Garmin eTrex H käytön opastusta

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
helipsu
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 15.10.2010 18:24

Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja helipsu » Pe 24.06.2011 11:53

Heippa!

Kotimaassa olen käyttänyt kätköilyssä Nokian N97 mini puhelinta, johon olen ostanut Trimble® Geocache Navigator™ sovelluksen. Työmatkalla Brysselissä huomasin kuitenkin, että syystä tai toisesta puhelimeni gps ei halunnut olla yhteistyökykyinen kanssani, joten sain sitten etsiä kätköjä perinteisesti pelkän kartan avulla :lol: (neljä kuudesta etsimästä kätköstä löytyikin). Nyt kun olen mieheni kanssa lähdössä Azoreille lomamatkalle, niin päätin, että puhelin saapi jäädä kiltisti kotiin ja ostin itselleni Garminin eTrex H gps laitteen.

Nyt olen noita käyttöohjeita lueskellut ja syötellyt noita Azori-kätköjä siihen, niin huomasin erään ihmetyksen ohjeiden ja laitteen välillä ja näin ollen aloin miettimään, että olenko syöttänyt pisteet edes oikein...

Ohjeessa sanotaan, että uudet reittipisteet syötettäisiin reittipisteet (waypoints) sivun kautta ja sieltä pitäisi saada laadi reittipiste komento esiin. Noh, kun menen tuohon kyseiseen waypoints kohtaan, niin näen aakkoslistauksena jo syötetyt pisteet kyllä, mutta vaikka painaisin kuinka mitä tahansa nappulaa, en saa tuollaista komentoa kuin "laadi reittipisteet" esiin. :?:

Olen nyt sitten näppäränä ihmisenä huomannut, että merkitse (mark) sivun kautta pystyy syöttämään noita reittipisteitä sekä antamaan niille sen nimen ja kuvan, mutta mutta: reittipisteelle tuli ilmeisesti määritellä myös elevation? Miten pystyn tuon oikean ELEV:n määrittelemään, kun geocaching sivuilla kätkökuvauksissa sitä ei ole mainittu? Vai tulisiko minun ladata koneelleni kätkötiedot gpx-muodossa tms. ja sieltä sitten kaivaa kyseinen tieto esiin?

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen, jos joku osaisi näin alkajaa tässä asiassa neuvoa :)

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 24.06.2011 12:03

helipsu kirjoitti:Olen nyt sitten näppäränä ihmisenä huomannut, että merkitse (mark) sivun kautta pystyy syöttämään noita reittipisteitä sekä antamaan niille sen nimen ja kuvan, mutta mutta: reittipisteelle tuli ilmeisesti määritellä myös elevation? Miten pystyn tuon oikean ELEV:n määrittelemään, kun geocaching sivuilla kätkökuvauksissa sitä ei ole mainittu? Vai tulisiko minun ladata koneelleni kätkötiedot gpx-muodossa tms. ja sieltä sitten kaivaa kyseinen tieto esiin?
Oikeaa korkeustietoa et saa mistään joten ei sitä tule myöskään gpx-tiedostoon. Jätä korkeus nollaksi.

Jos kepsiisi voi ladata gpx-tiedostoja niin käytä ihmeessä niitä. Niissähän on mukana kuvaukset, vihjeet, viimeiset lokit jne.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 24.06.2011 12:28

Etrexit ei taida tukea gpx:iä. Korkeuden voi antaa olla. Sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä kätkön löytymisen kanssa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja stebu » Pe 24.06.2011 14:02

helipsu kirjoitti:Nyt kun olen mieheni kanssa lähdössä Azoreille lomamatkalle
Lisäksi kannatta printata Azoreiden geokohteitten (earth cache) kuvaukset, jotta tietää mistä on kyse. Hienoja mestoja tuliperäisillä saarilla!
-stebu

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 24.06.2011 14:11

aku506 kirjoitti:Etrexit ei taida tukea gpx:iä.
Höpöhöpö, hyvin se GPX-fileitä syö, tosin 500 käkkiä taisi olla maksimi.

Sen sijaan ongelmia taitaa tulla siinä, että uusien kätköjen gc-koodit ovat 7-merkkisiä vanhemman pään kätköjä lukuunottamatta, jonka vuoksi kuutta merkkiä tukeva etrexi tiputtaa muistaakseni sen viimeisen pois (eli jos sattuu alkuosan 6 ensimmäistä merkkitä olemaan kahdella kätköllä samat, jälkimmäinen kirjoittaa olemassa olevan päälle). Ongelma ei sinänsä ole merkittävä, kun esim. gsak:in kautta kierrättämällä alusta voi tiputtaa turhat 2 merkkiä (GC) pois.

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja yrko » Pe 24.06.2011 17:14

Geomurmelit kirjoitti:
aku506 kirjoitti:Etrexit ei taida tukea gpx:iä.
Höpöhöpö, hyvin se GPX-fileitä syö, tosin 500 käkkiä taisi olla maksimi.

