Fieldset katosi HTML:stä

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja Tampio » Ma 11.10.2021 21:06

Heippa! Aluksi: en ymmärrä html:ää kunnollisesti. Osaan tehdä selkeän näköisiä kätkökuvauksia.

Jostain syystä kätkökuvauksistani on kadonnut "kehykset", eli <fieldset>. Käytän sitä paljon, koska teksti on minusta selkeämpää kun se on kehyksissä.

https://www.geocaching.com/geocache/GC9FA04 esimerkiksi tässä koko teksti oli kehyksissä. Nyt ei ainakaan minulla näy kehyksiä ollenkaan, ollut jo useamman päivän sama ongelma. Olen kokeillut kahdella laitteella.

Osaako joku sanoa

a) onko ongelma muilla
b) jos on, miten sen voi korjata
c) jos ei voi korjata, mitä voisi käyttää sen sijasta?

edit. editoitu otsikkoa kun gc.fi -etusivulle ilmestyi kehys :D

mustakorppi
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.05.2019 17:05

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja mustakorppi » Ma 11.10.2021 21:45

Ainakin div ja yksisoluinen taulukko toimivat edelleen kehysten tekoon. Framesetkin näköjään tulee kyllä mukana kätkösivulle, mutta sen reunus jostain syystä piilotetaan, eikä taida saada itse lisättyä niin että säilyisi tallentamisen läpi.

Avatar
arisoft
Viestit: 1219
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ti 12.10.2021 0:59

Tampio kirjoitti:
Ma 11.10.2021 21:06
a) onko ongelma muilla
b) jos on, miten sen voi korjata
c) jos ei voi korjata, mitä voisi käyttää sen sijasta?
A-kohtaan voin todeta että minulla on ainakin yhdestä kätköstä kadonnut kehys näkyvistä. Siitä on jäänyt jäljelle vain kehyksen reunassa ollut otsikko. Lähdekoodissa kehys yhä on eli kyse lienee sivuston CSS muutoksesta.

B-kohtaan näyttäisi siltä että fieldsettiä ei voi korjata. Se ei suostu käyttämään omia tyyliasetuksia.

C-kohdassa ratkaisu on esim. sellainen, että korvaat fieldsetin vastaavalla div osiolla. Esim. näin:

Koodi: Valitse kaikki

<div style="padding:20px;border:1px solid;">
Teskstiä
</div>
Voit myös iloitella monipuolisemmilla kehyksillä esim:

Koodi: Valitse kaikki

<div style="padding:20px;border:1px solid #666;border-radius:8px;box-shadow:0 0 10px #666;">

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ti 12.10.2021 1:21

Just... taas tätä tyypillistä Sammakkoa. Tehdään muutoksia eikä niistä kerrota. Minä myös olin valjastanut useat kätköni <fieldset> määrityksillä... aika paljon huonomman näköisemmiksi ovat kätkökuvaukset nyt tulleet.

Koplakopo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke 29.08.2018 22:26

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja Koplakopo » Ti 12.10.2021 6:49

Se kehys kadonnut selaimesta, mutta kyllä se taitaa edelleen näkyä GC.comin omassa mobiili softassa ihan normaalisti.

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja Tampio » Ti 12.10.2021 7:35

Kiitokset vastauksista.

arisoft: kiitos koodinpätkästä, taidan alkaa talkoisiin ja ehkä ilottelenkin jos oikein innostun

JyNu: sanopa muuta. 8 vuotta olen premiumeuroja maksellut ja kivaa että sivu pysyy pystyssä, mutta tällaisia yllätyksiä en kaipaisi.

Kopo: tältä vähän vaikuttaa. Sammakko taitaa käyttää itsekin mobiililaitteita kehityksestä päätellen :)

mustakorppi
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.05.2019 17:05

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja mustakorppi » Ti 12.10.2021 8:15

Ei nämä tunnu mitään auttavan, mutta laitoin nyt kettuillakseni bugiraportin päämajan foorumeille. Suorat yhteydenotot niiltä joiden kätköihin tämä vaikuttaa voi toimia paremmin...

