SohvaMysteerit

Geocaching.com:n kirjanmerkkilistoja koskevat keskustelut
huuma77
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.04.2008 11:44
Paikkakunta: Kotka

SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja huuma77 » Pe 02.01.2009 1:05

Tässä on taas tullut hiukan valvottua ja ajatus lentää....
Mitä kummaa sitä ihminen voi tehdä yö-aikaan kun uni ei maita eikä ruokakaan kelpaa???
No ainahan sitä voi "sohva-kätköillä" eli koettaa ratkaista noita ihania ja haastavia mysteereitä!

Toivonkin että tähän ketjuun laitettaisiin juuri niitten kätköjen(mysteereiden) linkkejä joita itse tykkäätte ratkoa tai olette jo ratkaisseet....
kuitenkin uskon että pyritte noudattamaan seuraavia ohjeita:

1. Ei laskenta mysteereitä (siis sellaisia joissa on jotakin xxx*y potenssiin bertta jne...eihän niistä kukaan oikeasti tykkää??? saati sitten ratkaise niitä) :roll:
2. ei mysteeriä jossa vain 1kuva ja teksti--> kuvassa kaikki tarvittava ratkaisemiseen ( joo eihän sellaista koko yötä jaksa tuijotella-->hermot menee!)

esim . Tajunnanvirta, jotkin tietokilpailut/pelit jne jne.... sellaiset harmittomat joita voi näpytellä ja kokeilla onneaan/tuuriaan/taitoaan sellaiset mysteerit ovat etsinnän kohteena.... nyt siis kaikki linkkejä lisäämään ja toivotaan että saamme kasaan joukon mielenkiintoisia mysteereitä!

Nimimerkki JOKOHAN ENSI YÖNÄ OLISI JOTAKIN TEKEMISTÄ!

Silverdra
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 21.10.2008 19:46

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja Silverdra » Pe 02.01.2009 1:35

Miten niin kukaan ei tykkää laskentamysteereistä :lol: Täältä ilmoittautuu yksi "hullu", vaikka mysteeritili onkin vielä avaamatta kaikilta osin.

EDIT: niin, tuli mieleen että millaisia laskujuttuja tässä tarkoitetaan.. ei mullakaan nyt erityistä innostusta ole sellaisiin mysteereihin/multeihin jossa pitää sijoittaa maastosta löydettyjä lukuarvoja kaavoihin, mutta mysteeri jossa itse lasku on pulma kuulostaa kiinnostavalta. Eipä ole semmoisia tosin hirveästi tullut vielä vastaan.

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » Pe 02.01.2009 2:21

Olin juuri kirjautumassa ulos, kun huomasin,että on muitakin unettomia. Etsiskelin mukavaa mysteeriä ratkottavaksi, mutta ei nyt löytynyt mieluista. Pidän itsekin eniten niistä mysteereistä, jotka voi ratkaista ilman kotoa poistumista. Tietojen hakua netistä tai kirjoista, kartoista jne. pidän myös hauskana, jos ei vastaus tule heti silmille, kun ensiksi mieleen juolahtaneen sanan kirjoittaa hakukoneeseen. Mysteerissä pitää olla vähän haastetta, mutta sen pitäisi kuitenkin ratketa.

Einsteinin ongelma oli mielestäni kiinnostava silloin, kun siihen ensimmäisen kerran törmäsin. Nyt sekin oli menettänyt viehätyksensä tietäessäni, että pienen uudistetun päättelytuokion jälkeen homma selviää.

Laskuista pitävä voisi ratkaista Hyvinkään ja Riihimäen geochallanget. Itse pidin niistä, sain tosin tarkoitukseen sopivan laskurin osoitteen ATTO2:lta. Kiitos hänelle, muuten olisi ongelma jäänyt todennäköisesti ratkaisematta.

GC1JV8V Einstein's Mystery
GCGXV1 Riihimäki Geochallenge
GCGXV0 Hyvinkää Geochallenge

Ratkaiskaa nämä ja kertokaa mitä piditte.

