritettua.

Omista QTC / QDC -haasteista on tullut kritiikkiä ja mikä ettei. Ei ne kaikille sovi ja varmaan niissä täytyy kätköjä pantata, jotta sitten viikon aikana voisi hakea kaiken tarvittavan. Ei kaikkien tosiaankaan tarvitse tykätä (tai hakea) kaikkia haasteita.

Itselleni mielekkäitä /hauskoja haasteita ovat olleet mm. maakuntahaasteet ja 24h challenge. Rasittavia suorittaa ovat olleet kaikki putkihaasteet (jotka taitaa olla kyllä nyt kaikki suoritettu), mutta rasittavuudesta huolimatta olen niihinkin siis ryhtynyt.

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Su 21.10.2012 11:48

Muutaman haasteen suorittanut, mutta purkit hakematta. Haen ne sitten, kun kohdalle osuu, mutta en lähde niiden takia hakemaan jotain.
Tykkään seurailla tilastoja silloin, kun ei ole aikarajoitusta ja joskus olen todennut, että vahingossa tuli jotain suoritettua.

En kuitenkaan (vielä) ole lähtenyt hakemalla hakemaan kaikkia haasteita ja suunnittele reissuja sen mukaan, että nyt täytyy saada joku täyttymään. Se menee minulle pakkopullaksi, kun aletaan stressaamaan jostain purkista, koska se on vaan pakko saada, koska se kuuluu juuri johonkin haasteeseen. Ei ole myöskään kivaa olla reissussa niin, että jotain tiettyä purkkia ei voi hakea vaikka se vieressä olisi, koska se on jätetty jotain tiettyä haastetta varten.
Saan kuitenkin tarvittavan tyydytyksen tässä vaiheessa "normaalikätköilystä", että usein muiden "tämä on haaste on pakko suorittaa nyt"-kätköily lähinnä laimentaa omaa fiilistä.

Waymarkkien suorittaminen voisi olla hauskaa, koska pidän valokuvista, ne on kivoja muistoja eikä aikarajoitukset ole niin tiukkoja.

Jykk€
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 04.04.2012 11:59

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Jykk€ » Su 21.10.2012 13:28

Olen kätköillyt vasta alle kaksi vuotta enkä näin ollen ole kokenut kätköilyn kultaista aikakautta. Siis aikaa jolloinka lieveilmiöitä ja tusinapurkkeja ei vielä ollut. Omalta kohdaltani voin sanoa että nimenomaan haastekätköt ovat se koko homman suola ja ilman niitä kätköily harrastukseni olisi paljon laimeampi. Säästän purkkeja, järjestelen reittejä "oikeaan järjestykseen", matkailen paljon pelkästään purkkien perässä jne. Tämä kaikki oikeastaan vaan haasteiden takia, sekä suorittamisen että uusien tekemisen vuoksi. Yhtään omaa haastetta ei vielä ole, mutta sitten kun niitä tulee (jos tulee) niin arvelen jo valmiiksi että kovin moni ei niitä suorittamaan lähde. Luonteeltaan ne ovat aikataulutettuja esim. yksi kalenterivuosi aikaa tms. eli niitä pitää nimen omaan lähteä suorittamaan, vahingossa ne eivät täyteen tule.

Ensinmäinen suoritettu haasteemme taisi olla pitkän viikonlopun kuntahyppely joka on vieläkin ehdottomasti mukavin suorittamani. Maakunta haasteiden parissa on tullut myös vietettyä ikimuistoisia reissuja hyvässä porukassa ympäri Suomea. Tripletti haaste on myös suosikkini mutta se ei ole vielä loppuun suoritettu. Ikävämpiä ovat 0km, RWS ja kirkko haasteet. Tusinaa tusinan perään ja useasti huonokuntoisia tosin mahtuu joukkoon muutama posiitiivinen poikkeuskin.

