Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja kaskas » Ma 02.05.2011 21:35

Terve! Kerään listaa ensiaputaitoisista henkilöistä, joilla on mahdollisuus ottaa vastaan Mega eventin aikana parin tunnin ensiapupäivystysvuoro.

Lauantain ruuhka-ajan (noin klo 11-20) ja kenties myös pe-ilta (klo 19-22) päivystyksen hoitavat maksetut alan ammattilaiset. Tämän ajan ulkopuolelle yritämme saada pystyyn pienen ensiapupisteen, josta voi hakea laastaria, poistattamaan tikun sormesta, tulla puhdistuttamaan haavansa ym. Isommat haaverit ohjataan Acutaan, joka on yliopistollisen sairaalan yhteydessä oleva ensiapuasema. Tärkeää olisi siis tietää pysyvänsä rauhallisena, vaikka eteen sattuisi isompi haaveri. Ea-pisteellä ei olisi yöpäivystystä.

Vastaa siis seuraaviin kysymyksiin, jos koet omaavasi ensiaputaitoja (foorumilla ilmoittautuneet on jo listattu!)

A) Listaa hiukan, millaisiksi taitosi luokittelet (esim: voimassa olevia EA-kursseja/ vanhentuneita kursseja/päivystyskokemusta/alan ammattilainen/osaan jotain/osaan toimia hätääntymättä ea-tilanteessa, vaikka taidot ovat heikot)
B) Kerro, onko käytössäsi ensiapulaukku, ja jos on, millainen. (tässä vaiheessa tosin on suunnitelmissa hankkia uudet steriilit sidetarvikkeet yhteen kiertävään laukkuun)
C) Voitko sitoutua hoitamaan 2-3 tunnin ea-päivystysvuoron (parin kanssa) Mega-viikonlopun aikana?

Jos vastaat kohtaan A, vastaa myös kohtaan C. Voit vastata suoraan tähän viestiketjuun, tai laittaa postia allekirjoittaneelle yksärinä tai osoitteeseen henttiska@gmail.com

Tattis!

kaskas
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

mamelukki
Viestit: 33
Liittynyt: Su 14.03.2010 16:24

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja mamelukki » Ma 23.05.2011 10:36

Toivottavasti vapaaehtoisia päivystäjiä löytyy! Täytyy itsekin katsoa jos lastenohjelman järjestelyjen lomassa ehtisi jossain välissä vanhentuneen EA-kortin kanssa ensiapumökin kuistille päivystämään eli toivottavasti kahvittelemaan ja seuraamaan ohjelmaa sieltä käsin.

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja makeou » Ti 24.05.2011 21:29

Ainiin, pitäisi kai meikänkii ilmottautua.
A) olen ammattilainen ja kai jossain pölyä kerää noi ea-kortitkin.
B) Mulla ei ole minkään sorttista ea-laukkua.
C) pidän mieluusti tovin ensiapukojua pystyssä mekan aikana.

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja kaskas » To 26.05.2011 17:19

Koppi tästä! Olen tehnyt listaa kaikista minulle ilmoittautuneista, kiitos jos teille viestiä pistäneille! Vielä mahtuisi muutama, niin saataisiin parin tunnin vuoroja eikä kolmen. Ensiapulaukkua ei tarvitse olla, hommaamme geoliikkujille oman ea-laukun, joka voi kiertää myös tulevissa tapahtumissa.

Oma päivystys tarvitaan suurinpiirtein seuraaville ajoille:

pe klo 16-19
la klo 8-11
la klo 20-22
su klo 8-14

Muun ajan hoitanevat ammattilaiset. Muutokset noihin aikoihin kuitenkin vielä pidätetään, ammattilaispäivystyksen tarkka osuus ei ole vielä tiedossa.

Pistäkäähän viestiä, jos tämä muutaman tunnin ea-päivystys kuulostaisi Megassa juuri siltä hommalta, minkä sinä voisit työpanoksenasi antaa!
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja Tilhet » To 26.05.2011 19:38

Mainittakoon, että EA-päivystys tapahtuu megan parhaalla paikalla olevassa mökissä. Kaiken lisäksi "verannalta" on suora näköyhteys mm. päälavalle.

Päivystäessä ei siis tarvitse värjötellä eikä kokea ulkopuolisuutta :D

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja kaskas » Ma 04.07.2011 11:44

Vielä mahtuu pari päivystäjää ea-pooliin. Nykymäärälläkin saamme hoidettua, mutta otetaan vielä kerran tämän topicin nosto, parempi olla vaikka varalla väkeä kuin mennä nahkamäärillä.

Eli tiedothan ovat:

Ammattilaiset hoitavat päivystyksen kellonajoilla pe klo 17-23 ja la klo 15-23.

Amatööripäivystysvuoromme ovat

pe klo 15-17
la klo 9-11
la klo 11-13
la klo 13-15
su klo 9-11
su klo 11-13

Et tarvitse omaa ea-laukkua, järjestäjien puolesta mökkiin tulee ensiapulaukku.

