GPS:n softan päivitys

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Geo-Olli
Viestit: 33
Liittynyt: To 18.01.2007 21:18
Paikkakunta: Sipoo

GPS:n softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Geo-Olli » Ma 22.01.2007 20:45

Kuinka moni on päivittänyt gepsinsä softan ja onko ollut vastaavaa hyötyä? Itsellä eXplorist 400 ja harkinnassa ohjelmistopäivitys, joka näyttäisi olevan Magellanin sivuilla saatavilla.
Kätköily on kuin kalastusta, kannattaa yrittää, vaikkei lopputulos ole varmaa...

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ma 22.01.2007 22:34

Moiks,

olen harkinnut samaa eXplorist 500sen omistajana mutta kun maahantuojan huolto varoitti jyrkästi ryhtymästä moiseen ja oikeastaan ainut minua kiusannut ongelma on ollut lievä jälkeenjääminen autoilukäytössä, siis olen autolla yhden mutkan edellä, en ole hommaan ryhtynyt vaikka päivitysfiletto on edelleen valmiina kovalevyllä.
Jos päivitys menee pieleen, vehkeen palauttaminen ennalleen kestänee viikkokausia ja mitens sitten kätköilet ??

Kiinnostuneena odotan olisiko kenelläkään kokemuksia !!!

Onkos sinulla Geo-Olli joku akuutti ongelma jota haluaisit korjata ??
Terveisin Kätköilyvaari !!

Gold-digger
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.12.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Gold-digger » Ma 22.01.2007 22:55

jupilli kirjoitti:Moiks,

olen harkinnut samaa eXplorist 500sen omistajana mutta kun maahantuojan huolto varoitti jyrkästi ryhtymästä moiseen ja oikeastaan ainut minua kiusannut ongelma on ollut lievä jälkeenjääminen autoilukäytössä.....
Hei!

Vanha totuus softista, miksi päivittää toimivaa softaa
No joo GPS softan päivitys www-sivulta on ollut lähes alusta alkaen Garminin malleihin mahdollista. Olen aina päivittänyt ne viimeisimpään softaversioon ja useimmiten se on tuonut parannuksia ja lisäominaisuuksia, eikä päivittämisessä ole ollut mitään ongelmaa. Ainoa asia, mitä pitää varmistaa, on GPS:n pariston kesto softalatauksen ajan eli uudet paristot sisuksiin ennen päivitystä!

Magellanikin toi "kansan vaatimuksesta" tämän softapäivityksen mahdolliseksi. Yhden Magellanin softan yritin päivittää ja vaikka tein mielestäni kaiken täysin ohjeiden mukaan, sekosi GPS ja jotta sen olisi saanut kuntoon, olisi se kuulemma pitänyt toimittaa tehtaalle. Tuo maahantuojan kertoma varoitus saattaa siis hyvinkin perustua "kokemukseen" epäonnistuneista päivityksistä. Joku Magellanin päivitysrutiinissa on monimutkaisempi ja herkempi sekottamaan GPS:n toimimattomaksi, jotenka kannattaa tutkia tarkkaan, tuoko uusi softaversio sellaisia bugikorjauksia/ominaisuuksia, että kannattaa ottaa riski. On minulla kylläkin tiedossa henkilöitä, joille Magellaninkin softapäivitys on onnistunut ihan ok.

Lievä jälkeenjääminen on ominaista myös Garminille, jos kartassa on valittu näyttöön paljon yksityiskohtia. Niitä kun vähentää, niin alkaa pysymään paremmin vauhdissa mukana. Yksinkertaisesti näissä käsi GPS laitteissa ei prosessorin teho riitä. Syynä saattaa olla kompromissi virrankulutuksen ja prosessoinnin tehokkuuden välillä.

G-d

Geo-Olli
Viestit: 33
Liittynyt: To 18.01.2007 21:18
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Geo-Olli » Ti 23.01.2007 9:15

jupilli kirjoitti: Onkos sinulla Geo-Olli joku akuutti ongelma jota haluaisit korjata ??
Ei oikeastaan mitään ongelmia. Välillä tuntuu, että kuumakäynnistys kestää vähän liian pitkään, mutta on tolla hyvin vielä pärjätty. Uudessa softassa näyttäisi vain olevan joitan, ehkä turhiakin, ominaisuuksia. Tai oikeammin kai näyttötiloja, mutta onpahan noi muutamat kätköt tähän asti löydetty olemassa olevillakin näytöillä :lol:. Näytön uudelleen piirtoa softa ilmeisesti nopeuttaa, se olisi kai ainoa "oikea" syy.
Kätköily on kuin kalastusta, kannattaa yrittää, vaikkei lopputulos ole varmaa...

lefander
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 10.01.2007 0:01
Paikkakunta: Mäntsälä

Magellan Explorist 500 päivitys

Viesti Kirjoittaja lefander » Ke 07.02.2007 20:39

Kaverini toi minulle kyseisen laitteen Amerikan maasta matkoiltaan. Laite oli siis USA malli joka toimi oikein moitteettomasti. Mukana tullut verkkolaturi oli tietysti myös USA mallia ja en viitsinyt hommata adapteria vaan latailin laitetta yleismallisella verkkolaturilla.

