paperiton kätköily

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
pietilat
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 02.01.2007 0:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja pietilat » To 28.02.2008 0:25

SmartGPX josta Small Oaks viestikejussa aiemmin mainitsi on meillä pelittänyt eriniomaisesti Nokia 9300:ssa.
Aiemmin väänsimme GSAK:illa GPX:t HTML:ksi, mutta niiden selailu ko. puhelimella oli niin hidasta että olisi toivonut ottaneensa paperit mukaan. Lisäksi muunnossakin kului aina hyvä tovi.
SmartGPX pelittää kohtuullisen nopeasti vaikka olemme tunkeneet siihen suurinpiirtein koko ruuhkasuomen kätköt.
Tällä hetkellä niitä taitaa olla 1600. Lisäksi kätköjen päivitys käy näppärästi.
Yksinkertaisuudessa homma pelaa niin että Pocket Queryjen kautta saadut GPX tiedostot kopioidaan suoraan kännykkään, ja sitten ladataan ohjelmaan. Lataaminen on suhteellisen hidasta, mutta kun kätköt on saatu kerran ajettua systeemiin kätköjen hakeminen on helppoa. Tuoreet tiedot voi systeemiin ajaa vaikka joka päivä jos intoa piisaa.
Kun GPX:n kautta saadut koordinaatit ajaa vielä gepsiin niin kysymys lieneekin lähinnä minkä kätkön haluaa tsekata ensin :D .
Kun harrastuksessa pääsee siihen vaiheeseen että ei halua kuljettaa mukana mapillista paperia, on premium membership kyllä aivan ehdoton vaihtoehto.
Pietilat - Helsinki

Poronpotku
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 31.07.2007 2:22
Paikkakunta: Vantaa

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja Poronpotku » To 28.02.2008 8:22

En tiedä juuri sinun kapulastasi, mutta minulla on puhelimessa EasyGo ja pidän sen todella selkeistä maastokartoista kovastikin. Toki jos ei ole sisäistä GPS:ää puhelimessa, joutuu pitämään mukanaan erillistä GPS-mokkulaa. EasyGon saa näköjään ladattua myös koekäyttöön ilmaiseksi.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » To 28.02.2008 11:47

Poronpotku kirjoitti:En tiedä juuri sinun kapulastasi, mutta minulla on puhelimessa EasyGo ja pidän sen todella selkeistä maastokartoista kovastikin.
Jotain tuon tapaista haen, EasyGo tosin on saatavilla vain S60 alustalle eikä taida workkia kommarissa :roll:

SmartGPX:lle en näe omalla kohdallani tarvetta, koska kapulan mobiililaajakaistan kautta saan kätkökuvaukset kätevästi näkyville GC:n sivuilta online joka tapauksessa. Ongelmani onkin maastokarttojen puute. Nyt tulostan niitä tarpeen mukaan retkikartta.fi:stä paperille.

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Ma 26.05.2008 15:05

Viimeksi eilisiltana säntäillessämme niukan ajan puitteissa kätköltä kätkölle ja naputellessani samalla löytölogeja kiittelin [Murre] mielessäni fiksuja insinöörejä, jotka ovat tehneet paperittomasta langattomasta kätköilystä niin vaivatonta ja tehokasta! Vielä koittaa se päivä, kun tuleville lapsillemme voimme romanttisesti todeta: "isi ja äiti ovat aloittaneet kätköilyn silloin kun kätkökuvauksia ja karttoja vielä tulostettiin paperille, uskokaa tai älkää!" :mrgreen:

Poronpotku
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 31.07.2007 2:22
Paikkakunta: Vantaa

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja Poronpotku » Ma 26.05.2008 19:23

Luulin aiemmin, että puhelimessa voi käyttää kerrallaan vain yhtä softaa, joka käyttää GPS:ää. Näköjään kuitenkin voin käyttää (6110 Navigator) ja kaverikin, jolla oli ulkoinen GPS-mokkula, samaan aikaa esim. EasyGo:ta tai Google Mapsia ja Trimblen softaa. Aikas näppärää :) .

