Kätköilykännykkä?

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » Ti 16.09.2008 19:35

[quote="Corvus cornix"Täällä edelleen hyviä neuvoja kaipailen :)
"Mukkelus"]Saako kapula yhteyden satelliitteihin? Kartat tai GPS-tiedot sovelluksilla?[/quote]

Joo, kyllä puhelimen oma gepsi toimii ihan hyvin, mutta en saa tätä uutta Geocache Navigatoria toimimaan.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 16.09.2008 19:41

Corvus cornix kirjoitti:Joo, kyllä puhelimen oma gepsi toimii ihan hyvin, mutta en saa tätä uutta Geocache Navigatoria toimimaan.
Ymmärsin myös että olet tehnyt tuon:
http://www.geocaching.com/my/linktodevice.aspx

Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » Ti 16.09.2008 20:15

Mukkelus kirjoitti:Ymmärsin myös että olet tehnyt tuon:
http://www.geocaching.com/my/linktodevice.aspx

Kyllä olen. Onko jotain merkittävää eroa sillä, valitsenko paikannuspalvelimen yhteysosoitteeksi TeleFinland Internetin tai TeleFinland WAPin? Toisaalta, olen kokeillut molempia, eikä niillä ollut merkitystä. Netti toimii samanlailla, käytän kumpaa tahansa, mutta Gc Navigator ei.


Corvus cornix

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 16.09.2008 20:28

Corvus cornix kirjoitti:Kyllä olen. Onko jotain merkittävää eroa sillä, valitsenko paikannuspalvelimen yhteysosoitteeksi TeleFinland Internetin tai TeleFinland WAPin? Toisaalta, olen kokeillut molempia, eikä niillä ollut merkitystä. Netti toimii samanlailla, käytän kumpaa tahansa, mutta Gc Navigator ei.
Kummapa on juttu. En tiedä onko tuolla nettiyhteydellä väliä, koska olen käyttänyt aina samaa yhteyttä.
Pistän tähän vielä yhden linkin, vaikka olet tainnut jo senkin tarkastaa.
http://www.geocachenavigator.com/GetSta ... fault.aspx

Tuolta foorumilta saattaa myös löytyä jotain vastaavista ongalmista.
http://www.geocachenavigator.com/Forums ... fault.aspx

Itse aikoinani latasin ohjelman suoraan puhelimella tuon 1. vaihtoehdon mukaan.
1. enter m.getgn.com in your phone's web browser
http://www.geocachenavigator.com/NokiaE ... fault.aspx

ja sitten vaan kytkin sen tuolla Phone ID:lla ja keksin sopivan PIN-koodin.
Sitten se lähti toimimaan.

Avatar
Corvus cornix
Viestit: 25
Liittynyt: To 04.09.2008 10:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Corvus cornix » Ti 16.09.2008 21:40

Mukkelus kirjoitti:Itse aikoinani latasin ohjelman suoraan puhelimella tuon 1. vaihtoehdon mukaan.
1. enter m.getgn.com in your phone's web browser
http://www.geocachenavigator.com/NokiaE ... fault.aspx

ja sitten vaan kytkin sen tuolla Phone ID:lla ja keksin sopivan PIN-koodin.
Sitten se lähti toimimaan.
Höh, noin minäkin tein :( Täytyy miettiä asiaa myöhemmin vetreämmillä (toivottavasti) aivoilla. Täytyy myös katsoa tuolta foorumilta, jonka linkin laitoit. Kiitokset avusta!


Corvus cornix

Avatar
rockstePS
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 15.01.2008 8:43

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja rockstePS » Ti 16.09.2008 22:04

Mukkelus kirjoitti:ja sitten vaan kytkin sen tuolla Phone ID:lla ja keksin sopivan PIN-koodin.
Minä jouduin kyllä pariin-kolmeen kertaan rassaamaan tuon Phone ID < - > PIN-koodi yhdistelmän kanssa, ennen kuin Geocache Navigator suostui toimimaan.

-ekasse-

Avatar
Kiikonen
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 16.09.2008 21:41

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Kiikonen » Ti 16.09.2008 22:55

Täällä onkin ihan hetkessä kehittynyt tämmönen säie. Voisin kantaa oman korteni kekoon.