Homma toimi hyvin kunnes eräänä kertana laite oli pitkään latauksessa ja tietysti jännitteenvalitsin laturista oli luiskahtanut liian suurelle. Poistaessani laitteen laturista se oli kuumentunut eikä lähtenyt enää käyntiin. Olin yhteydessä maahantuojaan joka pyysi lähettämään laitteen tutkittavaksi/korjattavaksi.

Muutaman päivän kuluttua maahantuonnista todettiin laitteen tuhoutuneen ja tarjottiin maksua vastaan vaihtolaitetta. Se lähetettiin postissa. Samalla vaihdettiin myös amerikan mallin alkuperäinen laturi suomi-malliseen (takuuna, joku viallinen erä sarjanumeron perusteella)

Tämä vaihtolaite ei sitten alusta pitäen toiminut kovinkaan luotettavasti. Ongelmia oli mm. käynnistyksessä sekä karttojen toiminnassa. Myös tiedonsiirto takkuili. Välillä laite toimi tuntikausia moitteettomasti ja sitten taas alkoi temppuilemaan. Eräänä kertana laite ei sitten enää käynnistynyt ollenkaan ja lähetin sen takaisin huoltoon. Aikaa oli kulunut noin viikko.

Noin viikon-parin reissun jälkeen laite tuli taas postissa. Sieltä oli kuulemma hävinnyt taustakartta joka oli sinne ladattu uudestaan ja "päivitetty" laite. Noin viikon verran käyttelin laitetta joka toimi(tai siis ei toiminut) samalla tavoin kuin aiemminkin. Tein tarkan vikaselosteen jokaisesta virheilmoituksesta mitä laite ilmoitti ja tämän saatteen kanssa lähetin laitteen taas huoltoon.

Noin viikon kuluttua sain puhelun huollosta. Laite oli lähetetty maahantuojan huollosta eteenpäin jollekin asiantuntijalle. Tämä kyseli laitteen käyttöhistoriaa ja mitä olin laitteelle tehnyt. Sen sisäinen muisti oli "korruptoitunut" eikä sitä pystynyt palauttamaan tai nollaamaan. Asiantunija epäili että laitetta on itse päivitetty. Näitä kuulemma tulee huoltoon säännöllisesti. Kerroin että olin ladannut kartat ja GC-pisteitä muistikortille kuten ennenkin. Kyseinen laite lähti siis tehtaalle korjattavaksi ja sain kolmannen laitteen postissa.

Tämä kolmas laite on nyt toiminut. Tosin siinä taitaa olla vanhempi softa kuin aiemmissa laitteissa koska jotkut valikot ja toiminnot ovat hiukan erilaiset. Pienenä kauneusvirheenä pidän myös sitä että laitteen muistissa oli edellisen käyttäjän nimi, osoite ja puhelinnumero. Nämä tiedot olisi mielestäni saanut poistaa huollossa ennen laitteen luovutusta seuraavalle käyttäjälle.

Näiden kokemusten ja huollon kanssa käytyjen puhelinkeskusteluiden perusteella en lähtisi omaa Magellania itse päivittämään varsinkin jos laite toimii...paitsi jos on näppärä kun näppärältähän onnistuu kaikki. :D

lefander

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ke 07.02.2007 23:46

Garminin päivityksien kanssa en ole törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin. Nykyinen 60CSx osaa ottaa sähkönsä USB-kaapelin kautta, joten ei tarvitse välittää edes pattereiden/akkujen kunnosta.
Garminilla on jopa ns. Web-updater, joka tarkistaa laitteelle saatavilla olevat päivitykset netistä ja lataa ne sieltä tarvittaessa.

Geo-Olli
Viestit: 33
Liittynyt: To 18.01.2007 21:18
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Geo-Olli » To 08.02.2007 8:23

Juu, kiitos vaan kommenteista. Taidan olla kuitenkin niin jänishousu (viisas :oops: ?), että jätän ainakin tällä erää päivityksen tekemättä.

Turhaa riskiä ei oikein kannata tyhmän ottaa, siinä taitaa muuten jäädä loppu talven ja ensi kesän kätköt etsimättä... :lol:
Kätköily on kuin kalastusta, kannattaa yrittää, vaikkei lopputulos ole varmaa...

Tuuti
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 05.02.2007 21:07
Paikkakunta: Kaarina

Garminin päivitys

Viesti Kirjoittaja Tuuti » To 08.02.2007 22:03

Kiitos keskustelusta! Sain siitä idean tarkistaa oman Garmin GPS map76S:n tilanteen ja olihan siellä tullut päivityksiä aika läjä! Koneessa oli alkuperäinen 2.01 ja nyt on 4.00. Lataus onnistui helposti ja pikaisen testauksen jälkeen kone toimii hienosti ja selvästi nopeammin. Suosittelen muillekin! :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”