Aloittelijan pulmia

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 08.11.2009 12:23

1. Kyseinen sääntö ei koske saman multikätkön välipisteitä.

2. Merkataan aloituspaikan naatit. Loppupiste ja kaikki välipisteet merkataan addittional waypointseina, ja määritellään niin, että ne näkyvät vain sinulle ja kätkötarkastajille.

Lisätietoa: Älä ryhdy geokätköilijäksi
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 08.11.2009 12:37

Tepitin kirjoitti:Olen tekemässä ehkäpä piakkoin ensimmäistä kätköä, ja ajatuksena nousi heti, että tekisin läheiselle pururadalle helpon multikätkön, mutta nousi esiin pari kysymystä:
1. Olen katsellut ohjeita, ja monissa sanotaan että kätköjen etäisyys pitää olla väh. 160m. Minun suunnittelemissani paikoissa kuitenkin multikätkön kätköjen etäisyys olisi linnuntietä ~100m. Ideana olisi tosin kiertää pururataa pitkin, mikä olisi paljon helpompaakin kuin linnuntietä meneminen. Haittaako, vaikka etäisyys on vähän lyhyt?
2. Miten nuo multikätkön eri koordinaatit ilmoitetaan, en tajunnut sitä oikein. Kun siellä kaavakkeessa oli minusta vain yhdet koordinaatit. Laitetaanko siihen aloituspaikan vai lopetuspaikan koordinaatit, ja mihin muut koordinaatit laitetaan? Jos joku voisi antaa yksityiskohtaisen selostuksen, olisin kiitollinen.
Kiitos. :)
Eli saman multikätkön välipisteet tosiaan voivat olla niin lähellä toisiaan kuin haluat, mutta muihin kätköihin niillä pitää kuitenkin olla vähintään tuo 161 metrin etäisyys (ei ole aivan metrilleen tarkkaa). Tässä oppaassa sivun 46 lopusta alkaen on selostettu multikätkön välipisteiden ilmoittaminen yksityiskohtaisesti.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja rixu » Su 08.11.2009 12:55

Stone'5 kirjoitti:
Tepitin kirjoitti:Olen tekemässä ehkäpä piakkoin ensimmäistä kätköä, ja ajatuksena nousi heti, että tekisin läheiselle pururadalle helpon multikätkön, mutta nousi esiin pari kysymystä:
1. Olen katsellut ohjeita, ja monissa sanotaan että kätköjen etäisyys pitää olla väh. 160m. Minun suunnittelemissani paikoissa kuitenkin multikätkön kätköjen etäisyys olisi linnuntietä ~100m. Ideana olisi tosin kiertää pururataa pitkin, mikä olisi paljon helpompaakin kuin linnuntietä meneminen. Haittaako, vaikka etäisyys on vähän lyhyt?
2. Miten nuo multikätkön eri koordinaatit ilmoitetaan, en tajunnut sitä oikein. Kun siellä kaavakkeessa oli minusta vain yhdet koordinaatit. Laitetaanko siihen aloituspaikan vai lopetuspaikan koordinaatit, ja mihin muut koordinaatit laitetaan? Jos joku voisi antaa yksityiskohtaisen selostuksen, olisin kiitollinen.
Kiitos. :)
Eli saman multikätkön välipisteet tosiaan voivat olla niin lähellä toisiaan kuin haluat, mutta muihin kätköihin niillä pitää kuitenkin olla vähintään tuo 161 metrin etäisyys (ei ole aivan metrilleen tarkkaa). Tässä oppaassa sivun 46 lopusta alkaen on selostettu multikätkön välipisteiden ilmoittaminen yksityiskohtaisesti.
Tarkennetaan vielä että PURKILLISTEN multin välipisteiden pitää olla yli 160m päässä. Reference point -tyyliset välipisteet, jossa esim. lasketaan jotain tms, saa olla käsittääkseni lähempänäkin koska ei voi sekaantua purkkiin.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 08.11.2009 12:57

rixu kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:
Tepitin kirjoitti:Olen tekemässä ehkäpä piakkoin ensimmäistä kätköä, ja ajatuksena nousi heti, että tekisin läheiselle pururadalle helpon multikätkön, mutta nousi esiin pari kysymystä:
1. Olen katsellut ohjeita, ja monissa sanotaan että kätköjen etäisyys pitää olla väh. 160m. Minun suunnittelemissani paikoissa kuitenkin multikätkön kätköjen etäisyys olisi linnuntietä ~100m. Ideana olisi tosin kiertää pururataa pitkin, mikä olisi paljon helpompaakin kuin linnuntietä meneminen. Haittaako, vaikka etäisyys on vähän lyhyt?
2. Miten nuo multikätkön eri koordinaatit ilmoitetaan, en tajunnut sitä oikein. Kun siellä kaavakkeessa oli minusta vain yhdet koordinaatit. Laitetaanko siihen aloituspaikan vai lopetuspaikan koordinaatit, ja mihin muut koordinaatit laitetaan? Jos joku voisi antaa yksityiskohtaisen selostuksen, olisin kiitollinen.
Kiitos. :)
Eli saman multikätkön välipisteet tosiaan voivat olla niin lähellä toisiaan kuin haluat, mutta muihin kätköihin niillä pitää kuitenkin olla vähintään tuo 161 metrin etäisyys (ei ole aivan metrilleen tarkkaa). Tässä oppaassa sivun 46 lopusta alkaen on selostettu multikätkön välipisteiden ilmoittaminen yksityiskohtaisesti.
Tarkennetaan vielä että PURKILLISTEN multin välipisteiden pitää olla yli 160m päässä.
EI tarvitse. Purkillistenkin multien välipisteet voivat olla keskenään vaikka metrin välein.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja rixu » Su 08.11.2009 13:15

Stone'5 kirjoitti:
rixu kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:
Tepitin kirjoitti:Olen tekemässä ehkäpä piakkoin ensimmäistä kätköä, ja ajatuksena nousi heti, että tekisin läheiselle pururadalle helpon multikätkön, mutta nousi esiin pari kysymystä:
1. Olen katsellut ohjeita, ja monissa sanotaan että kätköjen etäisyys pitää olla väh. 160m. Minun suunnittelemissani paikoissa kuitenkin multikätkön kätköjen etäisyys olisi linnuntietä ~100m. Ideana olisi tosin kiertää pururataa pitkin, mikä olisi paljon helpompaakin kuin linnuntietä meneminen. Haittaako, vaikka etäisyys on vähän lyhyt?
2. Miten nuo multikätkön eri koordinaatit ilmoitetaan, en tajunnut sitä oikein. Kun siellä kaavakkeessa oli minusta vain yhdet koordinaatit. Laitetaanko siihen aloituspaikan vai lopetuspaikan koordinaatit, ja mihin muut koordinaatit laitetaan? Jos joku voisi antaa yksityiskohtaisen selostuksen, olisin kiitollinen.
Kiitos. :)
Eli saman multikätkön välipisteet tosiaan voivat olla niin lähellä toisiaan kuin haluat, mutta muihin kätköihin niillä pitää kuitenkin olla vähintään tuo 161 metrin etäisyys (ei ole aivan metrilleen tarkkaa). Tässä oppaassa sivun 46 lopusta alkaen on selostettu multikätkön välipisteiden ilmoittaminen yksityiskohtaisesti.
Tarkennetaan vielä että PURKILLISTEN multin välipisteiden pitää olla yli 160m päässä.
EI tarvitse. Purkillistenkin multien välipisteet voivat olla keskenään vaikka metrin välein.
Näin käy kun kirjoittaa ajattelematta :) Siis tarkoitin etä purkilliset multin välipisteet (stage of multi -tyypinen) pitää olla yli 160m päässä MUISTA KÄTKÖISTÄ, purkittomat välipisteet (reference point -tyyppi) saa olla lähempänä.