Vanhan kännykän tuhottua luvattoman monta akkua päädyin ostamaan uuden. Siihenhän piti saada gepsi, tekniikasta kun niin kovasti tykkään. Tämän seuraukseni aloin myös kätköilyn.

Kombinaatio on Nokian 6121 c ja gepsinä Blumaxin palikka. (aika hasardi merkkinä, mutta eipähän ole Nokian palikka) Ohjelmistona kännykässä käytän ilmaista erään tsekkiläisen harrastajan Javalla koodaamaa TrekBuddyä. Systeemi on toiminut erittäin hyvin. TrekBuddyn uudessa versiossa on käteviä toimintoja kätköilyäkin ajatellen, esim. gpx-tuki, joka näyttää tiedoston kaiken kätköilyn kannalta oleellisen sisällön (koko, vaikeuslukemat, piilottajan nimim, sekä lyhyt että pitkä kätkökuvaus ja jopa vihje sitä haluavalle). Olen myös päässyt osallistumaan ohjelman kehitykseen ihan suoraan palautetta antamalla (kuten kuka tahansa muukin). Kehittämässä on ollut myös joitain ulkomaalaisia kätköilijöitä. Tietoa ohjelmasta löytyy sen foorumilta http://linuxtechs.net/kruch/tb/forum/index.php (ohjelma ei ole mitenkään sidottu linuxiin, pikemminkin päinvastoin, osoite vain hämää) Kys. foorumilta pääsee myös ohjelman wikiin.

Ohjelma saattaa vaatia hieman säätämistä, mutta käsittääkseni uudessa versiossa on jo automatiikkaa, joka tekee tarvittava kansiorakenteen muistikortille tai puhelimen muistiin. Lisäsäätämisellä muutaman erillisen ohjelman avulla TrekBuddyn saa kustomoitua esim. nk. CMS-profiileilla ja rasterikartoilla (esim. Googlelta automaattisella ohjelmalla tai omilla "kuvilla", jotka on itse kohdistanut). Tarvitaan tosiaan nippu pieniä ilmaisia apuohjelmia, mutta kaikkeen löytyy ohjeistus ainakin englanniksi, eikä mikään juttu vaadi kuin perus tietokoneenkäyttötaidon. Itsekään en osaa edes ohjelmoida. Työn tuloksena saa erittäin tehokkaan, ilmaisen ja monikäyttöisen gepsiohjelman.

Pahoittelen myyntipuheelta kuulostavaa selostusta, mutta itse oon ainakin tykännyt kovasti tästä ohjelmasta. Tuohonhan ei liity mitään kaupallista, vaan ohjelman kehitys on ihan puhdasta hyväntekeväisyyttä ;) Sen takia windowsin lisäksi linuxia käyttävänä pidän siitä.

Ohjelma ei tosin ole navigaattori, koska siihen ei saa esim. vektorikarttoja. Navigaattorin tekeminen on kuitenkin monimutkaista, sen takia ainakin itse jätän sen suosiolla erikoistuneiden firmojen huoleksi.

Voisin yrittää päästä tuohon Kätköilyn alkeiskurssi -eventtiin vaikka jotenkin nopeasti esittelemään ohjelmaa, jos vaan sopii.

Anteeksi tosiaan tämä nälkävuoden pituinen vuodatus!
~Ei aina niinkään se määränpää, vaan se matka sinne.~

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ke 17.09.2008 19:05

Olen itsekin tuota trekbuddyä kokeillut. En oikein päässyt sisään. Täytyypä tutustua uudelleen, jos se vaikka tarjoilisi jotain uutta verrattuna TGNään.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Kiikonen
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 16.09.2008 21:41

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Kiikonen » To 18.09.2008 19:14

Olen myös itse kokeillut GC navigatoria, silloin kun pidin vielä intin ja viime kesän aikana Matkanettiä auki. Erinomainen ohjelmahan sekin on. Aivan ideaali semmoselle ex tempore -kätköilylle ainakin kotimaassa, olisi moni kätkö jäänyt hakematta tänä kesänä ilman GC Navigatoria ja Matkanettiä!

