Geokätköilyaiheisia tietokilpailukysymyksiä

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Geokätköilyaiheisia tietokilpailukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Pe 06.04.2012 22:49

Tulipa luvattua erääseen tapahtumaan geokätköilyaiheinen tietokilpailu. Kyse ei oli ihan piirikunnallisesta marttojen puolukkapiirakkakilpaulusta, vaan valtakunnallisesta mittelöstä - ja juuri tästä syystä kysymysten laadullakin on merkitystä. Nyt huomaan, että tehtävä ei olekaan ihan helppo, ja kyselen apuja kokeneimmilta/fiksuimmilta kollegoilta.

Eli, keksitkö hyvän tietokilpailukysymyksen geokätköilystä?! Itse tapahtumassa kysymykset ovat monivalintatehtäviä, eli 1 x 2 TAI a b c d periaatteella oikean ratkaisun ollessa siis näkyvissä. Kohdeyleisö ei koostu geokätköilijöistä, tuttua se saattaa joillekin olla. Tarkoituksenani on, että 1/3 kysymyksistä on helppoja, 1/3 keskivaikeita ja loput 1/3 vaikeita - eroja olisi siis tarkoitus saada aikaan vastaajien välille.

Toki joitakin kysymyksiä olen jo saanut laadittua, varsinkin niitä helppoja, mutta minkälainen olisikaan hyvä vaikea geokätköilyaiheinen kysymys?!

Lupaan laittaa aikanaan ko. setin näille sivuille, siis ko. tapahtuman jälkeen. Mahdollisen kysymyksen ja oikean vastauksen ( :) ) voi lähettää minulle YV:nä, vaihtoehdot voin keksiä itse mutta toki nekin voi laatia.

Kiitän lämpimästi kaikkia jotka lukivat tämän, ja vielä lämpimämmin niitä jotka ryhtyvät tuumasta toimeen.

Helovirta
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Geokätköilyaiheisia tietokilpailukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stebu » Pe 06.04.2012 23:28

Luin sen, joten kiitos kiittämästä!
Mutta kohdeyleisö ei oikein selvinnyt. Martatkin tietävät jotain geokätköilystä.
Ihan jästeiltä ei voi kysyä kuin "onko tämä ihan oikeasti aarteenetsintää?". Hieman ja sitä enemmän harrastaneilta voi sitten kysyä ihan mitä vaan.
Voin ihan itse kuitata: "Thanks for nothing" :)
-stebu

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Geokätköilyaiheisia tietokilpailukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Helovirta » La 07.04.2012 7:05

Niin, tuohan se pulma juuri on. Mutta jos oikea vastaus on näkyvissä, niin arvatakin saa. Jos on harrastanut, niin se on sitten tässä tapauksessa etu, ja pisteitä ropisee - mutta kyseisessä kohdeyleisössä (jota en siis todellakaan voi etukäteen nimetä) on itse asiassa mahdotonta sanoa kuinka suuri osaa tuntee/harrastaa/on jästi suhteessa geokätköilyyn. Sen tässä nyt ehkä uskaltaa sanoa, että kohdeyleisö kyllä liikkuu luonnossa, ja paljon, usein jopa GPS:n avulla.

Eli tässä vaiheessa riittää kun ideoi/laatii kysymyksen, minä voin sitten miettiä että kuinka hyvin se soveltuu tai pitääkö sitä fiilata johonkin suuntaan.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

tittat
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 8:50

Re: Geokätköilyaiheisia tietokilpailukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tittat » La 07.04.2012 8:34

Mikkozzzin Kätköilytrivia-mysteerin kysymykset (http://coord.info/GC12VH0)

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Geokätköilyaiheisia tietokilpailukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja LQ » La 07.04.2012 9:26

tittat kirjoitti:Mikkozzzin Kätköilytrivia-mysteerin kysymykset (http://coord.info/GC12VH0)
:wink: Ensin pitää itsekin ratkaista, mutta oikeita vastauksia ei luonnollisetikaan sovi tänne lähettää.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Geokätköilyaiheisia tietokilpailukysymyksiä

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 07.04.2012 9:40

Helovirta kirjoitti:Eli tässä vaiheessa riittää kun ideoi/laatii kysymyksen, minä voin sitten miettiä että kuinka hyvin se soveltuu tai pitääkö sitä fiilata johonkin suuntaan.
En anna kysymyksiä, mutta annan vastaukset, joihin saat itse keksiä kysymyksiä: http://koti.welho.com/tstenbe3/geo-ohje.html

Tuolla on sekä helppoja että vaikeita vastauksia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”