Avatar
koodi
Viestit: 115
Liittynyt: To 30.06.2011 20:08

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja koodi » Ti 19.10.2021 10:31

Käytän useassa kätkössäni myös fieldset/legend tageja. div stylellä saa reunaviivat, mutta ei otsikkoa reunaviivan väliin. Bugiraporttiin oli lisätty jo muutama tukikommentti.

<div style="background-color: #fff;border-radius: 6px;box-shadow: 0 0.5em 1em -0.125em rgba(10,10,10,.1), 0 0 0 1px rgba(10,10,10,.02);color: #4a4a4a;display: block;padding: 1.25rem;border: 1px solid #ccc">
Tähän teksti..
</div>

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja Tampio » Ti 19.10.2021 10:54

Mä kyllästyin odottamiseen ja olen aloittanut urakoimaan omien kuvausten "divaamisen". Jotain hyvää ainakin tästä: olen oppinut murusen lisää html:stä kun olen copypastettanut noita arisoftin tarjoamia muotoiluja ja niitä jopa vähän muokannut :D

anna.s
Viestit: 85
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja anna.s » To 21.10.2021 15:56

hei kiitos näistä vinkeistä, enpä olisi edes huomannut että muotoilut on menneet ihan keturalleen ilman että täältä luin. Voihan pylly :evil: pitää vissiin jatkossa tehdä kätkökuvaukset kuvana niin säilyy sellaisena kuin toivoo.

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja Tampio » To 21.10.2021 21:37

anna.s kirjoitti:
To 21.10.2021 15:56
hei kiitos näistä vinkeistä, enpä olisi edes huomannut että muotoilut on menneet ihan keturalleen ilman että täältä luin. Voihan pylly :evil: pitää vissiin jatkossa tehdä kätkökuvaukset kuvana niin säilyy sellaisena kuin toivoo.
Houkutteleva idea, ja juu, kyllähän tässä useampi tovi on mennyt kätköjä muotoillessa, kehveli! Mutta kuvana en kyllä siltikään laittaisi kätkökuvauksia. Silloin maastossa voi tulla monella tenkkapoo, kun kuvauksessa ei luekaan mitään :) tekstimuoto on siitä paras, että toimii niin GPSr-kätköilijöille, älypuhelinkätköilijöille, näkövammaisille (ruudunlukijaohjelmat) jne. paremmin :)

nimim. "oi pitäkää laskumultien kaavat tekstimuodossa, vaikka se ei niin tyylikkäältä näyttäisikään"

Zergei
Viestit: 439
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja Zergei » To 21.10.2021 22:44

Tampio kirjoitti:
To 21.10.2021 21:37
Houkutteleva idea, ja juu, kyllähän tässä useampi tovi on mennyt kätköjä muotoillessa, kehveli! Mutta kuvana en kyllä siltikään laittaisi kätkökuvauksia. Silloin maastossa voi tulla monella tenkkapoo, kun kuvauksessa ei luekaan mitään :) tekstimuoto on siitä paras, että toimii niin GPSr-kätköilijöille, älypuhelinkätköilijöille, näkövammaisille (ruudunlukijaohjelmat) jne. paremmin :)
Olen samaa mieltä, tosin tämä pisti itseni miettimään että onkohan näkövammaisia kätköilijöitä olemassa? Kuulovammaisia olen tavannut monia eikä kuuloaistilla olekaan harrastuksessa muuta vaikutusta kuin kuulee jästien lähestymisen :) mutta kuvittelisin että voi olla melkoisen vaikeaa löytää edes D1T1-kätköä jos ei näe lukea kuvaustakaan? Saati sitten kaivaa loki esiin, kirjoittaa vapaaseen kohtaan, ja laittaa koko höskä takaisin kuten olikin. Avustajan kanssa nyt varmaankin jotenkin onnistuisi, mutta en sitten tiedä että miten mielekkäältä se tuntuisi kun itsekin koen turhautumista omasta puusilmäisyydestäni aika ajoin. Pohdinpahan vaan...

