Kätköjen ja karttojen lataaminen Garmin GPSMAP 64

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
Eenazz
Viestit: 3
Liittynyt: To 30.05.2019 20:51

Kätköjen ja karttojen lataaminen Garmin GPSMAP 64

Viesti Kirjoittaja Eenazz » Ti 11.06.2019 18:54

En löytänyt tästä keskustelua joten aloitanpa ihan uuden. Eli ostin vajaa kuukausi sitten tuon Garmin GPSMAP 64 ja oon yrittänyt löytää netistä tietoa miten saisin kätköt ja paremman tartat laitteeseen. Johonkin on aina tyssännyt ohjeita noudattaessa, jos jollain ois kokemusta laitteesta niin tarkat ohjeen nuiden siirtämiseen auttaisi.

geoidhn
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 24.09.2018 4:17

Re: Kätköjen ja karttojen lataaminen Garmin GPSMAP 64

Viesti Kirjoittaja geoidhn » Ti 11.06.2019 19:58

Itse toimin seuraavasti:

1. Karttapohjaksi Suomessa valitsin mtk_suomi-ainieston, version ilman kiinteistärajoja,
linkki http://jekku.hylly.org/kartat/2019-06-0 ... i_eikr.img

Kartta ladataan joko laitteen tai muistikortin kansiooon /Garmin kytkemällä laite tietokoneeseen Garmin sammutetuna sopivalla USB-piuhalla päällä olevaan koneeseen, joka automaattisesti avaa gepsin levyasemana tai -asemina, jos muistikortti laitteessa.

Kun kartta on kopioitu laitteeseen, irrota USB-piuha hallitusti (eli esim Winkkarissa poista USB-laite), käynnistä GPS ja sen jälkeen käytettävän kartan voi valita karttaikkunasta Menu, Map Settings ja enabloimalla kartan.

https://www.youtube.com/watch?v=4nufMoEycOc kohdasta 3:57 alkaen videolla löytyy mallisuoritus kartan valinnasta gepsissä.

Muissa maissa voi käyttää OpenStreetMap-karttoja vastaavilla ohjeilla (tuossa videossa ohjeet myös OSM-karttojen hakemiseksi). toki karttoja voi ostaakin, jos siltä tuntuu.

2. Kätköt gepsiin itse hoidan niin, että käytän GSAKkia, joka on muuten nykyään ilmainen. Hain (pidemmällä aikavälillä) Etelä-Suomen kätköt geocache.fi:stä maakunnittain/kunnittain hakusivulta. Tietty jos haluaa saada vain lähempiä/jonkun tietyn alueen kätköjä, voi hakea ne keskipistehaulla. Huomioi kuitenkin, että kätköjä ei voi ihan rajattomasti hakea ja ne kannattaa pilkkoa sellaisiin palasiin, jotka jäävät alle maksimimäärän (geocache.fi:ssä 2000 kätköä/haku). Myös GSAKilla voi hakea kätköjä geocaching.comista, mutta minusta siinä haku on hankalampi tehdä hallitusti.

geocache.fi:n hakusivulta voi valita hakutulokset GPX-formaatissa, gpx1.0.1-attribuuteilla ja Add.wp:t Kyllä, jonka jälkeen Lataa-painikkeella saa GPX-tiedoston haettua selaimeen. Sen voi vetää hiirellä suoraan GSAKin pääikkunaan, eikä GSAK häiriinny, vaikka sama kätkö olisi kahdestikin, päivittää vain sen tilanteen tasalle.

