Aloittelijan pulmia

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 30.09.2008 20:01

Sekin on tietysti kätköilijästä kiinni, mitä haluaa. Joku kerää puhdasta sarjaa eli pelkkiä löytyneitä ja jättää muut loggaamatta. Joku haluaa olla ekana aina paikalla ja FTF-tilastoissa ykkösenä. Joku ei välitä tilastoista pätkääkään. Ainakin yhdessä kätkössä, jonka oli jo muutkin loganneet löytymättömäksi, kätkön asettaja kävi tarkistamassa ja kätkö oli siirtynyt 3 metriä alkuperäiseltä paikaltaan! No ympäristön "haravointi" varmaan kuuluukin geokätköilyyn, mutta miksi liikuttaa toisen kätköä? Tietysti jos on 30 löytäjää ja jokainen siirtää 10cm, niin siinä on jo kasassa 3m... :)

GeoMaria
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.10.2008 20:01
Paikkakunta: Helsinki

"Käyntikortit"?

Viesti Kirjoittaja GeoMaria » Su 02.11.2008 17:45

Uusi kysymys:
Mitä pitää tehdä "käyntikorteille", joita löytyy kätköiltä? Parilla kätköllä on siis ollut muovitettuja pieniä kortteja, joissa lukee esim "(nimi) was here. TFTC". Yhdellä kätköllä samaa korttia oli kaksi kpl ja kortissa luki vielä "Take me for a ride.". Bugeja ja kolikoita voi kuljettaa eteenpäin, mutta mitä näille saa tehdä? Vaihtaa omaan "käyntikorttiin"/johonkin muuhun / kuljettaa eteenpäin"?

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Su 02.11.2008 20:05

Taidan olla ainakin osasyyllinen noihin kortteihin. Olen tosiaan itselleni tehnyt moisia kortteja. Tein niitä ihan vaan omistajan iloksi kiitoksen muodossa, onpahan jotain mitä jättää jos muita vaihtareita ei ole tjsp. Tai muiden FTF-hunttilaisten "kiusaksi". Tällä "kiusalla" tarkoitan, että turha on puhdasta lokia etsiä jos päällä on jo kortti Noyboy was here! TFTC!
Tuo toinen mainitsemasi esimerkki kuulunee kaverilleni. Niille saa ainakin minun puolestani tehdä ihan mitä vaan. Saa siirtää, tai jättää omistajalle muistoksi huoltoreissullaan tms. Toisilla on leimasin lokia varten, minulla kortti. Kerran olen mennyt ekaa kertaa uudelle kätkölle, ja kummastus oli suuri, kun siellä kortti jo ilmoitti että olen täällä jo ollut. Hauska sattuma!
-Noyboy-
serial cacher

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » Su 02.11.2008 20:27

DNF:stä vielä... Kuten moni muukin on myöntänyt, olen muutaman kerran jättänyt loggaamatta DNF:än. Ja syy on se, että en ole varsinaisesti etsinyt kätköä, syystä tai toisesta. Esim muutama viikko sitten oltiin kätköilemässä ja meinattiin mennä yhteen paikkaan, mutta maasto oli sen verran kökköä että päätimme jättää sen sikseen kunnes tiet on kunnossa. En koe että tämä oli DNF, vaikka kätköilytarkoituksessa menin sinne suuntaan, niin jäin 400 metrin päähän itse kätköstä jolloin päätin kääntyä takaisin. Tässä tapauksessa kätkön omistajalle ei ole mitään varsinaista hyötyä mun DNF:stä, hän tuntee maaston ja kätkö luultavasti on ok. Okei, oishan muiden tietty hyvä tietää että maasto on hankala syksyn sateella, että ehkä sen takia olisi voinut loggata sen... no joo...

Hieman hankalaa siis päättää milloin laittaa ja milloin ei. Kyllä sitten jos oikeasti olen mielestäni etsinyt kätköä löytämättä sitä, koen tarpeelliseksi loggata DNF:än. Seuraanhan itsekin kätköjen edellisiä loggauksia, ja jos on monta DNF:ää peräkkäin niin en turhaan lähde vieraassa kaupungissa juuri sitä kätköä hakemaan vaan valkkaan jonkun joka todennäköisesti on vielä paikallaan. Tällä DNF saralla on siis varmaan minullakin parantamisen varaa, itse en välitä tuon taivaallista miltä se näyttää mun tilastoissa, en pyri täydellisyyteen enkä edes isoihin kätkömääriin. Koen itse onnistumista jos löydän kätkön, jos en löydä, niin harmittaa ja voin sen kyllä muillekin kertoa... Puusilmä mikä puusilmä :D
De gustibus non est disputandum

GeoMaria
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.10.2008 20:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja GeoMaria » Ma 03.11.2008 3:13

Kiitti Noyboy. Eipä tarvi enää ens kerralla ihmetellä, kun törmään moisiin. Taisi olla just sun kortti, jonka ainakin olen nähnyt. :)

Avatar
BeerMaster
Viestit: 10
Liittynyt: To 24.07.2008 0:38

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja BeerMaster » Ma 03.11.2008 10:37

[quote]Esim muutama viikko sitten oltiin kätköilemässä ja meinattiin mennä yhteen paikkaan, mutta maasto oli sen verran kökköä että päätimme jättää sen sikseen kunnes tiet on kunnossa.[/quote]

Tuli mieleen, että entä jos tämmöisestä sattumuksesta kirjoittaisi Noten? Ainakin itse arvostaisin sellaisen näkemistä. En sitten kyllä sitä osaa arvata, pitäisikö hevijuusereita varten se vielä kryptata?

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja kaskas » Pe 21.11.2008 17:28

Aloittelijan pulma tämäkin: olen päässyt nyt perusasioista sisälle, ja yritän edetä vähän eteenpäin. Hallussani oli hetken Mysteerimyyrä-niminen TB, joka tykkää kuvauksensa mukaisesti tulla kuvatuksi muiden mysteerin ja pulmien kanssa. Lasten kanssa sitten haalittiin kotoa erilaisia pulmia ja kuvattiin myyrä niiden kanssa. Mutta miten ihmeessä saan laitettua sen kuvan? En löydä tuolta .com-sivuilta MISTÄÄN kohtaa missään mitään "upload image" tai edes galleriasta kenttää mihin voisi URL-koodilla jotain laittaa.
Myös kätkökuvia voisi olla joskus kiva laittaa tulevaisuudessa, mutta sama pulma on siinäkin. Miten ihmeessä niitä kuvia pistetään?
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Pe 21.11.2008 17:39

Paina edit log tai jotain sinne päin, siellä pitäisi jossain nurkassa olla painike upload image

Edit: siis siinä oman login alareunassa lukee upload an image for this log

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja kaskas » Pe 21.11.2008 17:48

No kun ei oo :( . Löysin kyllä painikkeen edit log sekä tuon TB:n osalta että kätköjen osalta, mutta ei missään lue mitään kuvista, vain se submit entry.
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Pe 21.11.2008 18:05

kaskas kirjoitti:No kun ei oo :( . Löysin kyllä painikkeen edit log sekä tuon TB:n osalta että kätköjen osalta, mutta ei missään lue mitään kuvista, vain se submit entry.
Otetaanpa alusta: Kuvat liitetään jo olemassa olevaan lokimerkintään. Etsi ensin se oma lokimerkintä kätkön sivulta. Sen alareunassa on alimpana linkki "upload an image for this log". Kun sitä klikkaa, pääsee sivulle, jolla kuvan saa liitettyä lokiin. Kuvan ilmestyminen voi viedä jonkin aikaa, joten lisäyksen jälkeen kannattaa odotella kärsivällisesti jonkin aikaa ennen kuin käy katsomassa, että kuva on paikallaan.

Kuvan saa lisättyä myös valitsemalla "view/edit logs/images....". Siitä aukeaa oma lokimerkintä omalle sivulleen, jonka oikeassa yläkulmassa on "upload image".

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Pe 21.11.2008 18:07

Hmm, kyllä sen pitäisi siinä olla. Siis, oletko ensin logannut kätkön? Jos olet, pitäisi siinä login alla lukea se upload image jne.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Pe 21.11.2008 18:19

kaskas kirjoitti:No kun ei oo :( . Löysin kyllä painikkeen edit log sekä tuon TB:n osalta että kätköjen osalta, mutta ei missään lue mitään kuvista, vain se submit entry.
Kun olen kirjoittanut sen noten jolla pudotat TB:n kätköön, niin sitten pystyt lisäämään kuvan.
Se sivu näyttää tuolta http://www.aijaa.com/v.php?i=3125741.jpg

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja kaskas » Pe 21.11.2008 19:25

JESS!! Myyrän kuvat ladattu onnistuneesti, suurkiitos. Voisin vaikka vannoa että kaksi tuntia sitten tuota upload image-tekstiä EI ollut tuolla sivulla... :oops:
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Pe 21.11.2008 19:40

Jotakin hämminkiä tuolla www.geocaching.com:ssa on nyt. Kun yritän deletoida virheen vuoksi ylimääräistä löytöloggausta, tulee herja:

View a Cache Log
System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object. at Geocaching.UI.LogBookPanel.ShowCountryState(Int64 StateID, Int64 CountryID) at Geocaching.UI.LogBookPanel.ShowViewLogInfo() at Geocaching.UI.LogBookPanel.Page_Load(Object sender, EventArgs e)

Myös TB:n kirjaus ei onnistu vaan tulee siitäkin herja:

Geocaching - The Official Global GPS Cache Hunt Site
Your request has resulted in an error.
You may choose to retry your previous request.
Or you may tell us what you were doing when this error occurred.

Tämä tilanne on ollut nyt ainakin pari tuntia. :twisted: :twisted:

Tämä koskee kätköä Aski GC1HVV2 http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1HVV2

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Pe 21.11.2008 19:51

Pek47ka kirjoitti:Jotakin hämminkiä tuolla http://www.geocaching.com:ssa on nyt. Kun yritän deletoida virheen vuoksi ylimääräistä löytöloggausta, tulee herja:
...

Tämä koskee kätköä Aski GC1HVV2 http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1HVV2
Koskee kaikkia kätköjä, joihin omistaja ehti (tai joutui) editoimaan läänitiedon. Nyt näissä lukee kätkökuvauksessa sijaintitietona koordinaattien alla "In none, Finland". Kätköjen omistajien pitäisi käydä tallentamassa kätkökuvaus uudelleen, tai sitten Groundspeakin pitäisi tehdä tarvittavat korjaukset.

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja rp55 » Su 18.10.2009 14:49

Tämä ei kai kuulu tähänkategoriaan mutta en tähän hätään muutakaan löytänyt. Onko nämä lokkaukset asiallisia vai pitääkö poistaa ?
Mielestäni ei löydetty koska nimeä ei lokikirjassa:

Merkkasin kätkön löydetyksi, vaikka purkki ei ollutkaan paikallaan. ...
Merkkaan kätkön löytyneeksi, vaikka ei lokikirjassa kuittausta olekkaan.....

:lol: :lol: :lol:
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Avatar
tilkkuliini
Viestit: 66
Liittynyt: La 30.08.2008 22:12

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja tilkkuliini » Su 18.10.2009 15:41

Jos kyseessä on ihan peruspurkit, niin loggaukset pois vaan. Vai liittyykö näihin jokin syvällisempikin tarina?

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 18.10.2009 16:03

rp55 kirjoitti:Tämä ei kai kuulu tähänkategoriaan mutta en tähän hätään muutakaan löytänyt. Onko nämä lokkaukset asiallisia vai pitääkö poistaa ?
Mielestäni ei löydetty koska nimeä ei lokikirjassa:

Merkkasin kätkön löydetyksi, vaikka purkki ei ollutkaan paikallaan. ...
Merkkaan kätkön löytyneeksi, vaikka ei lokikirjassa kuittausta olekkaan.....

:lol: :lol: :lol:
Hmm. taitaa olla nuo virtuaali, webcam ja earthcache kätköt ainoita jotka voi merkata löydetyksi muuten kuin nimen logiin kirjaamalla. Itse laittaisin viestiä "löytäjälle" ja pyytäisin poistamaan tai muuttamaan loggaustaan tietyn ajan kuluessa. Jos ei mitään tapahdu sen jälkeen omistajana poistaisin loggauksen.
haittaaks se

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja rp55 » Su 18.10.2009 16:46

tilkkuliini kirjoitti:Jos kyseessä on ihan peruspurkit, niin loggaukset pois vaan. Vai liittyykö näihin jokin syvällisempikin tarina?

Toinen hiukan erikoisempi vaan mutta periaatteessa kyllä molemmat tradeja.
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Tepitin
Viestit: 4
Liittynyt: To 05.11.2009 21:45

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Tepitin » Su 08.11.2009 12:14

K
Viimeksi muokannut Tepitin, Ti 09.01.2018 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”