Aloittelijan pulmia

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Su 17.08.2008 0:00

Heippa!

Olen juuri löytänyt netistä tällaisen geokätkentä harrastuksen.
Luin jo Pekan geo sivut, mutta en löytänyt sieltäkään apua ongelmaan...
Elikkä mistä ihmeestä saan sitten ne GPS koordinaatit?

Avatar
Joorz
Viestit: 72
Liittynyt: To 28.12.2006 19:14
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Joorz » Su 17.08.2008 0:38

Koordinaatit saat osoitteesta http://www.geocaching.com, eli teet sivuilla käyttäjä tunnuksen ja sen jälkeen saatkin haettua sivuilta
kätköjä joissa on koordinaatit.

Nafuda
Viestit: 18
Liittynyt: To 26.06.2008 12:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nafuda » Su 17.08.2008 11:12

Aika moneen aloittelijan pulmaan löyty vastaus kun tutustuu Sikajakin teokseen "Älä ryhdy geokätköilijäksi"

http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf

terv. Nafuda, aloittelija itsekin.

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nitelina » To 21.08.2008 21:27

Kiitos vastauksista.
Pulma onkin siinä, että olen tehnyt käyttäjätunnuksen ja kirjautunut tuonne sivuille, mutta kun koitan katsoa jotain kätköä lukee koordinaattien paikalla pelkkiä kysymysmerkkejä...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 21.08.2008 21:34

Nitelina kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Pulma onkin siinä, että olen tehnyt käyttäjätunnuksen ja kirjautunut tuonne sivuille, mutta kun koitan katsoa jotain kätköä lukee koordinaattien paikalla pelkkiä kysymysmerkkejä...
Kysymysmerkit kyllä viittaisivat siihen, että et olisi kirjautuneena sisään.
Huomasithan, että tämä Geocache.fi-sivusto on eri asia kuin Geocaching.com, missä nuo koordinaatit ovat? :)

Nafuda
Viestit: 18
Liittynyt: To 26.06.2008 12:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nafuda » To 21.08.2008 21:39

Minulla tekee ne kysymysmerkit ainostaan, jos en ole kirjautunut sisään.


Näyttääkö tältä

You must be logged in with an account to view the Location Information. It's free!
N/S ? ??.??? W/E ??? ??.???

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nitelina » To 21.08.2008 21:48

Jep! Juuri tuollaisia näkyi!
Mutta ongelma selvisi tuolta Sikajakin sivujen kautta.
En ollut laittanut sinne sitä Validation Code tunnusta... :roll:
No, nyt se on siellä ja johan tuli numeroita näkyviin :wink:

Näin aloittelijalle sivut on vielä kovin sekavan oloiset joten menee hetki ennenkuin pääsee jyvälle.

Lyrica
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.08.2008 21:32

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Lyrica » Su 07.09.2008 10:52

Ihanaa, löytyi tällainen ketju :mrgreen: Pihalla kuin peipponen mutta hauskaa tämä on.

Mutta siis, mitä ihmettä tarkoittaa "kätkön koko mikro" tai siis täh? Mitä eri kätköjen koot tarkoittavat? Ja mikä on peruskätkö? puunjuurakossa, kiven kolossa? Tolpan sisällä? mistä te tiedätte, että pitää katsoa jonkin tolpan koloon kätköä hakiessa?

vasta pari kätköä olen hakenut, kun gps-ää en omista ja kartan ja muistin avulla mennään... Ja nyt tuli vähän epävarmuus lähteä hakemaan kun kolme eri kätköä on jäänyt löytymättä kun en ole oikein vissiin ymmärtänyt ohjeiden antoa...

Olen lukenut tuon "älä ryhdy geokätköilijäksi" ja paljon sieltä sain apua. mutta monta asiaa on kuitenkin vielä sumun peitossa...

hei sitten vielä sellainen lisäys, että mitä tarkoittaa eri kirjain lyhennelmät tuolla kätköjen löytymisviestien yhetydessä. Esim nyt yhdestä viestistä löysin tällaisen TFTC.

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja reply » Su 07.09.2008 10:58

PekkaR:n sivuilla on mainioita ohjeita geokätköilyyn, mm. lyhyt geokätköilysanasto Suomi-Englanti. Käväsepäs vilkaisemassa :)

Edit: TFTC:tä en äkkiseltään löytänyt sivuston sanastosta, mutta se tarkoittaa "Thanks For The Cache", eli "kiitos kätköstä".
Viimeksi muokannut reply, Su 07.09.2008 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 07.09.2008 11:00

Tuolta löytyy vastaukset kaikkiin kysymyksiisi:
Pekan geokätköilysivut

Myös geokätköilywikistä löytyy jotain:
Geocaching.fi-wiki.

