(Etenee) Öljypohja

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

(Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 06.12.2011 16:24

Jos joku Sastamalan suunnilla on valmis Volvo 850:n öljypohjaan (alumiini) tekemään pikkuriikkiseen reikään hitsauksen niin saa laittaa sähköpostia geohaksu [at] haksu.net tai soittaa 040 744 3890

(Hätä suuri)

EDIT:
Hommaan olen saanut kalastettua jo ehkä apua...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

jkettu
Viestit: 10
Liittynyt: La 15.10.2011 21:07

Re: Hätä: Öljypohjahitsaus (Sastamala)

Viesti Kirjoittaja jkettu » Ti 06.12.2011 16:57

Jos on tarpeeksi pieni ja pyöreähkö reika, ei löydy hitsaria, on kiire ja väliaikainen hätäpaikka riittää, niin poraa, kierretappia ja pulttia liiman kanssa. Jos ei oo kierretappia mutta on hengenhätä, niin poraa ja puuruuvia liiman kanssa. Saattaa kestää jopa sata kilometriä. Jos on ihan pikkipikkiriikkinen reikä niin poraa ja pop-niittiä. Jos teet öljypohjaa irrottamatta, tarvitaan apuri pölynimurin kanssa varmistamaan että kaikki lastut jää pannun ulkopuolelle.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 06.12.2011 17:54

Kiitokset mielenkiinnosta sekä hätäapuvaihtoehdoista (joita olin jo valmis käyttämään tarvittaessa).

Yhden kätköilijän kautta löytyi sopiva taho ja kohta Volvo lähtee kohden apupaikkaa jossa öljypohjan reikä (toivon mukaan halvalla) saa paikkauksen. Eli asia on kunnossa.

PS: Tänään on ensimmäinen päivä jolloin puolentoista kuukauden sähkötupakan käyttö meinasi päättyä ja askillinen aitoa tupakkaa päätyä suuhun... onneksi vielä pystyi kuitenkin taistelemaan vastaan...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ti 06.12.2011 21:57

Pysy lujana "veliseni" tuon korvaustupakan kanssa. Hienoa kuulla, että olet aloittanut lakon. Hajosiko Volvon öljypohja kätköreissulla? Ite onnistuin kolauttamaan tänä kesänä golfin öljypohjan kätköreissulla p:kaksi ja korjaus maksoi 400 e.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 06.12.2011 22:53

Kaapo70 kirjoitti:Öljypohjasta mitään hajua mutta tosta e-savukkeesta on sen verran pakko kommentoida että itse 27v putkeen tupakoinut ja kertaakaan lopetusta edes yrittäneenä on tuosta sähkösauhusta ollut sen verran apuja että 3 viikkoo nyt polttamatta..eikä tee edes mieli? :roll:
Fisherman77 kirjoitti:Pysy lujana "veliseni" tuon korvaustupakan kanssa. Hienoa kuulla, että olet aloittanut lakon. Hajosiko Volvon öljypohja kätköreissulla? Ite onnistuin kolauttamaan tänä kesänä golfin öljypohjan kätköreissulla p:kaksi ja korjaus maksoi 400 e.
(Edit: Sähkötupakka -jatkokeskustelu siirretty Offtopic -alueelle)

Juu, sähkötupakka kyllä osoittautui menestykseksi minullakin kuten varmaan tuhansilla muillakin suomalaisilla (vain valvira on eri mieltä sähkötupakan hyödyllisyydestä...). Tekisi mieli hehkuttaa asiaa enemmänkin mutta totean vain että millään muulla keinolla ei analogisista minua olisi saanut pysymään erossa. En edes uskonut että lopettaisin tupakkien käryttämisen vaan sähkötupakka olisi vain keino vähentää... mutta toisin kävi, ei enää ollut syytä täyttää itseään savulla :P

Öljypohja tosiaan pamahti kätköillessä Öllykäinen -kätkön suunnilla tuolla Hämeenkyrö - Sastamala -rajamaastoissa. Löysin sieltä melko harvinaisen ja tuntemattoman mineraalin eli näkymättömän kiven (ja pari sen kaveriakin). Tällä kertaa tuuri loppui tai vauhti oli liian hiljainen joten eipä mennytkään öljypohjan edessä olevan suojaraudan pompusta riittävän pitkälle vaan sentti, kaksi liian aikaisin auto laskeutui...

