Ilman GPS-paikanninta

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
Mariska
Viestit: 4
Liittynyt: Su 10.07.2011 19:00

Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja Mariska » Ti 12.07.2011 19:23

En omista mitään GPS-paikanninta, ja aloitin kätköjen etsimisen vasta äskettäin. Onko kätköjä helppo löytää ilman sitä, ja saako jostakin joitakin vinkkejä sitten kätkön löytämiseen? En ole vielä löytänyt yhtään, mutta yritän etsiä yhdestä paikasta, pitää nyt vain katsoa tarkemmin..

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ti 12.07.2011 19:41

Oletko varma ettei puhelimessa ole kepsiä? Sekin on nähty ettei puhelimen omistaja tuntenut puhelimensa ominaisuuksia riittävästi. :D Löytyyhän noita ilmankin gps:ää, vaikkapa karttapaikkaa ja googlen streetviewia hyödyntämällä. Sieltä helpoimman pään kätköistä ja urbaanista ympäristöstä kun aloittelee niin pitäisi löytyä. Vinkkeinähän toimii purkin vaikeus, maaston luokittelu ja mahdollinen lisävihje. Yritystä vaan ja tervetuloa mukaan.
Että mä oon pätevä...

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 12.07.2011 19:49

Onhan jotkut niitä ihan kartankin kanssa hakenut.

Voisi uskoa, että kehittää näkemystä jopa enemmän...

Avatar
Mariska
Viestit: 4
Liittynyt: Su 10.07.2011 19:00

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja Mariska » Ti 12.07.2011 20:05

Joo, no kiitos yritän etsiä. :D
Ja ei tässä kännykässä taida olla..

jorse
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 05.01.2010 21:51

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja jorse » Ti 12.07.2011 20:06

ja paskat näitä löydä kepsullakaan

sjm
Viestit: 4
Liittynyt: La 08.08.2009 19:40
Paikkakunta: Siuro

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja sjm » Ti 12.07.2011 20:12

No ei löydä niin. Ainakaan ulukomailla, hrmph.
Pällit ojennus.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 12.07.2011 20:23

Ihan hyvin voi aloittaa kartalla! Karttapaikasta vaan tulosteet, ja niillä sitten etsimään. Siinä 50 kätkön kohdalla tulee vastaan gepsihimo, mutta sille ei sitten voi mitään....
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

marsei
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 12.07.2011 20:05

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja marsei » Ti 12.07.2011 22:03

Olen aloittelija kartan kanssa.
Aikomukseni hankkia uusi kännykä, johon voisi asentaa live.geocaching tai muita vastaavia.. Mutta, kun en tiedä eikä kauppiaatkaan tiedä, mitkä nykyisin myynnissä olevista edullisimmista puhelimista (n. alle 400 €) ovat sellaisia, joihin sen vois ladata ja se toimisi... Käyttäjäkokemuksia!

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ti 12.07.2011 23:17

Matkahuollon kahvilan kätköilykurssin osassa "Missä ihmeessä se purkki voi olla" on koottu aika monta löytämisessä auttavaa neuvoa.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ti 12.07.2011 23:28

marsei kirjoitti:Olen aloittelija kartan kanssa.
Aikomukseni hankkia uusi kännykä, johon voisi asentaa live.geocaching tai muita vastaavia.. Mutta, kun en tiedä eikä kauppiaatkaan tiedä, mitkä nykyisin myynnissä olevista edullisimmista puhelimista (n. alle 400 €) ovat sellaisia, joihin sen vois ladata ja se toimisi... Käyttäjäkokemuksia!
Nokialaisista käy mikä tahansa jossa on GPS ja S60-käyttöjärjestelmä, Live tuskin toimii S40:ssä. Android-puhelimista käynee mikä tahansa missä on GPS -- itselläni on uusi Motorola Defy, jonka pitäisi olla kätköilynkestävä malli. Tosin näppäimistöllisiä ja ei-kosketusnäytöllisiä puhelimia on helpompi käyttää yhdellä kädellä, mikä on eduksi jos purkkeja vaikka metsästää pyöräillen. Lisäksi kosketusnäytöistä ei tahdo saada auringonpaisteessa senkään vertaa selvää kuin perinteisistä puhelimista.