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Su 07.09.2008 11:01

Tuolta löytyy myös paljon tietoa kätkö tyypeistä ja ohjeista aina lyhenteisiin saakka. Kannattaa siis tutustua.http://www.geocaching.fi/wiki/Etusivu <- Kätköilywiki.
Tervetuloa myöskin tämän koukuttavan harrastuksen pariin.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 07.09.2008 11:02

Lyrica kirjoitti:Ihanaa, löytyi tällainen ketju :mrgreen: Pihalla kuin peipponen mutta hauskaa tämä on.

Mutta siis, mitä ihmettä tarkoittaa "kätkön koko mikro" tai siis täh? Mitä eri kätköjen koot tarkoittavat? Ja mikä on peruskätkö? puunjuurakossa, kiven kolossa? Tolpan sisällä? mistä te tiedätte, että pitää katsoa jonkin tolpan koloon kätköä hakiessa?

vasta pari kätköä olen hakenut, kun gps-ää en omista ja kartan ja muistin avulla mennään... Ja nyt tuli vähän epävarmuus lähteä hakemaan kun kolme eri kätköä on jäänyt löytymättä kun en ole oikein vissiin ymmärtänyt ohjeiden antoa...

Olen lukenut tuon "älä ryhdy geokätköilijäksi" ja paljon sieltä sain apua. mutta monta asiaa on kuitenkin vielä sumun peitossa...

hei sitten vielä sellainen lisäys, että mitä tarkoittaa eri kirjain lyhennelmät tuolla kätköjen löytymisviestien yhetydessä. Esim nyt yhdestä viestistä löysin tällaisen TFTC.
Täältä löytyy kätköilysanastoa ja termejä. TFTC tarkoittaa Thanks For The Cache, eli suomeksi kiitos kätköstä. Joskus saatetaan käyttää suomalaista vastinetta "KK".

Ja ne kätkön koot, mikrokätkö on yleensä tavallinen filmipurkki tai sitä kokoluokkaa. Small on noin 0,3 l-1 l. Regular on yli litran rasia/säiliö, ja Large, mitä Suomessa on vähän, on vähintään 20 litran pönikkä. Osa Suomen largeiksi ilmoitetuista kätköistä on oikeasti regular-kokoisia.

Ja tuosta peruskätköjutusta: Peruskätköllä tarkoitetaan yleensä helppoa tai helpohkoa kätköä, joka on esimerkiksi juuri kivenkolossa tai puun juurakossa. Geosilmä kyllä kehittyy ajan myötä havaitsemaan tavallisimmat piilotuspaikat. :wink:

EDIT: Olenpas hidas kirjoittaja, 3 ehti ennen! :D

Lyrica
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.08.2008 21:32

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Lyrica » Su 07.09.2008 11:07

Oih, kiitos paljon vinkeistä! Nyt mulla on paljon mistä opiskella!! iso kiitos!! :mrgreen:

Lyrica
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.08.2008 21:32

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Lyrica » La 13.09.2008 20:30

no niin. joko mä olen sokea, kätköt on kadonneet tai sitten en vain osaa koko hommaa :roll: Tänään olin etsimässä kolmea eri kätköä. Jokaisen kätkön luona vietin aikaa yli tunnin etsien ja kaivaen melkein katukivetyksiäkin irti. Ja ei, ei vain löytynyt yhtä ainutta niistä.

hauska harrastus, vielä hauskempaa olisi jos jotain löytyisi. Ei taida kuitenkaan olla mun laji. Vaikka saahan tässä nyt toki ainakin liikuntaa ja raitista ilmaa :lol:

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » La 13.09.2008 20:47

Lyrica kirjoitti:no niin. joko mä olen sokea, kätköt on kadonneet tai sitten en vain osaa koko hommaa :roll: Tänään olin etsimässä kolmea eri kätköä. Jokaisen kätkön luona vietin aikaa yli tunnin etsien ja kaivaen melkein katukivetyksiäkin irti. Ja ei, ei vain löytynyt yhtä ainutta niistä.

hauska harrastus, vielä hauskempaa olisi jos jotain löytyisi. Ei taida kuitenkaan olla mun laji. Vaikka saahan tässä nyt toki ainakin liikuntaa ja raitista ilmaa :lol:
Ekana kätköilypäivänämme kävelimme 17 kilometriä yrittäen 5:ttä eri kätköä emmekä löytäneet mitään. Syynä oli virheellinen datumi gepsissä: meillä oli "Suomi", vaikka olisi pitänyt olla WGS-84.