Se mikä menee minun ymmärrykseni yli on joidenkin kätköilijöiden halu rajoittaa haastavien haasteiden syntyä. Haasteiden yksi sääntö on että kätköttäjän pitää itse ensin suorittaa haasteen ehdot. Tällä mielestäni todistetaan että haaste ylipäätään on suoritettavissa. Vetoaminen kätköntarkastajiin haastavien haasteiden suhteen on mielestäni perin kummallista. Mikäli julkaisuun olisi tulossa todellinen extreme haaste niin mielestäni riittäisi että tarkastajat varmistavat sen että kaikilla on mahdollisuus se suorittaa, pakkohan ei ole. Ihan heittona 500pv putki haaste. Nyt jo julkaistusta 250pv putkesta on kerrottu että pitempiä ei tule. Miksi? Kuka tahansa voi suorittaa vaikka 1000 putken jos tahtoa riittää. Kun 24 haaste aikanaan tuli, ymmärsin että siinä piti olla alunperin enemmän kuin 96 purkin vaatimus. Sielläkin näkyy lokeissa 154 haettua purkkia ja huom. ilman treiliä. Todelliset haasteet ovat niitä joita moni yrittää mutta joissa harva onnistuu. Silti kaikilla on siihen mahdollisuus. Niitä odotellessa.

Jykk€

oggee
Viestit: 36
Liittynyt: Su 31.07.2011 14:24

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja oggee » Su 21.10.2012 13:32

Kuopiossa on huolestuttavasti nousussa nykyään lokkauksissa seuraava lause: "Tymäpäivän/aukkopäivän/tyhjän päivän pakollinen haku". Tämä ei ole omasta mielestäni enää hauskaa omalta kannalta, kätköilystä on tullut ikäänkuin strateginen peli. On pakko käydä tänään jollain kätköllä ja tänään en saa käydä kun huomenna on tyhjä päivä taas. Kätköilyn perusajatus häviää ainakin osan haastekätköjen mukana.

Toisaalta taas osa haastekätköistä tuo oman mukavan lisänsä harrastukseen, kuten vaikkapa tuo 96 kätköä 24 tuntia- haaste. Sitä oli todella hauska tehdä, ja koska siinä oli se konkreettinen aikaraja 24 tuntia, ei ollut tarvetta miettiä että saanko käydä tänään purkilla vai en. :D Itse en pidä mitään aktiivista lukua varsinkaan tuon kalenterin kanssa, ainut mitä tulee seurattua on kunta- ja graticuleruutukartta.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 21.10.2012 13:47

oggee kirjoitti:Kuopiossa on huolestuttavasti nousussa nykyään lokkauksissa seuraava lause: "Tymäpäivän/aukkopäivän/tyhjän päivän pakollinen haku". Tämä ei ole omasta mielestäni enää hauskaa omalta kannalta, kätköilystä on tullut ikäänkuin strateginen peli. On pakko käydä tänään jollain kätköllä ja tänään en saa käydä kun huomenna on tyhjä päivä taas. Kätköilyn perusajatus häviää ainakin osan haastekätköjen mukana.
Täällä etelässä asia on mennyt jo sellaiseksi, että ainoastaan haastekätköt koetaan enää haasteelisiksi, koska niissä on todistettava että on haasteen suorittanut. Esim. vaikeiden mysteereiden loppupisteitä jaellaan ihan julkisesti niin että ne voisi ihan syystä laskea D1-tasolle koska ratkamisemiseen ei mene lainkaan aikaa eikä vaivaa. Sitä en osaa arvioida liittyykö tähän uuteen käytäntöön nämä haasteet ja niiden mukanaan tuoma paine hakea pakolla sellaisia kätköjä, joihin ei itse kykene vai onko kyse jostain muusta muoti-ilmiöstä, kun harrastus ei muuten enää maita.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja JyNu » Su 21.10.2012 14:35