Avatar
Zilli81
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 25.11.2008 7:05

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja Zilli81 » Pe 02.01.2009 3:02

Mielestäni ehdottomasti paras sohvamysteeri on synkkä salaisuus (GC1507Q) http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 1adea89866 Tuli itse aikoinaan vietettyä tuon parissa tovi jos toinenkin. ;)

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja konta1 » Pe 02.01.2009 9:29

GC19GH1 ja GC19Z88 Tuntus olevan kivoja sohvamysteerejä. Ei tartte ku naputella ja arvailla. :wink:
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 02.01.2009 10:25

Kaikki mun toistaiseksi julkaistut mysteerit voisi varustaa 'sohva-attribuutilla', jos sellainen olisi tarjolla.

Sohvakansan mieliksi tuoreimmassa on jopa geocheckeri, vaikkei sille siinäkään olisi ratkaisijalle tarvetta!
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 02.01.2009 12:10

.
Viimeksi muokannut aku506, La 14.03.2009 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 02.01.2009 16:15

Mitä, mitä, mitä? Laskumysteerithän ovat kätköilyn suola. Olen aina rakastanut matematiikkaa, mutta monta vuotta se on ollut hyllyllä. Nyt on taas löytynyt syy laskea ja Maol on kaivettu esiin. Tai itseasiassa meillä on ihan uuden uutukainen painos siitä. On muuten tieto lisääntynyt siinäkin opuksessa kahdessakymmenessä vuodessa. Suurinta osaa ratkaisemistani laskumysteereistä en ole vielä hakenut, mutta gepsissä ovat odottamassa. Yksi omakin matematiikkamysteeri on jo melkein valmiiksi suunniteltu. Pitää vain löytää sen arvoinen kätkön paikka jostain.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Pe 02.01.2009 16:25

Tässä on mielestäni yksi parhaita sohvamysteerejä , GC17GWE, itse hyppäsin puoliunesta pystyyn kun luulin keksineeni ratkaisun ja oikeksi osoittautuikin. Toista vuotta ollut esillä ja 9 löytöä ;)
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
VJtrio
Viestit: 27
Liittynyt: La 13.09.2008 10:26
Paikkakunta: Hollola

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja VJtrio » Pe 02.01.2009 17:27

GC1DTTY on ainakin sellainen.Lukemisessakin menee oma aikansa. :D
VJtrio

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » La 03.01.2009 0:05

luojan kiitos! tästä tulee muuten piiitkä yö. onneksi oli tällainen ketju tullut.

huuma77
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.04.2008 11:44
Paikkakunta: Kotka

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja huuma77 » La 03.01.2009 12:38

Kiitoksia vaan kaikille kovasti....yö meni rattosasti ratkoen mysteerejä :lol:

Nämä selvitettiin perheen voimin: GC1JV8V Einstein's Mystery, GC19Z88, GC198NK,GC19GH1 ja joitakin muita "pikku helppoja" kuten GC1HY1Z

sitten oli viel ensimmäisenä lotto päivänä(GC1AAXX1)3oikein...lähellä :evil: muttei vielä napsahtanut!! ODOTELLAAN!

PS. NO mainittakoon vielä että GC12WDZ on hiukan keskes (vaikea...mutta eiköhän se siitä)

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » La 03.01.2009 13:22

Olen flunssassa eikä päässä liiku muu kuin räkä. En päässyt eilen kätköille ja jotakin ajankulua piti saada. Niinpä näpyttelin mysteeriä GC19GH1, kun voimat eivät muuhun riittäneet ja aika kului mukavasti. Kiitos vinkistä!

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja Minneli » La 03.01.2009 13:33

huuma77 kirjoitti:Kiitoksia vaan kaikille kovasti....yö meni rattosasti ratkoen mysteerejä :lol:
Tässäpä sitten puuhaa ensi yöksi, ehkä muutamaksi seuraavaksikin: GC18BH1 Tajunnanvirta! Törmäsin tähän vuosi sitten tammikuussa netissä tällä aloitussivulla http://puuh.org/~elpuri/GC18BH1/ erään kollegan kääntäjien keskustelupalstalle lähettämän vinkin perusteella. Otsikko oli sattuvasti "Tähän jää koukkuun". Kenelläkään meistä ei ollut silloin aavistustakaan, mistä tässä on oikeastaan kyse, mutta sanahulluina me aloimme tietysti ratkoa tätä kesken työpäivän aika monen ihmisen voimin. Jotenkin tykkään tästä viestistä, jonka lähetin siinä ratkomiskiimassa listalle:

Joo, varokaa tätä, tää on perkeleestä. ;-) Mun piti lopettaa ajat sitten, mutta lipsahdin. Ja uudestaan. Nyt kyllä lopetan ihan oikeasti. Siis niin kuin ihan todella. Oikeesti.
Terv. nimim. "Vasta vaivaiset 21 pinnaa kasassa ja sekös harmittaa"


Tosin joukossamme syntyi myös tällaisia arvailuja siitä, missä koko jutussa oikeastaan on kyse: :lol:

Täytyy myöntää, että Väyrysen vaiheet eivät ole ihan hanskassa eikä kauheasti aiheuta mieletöntä tajunnanvirtaa. Joku toinen kuva voisi inspiroida enemmän. Onkohan tämä joku sen kampanja, että ihmiset lähtisivät etsimään lisätietoja hänestä?

Parhaat meistä (eli en minä!) onnistuivat ratkomaan pulman hyvinkin pitkälle, mutta vasta lähes viikkoa myöhemmin yksi meistä eli hyvin lähelle ratkaisua päässyt tuleva Qu1d tajusi, mistä on kyse: hommahan liittyy geokätköilyyn! Tiesin siinä vaiheessa asiasta vain suurin piirtein periaatteet, eikä juttu sanonut muille senkään vertaa, mutta tämä mysteeri siis toimi yhtenä sysäyksenä Qu1dille ja minulle liittyä nyt marraskuussa mukaan kätköilijöiden jaloon joukkoon. Aivan superhieno mysteeri siis, jonka seuraukset ovat olleet ainakin meidän kahden osalta mainiot - iso kiitos Elpurille! En ole uskaltanut vielä palata tämän ratkomiseen, koska pitäisi tehdä niitä töitäkin eikä vain ratkoa kivoja mysteerejä, mutta palaan tähän vielä varmasti. Ehkäpä teenkin tästä konkreettisesta ensikosketuksestani geokätköilyyn vaikkapa sadannen löydetyn purkin juhlakätkön - edellyttäen siis, että pystyn koskaan pääsemään mysteerin loppuun saakka... :mrgreen:

PS. Nyt vasta huomaan, että kysyjähän mainitsee Tajunnanvirran jo kysymyksessään. Höm... :roll: No, ehkä tämä tarina toimii sysäyksenä hienon mysteerin pariin jollekulle muulle. :wink:

Avatar
karkal
Viestit: 53
Liittynyt: La 22.11.2008 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja karkal » La 03.01.2009 14:04

Tässä olisi mielestäni juuri sopiva "sohvamysteeri". Itse pyörittelin tätä julkaisun jälkeisenä yönä jonkun hetken. Ratkaisukin löytyi, ja jopa GeoCheckerikin tunnusti ratkaisun oikeaksi.

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1K3C2

kilolokio
Viestit: 31
Liittynyt: La 03.01.2009 18:25

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja kilolokio » La 03.01.2009 18:32

Hyviä sohvamysteerietä varsinkin GC1GXVZ. Myös GC1J49P ja GC1J66H ovat hyviä. Viimeksi mainitussa tamperelaisilla on kotikenttäetu mutta ei mitenkään mahdoton ei-tamperelaisllekkaan.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » La 03.01.2009 18:52

Jokos joku on väsäämässä bookmarklistaa näistä?
Olisi sitten tarvittaessa helpompi etsiskellä näitä sopivia mysteereitä unettomiin öihin tai muutenkin.

Jos ei niin minä voin listata tänne ilmoitetut kätköt jos kenelläkään ei ole mitään sitä vastaan.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » La 03.01.2009 19:16

Lista aloitettu ja julkaistu. Jos joku haluaa omansa pois listalta niin ilmoittamalla minulle se poistuu.
Lisäilen kätköjä listalle kun niitä tänne lisää ilmiannetaan.
Lisäsin myös omat mysteerini listalle. Ne ovat juuri niitä sohvaratkottavia.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

perhevaronen
Viestit: 39
Liittynyt: Su 23.03.2008 22:33

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja perhevaronen » La 03.01.2009 19:30

GC1A20M Recycling revenge Espoon Kauklahdessa ratkeaa sohvalta käsin ainakin joidenkin loggausten perusteella. Saa siis lisätä listaan
Jos et välitä pätkääkään siitä missä olet, et voi eksyä!

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: SohvaMysteerit

Viesti Kirjoittaja TeemuH » La 03.01.2009 19:41

GCWVPM Unknown Pond sopisi tähän sarjaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjanmerkkilistat”