Aloittelijan pulmia

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Lyrica
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.08.2008 21:32

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Lyrica » Su 14.09.2008 17:47

Kiitos tuosta karttapaikka - linkki vinkistä. Enpäs ollut tajunnut tuota linkkilistaa kartan vieressä ollenkaan. Siitä oli tänään suuri apu :) Kiitokset siis!

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja makeou » Su 14.09.2008 20:35

Lyrica kirjoitti:Kiitos tuosta karttapaikka - linkki vinkistä. Enpäs ollut tajunnut tuota linkkilistaa kartan vieressä ollenkaan. Siitä oli tänään suuri apu :) Kiitokset siis!
Vassokuu! On hyvä, että meikänkii kokemuksista on jotain iloa. 8)

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ti 16.09.2008 21:28

Kun minäkin edelleen haen kätköjä ilman gepsiä ja löydänkin niitä :wink: , niin ongelmaa tuottaa mysteerit. Kun saan laskettua koordinaatit ja tarkastan, että ne vielä on oikein, en enää löydäkkään sellaista karttaohjelmaa johon saisin naatit lyötyä ja se antaisi mulle pisteen. Ja tietty haluisin kartan topona ja ilmakuvana... Onko neuvoja?

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ti 16.09.2008 21:34

^
Karttapaikan koordinaattihaku lienee avain pulmaasi:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ra&lang=FI
Muutat vaan koordinaatiston WGS84:ksi alasvetovalikosta.

Sunzilla
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 05.09.2007 10:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Sunzilla » Ti 16.09.2008 21:36

Jos ymmärrän ongelman oikein, niin kyllä tuolta karttapaikasta pitäisi löytyä ratkaisu pulmaasi. Saat syötettyä pisteen kartalle haluamassasi koordinaatistossa ja katsottua sen sijainnin niin topona kuin ilmakuvanakin. (Kartan haku --> koordinaateilla ja koordinaatistoksi vaihdat WGS84:n).

Karttapaikassa voit tehdä myös koordinaattimuunnoksia, jos sellaisia tarvitset.

Sunzilla
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 05.09.2007 10:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Sunzilla » Ti 16.09.2008 21:38

Hyvä hyvä Kukkis :D. Moniajoa parhaasta päästä... :lol:

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ti 16.09.2008 21:57

Jep, jep! Sitä olen käynyt katsomassakin, mutta ongelmana oli et olen pihalla ku talitintti näistä naateista enkä tiennyt mihin olisin sen alasvetovalikon vaihtoehdon laittanut. Mut nyt tiän et laitan sen siihen WGS84 kohtaan (mikä se sitten lieneekään) :wink:
Eli KIITOS! Tästä oli apua!
Harrastuksena tämä on ihan mielettömän kiva, kun muutenkin tykkään liikkua luonnossa ja kohnata kaikkia paikkoja.
Ehkä vielä joskus opin ymmärtämään jotain noista naateistakin, vielä ne on mulle vaan sarja epämääräisiä lukuja... ja sitten vielä se geps vimpain.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja ilkant » La 20.09.2008 17:31

Lyrica kirjoitti:Yhden noista kätköistä olen kertaalleen logannut, ettei löytynyt. Mutta en kehtaa käydä laittamassa koko ajan "ei löydy" merkintöjä, mähän onnistun keräämään niissä pian ennätyksen :lol:
Otappa mukaan joku kokenut kätköilijä taustatueksi. Nimenomaan TAUSTAtueksi. Minä opastin yhden jästinaisen kätköilyn alkeisiin antamalla hänelle gepsin käteen ja hän sai mennä nuolen mukaan kohti kätköä. Hän oppi senkin, että tiet eivät vie aina neulan suuntaisesti kohti kätköä, mutta teitä myöten pääsee lähelle helposti ja sitten etäisyys onkin pieni. Lakeutuessamme kallionkielekettä alas sateen jälkeen hän sanoi " no nyt minä ymmärrän, miksi sanoit: ota huonot vaatteet mukaan".