Yksi merkittävä erohan noilla onkin justiin se, että trekbuddyllä ei tarvitse käyttää nettiyhteyttä puhelimen kautta. Koordsit pitää tietysti ladata etukäteen luuriin, kätevimminhän käy muistikortin avulla, mutta tämähän ei ole ongelma varsinkaan premium-jäsenille uusimman version gpx-tuen ansiosta.

Noyboy: Jos kokeilet uudemman kerran TBtä, kannattaa muistaa kaikki oheisohjelmat, kuten omien (rasteri)karttojen tekoon kalibrointiohjelma (esim. Map Calibrator 2.4 tai Ozi) ja niiden "leikkaamiseen" TBCutter, Googlen karttojen lataamiseen googleak ja niitähän on vielä lisää pitkä lista, mutta itse olen tullut täysin toimeen noilla. Kaikkihan ovat luonnollisesti ilmaisia (paitsi Ozi). Googleakilla saa ladattua pienen tutustumisen jälkeen näppärästi vaikka kokonaisen atlaksen (useita karttatasoja samalta alueelta). Sopivat ihan hyvin yleiskartaksi, ettei ole karttaruutu ihan tyhjä. Oot varmaan kyllä huomannut nämä jo aiemminkin.
~Ei aina niinkään se määränpää, vaan se matka sinne.~

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Pe 19.09.2008 13:00

NMS68 kirjoitti:Lähes viisivuotias Nokian 5210 näyttää vähän kerrassaan kaipaavan eläkepäiviä. On siis uuden kännykän aika, vaikka yritän tietysti vetkutella mahdollisimman pitkään vanhalla. Olen katsellut vaihtoehtoja, mutta niitä on vähän turhan paljon.
Palataanpa tähän aloitusviestiini. Puhelin on edelleen hankkimatta, mutta sain naapurilta (oikealta, en nimimerkiltä) lainaksi E90-tiiliskiven, kun amerikantyömatkalla tuosta vanhasta puhelimestani ei olisi ollut juurikaan iloa. Koska laite on vain lainassa, olen käyttänyt sitä pelkkänä puhelimena heinäkuusta asti, mitä nyt parilla työmatkalla myös WLAN on ollut käytössä. Datapakettejakaan en ole ostanut. Turhan painava ja kookas laite se on minun makuuni.

Mutta entäpä E71? Aika samanlainen ominaisuuksiltaan kuin E90, mutta selvästi kevyempi ja pienempi. Onko kenelläkään käyttökokemusta?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 26.09.2008 22:35

Kyllä tuo N78 ymmärtää useampia koordinaattimuotoja. Työkalut->Yhteydet-> GPS-tiedot -> Valinnat -> Paikannusasetukset -> merkintätavat.

Minusta ihan hyvä laite tuo on. Sen ansiosta minäkin tähän touhuun hurahdin. Periaatteessa ei tarvitse mitään muuta laitetta koko kätköilyyn. Toki minäkin haaveilen kunnon kätköilygepsistä, koska etenkin sateisella säällä pelottaa laitteen kastuminen. Lievä epätarkkuus välillä häiritsee. Useimmiten on kuitenkin vienyt 2-3 metrin päähän kätköstä, joten ne pari 20m päähän jäänyttä voi myös mennä kätkijän gepsinkin piikkiin. Selvästi nopeammin toimii kuin N95.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

jzhannul
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 12.08.2008 15:18

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja jzhannul » Pe 26.09.2008 23:46