Mutta nyt auto on Tyrväällä josta löytyi osaaja jonka pitäisi saada kohtuuhintaan öljypohja taas kuosiin, ehkä vielä tämän viikon aikana. Toivotaan parasta että tulee kuntoon ja sen verran halvalla etten joudu myymään volvoa saadakseni rahat korjauksen maksamiseen... :P
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ke 07.12.2011 5:47

Liiankin tutun kuuloista. Aikana ennen nakkisotaa kun kätköt olivat vähissä ja matkat pitkiä, tuli käytyä muutamaankin otteeseen Vihitynmaan ringillä (http://coord.info/GCGT3K. Ensimmäinen reissu meni hyvin muuten paitsi purkkia ei löytynyt. Olin emännän autolla liikkeellä ja tuohon kakkoskoppaiseen golfiin on lainattu ominaisuudet ilmeisesti traktorista. Tehostamaton ohjaus, kankea kuin rautakanki myös kääntösäteeltään, tehoa sen verran et ponit tuntuu karanneen siitä tallista johonkin muualle, ergonomialtaan selkeästi työkaluksi suunniteltu... Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin, kestävä peli ja maavaraa on kuten tosiaan traktorissa konsanaan. Purkille johti ura jonka totesin olevan ajokelpoinen henkilöautollakin ja ajelin lähelle purkkia. Dnf:n kanssa sai kotiin ajella.
Tuli seuraava reissu ja seuraava auto. Tällä kertaa olin omalla, kunnon sotaratsulla liikkeellä, Ford Riesalla (R.I.P.). Vanhasta muistista mestoille, tuollahan on parkkis ja kääntötilaa... Sierrahan kulkee kuin hauki kaislikossa, pohja maanpintaa viistäen :wink: ja sitten alkoi :cry: . *PAM* "öljypohja" *PAM* "vaihteisto" *PAM* "tasauspyörästö". Äkkiä rakkine parkkiin ja tutkimaan valuuko mistään öljyä ja ihmettelemään sitä näkymätöntä kiveä. "Ei toi murikka tossa viimeks ollut, joko se on näkymätön tai sit maanomistaja on sen siihen tuonut kätköilijän kiusaksi." Onni onnettomuudessa, kampe säilyi ehjänä. Sieltä korvesta olis ollut kiva alkaa soittelemaan jollekin tutulle et tuopa traileri tänne ja vielä neuvoa apuri pelipaikalle. Ei ollut tuttuja kätköilijöitä, ei ollut kunnon karttoja, vanhan koulun tyylillä paperisen gt-kartan ja naattien kanssa mestoille vaan. Gps toki oli mutta sekään ei paljoa auta kun ei mahdollinen apuri naateista mitään ymmärrä. Tällä kertaa kuitenkin purkki löytyi ja paluumatkalla tiesin varoa sitä kiveä ja kiertää hiukan.
Kolmaskin reissu tuli paikalle tehtyä. Tällä kertaa oli silloinen tiimi mukana ja oltiin kaverin vollella liikkeellä. Mulle oli arvottu ruorimiehen hommat joten sompailin paikalle taas vanhasta muistista. En muistanut enää kiven tarkkaa paikkaa mutta sen muistin että "tosta puukatoksesta eteenpäin se on" ja sanoin seurueelle et nytpä kävellään toi muutama sata metriä, tätä autoa ei ruveta siihen murikkaan hajottamaan.
Aika kultaa muistot mutta suosittelen käymään tuolla purkilla, paikka on hieno.
Ja asiaan. Levysepän koulutuksella tiedän millainen homma alumiinin hitsaaminen on. Omat taidot ei siihen riitä, on se sellaista taikaa. Toivotaan että korjaaja osaa asiansa. Eihän siitä kovin kauaa ole kun olin juuri kyseistä haksumobiilia huoltamassa. Mitään ei ollut vielä hajalla mutta ennakkohuolto oli jäänyt tekemättä ja moottorivaurion riski kasvoi kasvamistaan. Laitettiin pienellä porukalla verme kuntoon ja toivotaan että haksu saa tälläkin kertaa auton (voiko noita merikontin mallisia volvoja autoksi kutsua?) kuntoon ja kilometrit olisi jatkossa huolettomampia. Ei noita autoja puissakaan kasva ja tämä yksilö on vieläpä harvinaisuus, on nimittäin Kulkeva Ötökkä
Että mä oon pätevä...