Mikäli päivystys voisi olla sinun juttusi kantaa työn kortta kekoon, laita sähköpostia osoitteeseen henttiska@gmail.com
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Siipisupi
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 09.05.2011 18:54

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja Siipisupi » Ti 19.07.2011 23:44

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan :D

Jos iskee hätä, voin tulla tuurailemaan!
Pyrin järjestämään työvuorot niin, että pääsen koko viikonlopuksi paikan päälle. Koska vuorot töissä vielä hiukan auki, en uskalla vielä ottaa varmaksi vuoroja. Opiskelen alaa, mutta ihan tohtori en vielä ole :mrgreen:

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 21.07.2011 13:30

Minulla on vanhentuneet EA olisiko kakkostasolle asti
Olen toiminut myös EA kouluttajana, mutta kokemukseni on tähän tehtävään nähden kai toisarvoista. Sähköiskujen ensiavun hallitsen ja sitä olen opettanutkin.
EA kursseista en muista kuin nuken puhaltamisen, joka sekin on toisarvoista nykyohjeiden mukaan sydänhieronta on tärkeämpää kuin laskea puhallus puhallus jne. sitten sydänhierontaa.
Täysin kädetön olen myös laastaroimaan, parhaiten muistan intin koulutuksen jossa esimmäkseksi isketään adrenaalipiikki reiteen ja sideharsolla muumioidaan kaverin niin että hän saa ainakin kaksi viikkoa vemppaa, jos ei hyvä kaveri tai jopa alikessu, niin toivotettiin vain onnea isämmaan puolustajille.

Ensiaputaidoillani en juuri kehuskele, mutta jos oikein pahasti sattuu olen varmasti rauhallinen ja kykenen rauhoittamaan potilastakin.

Olen vain niin kädetön, että laastaroinnin ja muun voi suosiolla jättää jollekin toiselle. Mutta jos parityöskentelyä, niin ehkä kelpaan, ensiapuna sähköiskut ja taistelukaasuonnettomuudet sujuvat minulta hyvin.

Laukkua ei minulla ainakaan nyt ole ja jos sen löytäisinkin niin tavarat olisivat vanhentuneet jo 10 vuotta sitten.

EA taitoni ovat sillä tasolla, että ambulanssia odotellessa voin elvyttää ihmistä, ja sellaisia tapauksia tuskin ilmenee. Pikkuhaavojen laastaroinnin jätän mieluusti muille, koska laastaroin helposti koko ihmisen.

Minulla on osaamista vakavien tapauksien ensihoitoon, sitä tuskin tarvitaan. Mutta kykenen myös rauhoittamaan ihmisiä ja pitämään jotakin järjestystä jos paikalle saapuu kerralla kymmenen ihmistä tahtoen heti hoitoa.


Omat EA taitoni ovat sitä luokkaa että on jo soitettu 112:een ja elvytän potilasta ennen ambulanssin tuloa.

Toivon että tässä tapahtumassa ei minun kykyjäni tarvita, mutta koska parityöskentely, ilmottaudun vapaaehtoiksesi EA-päivystäjäksi.

Ja jos tulee ambulanssi keikka, toivottavasti ei tule, niin lähden kyllä mukaan, jos uhri ei osaa suomea.

Ja mikä tahansa päivystys aika sopii minulle, kunhan toinen osaa laittaa laastarin paikalleen

- Eniz

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja Tilhet » To 21.07.2011 14:32

Eniz kirjoitti:taistelukaasuonnettomuudet sujuvat minulta hyvin
Sormet ristissä, ettei näille taidoillesi tule kysyntää!

Kiva, että koko ajan löytyy uusia vapaaehtoisia eri tehtäviin. EA:n osalta kannattaa laittaa suoraan meili: henttiska@gmail.com

Avatar
JasoX
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 02.08.2010 19:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja JasoX » To 21.07.2011 19:54

Voisin olla kätevästi torstaina paikalla, muista päivistä en vielä uskalla sanoa yhtään mitään. Koulutus = Ensihoitaja kait takaa suht hyvät taidot tähän hommaan.

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensiaputaitoisia Mega-hommiin, 2h

Viesti Kirjoittaja kaskas » Ti 02.08.2011 21:36

Hei, kiitos kaikille vielä viime tipassa ea-hommiin ilmoittautuneille. Olemme kuitenkin jo saaneet tarvittavat päivystäjät laastaripartioon kasaan, pääosan ea-päivystyksestä hoitaa Koskiklinikka. Mikäli silti haluaa tarjota auttavaa kättään ea-hommissa, voi poiketa ea-mökilla pe 16-17 tai la 11-13 välisenä aikana kysäisemällä allekirjoittaneelta, onko tullut akuutteja peruutuksia, joita voisi tulla paikkaamaan. Amatöööripäivystystä on la 9-15 ja su 9-13, kolmanneksi päivystäjäksikin voi toki tulla, laittakaa siinä tapauksessa meiliä henttiska@gmail.com
Geoliikkujien ensiapulaukun TB-koodin saa käydä kuka tahansa ottamassa ylös :wink:
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “MEGA Finland 2011”