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja pocotipo » Ke 13.07.2011 1:22

itse olen yli 200 löytämästäni kätköstä puolenkymmentä hakenut gepsillä. ihan vain kokeilun ja vertailun vuoksi, kun joskus olen laitteen lainaksi saanut :) vielä ei ole tullut vastustamatonta halua gps:n hankintaan. eikä sitä lottovoittoakaan, millä lelun voisin ostaa.. itselleni olen huomannut helpommaksi kulkea kartan ja kompassin kanssa laitteen tuijottamisen sijaan, ja käyttää sitten kätköpaikan lähellä silmiä ja päätä. kun ei omaa laitetta ole, aina uuden ja vähän erilaisen lainahärvelin käytön opettelussa on oma hommansa siinäkin.. vaikka hyvää harjoitusta tietysti sekin :)
gepsitön kätköily vaatii vain tietokonetta (alkuaikoina minulla ei ollut sitäkään kotona, vaan pärjäsin julkisilla ja lainakoneilla), geosilmää (joka kehittyy ajan myötä, kätköilit gps:n kansa tai ilman), kartanlukutaitoa (joka sekin kehittyy harjoitellessa), sekä vähän enemmän ennakkovalmistelua, kun koordinaatteja ei saa napin painalluksella kulkemaan mukana koneen muistissa. oma muistikin saa harjoitusta, kun kokeilee jättää kartankin pois matkasta :wink:
multikätköjen hakemisessa huono puoli on, että jos ei ole mukana toimivaa läppäriä tai älypuhelinta nettiyhteyksineen, joudut käymään välillä tietokoneella selvittämässä seuraavan purkin paikan. olen esimerkiksi ratkonut erästä parinsadan kilometrin päässä kotoani sijaitsevaa moniosaista mysteerimultia jo puolitoista vuotta, purkki kerrallaan.. toivottavasti sitä ei hyllytetä, ennen kuin pääsen loppuun :lol:
hyödynnä vieraassa kaupungissa ilmaisia "turistikarttoja", käyttele kätkökuvausten karttalinkkejä (karttapaikan ilmakuvat ovat monesti aivan loistavia ja yhden kätkön olen löytänyt vain google mapsin kamera-auton kuvan avulla), lue vihjeet ja attribuutit huolellisesti, selaa vähän myös edellisten kävijöiden kommentteja, ja nauti löytämisen riemusta :) tulostimesta voi olla iloa ja metsässä kompassi on ehdoton.
muuten, omista kätköistäni suurimman osan olen piilottanut kartan avulla, mutta tarkistanut myös gepsin kanssa. ainoa, jonka virheellisistä koordinaateista on tullut valituksia on se, jonka paikkaa en mitannut kartalta, vaan pelkästään gepsillä :lol:

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ke 13.07.2011 8:42

ZeroOne kirjoitti:
marsei kirjoitti:Olen aloittelija kartan kanssa.
Aikomukseni hankkia uusi kännykä, johon voisi asentaa live.geocaching tai muita vastaavia.. Mutta, kun en tiedä eikä kauppiaatkaan tiedä, mitkä nykyisin myynnissä olevista edullisimmista puhelimista (n. alle 400 €) ovat sellaisia, joihin sen vois ladata ja se toimisi... Käyttäjäkokemuksia!
Nokialaisista käy mikä tahansa jossa on GPS ja S60-käyttöjärjestelmä, Live tuskin toimii S40:ssä. Android-puhelimista käynee mikä tahansa missä on GPS -- itselläni on uusi Motorola Defy, jonka pitäisi olla kätköilynkestävä malli. Tosin näppäimistöllisiä ja ei-kosketusnäytöllisiä puhelimia on helpompi käyttää yhdellä kädellä, mikä on eduksi jos purkkeja vaikka metsästää pyöräillen. Lisäksi kosketusnäytöistä ei tahdo saada auringonpaisteessa senkään vertaa selvää kuin perinteisistä puhelimista.
Itse asiassa riittää kun on S60 ja Bluetooth... noin viidelläkympillä saa hankittua Bluetooth-GPS-vastaanottimen, jotka on yleensä huomattavasti tarkempiakin kuin puhelimen sisään leivotut GPS-chipit. Siis fiksin saatuaan, puhelimen A-GPS päihittää standalone-vastaanottimen nopeudessa, vaikkei välttämättä tarkkuudessa.

Itse olen löytänyt 150 kätköä tuollaisella yhdistelmällä, tai siis osan niistä olen tosiaan etsinyt ihan maastokartan ja kompassin avulla. Harkitulle georeissulle tulee joka tapauksessa ottaa kartta ja kompassi mukaan, muuten tulee vaan kertomuksia siitä, kuinka oikaisin kummallista reittiä pöljänpolkua purkille, vaikka parempi reitti olisi ollut olemassa...