Yksinkertaisimmassa tapauksessa riittää tämän jälkeen määritellä GSAKin GPS-valikosta oman GPS:n malli ja sen jälkeen lähettää tiedosto gepsiin. GSAK tekee tiedoista automaattisesti /Garmin/GGZ-hakemistoon uuden GGZ-tiedoston, jossa minulla on tällä hetkellä noin 23000 kätköä, eikä laite ongelmoi mitenkään. Itse olen ennen päivitystä poistanut edellisen GGZ-tiedoston, koska turha kätköjä on kovin moneen kertaan tallentaa. Kun kätköt on siirretty gepsiin, se aukeaa ensimmäisellä kerralla aika hitaasti, ilmeisesti tekee jotain indeksointia, mutta jatkossa aukeaminen käy näpsäkästi)

geocache.fi ei "osaa" hakea geocaching.comista mahdollsesti ratkottuja myssejä, joiden koordinaatit on comin puolella päivitetty, joten ennen tiedoston kopioimista olen tehnyt vielä seuraavaa:

geocaching.comissa heti etusivulta hakulaatikon persässä on nappula Filters (tai, jos suomenkielinen, niin Suodattimet). Kun sitä klikkaa, aukeaa valintalaatikko, josta olen klikannut pois turhat kätkötyypit (tradi, miitti, earth, virtuaali ja webcam). Lisäksi olen ruksannut oikeasta reunasta Not found, Enabled ja Has corrected coordinates Yes. Sitten vain Search-buttonia peliin ja aukeaa uusi ikkuna. Jos klikkaan valintaruutua ylimmän kätkön yläpuolelta vasemmasta reunasta, ilmaantuu sivun yläreunaan Add XXX to a List, jossa XXX on ratkottujen myssejen määrä. Klikkaa sitä, anna tuotettavalle listalle nimi ja klikkaa Add. Sen jälkeen voit klikata yläreunaan jäänyttä My Lists-painiketta, mennä juuri muodostetun listan rivin loppuun, klikata kolmea pistettä ja sieltä "Create Pocket Query". Anna PQ:lle nimi, valitse oikea ajopäivä (huomioi, että päivät menevät amerikan aikaa, joten ihan aamusta kannattaa laittaa edellinen päivä). Kun PQ on muodostettu (siitä pitäisi tulla meili), palaa GSAKkiin.

Geocaching.com access valikosta saa haettua Pocket Queryn valinnalla Download pocket queries, jonka jälkeen tulee lista haettavissa olevista PQ:sta. Ruksaa haluamasi ja OK, jonka jälkeen ratkaistut kätköt saavat GSAKissa ne muutetut naatit.

Tämän jälkeen sitten vain Send to GPS. Kaikkeen tähän menee pienen harjoituksen jälkeen paljon vähemmän aikaa kuin tämän kirjoittamiseen - ja ehkä jopa lukemiseenkin.

Jotta lista pysyy ajan tasalla, ajan itse uudet kätköt vähintään viikoittain GSAKiin, pitäen taas huolta, että halulomakkeessa on varmasti tarpeeksi kätköjä suhteessa päivitysaikatauluun - esim viikossa minulla on raja tuhannessa ja aina on riittänyt :).

Hoppas että näistä jotain apua...

geoidhn aka hannu

Eenazz
Viestit: 3
Liittynyt: To 30.05.2019 20:51

Re: Kätköjen ja karttojen lataaminen Garmin GPSMAP 64

Viesti Kirjoittaja Eenazz » To 13.06.2019 16:59

Kiitos vastauksesta, eipä auta muu kun kokeilla noita ohjeita :)

HaTaTo
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 24.06.2015 21:00

Re: Kätköjen ja karttojen lataaminen Garmin GPSMAP 64

Viesti Kirjoittaja HaTaTo » To 13.06.2019 20:15

Minä teen yleensä fi-puolella kätkökoreja, jotka lataamisen jälkeen yksinkertaisesti siirrän resurssienhallinnalla gepsin Garmin/GPX-kansioon.

Eenazz
Viestit: 3
Liittynyt: To 30.05.2019 20:51

Re: Kätköjen ja karttojen lataaminen Garmin GPSMAP 64

Viesti Kirjoittaja Eenazz » Ke 19.06.2019 11:06

Pitääpä tuotakin kokeilla ja katsoa kumpi on itelle parempi :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”