Tärkeä huomio: Muistittehan kirjoittaa löytämättömiin kätköihin "did not find"-loggauksen. Se ei ole merkki epäonnistumisesta eikä häpeän paikka, vaan tuikitärkeää tietoa muille kätköilijöille ja varsinkin kätkön tekijälle. Itse ainakin singahdan parin-kolmen DNF-merkinnän jälkeen tarkastamaan onko omatekemä kätkö kunnossa. Joskus niitä häviää.

Tilastoja vilkaistuani löysin kätköilijäryhmän, jolla reippaasti yli 1000 löytöä, mutta DNF-merkintöjä vain alle kymmenen. Ei siinä ole mitään hävettävää että purkkia ei aina löydä, ihan totta. Syy ei aina ole puusilmäisyys. Logatkaa te kaikki muutkin rehellisesti vaan DNF jos ette löydä.

ok, ok. tiedän että sellaisia teräskätköilijöitä röntgenkatseella ja muilla supervoimilla on olemassa jotka löytävät jokaisen purkin, jopa jästityt ja arkistoidut. Mutta jos laitatte käden sydämelle niin eikö olekin joskus jäänyt DNF-loggaus tekemättä jokaisella? Ainakin itse aloitellessani tätä harrastusta tein välillä niin. En tee enää.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Lyrica
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.08.2008 21:32

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Lyrica » La 13.09.2008 21:02

Yhden noista kätköistä olen kertaalleen logannut, ettei löytynyt. Mutta en kehtaa käydä laittamassa koko ajan "ei löydy" merkintöjä, mähän onnistun keräämään niissä pian ennätyksen :lol:

ja ehkä se nyt sitten vaikuttaa, ettei mulla ole gps:ää vielä, joten kunhan sen saan niin yritän vielä kerran. jos en sittenkään löydä, niin sitten luovutan... :roll:

Ok, toki vika voi olla siinä etten osannut ehkä oikein netin kautta katsoa koordinaattien paikkaa kartalla (kätkö jossa sijainti piti ensin laskea ja sitten vasta tuli purkin paikka tietoon), virhe voipi löytyä siitä. Mutta sitten toinen oli sellainen, jossa sijainti vie parkkipaikalle ja valokuvan avulla löytyisi purkki... Ei löytynyt, ei. Virhe voi silti olla täällä päässä, en epäile, etteikö purkki olisi paikallaan...

Taidan pitäytyä gepsin saatuani kuitenkin noissa kätköissä, jossa selkeästi on koordinaatit suoraan purkille... Ehkä silmä kehittyy ja järkikin :lol:

en mä ihan oikeasti vielä luovuta

EOS-1
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 02.09.2008 7:26
Paikkakunta: HEINOLA

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja EOS-1 » La 13.09.2008 21:34

Mulla aloittelijana on ainakin ongelmana se että en paikalle päästyäni oivalla missä se vois olla. Edelliselläkin kerralla sain houkuteltua tuon eukon mukaan ja paikalle päästyämme hän sanoi heti että se on tuolla, johon mä tietysti että ei voi olla.
Eukko lähti viemään haudalle kukkia ja minä jäin ihmettelemään, puolituntia kului kun hän palasi ja kysyi , löytyikö, no ei, sanoin minä.
Sitten otin purkin sieltä mistä eukko heti alkuun kehotti :oops: :evil:
Minun näköjään pitää katsoa aina ensin sinne ei oletettavaan paikkaan :D

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja makeou » La 13.09.2008 22:55