NMS68 kirjoitti:
NMS68 kirjoitti:
Mutta entäpä E71? Aika samanlainen ominaisuuksiltaan kuin E90, mutta selvästi kevyempi ja pienempi. Onko kenelläkään käyttökokemusta?
Kokemusta löytyy Nokian puhelimista. Minun henkilökohtainen mielipide on, että puhtaana kätköilykännynä N82 on erittäin hyvä. E71:een verrattuna GPS tuntuu paljon tarkemmalta, syytä en tiedä, mutta kätköt tarkentuvat TGC Navigatoriiin todella hyvin, E71:ssä tuntuu olevan enemmän heittoa GPS-tarkkuudessa. Toki jos puhutuaan puhelimen muista ominaisuuksista, niin E71 on loistava. Kätkökännynä N82 on todella hyvä, plussaa vielä hyvästä kamerasta, jolla voi ikuistaa muistoja kätköjen läheltä.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » La 27.09.2008 0:35

jzhannul kirjoitti:
NMS68 kirjoitti:
NMS68 kirjoitti:
Mutta entäpä E71? Aika samanlainen ominaisuuksiltaan kuin E90, mutta selvästi kevyempi ja pienempi. Onko kenelläkään käyttökokemusta?
Kokemusta löytyy Nokian puhelimista. Minun henkilökohtainen mielipide on, että puhtaana kätköilykännynä N82 on erittäin hyvä. E71:een verrattuna GPS tuntuu paljon tarkemmalta, syytä en tiedä, mutta kätköt tarkentuvat TGC Navigatoriiin todella hyvin, E71:ssä tuntuu olevan enemmän heittoa GPS-tarkkuudessa. Toki jos puhutuaan puhelimen muista ominaisuuksista, niin E71 on loistava. Kätkökännynä N82 on todella hyvä, plussaa vielä hyvästä kamerasta, jolla voi ikuistaa muistoja kätköjen läheltä.
Päädyin ostamaan E71:n. Ihan näppärän oloinen kapine. Ei se käsigepsiä korvaa, mutta minulle kätköillessä tärkein ominaisuus on nettiyhteys maastosta, ettei tarvitse soitella kotiin tai tutuille ja pyytää katsomaan netistä lisätietoja. Pistin siihen kyllä TGN:nkin. Tarkkuutta saa tietysti lisää kunnollisella GPS-pulikalla.

On tuossa tietysti muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka vaikuttivat valintaan. Katsotaan nyt, miten tuota alkaa käytännössä käyttää. Edellinen puhelin ehti täyttää viisi vuotta, joten parannukset ovat joka tapauksessa huomattavia alkaen soittoäänistä :) Mutta eihän tuo tietenkään pärjää käsigepsille tai oikealla kameralle, joten niitä raahaan edelleen mukanani.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja VHI » La 27.09.2008 16:51

NMS68 kirjoitti:Päädyin ostamaan E71:n. Ihan näppärän oloinen kapine. Ei se käsigepsiä korvaa, mutta minulle kätköillessä tärkein ominaisuus on nettiyhteys maastosta, ettei tarvitse soitella kotiin tai tutuille ja pyytää katsomaan netistä lisätietoja. Pistin siihen kyllä TGN:nkin. Tarkkuutta saa tietysti lisää kunnollisella GPS-pulikalla.
Ihan hyvä valinta kätköilykännykäksi tuo E71. Sillä ja TGN:llä olen itsekin muutaman kätkön etsinyt, kun käsigepsi ei aina ole sattunut mukaan tai siitä ovat patterit hiipuneet. Kamera siinä on vaatimaton, mutta gepsi pelaa oikein mukavasti. Suosittelen muillekin kätköilykännyä harkitseville!
There's always a cache somewhere

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Su 28.09.2008 23:32

Kännykän käytössä kätköilyssä on yksi ikävä puoli. Joutuu luurittomaksi, jos puhelimelle käy jotain. Omani kastui kätköilyreissulla (satoi), vaikka oli takin alla. Takki-mokoma ei enää pitänyt vettä :(. Luuri on siis huollossa. Lainasin toisen. Kaaduin tänään kapula kädessä kalliolla ja naarmutin lainapuhelimen! Au, saan kyllä anoa anteeksiantoa nöyrimmin, lupasin pitää lainavärkkiä paremmin kuin omaani (siinäkin kätköilyn jäljet todella näkyvät).
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

junailija
Viestit: 3
Liittynyt: La 02.05.2009 13:22
Paikkakunta: Utajärvi

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja junailija » La 02.05.2009 15:19

Mites Nokia N96? Onko kokemuksia siitä kätköilykäytössä? Itse omistan tollasen, välistä a-gps on epätarkka.
“The education of a man is never completed until he dies” - Robert E. Lee