arisoft kirjoitti:Täällä etelässä asia on mennyt jo sellaiseksi, että ainoastaan haastekätköt koetaan enää haasteelisiksi, koska niissä on todistettava että on haasteen suorittanut. Esim. vaikeiden mysteereiden loppupisteitä jaellaan ihan julkisesti niin että ne voisi ihan syystä laskea D1-tasolle koska ratkamisemiseen ei mene lainkaan aikaa eikä vaivaa. Sitä en osaa arvioida liittyykö tähän uuteen käytäntöön nämä haasteet ja niiden mukanaan tuoma paine hakea pakolla sellaisia kätköjä, joihin ei itse kykene vai onko kyse jostain muusta muoti-ilmiöstä, kun harrastus ei muuten enää maita.
Itse en näe asiaa näin, vaikka etelässä asunkin. Kyllä haastellisia purkkeja löytyy haasteiden ulkopuoleltakin. Esim. vaikkapa http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC3WR37 tai http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC146XP

Enkä ole kuullut, että täälläpäin jaeltaisiin vaikeiden mysteerien loppupurkkien sijainteja. Varmaan joku sitä tekee, mutta ei pidä yleistää...

CatwClasu
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 12.10.2009 11:29

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja CatwClasu » Su 21.10.2012 17:56

Meillä ilmaantui naapuriin aika viheliäinen haaste, 105 päivän putki lisävaateineen. Aiempi putki meillä oli varmaan 3 päivää pitkä :shock: . Päätimme miehen kesäloman alussa koettaa kätkön suoritusta "nyt tai ei koskaan" ja ratkottiin mystejä pöytälaatikkoon yms varotoimia tehtiin. Jos olisi haettu lähipurkit normaalikätköillen kivalla säällä ja ulkoilumielessä, olisi haastekätkön hakumahdollisuudet jääneet ehkä eläkeikään. Aika lailla on jokapäiväkätköily rassannut ja vienyt mielenkiintoa koko harrastuksesta. Toki etukäteenkin tiedettiin, etteivät putket ole meidän juttu, mutta oli niin ärsyttävän lähellä kotia tuo kysymysmerkki :oops: . Putki tuli kuitenkin suoritettua ehkä yllättävänkin vähin ponnistuksin. Toiste ei vastaavaan ryhdytä, vaikka tulisi omalle portille mokoma kätkö :)

Haaste on ihan itse vastaan otettu ja siitähän olisi koska vaan voinut luopua, eikä kenellekään olisi tarvinnut kertoa yrityksestä/luovutuksesta.

Itse tykkään uusilta paikkakunnilta ohiajaessa poiketa esim. nollapisteen tai kirkon (niinkin yksinkertaisista syistä, että nollapisteen lähellä yleensä on jokin parkki ja kirkko on yleensä kaunis :). Tykkään myös hissukseen keräillä paikkakuntia ja vaikka triplettejä, jos sopivasti ovat matkan varrella.

Kalenterikätköily aloitettiin, mutta se alkoi aika nopeasti ärsyttää pakollisuutensa vuoksi. Sen verran kuitenkin kalenterihaasteita pohjustimme, että karkauspäivänä oli pakko hakea purkki..

Muidenkin pikkuhiljaa kerättävien haasteiden täyttyminen ei tietenkään haittaa vuosien saatossa, mutta perheellisinä ei kovin viheliäisiin munaraveihin viitsitä lähteä. Kaikki saavat tietenkin laittaa asiat omiin tärkeysjärjestyksiinsä :)

Tuo lähin haastepurkki käydään tietysti perheen voimin tuosta loggaamassa, mutta kaukaisempien haastepurkkien nouto voi jäädä kokonaan tekemättä, jos eivät ihan matkan varrelle osu tässä elämässä.

Meidän puolesta saa laatia/hakea vaikka kuinka vaikeita haasteita, toiset sitten tarttuvat koukkuun ja toiset eivät. Me jatketaan tästä sillä perinteisellä leppoisalla hyvän sään ulkoilumeiningillä, eli tuskin jouluna rynnitään metsään aukkopäivän vuoksi ... vaikka mistäs sitä koskaan tietää 8)

Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja PaavoN » Su 21.10.2012 19:09

Ne jotka saavat haastekätköista iloa ja potkua harrastukseen, suorittakoot niitä kaikin mokomin. Itseäni ei ole toistaiseksi kiinnostanut, kun purkkien haku on ollut muutenkin "harvinaista herkkua". Mistäs sitä tietää mikä on tilanne vuoden päästä.

Kätkön tekijän näkökulmasta D/T/aika- yhdistelmiä sisältävät haasteet asettavat paineita. Muutama oma kätköni olisi vaatinut ainoastaan purkin pientä siirtoa jolloin T-arvokin olisi muuttunut. Olen joutunut kuitenkin arkistoimaan ne ja olen tekemässä kokonaan uusia, jotta en joutuisi D/T/aika -haastetta suorittaneiden vihaamaksi ja kiroamaksi... :evil:
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja pehku » Ma 22.10.2012 7:30

PaavoN kirjoitti:Kätkön tekijän näkökulmasta D/T/aika- yhdistelmiä sisältävät haasteet asettavat paineita. Muutama oma kätköni olisi vaatinut ainoastaan purkin pientä siirtoa jolloin T-arvokin olisi muuttunut. Olen joutunut kuitenkin arkistoimaan ne ja olen tekemässä kokonaan uusia, jotta en joutuisi D/T/aika -haastetta suorittaneiden vihaamaksi ja kiroamaksi... :evil:
Jos purkki vaatii siirtoa, silloin sitä siirretään ja tähtiä muutetaan, eikä tehdä uutta purkkia arkiston kautta haasteiden vuoksi. Eihän se ole sinun vikasi, jos joku haluaa käyttää juuri sinun purkkiasi jonkun haasteen täyttämiseksi.

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja oh1noa » Ma 22.10.2012 8:23

Monissa haasteissa lisähaastetta tuo se, että loppupurkki sijaitsee (omasta näkökulmasta) jossain "toisella puolella Suomea", jolloin mielekkyys sen aktiiviseen suorittamiseen on pienempi. Noh, autosuunnistushan on geokätköilyn synonyymi.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ma 22.10.2012 8:30

OT:
oh1noa kirjoitti:Noh, autosuunnistushan on geokätköilyn synonyymi.
Autosuunnistus on oma lajinsa, josta kilpaillaankin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Autosuunnistus
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Haastekätköjen mielekkyydestä

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ma 22.10.2012 8:37

Ensin idea haastekätköstä oli ihan ok. Sittemmin en ole lämmennyt tyypistä enää ollenkaan. Hetkellinen ponnistelu on vielä ok, mutta suoritusten noustessa aina vaan suuremmiksi ja suoraan sanottuna älyttömiksikin, ei suurissa osissa pitkäkestoisissa haasteita ole enää mitään tolkkua. Asiallisia ja kiehtoviakin haasteita toki on. Citius, altius, fortius. Tuo kuvastaa haasteiden kehittymistä erittäin hyvin. Aja ja polta bensaa, niin tilastot tykkää hyvää. Ja tilastoistahan haasteissa on kyse. Haasteet eivät kuulu "kätköilyn" puolelle, vaan olisivat omiaan Challengesin puolelle.

Joitakin haasteita on suoritettu ja tavoitteeseen tähdätty. Jotkut ovat vaan täyttyneet varkain. Yhtään en ole lokannut, enkä näillä näkymin tule myöskään lokkaamaan. Olkoon se vastalause haasteiden mielekkyydestä, vaikka se elitismiksi joku laskeekin. Kelkasta on vain kyettävä hyppäämään pois ja opeteltava olla välittämättä. Koko kätköily on näinä muutamana vuotena joina olen tätä harrastanut muuttunut huomattavasti. Nyt jokaista purkkia ei tarvitse hakea, vaan ignore viuhuu. Ennen arvostin asioita ja vaikeiden kätköjen löytäjiä, mutta nyt sellaisia on todella harvassa, vaikka lokkauksia kätköistä löytyy läjäpäin.
Tässä siis oma mielipiteeni aiheesta lukematta yhtään yllä olevia kirjoituksia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Haastekätköt”