Luulenpa, että hän sai kätköilystä sen verran hyviä kokemuksia, että harrastus jatkuu...

Muistan omalta alkuajalta sen, että sitkeys palkittiin. Kannattaa jäädä etsimään kätköä, vaikkei tunnu löytyvän millään. Aika usein juuri poislähtiessä se sitten löytyy... Aloittelijalle siis aivan uskomattomia paikkoja.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
backley
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 25.08.2008 17:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja backley » Ma 22.09.2008 19:41

Tuli tuossa toiseenkin kertaan kelattua tuota sikajackin mainiota älä ryhdy-opasta, mutta yhteen asiaan en vastausta saanut silmiini. Kas kun olen jostakin kätköstä tehnyt syystä tahi toisesta DNF-loggauksen ja sitten myöhemmin joko vihjeen avulla tai jästeistä eroon päästyä tms. samaisen kätkön onnistun löytämään niin onko korrektia a) tehdä kokonaan uusi loggaus löytämisestä ja jättää se vanha dnf-merkintä sinne kätkön lokihistoriaan vai b) muokata tuota omaa dnf-loggausta found it -muotoon (oletan että näin voisi tehdä, jos ei voi niin kysymys lienee sieltä hölmömmästä päästä...)?
________________________________________________________________________________________________
Ulos mailmaha viä, meijä jäljetön diä.
________________________________________________________________________________________________
N78 / Lumia 820

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 22.09.2008 19:52

Uusi loggaus vaan rohkeasti. Ne DNF loggaukset on loppupeleissä hauskimpia

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ma 22.09.2008 19:52

backley kirjoitti: Kas kun olen jostakin kätköstä tehnyt syystä tahi toisesta DNF-loggauksen ja sitten myöhemmin joko vihjeen avulla tai jästeistä eroon päästyä tms. samaisen kätkön onnistun löytämään niin onko korrektia a) tehdä kokonaan uusi loggaus löytämisestä ja jättää se vanha dnf-merkintä sinne kätkön lokihistoriaan vai b) muokata tuota omaa dnf-loggausta found it -muotoon (oletan että näin voisi tehdä, jos ei voi niin kysymys lienee sieltä hölmömmästä päästä...)?
a)

Ne on erillisiä reissuja, ja se aikaisempikin löytymättä jääminen on purkin historian / muiden etsijöiden kannalta mahdollisesti hyödyllistä tietoa eikä niissä DNF:ssä noin muutenaan mitään hävettävää ole :)
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
backley
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 25.08.2008 17:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja backley » Ma 22.09.2008 20:15

Kiitos molemmille vastanneille. Näin olen toiminutkin (sen kerran kun tilanne on eteen tullut) mutta jäi asia vaivaamaan ja piti varmistaa täältä konkarisektorilta.
________________________________________________________________________________________________
Ulos mailmaha viä, meijä jäljetön diä.
________________________________________________________________________________________________
N78 / Lumia 820

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Ma 22.09.2008 21:03

Niinpä. Eikä geokätkennässä mielestäni järkeä olisikaan, jos apurkki aina löytyisi.
Yleensä ne ei löytynyt loggaukset ovat vielä niitä hauskimpia kokemuksia sekä itse etsijälle, että loggauksen lukijalle.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ma 22.09.2008 21:08

backley kirjoitti:onko korrektia a) tehdä kokonaan uusi loggaus löytämisestä ja jättää se vanha dnf-merkintä sinne kätkön lokihistoriaan vai b) muokata tuota omaa dnf-loggausta found it -muotoon
Tässä vielä muutama mielipide:
http://www.geocache.fi/bulletin/viewtopic.php?f=6&t=499

bang_m
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 23.09.2008 22:12

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja bang_m » Ti 23.09.2008 22:40

Tässä olisi yksi uusi tulokas, jolla on ongelma.

