Löytömäärät eivät täsmää

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja taaru » Ke 16.05.2012 22:46

gsea kirjoitti:Njet ponimai! Anteeksi tyhmyyteni. gc.fi antaa enemmän löytöjä, kuin gc.com. Täästähän on kyse?
Voi olla, että tuo oli vitsi, mutta vastaanpa varmuuden vuoksi. Mikään ei siis "anna" löytöjä, vaan niitä on juuri niin monta kuin itse on löytänyt ja logannut.

Jos loggaa kätkön kaksi kertaa geocaching.comissa, niin molemmat loggaukset siirtyvät geocache.fi:n tietoihin. Jos haluaa saada löytömäärän täsmäämään geocache.fi:ssä, niin ylimääräiset loggaukset pitää itse poistaa geocache.fi:stä. Ne voi etsiä esim. lokiseurannan avulla. Tuplaloggaukset näkyvät myös tällä sivulla: http://www.geocache.fi/stat/other/tuplat.php

Geocache.fi:ssä ei löytömäärä putoa, vaikka on poistanut ylimääräiset loggaukset, vaan se pysyy samana, kunnes kätköilijä on löytänyt lisää kätköjä ja saavuttanut sen määrän, joka geocache.fi:hin on kertynyt. Tämän jälkeen löytömäärä alkaa normaalisti lisääntyä.

Tämä kaikki on kerrottu jo aikaisemmin tässä keskusteluketjussa, mutta kertaus on opintojen äiti ja vielä taipuu rautalanka! :)
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja finder313 » To 17.05.2012 8:19

No nyt löysin tän työkalun, millä saa tuplat poistettua. Kiitos!!

Paljon mukavempi kun tilastot ovat yhtä :D

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja jviirret » To 17.05.2012 20:18

Entäpä jos käy päinvastoin, fi:n puolelle ei löydöt lisäänny vaikka com:n puolelle ne kirjautuu. Tänää 5löytöä joista 3 tullut fi:n puolelle. Voiko olla noin että osa päivittyy heti ja osa viiveellä?

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja Arnyk » To 17.05.2012 20:20

Jep, eli katso uudestaan 12 tunnin päästä. Joskus käy noin. Syytä en tiedä.

Arnyk

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 18.05.2012 2:35

jviirret kirjoitti:Entäpä jos käy päinvastoin, fi:n puolelle ei löydöt lisäänny vaikka com:n puolelle ne kirjautuu. Tänää 5löytöä joista 3 tullut fi:n puolelle. Voiko olla noin että osa päivittyy heti ja osa viiveellä?
Kyllä vaan voi; siksi tilastosivulla onkin maininta "Tilastot päivittyvät automaattisesti Suomessa tehtyjen loggausten osalta enintään parin vuorokauden viiveellä". Tämä johtuu siitä ettei gc.comista saatavilla tietoa viimeisimmistä Suomen loggauksista joten vain osa loggauksista pystytään havaitsemaan saman tien, loput tulevat sitä mukaa kuin kätköjen lokidataa ehditään sisään lukemaan eli enimmillään noin puolen vuorokauden sisällä. (Kas, tämäkin asia muuten on tuolla Usein kysytyissä ;)

Nykyisellään tosin tilastonumerot voivat joskus olla enemmän kuin 2 vuorokautta jäljessä koska tietokantapalvelimen kapasiteetti on täysin käytössä. Se siis yrittää tehdä jo yli 100% tahtilla työtä mutta koska tämä ei luonnollisestikaan onnistu niin viiveet kasvavat, sivusto hidastuu ja tilastonumerot alkavat laahaamaan jäljessä. Prioriteetti kuitenkin täytyy olla kätköjen sekä lokitietojen mahdollisimman hyvässä ajantasaisuudessa koska niiden wanha tieto on haitallisempaa kuin muutaman numeron heitot tilastonumeroissa (joka sekään ei toki toivottavaa ole).