Lyrica kirjoitti:Ok, toki vika voi olla siinä etten osannut ehkä oikein netin kautta katsoa koordinaattien paikkaa kartalla (kätkö jossa sijainti piti ensin laskea ja sitten vasta tuli purkin paikka tietoon), virhe voipi löytyä siitä.
Moi!
Aloittelija tässä hommassa olen minäkii, mut pari vinkkiä silti pystyn (kai) antamaan. Geoching.com -sivulla kätkökuvauksesta löytyy kartan vierestä linkkejä muihin karttoihin. Itse ennen gepsiä käytin paljon karttapaikan karttaa. Linkin kautta aukeaa kartta, jossa on nuoli koordinaattien kohtaan. Karttaa voi myös suurentaa tai siis lähentää. Ja itse otin siitä monesti myös printin taskuun. Jopa mustavalkoprintistä on enemmän apua kuin pelkästä muistista. Kartanlukutaitoa se tosin vaatii, varsinkin maastossa.
Lyrica kirjoitti:no niin. joko mä olen sokea, kätköt on kadonneet tai sitten en vain osaa koko hommaa :roll: Tänään olin etsimässä kolmea eri kätköä. Jokaisen kätkön luona vietin aikaa yli tunnin etsien ja kaivaen melkein katukivetyksiäkin irti. Ja ei, ei vain löytynyt yhtä ainutta niistä.
Tässä pulmassa kivana apuna on kätkökuvauksessa olevat attribuutit. Eli ne on siel oikeassa reunassa olevia mustavalkoisia kuvia, jotka kertovat kätkön löytymisestä. Tai siis esim. lumihiutale kertoo, onko kätkö löydettävissä myös talvella (=lumesta). Sen mukaan voi vähän päätellä löytymisestä. Turha etsiä kivenkoloista, jotka peittyy lumeen, jos lumihiutaleen kuvaa ei attribuuteista löydy. Silloin kätkö on jossain, mistä lumi ei sitä peitä. Ei ihan aukoton vihje kätköjen löytymiseen, mutta joskus noista on kivaa apua.

Ja ei, missään nimessä ei kannata muutamankaan epäonnistumisen jälkeen luovuttaa!

Outi

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » La 13.09.2008 23:31

makeou kirjoitti:
Lyrica kirjoitti:Ok, toki vika voi olla siinä etten osannut ehkä oikein netin kautta katsoa koordinaattien paikkaa kartalla (kätkö jossa sijainti piti ensin laskea ja sitten vasta tuli purkin paikka tietoon), virhe voipi löytyä siitä.
Moi!
Aloittelija tässä hommassa olen minäkii, mut pari vinkkiä silti pystyn (kai) antamaan. Geoching.com -sivulla kätkökuvauksesta löytyy kartan vierestä linkkejä muihin karttoihin. Itse ennen gepsiä käytin paljon karttapaikan karttaa. Linkin kautta aukeaa kartta, jossa on nuoli koordinaattien kohtaan. Karttaa voi myös suurentaa tai siis lähentää. Ja itse otin siitä monesti myös printin taskuun. Jopa mustavalkoprintistä on enemmän apua kuin pelkästä muistista. Kartanlukutaitoa se tosin vaatii, varsinkin maastossa.
Lyrica kirjoitti:no niin. joko mä olen sokea, kätköt on kadonneet tai sitten en vain osaa koko hommaa :roll: Tänään olin etsimässä kolmea eri kätköä. Jokaisen kätkön luona vietin aikaa yli tunnin etsien ja kaivaen melkein katukivetyksiäkin irti. Ja ei, ei vain löytynyt yhtä ainutta niistä.
Tässä pulmassa kivana apuna on kätkökuvauksessa olevat attribuutit. Eli ne on siel oikeassa reunassa olevia mustavalkoisia kuvia, jotka kertovat kätkön löytymisestä. Tai siis esim. lumihiutale kertoo, onko kätkö löydettävissä myös talvella (=lumesta). Sen mukaan voi vähän päätellä löytymisestä. Turha etsiä kivenkoloista, jotka peittyy lumeen, jos lumihiutaleen kuvaa ei attribuuteista löydy. Silloin kätkö on jossain, mistä lumi ei sitä peitä. Ei ihan aukoton vihje kätköjen löytymiseen, mutta joskus noista on kivaa apua.

Ja ei, missään nimessä ei kannata muutamankaan epäonnistumisen jälkeen luovuttaa!

Outi
Lisäksi karttapaikalta saa varsin hyviä ilmakuvia kohteista. Se on hyvä apu myös piilottaessa kätköä..

Lyrica
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.08.2008 21:32

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Lyrica » Su 14.09.2008 10:37

EOS-1 kirjoitti:Mulla aloittelijana on ainakin ongelmana se että en paikalle päästyäni oivalla missä se vois olla.
Joo, se mulla varmasti on se suurin ongelma. Nytkin kun katsoin tuolta erilaisia karttoja ja ilmakuvia niistä kolmesta, joita olin etsimässä eilen, niin ihan oikeassa paikassa olen ollut, mutta ei vain hahmottunut...
makeou kirjoitti: Ja ei, missään nimessä ei kannata muutamankaan epäonnistumisen jälkeen luovuttaa!
Juu ei, en mä ihan heti luovuta, mutta vähän tässä toki epäilee nyt omia taitojaan :lol: Onneksi ihminen on oppivainen :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”