Olen siis nyt viikon sisällä tutustunut lajiin netin kautta ja parin päivän aikana löytänyt 6 tradia Helsingin keskustasta ILMAN gps:ää. Se on siis sujunut ihan hyvin, mutta olen sen verran innoissani tästä lajista, että löydettyäni kätköt läheltä kotiani, täytyy minun lähteä vieraammille maille, jossa ei olekkaan niin helppoa suunnistaa pelkän kartan ja muistin avulla. Lisäksi käyn vanhempieni luona maalla, josta en pysty keskeltä metsää löytämään yhtään mitään ilman apuja. Olisi siis kiva nyt, kohta tai myöhemmin hankkia gps. Ongelmana on, etten ymmärrä niistä juuri mitään, vaikka paljon olen yrittänyt niistä tietoja noukkia.

Voisitteko siis kertoa mahdollisimman paljon aivan PERUS juttuja gps:istä? Tarvittaessa hintakaan ei ole mikään jättisuuri ongelma. Haluaisin ehkä mielummin hyvän suoraan nyt eikä niin että maksan aina vähän enemmän kun haluan paremman. Mutta pärjääkö halvalla? Tuleeko gps:eissä valmiina kartat mitä voi käyttää? Mitä ovat TOPO kartat ja vapaa-ajan kartat? Olisin kiinnostunut käsigepsistä eniten, mutta voiko sitä käyttää myös autoillessa? Kännykkään en halua latailla mitään, sillä pitäisi ostaa uusi känny ja se kastuu helpommin. Mihin tarvitaan gepsin muistitilaa jos kartta tulee valmiina tai käytetään muistikorttia? Mikä on oikeasti tarpeellista gepsissä ja mikä on ylimääräistä turhuutta? (esim. ilmanpainemittari)

Ovatko esim. nämä liian hienoja vempeleitä? http://metsastys.eratukku.fi/index.php?cPath=143_162 Kannattaako niistä maksaa? Noissa tulee pari karttaa ilmaiseksi mukana ja luulen, etten vähään aikaan tarvitsekkaan kuin että saan tuon eteläisimmän suomen kartat. Olisiko joku noista siis hyvä? Entä esim Magellan Triton 400? Mitkä ovat käytännön erot noissa kalliissa ja tuossa halvemmassa?

Kauhiasti kysyttävää, mutta todella toivon, että vastailisitte noihin kysymyksiin sillä täältä tulisi yksi todella innokas kätköilijä :) Jos on muuta mainitsemisen arvoista tälle noviisille, niin kertokaa ihmeessä!

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ti 23.09.2008 22:51

Jos suinkin pääset, kannattaa osallistua alkeiskurssille http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=
Siellä on useita eri gepsimalleja nähtävänä omistajiensa kera ja pääset varmasti tutustumaan niihin ja kuulet niiden käytöstä ja ominaisuuksista.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Nitelina
Viestit: 56
Liittynyt: La 16.08.2008 23:57
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Nitelina » Ti 23.09.2008 22:53

Ou jee!! Hirmu hyviä kysymyksiä! Täällä odottelee toinen aloittelija kanssa vastauksia noihin, sillä minä en ymmärrä noista GPS-laitteista MITÄÄN :roll:

Joku viisaampi varmaan osaa paremmin selittää, mutta topo kartta on topograafinen ja tässä esimerkki siitä yhdeltä kätköltä
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... LON%3Aetrs
eli tällä kartalla näkyy kaikki maastoerot, polut, ojat ym. ym.

Muoks: Alkeiskurssi on kyllä hyvä idea! Tämänkertainen on vaan vähän turhan kaukana...