Avatar
peltzi
Viestit: 20
Liittynyt: Su 13.06.2010 12:02
Paikkakunta: Raisio

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja peltzi » Ke 07.12.2011 8:53

Varvikello kirjoitti:Liiankin tutun kuuloista. Aikana ennen nakkisotaa kun kätköt olivat vähissä ja matkat pitkiä, tuli käytyä muutamaankin otteeseen Vihitynmaan ringillä (http://coord.info/GCGT3K. Ensimmäinen reissu meni hyvin muuten paitsi purkkia ei löytynyt. Olin emännän autolla liikkeellä ja tuohon kakkoskoppaiseen golfiin on lainattu ominaisuudet ilmeisesti traktorista. Tehostamaton ohjaus, kankea kuin rautakanki myös kääntösäteeltään, tehoa sen verran et ponit tuntuu karanneen siitä tallista johonkin muualle, ergonomialtaan selkeästi työkaluksi suunniteltu... Ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin, kestävä peli ja maavaraa on kuten tosiaan traktorissa konsanaan. Purkille johti ura jonka totesin olevan ajokelpoinen henkilöautollakin ja ajelin lähelle purkkia. Dnf:n kanssa sai kotiin ajella.
Tuli seuraava reissu ja seuraava auto. Tällä kertaa olin omalla, kunnon sotaratsulla liikkeellä, Ford Riesalla (R.I.P.). Vanhasta muistista mestoille, tuollahan on parkkis ja kääntötilaa... Sierrahan kulkee kuin hauki kaislikossa, pohja maanpintaa viistäen :wink: ja sitten alkoi :cry: . *PAM* "öljypohja" *PAM* "vaihteisto" *PAM* "tasauspyörästö". Äkkiä rakkine parkkiin ja tutkimaan valuuko mistään öljyä ja ihmettelemään sitä näkymätöntä kiveä. "Ei toi murikka tossa viimeks ollut, joko se on näkymätön tai sit maanomistaja on sen siihen tuonut kätköilijän kiusaksi." Onni onnettomuudessa, kampe säilyi ehjänä. Sieltä korvesta olis ollut kiva alkaa soittelemaan jollekin tutulle et tuopa traileri tänne ja vielä neuvoa apuri pelipaikalle. Ei ollut tuttuja kätköilijöitä, ei ollut kunnon karttoja, vanhan koulun tyylillä paperisen gt-kartan ja naattien kanssa mestoille vaan. Gps toki oli mutta sekään ei paljoa auta kun ei mahdollinen apuri naateista mitään ymmärrä. Tällä kertaa kuitenkin purkki löytyi ja paluumatkalla tiesin varoa sitä kiveä ja kiertää hiukan.
Kolmaskin reissu tuli paikalle tehtyä. Tällä kertaa oli silloinen tiimi mukana ja oltiin kaverin vollella liikkeellä. Mulle oli arvottu ruorimiehen hommat joten sompailin paikalle taas vanhasta muistista. En muistanut enää kiven tarkkaa paikkaa mutta sen muistin että "tosta puukatoksesta eteenpäin se on" ja sanoin seurueelle et nytpä kävellään toi muutama sata metriä, tätä autoa ei ruveta siihen murikkaan hajottamaan.
Oli se näkymätön kivi edelleen siellä samassa paikassa ainakin vuosi sitten... http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... c87e4c66bc :mrgreen:
My feet are on the ROCK and my name is on the ROLL!