Sen sijaan ongelmia taitaa tulla siinä, että uusien kätköjen gc-koodit ovat 7-merkkisiä vanhemman pään kätköjä lukuunottamatta, jonka vuoksi kuutta merkkiä tukeva etrexi tiputtaa muistaakseni sen viimeisen pois (eli jos sattuu alkuosan 6 ensimmäistä merkkitä olemaan kahdella kätköllä samat, jälkimmäinen kirjoittaa olemassa olevan päälle). Ongelma ei sinänsä ole merkittävä, kun esim. gsak:in kautta kierrättämällä alusta voi tiputtaa turhat 2 merkkiä (GC) pois.
Kuten tästä kävi ilmi, tarvitaan välittäjäohjelma, joka syö sen gpx:n ja lähettää laitteelle nimen ja waypointin. Tässä yksi ketju aiheesta:
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=190356

Jos rajoitteet tietää ja hyväksyy, on hintaansa (Erätukku ~60€) nähden kelpo laite.

ilari-x
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 26.11.2007 23:31
Paikkakunta: Pietarsaari/Jakobstad

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja ilari-x » La 25.06.2011 6:08

OH1MLB kirjoitti:Korkeustietoa ei tarvitse editoida, voit jättää siihen sen oletusarvon. Mikäli kovin paljon noita joudut syöttämään, niin osta kaapeli (tai tee sellainen itse, netistä löytyy ohjeita).

Oikein niitä syötät eli sen "Merkitse" kautta itsekin niitä välillä syötän / editoin. Ennen reissua voit tietenkin tarkistaa, että pisteet ovat oikein Garminissa. Tampereen seudulta Azoreille tulee noin 4100 km suuntaan 256 astetta.

Kirjoita vielä paperille varmuudeksi tiedot kätköistä, niin saat vaikka paikanpäällä syötettyä, jos jostain syystä katoavat. Itselläni on paperilla paperikartan lisäksi:
GC-koodi, kätkön nimi, koordinaatit, D/T, purkin koko ja mahdollinen vinkki tai lisätietoa. Kotimaassa ainakin toimii hienosti.

Hyvää reissua (kateellinen...)
Tuli vaan mieleeni: Kai alkuperäinen kysyjä huomasi, että Azorit on länteen (W) Greenwichistä, eikä itään (E) niin kuin Suomi... Eli myös tuo kirjain tulee muuttaa toiseksi.

Deumax
Viestit: 49
Liittynyt: Su 17.10.2010 13:01

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja Deumax » La 25.06.2011 11:15

finnranger kirjoitti:
helipsu kirjoitti:Olen nyt sitten näppäränä ihmisenä huomannut, että merkitse (mark) sivun kautta pystyy syöttämään noita reittipisteitä sekä antamaan niille sen nimen ja kuvan, mutta mutta: reittipisteelle tuli ilmeisesti määritellä myös elevation? Miten pystyn tuon oikean ELEV:n määrittelemään, kun geocaching sivuilla kätkökuvauksissa sitä ei ole mainittu? Vai tulisiko minun ladata koneelleni kätkötiedot gpx-muodossa tms. ja sieltä sitten kaivaa kyseinen tieto esiin?
Oikeaa korkeustietoa et saa mistään joten ei sitä tule myöskään gpx-tiedostoon. Jätä korkeus nollaksi.

Jos kepsiisi voi ladata gpx-tiedostoja niin käytä ihmeessä niitä. Niissähän on mukana kuvaukset, vihjeet, viimeiset lokit jne.

Joo sen verran voin sanoa että tuohon etrexiin ei saa millään kuvauksia otettua! Jos olisi joku 200-300€ laite niin siihen kyllä saa mutta ei näihin karvalakkimalleihin.

helipsu
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 15.10.2010 18:24

Re: Garmin eTrex H käytön opastusta

Viesti Kirjoittaja helipsu » La 16.07.2011 9:47

Joo tiesin kyllä etukäteen tuon Garminin ns. rajoittuneisuuden kätköjen suhteen (eli ei näytä kätkökuvauksia jne.), mutta kuten kerroin ensimmäisessä viestissä, niin tämä vekotin on ainoastaan ulkomaanreissuja varten ja kotona käytän ihan muuta :) . (Niin ja harvemmin sitä kuitenkin tulee ulkomailla käytyä, niin en siksi halunnut satsata liikaa ko. laitteeseen)
Kiitos hirveästi kaikille vastauksista! Mukava huomata, että maalaisjärjellä osasin ajatella oikein koko laitteen toiminnan. Tein Azorin kätköistä itselleni pienen kirjasen matkaan, josta pystyn sitten valitsemaan mitä kätköjä haen :D Mies on ihan innoissaan kätköjen määrästä, sillä hän harrastaa valokuvausta ja kätköt ovat hyvä syy pysähtyä valokuvaamaan ja minullakin on sitten jotain tekemistä siinä samalla :D .
Pari päivää ja sitten pääsen kokeilemaan kätköelämystä tämän laitteeni kanssa ihanalle vihreälle saarelle :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”