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ma 26.05.2008 21:12

hhuikuri kirjoitti:SmartGPX:lle en näe omalla kohdallani tarvetta, koska kapulan mobiililaajakaistan kautta saan kätkökuvaukset kätevästi näkyville GC:n sivuilta online joka tapauksessa. Ongelmani onkin maastokarttojen puute. Nyt tulostan niitä tarpeen mukaan retkikartta.fi:stä paperille.
Karttaongelma ratkesi sillä, että kävin kaupasta Garminin 60Cx:n ja siihen vapaa-ajan kartat. Kommariin taas asensin kokeeksi SmartGPX:n ja se on ihan ok softa, helpompi ja nopeampi käyttää kuin mobiililaajakaistalla kuvausten haku gc.com:ista. Jäljellä on uusi ilmennyt ongelma, eli papereista vierottautuminen, mikä onkin yllättävän vaikeaa.

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja tuulis » Ma 26.05.2008 22:04

hhuikuri, oletko testannut Geocache Navigator ohjelmaa?

Minusta se on helpompi käyttää, kuin tuo smartGPX.

http://www.geocaching.com/mobile/

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ma 26.05.2008 22:12

tuulis kirjoitti:hhuikuri, oletko testannut Geocache Navigator ohjelmaa?
Se ei toimi vanhassa S80-pohjaisessa kommarissani (9300) :(

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja tuulis » Ma 26.05.2008 23:32

ai :?

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Asus 700 -mini-PC

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » To 29.05.2008 12:30

Onko kukaan muuten harkinnut tällaista mini-pc:tä kätköilyyn?

http://www.itviikko.fi/ratkaisut/2008/0 ... 22/7?rss=8

E90:een verrattuna edullinen hinta, 3G-liittymä, seitsemän tuuman näyttö ja täysnäppäimistö tekevät tästä varteenotettavan vaihtoehdon.. Mutta miten lienee kenttäkestävyyden kanssa?

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Asus 700 -mini-PC

Viesti Kirjoittaja VHI » To 29.05.2008 21:32

Murre&Mirre kirjoitti:Onko kukaan muuten harkinnut tällaista mini-pc:tä kätköilyyn?
http://www.itviikko.fi/ratkaisut/2008/0 ... 22/7?rss=8
E90:een verrattuna edullinen hinta, 3G-liittymä, seitsemän tuuman näyttö ja täysnäppäimistö tekevät tästä varteenotettavan vaihtoehdon.. Mutta miten lienee kenttäkestävyyden kanssa?
Tämä Asus eee on varsin näppärä kapine. Itse hommasin sellaisen talvella (brittinäppiksellä) ja erittäinkin tyytyväinen olen ollut. Aivan taskukokoinenhan se ei ole - koko aikalailla tavallisen romaanikirjan luokkaa - mutta kulkee silti tosi näppärästi mukana vaikka repun sivutaskussa tai auton hansikaslokerossa ja kätköilyreissuilla pystyy mukavasti kännykän datayhteyden kautta tarkistamaan kätköjen tilanteen, kirjoittamaan loggauksia ja win-käyttiksellä (originaali käyttis linux) on helppo asentaa koneeseen myös garminin mapsource yms ja halunsa mukaan ladata datayhdeyden kautta netistä kätkötietoja ja siirtää garminiin. Akku kestää hyvinkin 3 tuntia - yleensä puoli tuntia enemmänkin - ja autolaturin hankkimalla pystyy autoileva kätköilijä latamaan akkua missä vain. Kiintolevy laitteessa on sellainen, että se ei kärsi kolhuista. Pudotusta laite kestää hyvin, itse olen pudottanut sen (vahingossa) usemman kerran yli metrin korkeudelta lattialle, mutta päällä ollessaan kone ei ole edes sammunut vaan pelannut kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan!

Näitä ei ole ollut Suomessa saatavilla, vaikka Virossa niitä muutama viikko sitten näkyi olevan jokaisessa tietokoneliikkeessä. Nythän laite on kuulemma tulossa Suomeenkin ihan skandinäppiksellä varustettuna. Mielenkiintoista tässä laitteessa on, että siitä joko tykätään tai sitten ei. Välimuotoja ei tunnu olevan. Itse tykkään enkä siitä luopuisi.
There's always a cache somewhere

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja el2 » Pe 11.07.2008 12:51

Kävinpä paikallisessa tavaratalossa laitetta katsastamassa ja näytti varsin käyttökelpoiselta. Vielä jäi hankkimatta, mutta katsotaan myöhemmin uudestaan kun talous antaa siihen paremmat mahdollisuudet.
Hintaa oli vielä 299,- joten ei mikään kauhean kallis laite. Acerilta tulossa pian suomen markkinoille vastaava laite.
haittaaks se