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ke 13.07.2011 9:10

Puhelinta ostaessa ei kannata valita luuria sen mukaan että Live toimisi siinä. Se kun ei taida toimia kunnolla enää missään, ainakaan symbian luurissa :(

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ke 13.07.2011 9:53

vihtis83 kirjoitti:Puhelinta ostaessa ei kannata valita luuria sen mukaan että Live toimisi siinä. Se kun ei taida toimia kunnolla enää missään, ainakaan symbian luurissa :(
Eikös tuo Live kuitenkin ole kehityksen alla, eli sinänsä Liven sopivuuteen kannattaa tähdätä jos nykylivestä pitää. Vaan Symbianiin sitä ei tosiaan kehitetä joten nykyset Nokialaiset ovat ulkona pelistä, ainakin liven suhteen jos uutta puhelinta ajattelee. Itsekin olen odottavalla kannalla Nokian tulevien laitteiden suhteen, kun en tahtoisi hypätä Googlen tietojenkeruukelkkaan Androidin kanssa.

Vaan mitä alunperäiseen kysymykseen tulee, tietysti tätä voi harrastaa ihan puhtaasti karttaa apuna käyttäen. Moinen vaatii vain inansa enemmän etukäteistyötä, eli merkata kartalle missä kätkö on ja sitten eikun riprap ravia purkille. Kartanlukutaito on eduksi ilman GPS:ää kätköillessä :lol:
Löytäähän suunnistajatkin perille ilman navigaattoreita. Itsekin on tullut muutama purkki haettua ihan karttaa apuna käyttäen, kun puhelimen gps paikannin on tiltannut kesken leikin. Silloin vain tapitin karttaa puhelimesta enkä paperilta.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

marsei
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 12.07.2011 20:05

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja marsei » Ke 13.07.2011 10:46

Kiitti tiedoista!
Mun puhelimessa on S40 käyttis. Toimii kyllä autonavigaattori, mutta muiden karttojen lataamista ei tue. Karttojen lukemisessa auttaa se, et olen jonkun verran suunnistanut. Aina ei vaan satu olemaan karttaa eikä läppäriä mukana, kun liikuskelee eri paikoissa, että tietäis, missä on kätköjä...

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ke 13.07.2011 11:50

Hyvin pärjää kätköillessä ilman gepsiäkin. Itse hain 100+ ekaa kätköäni vain kartan avulla. Kansalaisen karttapaikka on ylipäätään gepsiä kätevämpi viemään perille kaupunkialueella, missä on katvetta. Edelleen teen etenkin fillarireissuille vihkoon reittisuunnitelmat pikaisina piirroksina Kansalaisen karttapaikkaa käyttäen siltä varalta, että gepsi alkaa pyörittelemään kovasti :)

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ke 13.07.2011 16:22

jorse kirjoitti:Ei kai ne kompa-anssin käyttäjätkään oikeesti mitään löydä et ne vaan leikkii seuraa johtajaa....
Tähän pitää kompata vielä senverran, että jos ihan tarkkoja ollaan, aina ei kätköilijäkään tarvitse edes karttaa saati namigaattoria.
Itsekin olen pari purkkia löytänyt puhtaasti toisten tassunjälkiä seuraillen, joko geopolkua kesällä tai vallankin talvella :mrgreen:
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 13.07.2011 16:36

FireFox-71 kirjoitti:
vihtis83 kirjoitti: Itsekin olen odottavalla kannalla Nokian tulevien laitteiden suhteen, kun en tahtoisi hypätä Googlen tietojenkeruukelkkaan Androidin kanssa.
Älä sano odottavasi WP7! Nokian kuolinisku...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

thejoni
Viestit: 52
Liittynyt: Su 01.03.2009 15:10

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja thejoni » Ke 13.07.2011 21:54

Minä en ainakaan halua Windowsia puhelimeeni. Riittää se, että moinen on tietokoneessa :lol:

iPhone ja Android maailmaa seuratessa ja edellisen puhelimen joutumusta verkonpainoksi odottaessa.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilman GPS-paikanninta

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » To 14.07.2011 18:08

Mariska kirjoitti:En omista mitään GPS-paikanninta, ja aloitin kätköjen etsimisen vasta äskettäin. Onko kätköjä helppo löytää ilman sitä, ja saako jostakin joitakin vinkkejä sitten kätkön löytämiseen? En ole vielä löytänyt yhtään, mutta yritän etsiä yhdestä paikasta, pitää nyt vain katsoa tarkemmin..
Ei ole helppoa löytää pelkällä kartalla nimittäin kukaan hankkisi GPS-laitteita jos kartta olisi "helpoin" systeemi, mutta ihan ok aloittaa vaikka siten! Lue kätkökuvaus ja lopussa oleva vinkki jos sellainen on! Vinkki yleensä salattu, mutta klikkaa sitä niin se aukkeaa joskus jopa suoraan vihjeeksi ilman arvuutteluakin! 10m alue 0-pisteestä on se etsintäalue yleensä, joskus jopa just kohdallaan. Vihje usein tarkoitettu auttamaan kun lähialueella on esim. "isoimman kiven alla"

Onnea alkavaan harrastukseen johon saattaa jäädä koukkuun :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”