Se, että kuvaus on tekstimuodossa, auttaa kyllä myös jos on vieraskielinen, niin voi helposti käyttää käännöspalvelua (ja ihmetellä käännöskukkasia). :D

anna.s
Viestit: 85
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja anna.s » To 21.10.2021 23:19

Joo tottahan tuo. Itsekin kätköilen gepsillä enimmäkseen ja tosiaan kuvalliset kuvaukset on silloin ihan yhtä tyhjän kanssa :( Ottaa vaan pattiin kun en äidinkielenäni puhu hötömölöä ja merkki merkiltä joudun nuo kuvaukset kirjoittamaan, kuten varmaan suurin osa meistä... enkä myöskään muista ulkoa missä kaikissa kätköissä niitä muotoiluja on ollut. Järjestelmällisyys ei ole parhaita puoliani!
Ei kai se auta kuin alkaa hommiin... tässä joskus.

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: Fieldset katosi HTML:stä

Viesti Kirjoittaja Tampio » Pe 22.10.2021 13:44

Zergei kirjoitti:
To 21.10.2021 22:44
Tampio kirjoitti:
To 21.10.2021 21:37
Houkutteleva idea, ja juu, kyllähän tässä useampi tovi on mennyt kätköjä muotoillessa, kehveli! Mutta kuvana en kyllä siltikään laittaisi kätkökuvauksia. Silloin maastossa voi tulla monella tenkkapoo, kun kuvauksessa ei luekaan mitään :) tekstimuoto on siitä paras, että toimii niin GPSr-kätköilijöille, älypuhelinkätköilijöille, näkövammaisille (ruudunlukijaohjelmat) jne. paremmin :)
Olen samaa mieltä, tosin tämä pisti itseni miettimään että onkohan näkövammaisia kätköilijöitä olemassa? Kuulovammaisia olen tavannut monia eikä kuuloaistilla olekaan harrastuksessa muuta vaikutusta kuin kuulee jästien lähestymisen :) mutta kuvittelisin että voi olla melkoisen vaikeaa löytää edes D1T1-kätköä jos ei näe lukea kuvaustakaan? Saati sitten kaivaa loki esiin, kirjoittaa vapaaseen kohtaan, ja laittaa koko höskä takaisin kuten olikin. Avustajan kanssa nyt varmaankin jotenkin onnistuisi, mutta en sitten tiedä että miten mielekkäältä se tuntuisi kun itsekin koen turhautumista omasta puusilmäisyydestäni aika ajoin. Pohdinpahan vaan...

Se, että kuvaus on tekstimuodossa, auttaa kyllä myös jos on vieraskielinen, niin voi helposti käyttää käännöspalvelua (ja ihmetellä käännöskukkasia). :D
Näkövammaisuuttahan on sekä sokeus (ei näe mitään), että heikkonäköisyys (näkee jotain), eli voisin kuvitella jonkin verran maailmalla olevan näkövammaisia kätköilijöinä, mutta nyt mennään jo vähän ohi aiheen :)
anna.s kirjoitti:
To 21.10.2021 23:19
Joo tottahan tuo. Itsekin kätköilen gepsillä enimmäkseen ja tosiaan kuvalliset kuvaukset on silloin ihan yhtä tyhjän kanssa :( Ottaa vaan pattiin kun en äidinkielenäni puhu hötömölöä ja merkki merkiltä joudun nuo kuvaukset kirjoittamaan, kuten varmaan suurin osa meistä... enkä myöskään muista ulkoa missä kaikissa kätköissä niitä muotoiluja on ollut. Järjestelmällisyys ei ole parhaita puoliani!
Ei kai se auta kuin alkaa hommiin... tässä joskus.
Juuri tämä gepsikätköilijöiden huomioiminen on se olennaisin juttu, meitä on aika paljon.

Itse olen joskus ottanut mallia tai varastanut suoraan jonkun toisen kätkön kuvauksen muotoilun, lähdekoodia tarkastelemallahan pääsee katsomaan mitä koodeja siellä on käytetty.

Mä korvasin kaikki fieldsetit tuolla arisoftin koodinpätkällä ja loppuun kans /div. Hyvin toimii eikä tarvitse miettiä enempää.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”