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja tuulis » La 12.07.2008 19:22

asus on kiva vehje, tosin en vielä kätköilykäytössä ole käyttänyt.
Mutta muuten on tullut käytettyä ja mukanakin kuljetettua.
Luulen, että kuhan tässä taas kätköillekkin lähtee niin kone on kassissa mukana, varsinkin nyt
kun huomasin että muutama vuosi sitten ostettu haman autolaturi käy tuohon vehkeeseen. :D

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja rauski » La 12.07.2008 19:43

Asus EeePc tuli hankittua pääasiassa kätköily- ja sadetutkakäyttöön. Muutaman viikon kokemuksella voin sanoa että aika usein vaatii "re-startin",välillä taasen manuaalisen yhteydenluomisen toimiakseen (ehkä en vaan osaa? :mrgreen: ), muuten oiva peli.Erittäin nopsasti syö myös akun tyhjäksi maastokäytössä. :evil: , joten erittäin tervetullutta olisi tieto autolaturista, joka tähän käy.Siis joku Haman malliko käy? Kaupoissa ei vielä ole sattunut sopivaa silmään.Netistä kyllä saa tilaamalla,mutta kun ei ole hengenhätä ollut niin on jäänyt tekemättä.Mietin jo invertterinkin hankkimista,aika möhkäle oli,eli kun tuota roinaa on jo muutenkin auto täynnä... :)
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja tuulis » La 12.07.2008 20:00

Joo, minä oon tosiaan ostanu joku vuosi sitten anttilasta laturin, hinta oli sillon muistaakseni 49 euroo ja sentit päälle.
Siinä oli vielä niitä koneeseen tulevia päitä erilaisia.

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja rauski » La 12.07.2008 20:09

Kiitos,tuulis,tiedosta. Pitääpä pistäytyä Fanttilassa, jos vielä olisi hyllyyn jäänyt jokunen! :D :D :D
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja tuulis » La 12.07.2008 20:32

Oli tarkoitus tänään maxissa käydessä katsoa, että olisiko siellä ollut latureita, mutta kun on niin huono muisti niin eihän sitä muistanut.
ja miten lie halpa-hallissa? gigantissa?

Minulla on tällä hetkellä autossa tupsytjakaja kahdella reiällä, se ei vaan tahdo riittää :roll:
Niimpä aikomuksena on ostaa kolmen jakaja, kunhan sellaisen löydän. Kuulin että halpa-hallissa niitä olisi ollut,
mutta lähimpään halpa-halliin on sen verra matkaa, että en viitti asioikseen lähteä.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja karppa63 » La 12.07.2008 21:14

Itse ostin tietämyskoneelle muuntajan .clasohlson.fi . Kahta eri mallia riippuen koneen virran tarpeesta. molemmissa adaptereita ja säätömahdollisuuksia eri laitteille. Mulla hienoinen ongelma pistokkeen kanssa, kontaktihäiriö mutta kunhan ei liikaa konetta heiluttele niin pelaa. Hinnat muistaakseni 39 ja 49 €.

Avatar
pajat
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 20.05.2008 15:36

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja pajat » La 12.07.2008 21:38

Näyttäisi olevan uusi tapa hoitaa kätköily ilman paperia, Locify

Minulla ensikoikeilu meni puihin kun sovellus ei suostunut asentumaan kunnolla Nokialaiseen. Sovellus on kyllä siellä mutta sillä ei ole oikeuksia luoda tarvittavaa hakemistoa kortille ja käyttö tyssää siihen. En jaksa värkätä enempää sen kanssa tänään.
Pitänee kokeilla myöhemmin uudestaan josko tämä olisi parempi kuin GeocacheNavigator

Kertokaa käyttökokemuksistanne jos joku sitä kokeilee ja saa sen toimimaan :-)

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: paperiton kätköily

Viesti Kirjoittaja sikajack » Su 13.07.2008 1:38

rauski kirjoitti:Mietin jo invertterinkin hankkimista,aika möhkäle oli,eli kun tuota roinaa on jo muutenkin auto täynnä... :)
Itse päädyin invertteriin läppärin virrantuottajana autossa. Ei tarvitse tuskailla liittimien ja jännitteiden kanssa jos/kun kannettava vaihtuu. Maksoi HongKong -myymälässä (siis ihan kotomaassa) rapian alta kolme kybää.
//geonovice sikajack

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”