Tepitin
Viestit: 4
Liittynyt: To 05.11.2009 21:45

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Tepitin » Ma 09.11.2009 21:19

K
Viimeksi muokannut Tepitin, Ti 09.01.2018 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tepitin
Viestit: 4
Liittynyt: To 05.11.2009 21:45

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Tepitin » Ma 16.11.2009 21:17

K
Viimeksi muokannut Tepitin, Ti 09.01.2018 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja el2 » Ma 16.11.2009 21:25

Normaali keskiarvolaskentaa. l. jos loput esim. 345, 354, 347 ja 348. lasketaan 345+354+347+348 /4 ja siitä saada tulos. Tosin tuon 354 voi heittää kokonaan pois liian suuren virheen tekijänä tai sitten ei. Ihan miten itsestä parhaalta tuntuu.
haittaaks se

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 16.11.2009 21:38

Tepitin kirjoitti:Tuli vielä vähän kysymyksiä kätkön suhteen: Millä tavalla saa niiden koordinaattien keskiarvon, jos on monena päivänä käynyt katsomassa samalla paikalla koordinaatteja? Kun kätkön samalta paikalta on parit eri koordinaatit, noin 3-5m päässä toisistaan.
Ja toinen: Yhden kätkön kohdilla kun olen käynyt pariin otteeseen katsomassa koordinaatteja, niin kahtena kertana kolmesta ovat koordinaatit alle metrin sisällä toisistaan. Pitäisikö kolmaskin koordinaatti ottaa huomioon (n. 5m päässä näistä kahdesta muusta), vai menenkö noiden kahden koordinaatin perusteella, jotka ovat samassa kohdassa?
Kiitos.
Tarkat on! Usea käynti eri vrk aikana sekä vihjeellä paikkaa loput niin homma ihan ok. Huomaa koordinaattien muutoslukema miten se muuttuu eli jos alkaa painottumaan tiettyyn suuntaan niin kokeile laittaa oma lukema hieman muuntaen aluksi toisen lukeman viimeistä lukemaa ja kokeile mihin vie kun tulet tarkoitettuun kohteeseen 20m päästä uudelleen.
Käy kokeilemassa myös miten löytämäsi purkit joku niistä näyttää naatit kun menet nyt sinne ja arvioi asiaa.
Hyvä asenne sinulla purkin kätköömiseen, pidä asenne!

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ma 16.11.2009 22:24

Tepitin kirjoitti:Tuli vielä vähän kysymyksiä kätkön suhteen: Millä tavalla saa niiden koordinaattien keskiarvon, jos on monena päivänä käynyt katsomassa samalla paikalla koordinaatteja? Kun kätkön samalta paikalta on parit eri koordinaatit, noin 3-5m päässä toisistaan.
Ja toinen: Yhden kätkön kohdilla kun olen käynyt pariin otteeseen katsomassa koordinaatteja, niin kahtena kertana kolmesta ovat koordinaatit alle metrin sisällä toisistaan. Pitäisikö kolmaskin koordinaatti ottaa huomioon (n. 5m päässä näistä kahdesta muusta), vai menenkö noiden kahden koordinaatin perusteella, jotka ovat samassa kohdassa?
Kiitos.
Jos kätköpaikka on helppo paikantaa ilmakuvista, kannattaa katsoa Karttapaikan kartoista ja ilmakuvista, mihin omat mittaukset vievät.

Tepitin
Viestit: 4
Liittynyt: To 05.11.2009 21:45

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Tepitin » Ti 01.12.2009 16:24

K
Viimeksi muokannut Tepitin, Ti 09.01.2018 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 01.12.2009 16:27

Tepitin kirjoitti:Onko yleensäottaen miten hyväksyttävää/yleistä hakea TB kätköstä, jonka on jo käynyt loggaamassa?
On hyväksyttävää ja yleistäkin varsinkin geokolikkojen kohdalla.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 01.12.2009 18:59

Stone'5 kirjoitti:
Tepitin kirjoitti:Onko yleensäottaen miten hyväksyttävää/yleistä hakea TB kätköstä, jonka on jo käynyt loggaamassa?
On hyväksyttävää ja yleistäkin varsinkin geokolikkojen kohdalla.
Sama päätee myös pudottamiseen. Tällöoin pudotus tapahtuu notella.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jokojoumaan
Viestit: 2
Liittynyt: Su 25.04.2010 13:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja jokojoumaan » Su 09.05.2010 22:05

Enpä tiedä, onko tämä tälle oikea osasto, mutta...