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 23.09.2008 23:09

Itse kirjoitan DNF- login aina, kun olen käynyt etsimässä kätköä tuloksetta. Jotkut karsastavat näitä ns. negatiivisia logeja siinä määrin, etteivät niitä uskalla merkitä julkisesti minnekään mikä on minun mielestäni väärin, koska DNF- loggauksien määrä saattaa kertoa kätkön rakentajalle, että joko koordinaatit ovat pielessä tai kätkö on muuten saatettu rakentaa hieman huolimattomasti. Tietenkin jos kätkö on tarkoituksellisesti tehty vaikeaksi, niin silloin ei aihetta korjauksiin ole, mutta esim. minun edellisin kätkö "Kierosilmätesti" joutui korjauksen kohteeksi juuri noiden dnf- logien ansiosta. Ilman niitä olisivat koordinaatit olleet pielessä pitkään!!!
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ke 24.09.2008 0:29

bang_m kirjoitti:Voisitteko siis kertoa mahdollisimman paljon aivan PERUS juttuja gps:istä?
Minähän en mitään tiedä, kun gepsinkin olen omistanut vasta viime joulusta, mutta tapani mukaan vastailen.
Tarvittaessa hintakaan ei ole mikään jättisuuri ongelma. Haluaisin ehkä mielummin hyvän suoraan nyt eikä niin että maksan aina vähän enemmän kun haluan paremman. Mutta pärjääkö halvalla? Tuleeko gps:eissä valmiina kartat mitä voi käyttää? Mitä ovat TOPO kartat ja vapaa-ajan kartat? Olisin kiinnostunut käsigepsistä eniten, mutta voiko sitä käyttää myös autoillessa? Kännykkään en halua latailla mitään, sillä pitäisi ostaa uusi känny ja se kastuu helpommin. Mihin tarvitaan gepsin muistitilaa jos kartta tulee valmiina tai käytetään muistikorttia? Mikä on oikeasti tarpeellista gepsissä ja mikä on ylimääräistä turhuutta? (esim. ilmanpainemittari)
Minä ostin Garmin eTrex Vista HCx:n, joka vaikutti joulun alla aivan kelpo laitteelta. Samaa mieltä olen edelleen, vaikka kaikkia eTrexejä taitaa vaivata reunakumin irtoaminen, josta juttua toisaalla. Noita Coloradoja ja Oregoneja ei tainnut vielä silloin olla myynnissä. Jos yhtään arvelee harrastavansa pitempään, kannattaa hankkia sellainen laite, jonka ominaisuudet ja hinta (karttoineen) miellyttävät.

Maastokartta on hyödyllinen lisä, mutta etenkin nuo uusimmat Garminin Suomi Pro maastokartat maksavat tolkuttomasti. Toistaiseksi olen pärjännyt vanhalla Vapaa-ajan kartalla, vaikka kaikkia polkuja (tai edes teitä) se ei tunnekaan, vaikka kieltämättä hiukan houkuttelisi ostaa ykkösalueelta uusi kartta. Kartan tiedot ovat jo muutaman vuoden vanhoja. Ilman karttaakin olen pärjännyt ulkomailla. Muiden valmistajien karttojen toimivuudesta Garminin laitteissa en tiedä, mutta aluejaot ainakin ovat erilaisia. Garmin jakaa Suomen kuuteen alueeseen, tuossa TOPOssa näyttäisi olevan pienemmät alueet, jos oikein katsoin.

Joku tietävämpi osannee kertoa, voiko noita muistikorteilla olevia karttoja käyttää, jos haluaa tallentaa laitteeseen myös kätkötietoja. DVD-kartoissa tuollaista ongelmaa ei ole, kun kartat tallennetaan sille samalle muistikortille kuin ne muutkin tiedot.

Näissä uusissa käsigepseissä taitaa kaikissa olla tuki autonavigoinnille (ilman ääntä), jos vain kartta sitä tukee. Mahtaakohan missään gepsissä olla valmiina Suomen maastokarttaa? Amerikanmalleissa taitaa joissakin olla paikalliset kartat, mutta vastaavien hinta nousisi täällä reippaasti kohtuullisen yläpuolelle.