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Noyboy » La 02.05.2009 20:29

junailija kirjoitti:Mites Nokia N96? Onko kokemuksia siitä kätköilykäytössä? Itse omistan tollasen, välistä a-gps on epätarkka.
Itse hain ekat parisataa löytöä N95:lla. Ei siitä varmaan ainakaan huonommaksi ole tuossa menty.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Su 03.05.2009 2:44

junailija:
Mites Nokia N96? Onko kokemuksia siitä kätköilykäytössä? Itse omistan tollasen, välistä a-gps on epätarkka.
Itse olen käyttänyt ainoastaan N96:a kätköilyssä. Ja ihan ok on toiminut. Softanan nykyään pääasiassa GC Live, aikaisemmin TGN. Onhan tuolla löytänyt pääsääntöisesti ihan hyvin. Välillä pyörityttää edestakasin.Tosin en ole kokeillut "oikeita" GPS-paikantimia, niin vaikea verrata. Siipan N80 ulkoisella GPS-pulikalla ja TGN:llä on toiminut samanveroisesti, mutta näyttö ja kuuluvuus vaan on paljon surkeampi.

Huonona puolena on, että akku tahtoo loppua nopsaan, jos käyttää useampia ohjelmia yhtäaikaa. Joten kovin monta tuntia kestävälle kätköilyreissulle ei ehkä voi lähteä... Tai ainakaan ei pidä tekstailla ja surffata yhtäaikaa. Itse lataan akkua aina kun siirryn autolla kätköltä toiselle, joten monesti akku ei ole päässyt loppumaan, niin että olisi jäänyt harmittamaan.

Kun mukana on usein monta liikkuva osaa (lapsiksikin niitä kutsutaan ;)), niin olen pitänyt tärkeänä että kaikki tarvittava (känny, kohtuu hyvä kamera, gps, netti, radio) on samassa pakkauksessa. Siihen tää N96 on erinomainen. Kaikkia ominaisuuksia en edes vielä tunne. Kovin kosteisiin olosuhteisiin en ehkä veisi.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 03.05.2009 8:21

tanjuli kirjoitti:Kännykän käytössä kätköilyssä on yksi ikävä puoli. Joutuu luurittomaksi, jos puhelimelle käy jotain. Omani kastui kätköilyreissulla (satoi), vaikka oli takin alla. Takki-mokoma ei enää pitänyt vettä :(. Luuri on siis huollossa. Lainasin toisen. Kaaduin tänään kapula kädessä kalliolla ja naarmutin lainapuhelimen! Au, saan kyllä anoa anteeksiantoa nöyrimmin, lupasin pitää lainavärkkiä paremmin kuin omaani (siinäkin kätköilyn jäljet todella näkyvät).
Kännykän käytössä on tosiaan ongelmansa. Mutta kulkeehan se känny mukana vaikka olisi oikea gepsikin, minulla ainakin. Yhtä lailla sinunkin kännysi olisi siellä takin alla kastunut vaikka kädessä olisikin ollut vedenpitävä gepsi.

Kätköilyyn tulee edelleekin käytettyä myös puhelinta vaikka nyt onkin myös ihan oikea GPS-laitekin. Molempi parempi ja onpahan varalaite mukana jos sattuisi tarvitsemaan (ja on myös tarvittu).

junailija
Viestit: 3
Liittynyt: La 02.05.2009 13:22
Paikkakunta: Utajärvi

Re: Kätköilykännykkä?

Viesti Kirjoittaja junailija » Su 03.05.2009 9:58

Noyboy kirjoitti:
junailija kirjoitti:Mites Nokia N96? Onko kokemuksia siitä kätköilykäytössä? Itse omistan tollasen, välistä a-gps on epätarkka.
Itse hain ekat parisataa löytöä N95:lla. Ei siitä varmaan ainakaan huonommaksi ole tuossa menty.
Mitä olen käyttäny tota ja toisaalta on käyttökokemusta myös oikeista gps:stä, niin ei niin tarkka kuin oikea gps.
“The education of a man is never completed until he dies” - Robert E. Lee

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”