Kotikunnalta löytyi tällainen uusi kätkö: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC2868Z

Täytyy sanoa, että en ymmärrä tuosta mitään.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 09.05.2010 22:10

Älä ole huolissasi, Suomesta löytyy paljon mysteerikätköjä, joista en minäkään ymmärrä yhtikäs mitään. Ja maailmalta niitä löytyy vielä paljon enemmän :D .
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Neula
Viestit: 18
Liittynyt: La 29.08.2009 17:16

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Neula » Su 09.05.2010 22:13

Kyseessä on siis mysteerikätkö :)
Eli valmiita koordinaatteja et saa - vaan sinun täytyy keksiä ne annettujen tietojen pohjalta.
Joskus tietoa on enemmänkin ja niiden vastaukset löytyy helposti ja joskus ei välttämättä heti ymmärrä edes mistä aloittaa.

Meillä perhe ainakin nauttii suunnattomasti näiden ratkaisemisesta ja se tuntuu melkeinpä olevan suurempi huvi kun edes itse purkille meneminen. Joskus ratkaistut odottelevat pitkäänkin sitä päivää että ne tulee noudettua.

Mutta oikein vaikeat mysteerit tosiaan tuntuvat kyllä makeimmilta kun ne sitten keksii ja saa viimein logattua.

Kannattaa aloittaa niistä helpoimmista mysteereistä ja samalla toki kannattaa vilkuilla noita vaikeampiakin. Joskus kyseessä voi olla vaikkapa juuri se sinun "erikoisalasi" ja saatatkin keksiä vastauksen helpostikin.

Onnea vaan mysteerien ratkaisuihin :)
Aina on aikaa lähteä yhdelle... KÄTKÖLLE!

Avatar
tamasochi
Viestit: 40
Liittynyt: Su 30.08.2009 1:53

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja tamasochi » Pe 14.05.2010 19:32

Onko mahdolista tsekata kätkölle katsomiensa koordinaattien "vapautta" etukäteen , ts. saada tietoa onko alle 161 metrin päässä esimerkiksi jonkin mysteerin tai multin loppupiste?

Asia mietityttää, koska eräs valmistelemamme tradi tuli äskettäin läheisyysrikkeen takia bumerangina takaisin vaikka kartan mukaan lähin purkki on reilusti yli 200 metrin päässä. Tradia on yleensä helppo siirtää, mutta mysteerin sisältö pitää usein rakentaa kokonaan uudelleen mikäli koordinaatit muuttuvat, ja sehän tietysti hieman turhauttaa. Miten on?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 14.05.2010 19:49

tamasochi kirjoitti:Onko mahdolista tsekata kätkölle katsomiensa koordinaattien "vapautta" etukäteen , ts. saada tietoa onko alle 161 metrin päässä esimerkiksi jonkin mysteerin tai multin loppupiste?

Asia mietityttää, koska eräs valmistelemamme tradi tuli äskettäin läheisyysrikkeen takia bumerangina takaisin vaikka kartan mukaan lähin purkki on reilusti yli 200 metrin päässä. Tradia on yleensä helppo siirtää, mutta mysteerin sisältö pitää usein rakentaa kokonaan uudelleen mikäli koordinaatit muuttuvat, ja sehän tietysti hieman turhauttaa. Miten on?
Ei oikeastaan, mutta lähetäppä kyselyä jollekin kätkötarkastajalle(FGR4, Finnish Geocache Rewiever 3, Thummallys Thummallys), koska ne voivat sen tehdä puolestasi.(Jos viitsivät...)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
piavee
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 22.06.2010 20:04
Paikkakunta: Hämeenkyrö - Ikaalinen

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja piavee » Ti 22.06.2010 20:26

Kysyn, kun en ymmärrä =)
Mikä mahtaa olla käytäntö tai etiketti jo kerran logatulla kätköllä uudelleen käynnistä?
Eli siis, kun olen kolunnut (joskus) kaikki lähistöltä löytyvät kätköt ja huomaan sitten johonkin
näistä kätköistä pudotetun vaikkapa mielenkiintoisen Bugin, voinko käydä sen sieltä hakemassa
ja jatkamassa eteenpäin? Ja samoin, voinko pudottaa taskussa polttelevan Bugin johonkin
kätköön, jonka olen jo aikaa sitten logannut löydetyksi? Jos näin saa ja voi menetellä,
miten uusi loggaus tehdään käytännössä? :shock:

Kiitos!

juhata
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 27.10.2009 0:49

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja juhata » Ti 22.06.2010 20:37

Itse olen käyttänyt tota "write notea". kommentti kenttään maininnut tuon bugin noston/pudotuksen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”