Pyydän kuitenkin tovin kestämään koska lisää rautaa on jo kasassa, vielä konesalihintaneuvottelut ja raudan toimittelut ja asentelut ja virittelyt edessä. Näissä ei kuitenkaan pitäisi mennä kovin pitkään joten mitään hätävirityksiä ei ole järkevää alkaa tekemään.Tulevan lisäraudan turvin varmistetaan että geocache.fi tuottaa lisää tappiota :D ja että tulevasta kesästäkin selvitään vaikka luvassa lieneekin melkoinen määrä lisää loggauksia (joita on jo reilu 3.1 miljoonaa) sekä lisää kätköjä.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 18.05.2012 12:48

Ok, kiitos selvityksestä. Olin tosiaan lukenut että viivettä on, mutta aloin ihmettelemään kun osa ilmaantui heti ja osa viiveellä. Yön aikana on tilanne nyt korjaantunut.

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Pe 18.05.2012 12:48

Itselläni löytyi yksi tulpaloggaus, jonka poistin ja nyt ei pitäisi olla tuplian lainkaan (saan puhallella kuulemma saippuakuplia)
Silti geocache -sivustolla löytöjä edelleen yksi enemmän kuin geocaching.com -sivustolla.

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Pe 18.05.2012 13:43

Kuinkahan monta kertaa se on jo tässäkin kerjussa mainittu että löytömäärä ei laske geocache.fissä kun poistaa tuplaloggauksen vaan päivittyy sitten ku gc.comin löytömäärä menee gc.fin ohi.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 18.05.2012 13:58

TeemuH kirjoitti:Kuinkahan monta kertaa se on jo tässäkin kerjussa mainittu että löytömäärä ei laske geocache.fissä kun poistaa tuplaloggauksen vaan päivittyy sitten ku gc.comin löytömäärä menee gc.fin ohi.
Monta, lisäksi Kekkonen (=UKK) mainitsee asiasta...

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Pe 18.05.2012 17:11

Niinpä keskusteluissa on mainittu, mutta geocachen laskemat ovat edelleen yhden edellä vaikka tulpaloggauksen poistosta on aikaa jokunen päivä ja periaatteessa com-sivuston loggauksien olisi pitänyt saada jo tuo erotus kiinni, kun niitä kätköjäkin on tullut haettua lisää... :?

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 18.05.2012 17:46

Kajsa70 kirjoitti:Niinpä keskusteluissa on mainittu, mutta geocachen laskemat ovat edelleen yhden edellä vaikka tulpaloggauksen poistosta on aikaa jokunen päivä ja periaatteessa com-sivuston loggauksien olisi pitänyt saada jo tuo erotus kiinni, kun niitä kätköjäkin on tullut haettua lisää... :?
Siellä (ja Kekkosessa) on mainittu myös se, että tuplaloggausten lisäksi eroa voi tulla jos poistat loggauksen com:ssa niin se ei poistu automaattisesti fi:ssä vaan se pitää poistaa erikseen myös sieltä. Sulla on gc.fi:ssä löytöloggaus omaan kätköön, ilmeisesti tehty vahingossa ja com:ssa poistettu mutta näkyy vielä fi:ssä

rexgirl1
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.08.2011 18:19

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja rexgirl1 » Pe 18.05.2012 19:03

Tästä tulikin mieleeni, erään kerran lokkasin vahingossa väärään kätköön, niiden nimi kun oli saman kaltainen ja menin sekaisin. Poistin sitten huomattuani virheen comin puolelta, mutta miten saan poisettua sen fi:n puolelta...? Saisin siten listan korjattua oikeaksi...

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 18.05.2012 19:09

rexgirl1 kirjoitti:Tästä tulikin mieleeni, erään kerran lokkasin vahingossa väärään kätköön, niiden nimi kun oli saman kaltainen ja menin sekaisin. Poistin sitten huomattuani virheen comin puolelta, mutta miten saan poisettua sen fi:n puolelta...? Saisin siten listan korjattua oikeaksi...
Onko sitä UKK:ta niin vaikea lukea itse? http://www.geocache.fi/terms/faq.php?hili=deleted_found

rexgirl1
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 24.08.2011 18:19

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja rexgirl1 » Pe 18.05.2012 19:23

Kiitos vain linkistä. :o Viestiketjua ei tullut edes luettua, :shock: kunhan lisäsäsin oman viestinit joten pahoittelen pakkotoistoa. :?

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja jviirret » Pe 18.05.2012 20:24

juhanili kirjoitti:Onko sitä UKK:ta niin vaikea lukea itse? http://www.geocache.fi/terms/faq.php?hili=deleted_found
Vaikuttaisiko siihen se, että kun "ongelmaan" sopiva viestiketju näykyy heti etusivulla niin on helpompi kysyä kuin kaivella jostakin valikoiden takaa UKK ja etsiä sieltä?

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 18.05.2012 20:41

jviirret kirjoitti:
juhanili kirjoitti:Onko sitä UKK:ta niin vaikea lukea itse? http://www.geocache.fi/terms/faq.php?hili=deleted_found
Vaikuttaisiko siihen se, että kun "ongelmaan" sopiva viestiketju näykyy heti etusivulla niin on helpompi kysyä kuin kaivella jostakin valikoiden takaa UKK ja etsiä sieltä?
Ihan sillä samalla etusivulla se UKK linkkikin on, vielä jopa supi suomeksi: "[OHJE: Usein kysyttyä]" ja vielä punaisella korostettuna. Ja kun sama asia on toisettu myös siinä keskusteluketjussa niin eikös sen otsikko kannustaisi vaikka edes vilkaisemaan se ketju nopeasti läpi jos ei ymmärrä sanaa "OHJE" eikä heittää viidettä kertaa samaa kysymystä siihen ketjun perään.

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja rauski » Pe 18.05.2012 22:16

Tuossa se muutaman tuhannen löydön kohdalla alkaa näköjään helpottamaan. :lol:
Ei ainakaan enää oo niin yhden purkin päälle.
Ja siinä vaiheessa viimeistään oppii jo kollaamaan nuo lukematkin kohdalleen, jos on niin piirun päälle tämä homma.
Kumminkin vasta viimeksi eilen poistin itseltäni yhden tuplaloggauksen, ja nyt on taas tiedossa hyvät yö-unet kun kaikki natsaa. :shock:
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja gsea » To 24.05.2012 22:04

Morot!
Ihmettelin tässä aiemmin comin ja fin löytömäärieni eroa. Aina sillointällöin ihan mielenkiinnosta olen asiaa osaltani, saamieni tämän palstan ystävällisten neuvojen avulla, yrittänyt selvittää, vaikka tämä nyt ei mikään maankaatoasia mullekaan ole ollut. Sain selvitettyä, että lukemat menevät synkroonista 2200 löydön jälkeen. Olen useimpiin kuittauksiini liittänyt aina maininnan täysistä satasista. Pikkuhiljaa olen vertaillut comin ja fin tietoja ja kumma kyllä en eroavaisuuksia löytänyt?? Fi oli nyt yhden pykälän jäljessä tilastoissa. Teinpä eilen kokeeksi yhden tarkoituksellisen tuplakuittauksen 2200 jälkeen comiin ja nyt näyttävät luvut olla kohdallaan. Tätä kirjoittaessani en ole vielä tuplaa comin puolelta poistanut. Taidanpa jättää sen kuitenkin voimaan fin puolelle???

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja taaru » To 24.05.2012 23:46

gsea kirjoitti:Morot!
Ihmettelin tässä aiemmin comin ja fin löytömäärieni eroa. Aina sillointällöin ihan mielenkiinnosta olen asiaa osaltani, saamieni tämän palstan ystävällisten neuvojen avulla, yrittänyt selvittää, vaikka tämä nyt ei mikään maankaatoasia mullekaan ole ollut. Sain selvitettyä, että lukemat menevät synkroonista 2200 löydön jälkeen. Olen useimpiin kuittauksiini liittänyt aina maininnan täysistä satasista. Pikkuhiljaa olen vertaillut comin ja fin tietoja ja kumma kyllä en eroavaisuuksia löytänyt?? Fi oli nyt yhden pykälän jäljessä tilastoissa. Teinpä eilen kokeeksi yhden tarkoituksellisen tuplakuittauksen 2200 jälkeen comiin ja nyt näyttävät luvut olla kohdallaan. Tätä kirjoittaessani en ole vielä tuplaa comin puolelta poistanut. Taidanpa jättää sen kuitenkin voimaan fin puolelle???
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Ok, tokihan tuollaisella säätämisellä saa tilastot sekaisin. Aika turhaa ihmetellä eroavaisuuksia täällä, jos itse tarkoituksellisesti sekoittaa lisää. Joskus ei vain voi auttaa, jos autettava ei luota saamaansa apuun...
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Löytömäärät eivät täsmää

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 25.05.2012 0:27

taaru kirjoitti:
gsea kirjoitti:Morot!
Ihmettelin tässä aiemmin comin ja fin löytömäärieni eroa. Aina sillointällöin ihan mielenkiinnosta olen asiaa osaltani, saamieni tämän palstan ystävällisten neuvojen avulla, yrittänyt selvittää, vaikka tämä nyt ei mikään maankaatoasia mullekaan ole ollut. Sain selvitettyä, että lukemat menevät synkroonista 2200 löydön jälkeen. Olen useimpiin kuittauksiini liittänyt aina maininnan täysistä satasista. Pikkuhiljaa olen vertaillut comin ja fin tietoja ja kumma kyllä en eroavaisuuksia löytänyt?? Fi oli nyt yhden pykälän jäljessä tilastoissa. Teinpä eilen kokeeksi yhden tarkoituksellisen tuplakuittauksen 2200 jälkeen comiin ja nyt näyttävät luvut olla kohdallaan. Tätä kirjoittaessani en ole vielä tuplaa comin puolelta poistanut. Taidanpa jättää sen kuitenkin voimaan fin puolelle???
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Ok, tokihan tuollaisella säätämisellä saa tilastot sekaisin. Aika turhaa ihmetellä eroavaisuuksia täällä, jos itse tarkoituksellisesti sekoittaa lisää. Joskus ei vain voi auttaa, jos autettava ei luota saamaansa apuun...
Juuh, taaru on vallan oikeassa. Joku tilasto toki voi näyttää oikeaa lukemaa kikkailemalla mutta toisissa, joissa tietokantakyselytekniikka on eri, tuplaloggaus hylkääntyy ja niissä taasen numerot ovat varmasti väärässä.

Tässä olen nyt toista tuntia tutkinut gsea:n tilastoja löytämättä mitään erikoista. Kysymys onkin: mikä tilasto menee synkroonista, kerro vaikkapa sen kuvan/tilaston/jonkun muun nimi/osoite/joku tunniste jolla pystyn näkemään tämän ongelman sekä tietoa mikä tarkalleen on pielessä. Kuvan nimikään kun ei riitä ellen tiedä mikä siinä pielessä on, en ajankäytöllisesti pysty selaamaan tuhansien lokien tekstejä koittaen salapoliisityöllä keksiä, mikä on pielessä :(

Mainitsen vielä että tilasto-ongelmissa kannattaa kertoa mistä tilastosta on kyse ja muutenkin mahdollisimman tarkka ja laaja selitys. Vaikka itse useimmiten en ehdi näitä selvittämään (käyttäjiä on tuhansia ja yhdenkin tilasto-ongelman selvitys voi ottaa tunteja) niin joskus pakottaudun asiaa selvittämään. Mutta usein myös joku sivuston käyttäjistä pystyy antamaan apua, varsinkin jos on tiedossa sivu/kuva millä väärä tieto ilmenee.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”