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 07.12.2011 11:20

Ketju jaettu ja Offtopic -alueelta löytyypi sähkötupakka-asia :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

rosvo
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.09.2009 10:18
Paikkakunta: vaala/paltamo

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja rosvo » To 08.12.2011 13:20

mites vaihto pohja, katsoit varmaanki purkaamolta/autovahinko keskuksekselta.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 08.12.2011 18:37

rosvo kirjoitti:mites vaihto pohja, katsoit varmaanki purkaamolta/autovahinko keskuksekselta.
Vaihtopohjavaihtoehdonkin tarkastin mutta näytti hinnat olevan pääasiassa yli 100 euroa. Niinpä hitsausvaihto tuntui (ja onkin) laskennallisesti järkevämpi kun kyseessä kuitenkin niin pieni reikä/hiushalkema jota en piikillä edes löytänyt.

Nyt asia on jo onnellisesti siinä vaiheessa että öljypohja on hitsattu. Pari tiivistettä vielä puuttuu, ne tekijä saanee huomenna ja sitten pistää volvon kasaan ja taas matka jatkuu. Tosin vielä panssarointia pitää kehittää alle ennen seuraavaa kätköreissua koska joskus näköjään voi tuuri loppua ja joku näkymättömäksi naamioitunut kivi löytää arat paikat. Vaihteistokin on mukavan alhaalla ja sekin oli saanut (onneksi vain kosmeettisesti) kivestä osansa.

Lopuksi lämpimät kiitokset sekä remontin tekijälle että tavi2:n suuntaan, joiden avuilla itsenäisyyspäivästäkin huolimatta löytyi nopea ja korvaamaton apu tähän katastrofaaliseen tilanteeseen!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

laakeri
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 20.09.2010 9:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: (Etenee) Öljypohja

Viesti Kirjoittaja laakeri » Ti 13.12.2011 12:26

Varvikello kirjoitti:*PAM* "öljypohja" *PAM* "vaihteisto" *PAM* "tasauspyörästö". Äkkiä rakkine parkkiin ja tutkimaan valuuko mistään öljyä ja ihmettelemään sitä näkymätöntä kiveä.
Onpas tutun kuuloista kätköilyreissuilta tosiaan. Kävi vastaavasti tasan kuukausi sitten, kun ajeltiin yhdelle vähän syrjemmässä olevan multin loppupurkille kunnolla varustautuneina. Aiemminkin oli siis tullut paikalla käytyä ja silloin oli mennyt autoilun osalta ihan nappiin. Tälläkin kertaa ajelin sitten jousitus normaalikorkeudessa, kun edelliselläkin kerralla se oli riittänyt. No, olisi pitänyt näköjään nostaa mökkiasentoon, kun tällä kertaa kuuluikin pari kohtalaisen kovaa pamausta pohjasta eräässä alamäessä. Ei tullut nesteitä ulos, eikä muutenkaan mitään erityistä vaikuttanut olevan, joten en asiaa kummemmin ihmetellyt.

Viime viikolla tuli sitten tarve vaihtaa kulkimesta kytkin ja perjantaina ryömin alle laskemaan öljyjä pois lootasta. Ihmettelin hetken, kun ei sen tyhjennyspropun ympärille sopinutkaan 21 mm hylsy, jonka olisi pitänyt kyllä sopia. Ei muuta kuin hieman lähempää tarkastelua ja sen jälkeen viilaa noutamaan. Oli näköjään ottanut pohjakontaktia juurikin perän alla olevaan vaihteiston tyhjennysproppuun ja vähän etuapurungon etureunaankin. Onneksi oli ehjä proppu varalla, niin ei tarvinut tuota kyseenalaisessa kunnossa olevaa yksilöä jättää sinne. :)

Täytynee jatkossa vaan suosiolla ajella huonokuntoisen näköisillä teillä jousitus mökkiasennossa, vaikka se tuossa pompottaakin jonkin verran :?
Ja varovaisuutta sitten niillä epämääräisillä teillä...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”