Gepsissä muistikortti on minusta melko välttämätön, jollei sitten sisäistä muistia ole gigatolkulla. Muistia tarvitaan karttojen ja kätkötietojen lataamiseen laitteeseen. Minä tallennan kätköt POI-pisteinä parilla apuohjelmalla, mutta nämä Oregonit ja Coloradot lukevat suoraan Geocaching.comin gpx-tiedostoja (joita saa, jos haluaa tukea kätköilykapitalismia ostamalla premiumjäsenyyden). Tietysti kätköjen koordinaatit voi naputella laitteeseen käsin, mutta ei siinä minusta ole paljonkaan järkeä, kun saman tekee paljon helpommin ohjelmallisesti. Multien ja mysteerien välietappeja ja loppupisteitä joutuu tietysti käsin naputtelemaan.

Välttämätöntä on varsinainen paikannus eli jonkinlainen nuolinäyttö, joka kertoo, minne päin pitää mennä ja kuinka kauas. Vastaanotinpiirin ominaisuudet ovat tärkeitä, mutta näissä uusissa laitteissa ne lienevät asiallisia (SiRFstar III tai vastaava joltain toiselta valmistajalta). Kartat ovat todella hyödyllinen lisä. Kompassi gepsissä on minusta avuksi, jos siihen voi luottaa, koska ilman kompassia gepsi näyttää suunnan oikein vain liikuttaessa. Painemittarit ja muut vastaavat lienevät tarpeettomia, vaikka jonkinlaisista puolittain ammatillisista syistä se on kiva olemassa.

Kätköilyn kannalta taitaa Garmineissa ja Magellaneissa olla yksi ero, jolla ei ainakaan vielä ole kovin suurta merkitystä. Garminin Oregon ja Colorado tukevat (ymmärtääkseni) Wherigo-kätköjä, Magellanit kai eivät. Wherigo-kätköjä tosin on Suomessa vain 7, eivätkä ne näytä ainakaan kovin nopeasti runsastuvan.
Ovatko esim. nämä liian hienoja vempeleitä? http://metsastys.eratukku.fi/index.php?cPath=143_162 Kannattaako niistä maksaa? Noissa tulee pari karttaa ilmaiseksi mukana ja luulen, etten vähään aikaan tarvitsekkaan kuin että saan tuon eteläisimmän suomen kartat. Olisiko joku noista siis hyvä? Entä esim Magellan Triton 400? Mitkä ovat käytännön erot noissa kalliissa ja tuossa halvemmassa?
En sano mitään Magellaneista, kun itse päädyin valitsemaan Garminin laitteen. Maksamattomana mainoksena suosittelen vilkaisemaan, mitä kätköilykauppa tarjoaa (http://www.kivenalla.fi). Joku muu varmaan tietää, millaisia nuo TOPO-Suomi-kartat ovat, mutta veikkaisin, että aineisto on suunnilleen yhtä vanhaa kuin Garminin vanhemmissa kartoissa. Saattaisin hyvinkin itse päätyä ostamaan Oregonin tai Coloradon, jos olisin nyt ostamassa gepsiä, mutta nykyinen laite on aivan kelpo peli, joten heti en ole uutta ostamassa. Toivottavasti saavat Galileo-satelliitit ilmaan ja tuen laitteisiin ennen sitä.

bang_m
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 23.09.2008 22:12

Re: Aloittelijan pulmia

Viesti Kirjoittaja bang_m » Ke 24.09.2008 19:32

Juu olen kyllä miettinyt tuota alkeiskurssia, mutta en pysty sanomaan vielä varmasti, kun ei perheen viikonlopun ohjelmista vielä tiedä. Tulossa olen kyllä jos pääsen tai mahtuu :)

NMS68: Kiitoksia paljon uusista tiedoista ja näkemyksistä! Vielä kaipalisin lisää näkökulmia eri asioihin :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”